maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

קריאת תוויות מזון מסייעת להורדה במשקל

 

מדעי התזונה ושיווק מזון, הפכו לתחומים מתוחכמים מאוד בעשורים האחרונים, עד כדי כך שהליכה לסופרמרקט מצריכה היום השלמת חינוך. הצרכן הממוצע צריך לעמוד על המשמר ולהגן על עצמו מפני חומרים משמרים, שומן, צבעי מאכל וקלוריות, כל אלה מקודדים לתוך תווית קטנה שרובינו מתעצלים או מתקשים לקרוא. אבל אם היינו יודעים שקריאת התווית תעזור לנו להוריד במשקל - האם לא היינו מתאמצים קצת יותר?

מחקר אמריקאי מצא: קריאת תוויות מזון בשילוב פעילות גופנית יכולה לסייע להורדה במשקל!

הרבה מהפרסומים המפתים של רשתות המזון והיצרנים, בדרך כלל לא מפרטים את תכולת המוצר על כל מרכיביו וערכיו; לא רק בגלל שאין להם די שטח פרסומי עבור זה, אלא בעיקר כי הם מעדיפים להבליט את נפלאות המוצר ולחסוך מאיתנו מידע ענייני אחר. יצרני המזון לא משקרים לנו, אלא פשוט סומכים על חוסר ההבנה שלנו, יותר נכון, קלות הדעת שלנו בבחירת המזון. הם יוצאים מנקודת הנחה כי שיקולים של טעם, מחיר והרגל הם שמנחים אותנו בבחירת המוצר ולא בהכרח אחוזי הנתרן שמרכיבים אותו. 

למרות שמשרד הבריאות מחייב כבר שנים את כל היצרנים והמשווקים להצמיד תוויות זיהוי למזון, המספקות מידע על המוצר, תכולתו, מרכיביו וערכיו, הוא אינו מחייב אותנו הצרכנים לקרוא אותם, זה כבר תלוי רק בנו.

 

ממחקר שפורסם במגזין האמריקאי לצרכן, עולה כי התבוננות בתוויות יכולה להוביל לירידה במשקל, במיוחד עבור נשים בתחילת גיל העמידה. המחקר שנכתב על ידי בידישה מנדל, עוזר פרופסור מבית הספר לכלכלה באוניברסיטת וושינגטון, נחשב לראשון מסוגו. עד כה נערכו מחקרים על התנהגות צרכנית ושיווק מוצרים, אבל טרם נבדק הקשר בינם לבין ירידה במשקל.

לצורך המחקר, השתמש מנדל בנתונים שנאספו משנת 1979 בארה"ב על דפוסי ההתנהגות של הצרכנים ועל משקלם. הנתונים כללו 12,000 משתתפים שנולדו בין השנים 1957-1964.

באמצעות מידע על דפוסי ההתנהגות של הצרכנים, מנדל גילה כי אנשים שקוראים את התוויות, אך לא עושים פעילות גופנית הם בעלי סבירות נמוכה יותר לרדת במשקל, לעומת אלה שלא קוראים תוויות אבל כן עושים פעילות גופנית.

מהנתונים שאסף הוא מצא כי למעלה מ-50% מהמשתתפים הודו כי הם מנסים לרדת במשקל, כאשר 70% מכלל המשתתפים, סבלו מהשמנת יתר או עודף משקל. כמעט 50% מהמשתתפים היו פעילים בקריאת תוויות המזון וקצת יותר מ-25% עשו פעילות גופנית נמרצת.

על סמך ממצאים אלה, גילה מנדל כי נשים בין הגילאים 37-50 נוטות לקרוא תוויות הרבה יותר מגברים ולכן הן גם יורדות הרבה יותר מהם במשקל. בנוסף, הסיק מנדל כי על ידי הוספת תרגיל שגרתי לאורח החיים - קריאת תוויות מזון, כל אדם יוכל לרדת ביתר קלות במשקל.

 

 

נכון, המחקר נערך בארה"ב וייתכן מאוד כי דפוסי הצריכה שלהם שונים, אבל גם אם הנתונים הסטטיסטיים נבדלים באחוזים לפה או לשם, הרי שלא ניתן לבטל את המגמה כולה. גם דיאטנים ישראליים מודים כי קריאת תוויות היא אמצעי יעיל להורדה במשקל. אז איך מפשטים את מלאכת קריאת התוויות? ובכן, משרד הבריאות פירסם הנחיות פשוטות...

* תוויות המזון מאפשרות לדעת את כל המרכיבים שבמוצר, אלה מדורגים לפי סדר תכולה יורד - כלומר, מהתכולה הגדולה ביותר ועד לקטנה ביותר.

* גם חומרי טעם, צבעי מאכל וחומרי שימור מופיעים ברשימה, אם כי לפי קטגוריה קבוצתית וללא צורך בפירוט, אלא אם כן זה נקבע באופן פרטני בחוק.

* התבוננות באריזה לא תמיד מאפשרת להתרשם מהכמות ולכן בדרך כלל המשקל יופיע במידות; מזונות מוצקים יישקלו לפי גרמים או ק"ג, מזונות נוזליים ביחידות נפח של ליטר ומיליליטר ומזונות מוצקים שנמצאים בתוך נוזל, כמו למשל שימורי ירקות, תמיד יסומנו גם לפי המשקל המסונן (ללא המים) וגם במשקל שלפני הסינון.

* על מנת ליצור אחידות בסימון, כל הערכים על גבי התוויות צריכים להיות מדודים על פי בסיס שווה. הבסיס שנקבע הוא 100 גרם למוצק או 1000 מ"ל לנוזל.

* היצרן/ המשווק רשאים להוסיף לסימון המחויב, סימון תזונתי לפי כמויות אחרות, על פי רוב זה יהיה לפי מנה.

* מילים שחשוב להתייחס אליהן:

מופחת - כינוי השוואתי שמציין שהערך הקלורי הופחת בהשוואה למוצר דומה. מופחת ניתן לסמל גם כ'קל' או כ'לייט'.

דל - מוצר שנהוג לכנותו דיאטתי וזאת בתנאי שהערך הקלורי ל-100 גרם נוזל לא עובר את ה-20 קלוריות, ול-100 גרם מוצק או מוצרי חלב נוזליים, לא עובר את  ה-40 קלוריות.

נטול - היעדר החומר אשר הושג בתהליך הייצור (נטול חומרים משמרים, כלומר, היו חומרים משמרים אך הם הוצאו).

ללא - היעדר החומר שמטבעו אינו מכיל את הרכיב (ללא חומרים משמרים, כלומר, מעולם לא הוכנסו למוצר חומרים משמרים)

* כדי לדעת לחשב ערכים קלוריים, עליכם להשתמש בנוסחה הפשוטה:
סך הקלוריות ל-100 גרם X סך המשקל בגרמים חלקי 100 = כמות הקלוריות.

למשל: גביע גבינה מכיל 104 קלוריות ל-100 גרם, אך משקלו של המיכל 250 גרם. 104 קלוריות X משקל המיכל שהוא 2.5 (250 / 100) = 260 קלוריות לגביע גבינה

באותה השיטה: רבע גביע גבינה משקלו 1/4X250 = 62.5
 


    מהיום,  מסתכלים על תוויות ויורדים בכמויות!
 

 
 

ליקטה וערכה: טל עזר

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: