print header

היתרונות הבריאותיים והנפשיים של גינון

 נכון שלא לכולנו יש חצר עם גינה – אך לכל מי שכן כדאי מאוד לנצל אותו ולא להשאיר את המלאכה רק לגנן מקצועי, אלא לפתח את תחביב הגינון בעצמו או להעמיק ולהרחיב אותו אם כבר התחלתם. גם לאלו שאין בביתם גינה מומלץ למצוא היכן הם יכולים להקים אחת שכזו (יש כיום במקומות שונים יוזמות מבורכות להקמת גינות קהילתיות), או פשוט לעסוק בגינון בבית. כל זה למה בדיוק אתם שואלים? כי גילינו שגינון הוא אחד מהתחביבים הבריאים ביותר שיש, ושורה של מחקרים שנעשו בנושא אף הוכיחה את זה. מה גם שזהו תחביב המתאים מאוד לימי הקורונה בהם אנחנו נמצאים, כי הוא לא מצריך יציאה מהבית או התקהלות – והוא נעשה באוויר הפתוח והבריא, בימי השמש שיש לנו גם בחורף הקריר.

1. מסייע לגוף שלכם להילחם במחלות בעזרת ייצור ויטמין D

האמת היא שאנחנו הרבה יותר דומים לצמחים ממה שאנחנו חושבים; כמוהם גם הגוף שלנו מסוגל לבצע פוטוסינתזה – התהליך שבו צמחים מייצרים את התזונה שלהם בעצמם באמצעות אור השמש. מה זה בדיוק אומר לגבינו? שהעור שלנו משתמש באור השמש על מנת לייצר את אחד מהרכיבים הכי חיוניים שאנחנו זקוקים להם, ויטמין D. מומחים מעריכים ששהייה של לא יותר מחצי שעה בשמש יכולה לייצר עבורכם לא פחות מ-8,000 עד 50,000 יחידות בינלאומיות (IU) של ויטמין D בגוף, בתלות בכמה בגדים אתם לובשים ומה גוון עורכם.

בכל מקרה, יש אמנם הרבה פעילויות שניתן לעשות תחת החמה כדי לספוג ממנה יותר ולייצר עוד ויטמין D, אך אין רבות שהן כה מספקות וגם לא דורשות התרחקות יתרה מהבית כמו גינון והשקעה בגינה ביתית פורחת. רוצים להבין עד כמה חשוב לנו ויטמין ה-D וללמוד למה כל כך כדאי להשיג אותו משהייה בשמש? היכנסו לכתבה הבאה.

2. מחזק את בריאות הלב

אחד מהיתרונות היותר בולטים בגינון הוא שהפעילות הזו יכולה לעזור לכם לצמצם את הסיכון להתקפי לב ושבץ מסכני חיים – אם אתם מתמידים בה כמובן. זאת מאחר והיא מפחיתה את רמות החרדה והלחץ (כפי שנפרט בהמשך בהרחבה), לכן עבודת הגינה גם עוזרת בוויסות לחץ הדם  באופן טבעי, ללא תרופות – מה שבתורו מסייע מאוד להרגיע את המערכת הקרדיווסקולרית שלכם. במחקר שהתפרסם בשנת 2013 נמצא שבקרב אנשים בני 60 ומעלה, פעילויות דוגמת גינון מפחיתות ב-30% את הסיכון ללקות בהתקף לב ושבץ לעומת אחרים באותה קבוצת גיל שלא עוסקים בהן.

יתרונות בריאותיים של גינון: יד מחזיקה בעגבניה בצורת לב

3. משמש כפעילות גופנית שורפת קלוריות, מסייע לשמירה על המשקל ולשינה טובה

המרכז לבקרת מחלות ומניעתן שבארה"ב מגדיר את הגינון כפעילות ספורטיבית, ואף מציב אותו גבוה ברשימה הפעילויות המתונות שניתן לעשות כדי לשרוף קלוריות. בכשעה של גינון קל או עבודת חצר, ישרוף אדם במשקל 70 ק"ג 330 קלוריות – ממש כמו בשעה של ריקוד או משחק גולף, ואפילו יותר משעת רכיבה או הליכה קלה, הרמת משקוליות או מתיחות. כל פעילות גינתית באשר היא יכולה לעשות זאת – בין אם קלילה יחסית כמו קצירת הדשא או מאומצת יותר כמו חפירה, גזימת עצים וכדומה.

כך או כך העבודה בגינה מפעילה את כל השרירים המרכזיים בגוף שלכם – והעובדה הזו כנראה לא תפתיע אף אחד מכם שקם בבוקר תפוס אחרי יום מפרך אך מספק של גינון מאומץ. עכשיו גם מתברר שלעיסוק בגינון יכול להיות אפילו קשר לשליטה על משקל הגוף: במחקר שנערך באוניברסיטת קולורדו נמצא כי גינון עוזר לאזן את המשקל ולמנוע את עלייתו כתוצאה מהתקדמות הגיל, בעוד שמתוצאות מחקר שנערך באוניברסיטת טקסס A&M עולה שעבודת גינה גם מסייעת במניעת השמנת יתר בקרב ילדים. זאת ועוד, גם בכל הקשור לשינה נדמה שלגינון יש כוח – כשלפי ממצאי מחקר שהתפרסם בשנת 2015 הפעולה הזו יכולה לאפשר לכם שינה טובה ויציבה יותר למשך 7 שעות לפחות בלילה.

4. תורם להגנה על הזיכרון ולטיפול בדמנציה

בקרב חוקרים, רופאים ומומחי כושר כבר ידוע שפעילות ספורטיבית עשויה לסייע בשיפור התפקוד הקוגניטיבי של המוח. לעומת זאת בכל הנוגע לגינון היה קיים ספק בדבר יתרון זה – אך כעת ישנן ראיות שגם לעבודת הגינה בהחלט יכולה להיות השפעה על צמיחת עצבי המוח הקשורים לזיכרון. במסגרת מחקר שתוצאותיו פורסמו בשנת 2019, חוקרים מדרום קוריאה הקציבו 20 דקות של עבודת גינון לנחקרים שלקו בדמנציה וטופלו במרכז שיקומי. לאחר שמשתתפי המחקר עסקו בגירוף ובשתילת ירקות בגינה, המדענים גילו שחלה עלייה במספר גורמי צמיחה של עצבי מוח הקשורים לזיכרון, הן אצל גברים והן אצל נשים.

אך זאת לא ההוכחה היחידה – כבר ב-2014 גילו חוקרים יפנים ששיטת הגינון הטיפולי יכולה להיות כלי יעיל בכל קנה מידה לטיפול בחולי דמנציה. למעשה באירופה, במדינות כמו הולנד ונורווגיה, משלבים לא פעם חולי דמנציה בתוכניות טיפוליות פורצות דרך שנקראות Greencare ובמסגרתן הם מבלים זמן רב מהיום בעבודה בחווה ובגינון.

יתרונות בריאותיים של גינון: גבר מבוגר ואישה צעירה עוסקים בגינון

5. יכול לשמש כמשפר מצב רוח ומשכך מתחים

לא רק לבריאות הפיזית והקוגניטיבית הגינון יכול לתרום – אלא גם לנפשית. במחקר שנערך באוניבריסטת פלורידה והתפרסם בשנת 2014 נמצא שעבודת הגינה יכולה להיות גורם שמשפר משמעותית את מצב הרוח ומעלה את מידת הביטחון העצמי; כשאנשים מבלים את זמנם בפעילות הזו, מידת החרדה שלהם צנחה פלאים והם הרגישו פחות מדוכאים. כך גם נמצא במחקר שהתפרסם בשנת 2011 ובמסגרתו נחקרים שסבלו מדיכאון השתתפו בפעילות גינון למשך 12 חודשים. לאחר מכן בדקו החוקרים מספר היבטים בבריאותם הנפשית, כולל תסמיני הדיכאון, ומצאו שכולם השתפרו משמעותית – והדבר נשאר כך עוד חודשים רבים לאחר תום המחקר.

היבט נוסף שהגינון יכול לעזור לטפל בו הוא לחץ - כך עולה מתוצאות מחקר שפורסם בשנת 2010. במסגרת הניסוי שעמד במרכזו, חשפו החוקרים את הנחקרים לפעילויות מלחיצות, ולאחר מכן ביקשו מחצי מקבוצת המשתתפים לעסוק בפעילות של קריאה שקטה ומהחצי השני לעסוק בפעילות גינון. כשהחוקרים בדקו את רמות הורמון הלחץ קורטיזול בגופם של המשתתפים לאחר סיום הפעילות, הם מצאו שאצל אלו שעבדו בגינה, פחת הלחץ במידה רבה יותר מאצל אלו שקראו. בנוסף גם יותר משתתפים שעסקו בגינון דיווחו שמצבם רוחם חזר לתחום החיובי מאשר אלו בקבוצת הקריאה.

6. עוזר בכינון יחסי קהילה ועוזר בשיפור קשרים בין אישיים

פעילויות כגינון בית ספרי, קהילתי ומשפחתי נראות עכשיו יותר ויותר מכל עבר; הסיבה שתחום הגינות המקומיות הקטנות מלבלב כעת היא שיש לו קשר רב לא רק עם הפעילות הירוקה והמהנה עצמה – אלא גם עם הקשרים האנושיים שהיא יוצרת במהלכה, וזה כמובן הוכח מדעית. למשל, במסגרת מחקר שפורסם בשנת 2019 השתתפה קבוצת תלמידים בפעילות של גינון בית ספרי, כשהילדים גם צילמו את עצמם תוך כדי נהנים מהחוויה. התלמידים דיווחו שהכישורים שהם למדו והקשרים שהם טוו תוך כדי הפעילות העניקו להם תחושת רווחה. המסקנה היא שגינון עם אנשים בגילאים שונים, יכולות אחרות ורקע מגוון הוא דרך טובה להרחיב את מה שאתה יודע וגם את מי שאתה מכיר.

יתרונות בריאותיים של גינון: ילדים קטנים עוסקים בגינון יחד עם בחורה מבוגרת  

7. תורם לטיפול בגמילה מהתמכרויות

הזכרנו כבר את העובדה שתחום הגינון הטיפולי – שעוזר לשיקום ושיפור רווחתו הפיזית והנפשית של אנשים במצבים שונים בחיים – יכול להיות טוב כחלק מתהליך טיפול בחולי דמנציה. זווית נוספת שבה הוא יכול לתרום היא בתחום הגמילה מהתמכרויות. כך עולה מתוצאות של מספר מחקרים – למשל זה, שפורסם בשנת 2017, ובו החוקרים התרשמו שטיפול בצמחים מעורר רגשות חיוביים אצל אנשים שעוברים גמילה מאלכוהול ושהייתה לפעילות הזאת השפעה שיקומית.

במחקר אחר משנת 2014, לאנשים שהשתתפו בתוכנית גמילה מהתמכרויות ניתנה ההזדמנות להשתתף באחת משתי פעילויות: ציור או גינון. הממצאים הראו כי אלו שבחרו לקחת חלק בעבדות הגינה סיימו את תוכנית הגמילה בשיעורים גבוהים יותר ודיווחו על רמת שביעות רצון רבה יותר מאלו שבחרו להשתתף בפעילות הציור.

8. חושף אתכם לבקטריות ידידותיות שמחזקות את המערכת החיסונית  

זה בהחלט יתרון מפתיע, לפחות מבחינתנו – גינון יכול למעשה לעזור לכם להיחשף לגורמים טבעיים שנושאים חיידקים ידידותיים. תוצאות של מספר מחקרים – כמו למשל זה שנערך באוניברסיטת בריסטול שבבריטניה - חשפו שזנים שונים של בקטריות שמצויים בחול ובאבק של הגינה שלכם יכולים לעזור בהמרצת שחרור הסרוטונין במוח, אותו הורמון הרגשה חיוביות שגורם למצב רוח טוב. בנוסף, החשיפה לאותן בקטריות יכולה גם לתרום לחיזוק מערכת החיסון שלכם – זאת בהתאם לתאוריה הרפואית שנקראת השערת ההיגיינה, שמציעה כי ישנו קשר בין המערכת החיסונית לבין המוח, שני גורמים שגינון יכול לשפר מאוד בבת אחת.

יתרונות בריאותיים של גינון: יד מלוכלכת מאדמה ועפר מחזיקה במספר פרחים

לסיכום...

תודו שאי אפשר להתעלם מאוסף כזה של ראיות בעד הגינון ואי אפשר שלא לרצות להתחיל לפתח עניין בתחום הזה כדי להרוויח אותן. אם אתם רוצים להתחיל כבר עכשיו או שואפים להשתפר ולהרחיב את הפעילות שלכם כיום – יש לנו כאן אוסף נהדר של כתבות בנושא שיעזרו לכם לטפח כראוי את הגינה הביתית שלכם ויסייעו לכם בעבודה.  

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.