maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

יתרונות בריאותיים ודרכי שימוש מומלצות ל-7 פטריות מאכל נפוצות

 אף שרובנו רוכשים פטריות במחלקת הירקות והפירות במרכולים או בשוק, הן אינן נחשבות לירק או צמח והן למעשה אורגניזם חי ומופלא שיתרונותיו הבריאותיים לגופינו הם גדולים ורבים. פטריות הן מאכל שעמוס בכל הטוב שהטבע יכול להציע לנו, גם כאשר הן גדלות באופן מתורבת ובחוות גידול. הפטריות הן מקור טוב לוויטמינים מסוג B, ברזל, אשלגן, מגנזיום, סידן ונוגדי חמצון, ואין בהם כמעט אחוזי שומן, כולסטרול, נתרן או קלוריות. מלבד החומרים המזינים הקיימים בכלל הפטריות, לסוגי הפטריות השונים ישנם ערכים ויתרונות ייחודיים, ודרך מומלצת לצריכה. על היתרונות הבריאותיים של 7 הפטריות הנפוצות והטעימות בארץ, ומי מהן תתאים למצב הבריאותי שלכם – תוכלו לקרוא בכתבה הבאה. 
 
פטריות מונחות בכלי שקוף על השיש
 

1. פטריית יער

פטריית היער בעלת מראה עלי ואפרפר היא בעלת מרקם בשרני מה שהופך אותה לתחליף לבשר והיא גם מקור טוב לחלבון, המהווה 30% ממשקלה היבש. הפטרייה הזו מלאה ביתרונות בריאותיים ומכילה ויטמינים, מינרלים שונים, ונוגדי חמצון ששומרים על רקמות הגוף ומונעים מחלות. בפטריית היער קיימת חומצה ייחודית הקרויה מונקולין K, שדומה בהרכבה הכימי למרכיב פעיל בתרופות להורדת כולסטרול, ופעולת החומצה מעכבת את ייצור האנזים השותף ליצירת שומן הכולסטרול המזיק. הפטרייה יכולה להשתלב נהדר במרקים, מאפים ופסטות וניתן לצלות אותה על הגריל ולהשתמש בה כתחליף במנות של עוף או בשר, או לשלבה בתוספת של ירקות מבושלים למנה עיקרית. לפטרייה קיימים יתרונות מוכחים במניעת התפתחות של גידולים סרטניים - על פי מחקר שפורסם בשנת 2008, מיצוי אלכוהולי של הפטרייה מעכב התפתחות של תאי סרטן המעי הגס וסרטן השד, מבלי להשפיע באופן משמעותי על תאים בריאים.
פטריית יער

2. פטריית שיטאקי

השיטאקי היא פטריית כובע הגדלה בטבע על עצים ונעשה בה שימוש רחב כבר אלפי שנים ברפואה הסינית העממית וגם בתעשיית צמחי המרפא. לשיטאקי יש יכולת לספוג טעמים ולכן מומלץ להקפיץ אותן במחבת לזמן קצר כדי למנוע מהן לספוג כמויות גדולות של מים ולהגן על הרכיבים המועילים הרבים שבהן. היתרונות הבריאותיים הייחודיים של השיטאקי נובעים ממרכיב הפוליסכריד הקיים בה - רב סוכר אשר מונע זיהומים ויראליים וחיידקיים ומפחית את כמות הכולסטרול בדם. במחקר שבדק שימוש יומיומי בפטרייה ופורסם בשנת 2015, חוקרים גילו שיפור משמעותי ביכולת החיסונית של הגוף וירידה ברמת הדלקתיות. השיטאקי ניחנת אף ביכולת למנוע מחלות לב, מכיוון שהיא מגנה על הגוף מהצטברות רובד טרשתי על דפנות כלי הדם באמצעות עיכוב פעולת החלבון שמשמש כדבק בין המשקע לאיברים. הפטרייה גם נודעת בסגולותיה בעיכוב התפתחותם של גידולים סרטניים - בייחוד כשמדובר בסרטן המעי הגס והקיבה.
פטריית שיטאקי

3. פטריית אנוקי

פטריות אנוקי דומות במראן לזר פרחים המורכב מפטריות דקיקות וארוכות רבות. מרקם האנוקי פריך וטעמן המפתיע הוא מעט מתקתק ופירותי. כדי להשתמש באנוקי, יש להסיר את בסיס האשכול שלהן ולהקפיד לבשלן בבישול קצר במנות מוקפצות, סלטים או מרקים מהירי הכנה, כדי להימנע מהתקשות הפטרייה בבישול ארוך. בשל חיי המדף הקצרים במיוחד של הפטריות, מומלץ לרכוש פטריות טריות לחלוטין שכיפתן נוקשה למגע. האנוקי העשירות בויטמין B, מכילות גם ציטוזן – מרכיב המונע ספיגת שומן ומוריד את רמת הכולסטרול בדם – והן יסייעו לכם להוריד את מצבורי השומן שנאגרו בגופכם, במיוחד באזור הבטן. בנוסף לכך, האנוקי מלאות בסיבים תזונתיים שמונעים בעיות עיכול, ומאזנים את רמות הסוכר בדם. 
פטריית אנוקי
 

4. פטריית שימג'י

פטריות השימג'י, בדומה לאנוקי, צומחות כאשכול ונמכרות בארץ בגרסה לבנה או חומה. לפטריות בעלות הטעם האגוזי יש חיי מדף ארוכים באופן יחסי, ומומלץ מאוד לבשלן טרם צריכתן, גם בבישול ארוך, בשל המרירות האופיינית להן בגרסתן הטרייה ומומלץ לנסות לשלבן בפריטטות, מרקים, מנות נודלס ופשטידות. השימג'י הנפוצות בשימוש ביפן, משמשות בטיפול מסורתי נגד אסתמה בשל הימצאותו של סיב הבטא גלוקן בתוכן, אשר מדכא תגובות אלרגיות, מעלה את תפקוד מערכת החיסון ועל פי המכון הלאומי לחקר הסרטן ביפן, אף ניחן ביכולות להקטין ולהרוס גידולים סרטניים שהתפתחו בגוף. בנוסף לכך, השימג'י עשירות בנוגדי חמצון ומגנות על גופנו מפני רדיקלים חופשיים שמשפיעים לרעה על תהליכי ההזדקנות של תאי הגוף.
פטריית שימג'י

5. פטריית פורצ'יני 

את פטריות הפורצ'יני האיטלקיות בעלות הרגל השמנמנה והכיפה הגדולה, קשה להשיג בארץ בצורתן הטרייה. הפטריות לרוב נמכרות כשהן פרוסות ומיובשות ומאופיינות בטעם אגוזי עז שמגיע אליהן מעצי הערמונים שהן צומחות לרגליהם. הערכים התזונתיים והארומה של הפטריות נשמרים גם לאחר ייבושן בתהליך טבעי בשמש, והן מומלצות לשילוב - לאחר השרייה במים חמים - ברטבים ותבשילים כמו ריזוטו ומרקים. בפטריות האלו קיים ריכוז גבוה מאוד של חומצות אמינו, אבני הבניין של החלבונים, ביחס לשאר הפטריות. הפורצ'יני גם עשירות באשלגן, סידן וזרחן, והאלקלואידים (תרכובות אורגניות על בסיס חנקני) המצויים בהן מסייעים לטיפול בתעוקת לב. רכיב חשוב נוסף בפטרייה הוא הבטא גלוקן, הזכור לנו גם מפטריות אחרות, אך מצוי בריכוז הגבוה ביותר בפורצ'יני והינו חיוני לבריאות הלב וכלי הדם.  
פטריית פורצ'יני

6. פטריית שמפיניון 

פטריית השמפיניון היא הפטרייה המתורבתת הפופולרית והנפוצה ביותר בעולם. בזכות טעמה העדין היא מסוגלת להשתלב במגוון אין סופי של מאכלים; מרטבים למרקים, סלטים וכתוספת למנות בשריות שונות. בפטריית השמפיניון יש פחמימה מיוחדת שמניעה את חילוף החומרים ומסייעת בהליך שריפת השומנים ושמירה על רמות הסוכר בדם. בשמפיניון קיים גם אחוז גבוה של מינרל הסלניום אשר מלבד יתרונותיו לירידה במשקל, הוא נודע גם כמרכיב המונע היווצרות של סרטן הערמונית. מחקרים שנעשו לגבי ההשפעה הבריאותית של צריכת חומצה פולית – שגם אותה תמצאו בפטריות השמפיניון - הוכיחו את השפעתה המיטיבה במניעת סרטנים מסוג המעי הגס, הלבלב, השד והמעיים.  
פטריית שמפיניון

7. פטריית פורטובלו ופטריית חורש 

פטריית הפורטובלו המוכרת היא הגרסה הבוגרת יותר של פטריית החורש הזהה לה. הפורטובלו בעלת המרקם הבשרני והטעם האדמתי היא תחליף הבשר המוכר ביותר מבין הפטריות, ומשמשת צמחונים וטבעונים רבים שמכינים ממנה קציצות המבורגר או שיפודים נטולי בשר. את הפטרייה הגדולה ניתן גם להגיש ממולאת או לשלבה ברוטבי פסטה ומנות מוקפצות. הפורטובלו עשירה במינרלים, ויטמין B, וסיבים תזונתיים שמסייעים במניעת עצירות ואפילו תורמת לטיפול בסוכרת. מכיוון שהפטרייה מורכבת מ-60% מים, אכילתה תעזור לכם למנוע התייבשות. יתרון נוסף של הפורטובלו הוא מינרל הסלניום המצוי בה, אשר מוריד את הסיכון לחלות בסרטן ומפחית את קצב צמיחת התאים הממאירים בקרב אנשים חולים. בנוסף לכך, החומצה הלינולאית שקיימת באחוז גבוה בפטריות אלו מפחיתה את הסיכון לחלות בסוגים מסוימים של סרטן השד. 
פטריית פורטובלו

מקור התמונות: m.shattock

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: