maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

12 מזונות מומלצים לשמירה על כליות בריאות

הכליות הן האיבר הפעיל ביותר במערכת השתן של הגוף והן פועלות ללא הרף כדי לסנן את הדם שלנו מחומרי פסולת ושתנן. כאשר הכליות שלנו לא מתפקדות כראוי אנו חשופים למגוון רחב של מחלות באופן ישיר ועקיף, ולכן חשוב מאוד לשמור עליהן ככל הניתן. כולנו יודעים שהקפדה על תזונה נכונה עוזרת לשמור עלינו בריאים, וישנם מאכלים מסוימים שהתגלו כמועילים במיוחד עבור אברים מסוימים בגוף, כשהכליות אינן יוצאות דופן. אז בין שאתם סובלים ממחלות כליה או שאתם פשוט רוצים לשמור טוב יותר על המערכת החיוניות הזאת, 12 המאכלים הבאים יעזרו לכם לשמור על כליות תקינות וגוף בריא.
 
מזונות מומלצים לכליות
 

1. שעועית

שעועית אדומה נקראת באנגלית Kidney Bean ויש סיבה טובה לכך שהיא קרויה על שם איבר זה מעבר לדמיון הפיזי בצורתה. לחץ דם גבוה ומחלת הסוכרת הם שני גורמים שמעלים באופן ניכר את הסיכוי ללקות במחלת כליות, אך השעועית עוזרת להפחית את הסיכון לחלות בהן. בנוסף, השעועית היא מקור מצוין לחלבונים ללא שומנים שמאזנים את לחץ הדם ומספקים חומצות אמינו חיוניות. אם הכליות שלכם תקינות, אכילת שעועית היא דרך מצוינת לשמור עליהן במצב זה, אך יש להיזהר לפני שאוכלים כמויות גדולות מהן במקרה שערכתם בדיקות שהראו שיתכן ואתם סובלים מערכי תפקוד כליה נמוכים.
 

2. פלפל (גמבה)

אם אתם מודאגים ממצב הכליות שלכם אחד המזונות הטובים ביותר עבורכם הוא הפלפל הפשוט: אדום, ירוק או צהוב. בפלפלים יש כמות נמוכה של אשלגן וכן ריכוזים של ויטמין A ,C ו-B6 שהופכים אותם לתוספות של צבע, מרקם ובריאות מומלצת לתפריט שלכם. למרות שהאשלגן הוא חומר חיוני לגוף, עבור הסובלים מתפקודי כליות לא תקינים עודף אשלגן אינו מצב רצוי, ולכן מאכלים שכאלו הם חלק חשוב ממשטר תזונה ששומר עליהן.
מזונות מומלצים לכליות

3. כרוב

הכרוב עשיר בתרכובות כימיות ונוגדי חמצון מן הצומח, אשר יחד עם כמות גבוהה של ויטמין K, C וסיבים תזונתיים עוזרים לו לשמור על פעילות כליות תקינה. בכרוב יש כמות נמוכה של אשלגן, ומחקרים שונים מצביעים על יכולתו להגן על הלב וכלי הדם שלנו ממחלות, ולא רק על הכליות. כמו כן, הכרוב הוא ירק נפוץ מאוד שניתן לבשל בדרכים רבות וביניהן אידוי, אפייה ואפילו הכנה במיקרוגל.
 

4. שום

אחד ממזונות העל המוכרים ביותר בעולם, השום, עושה פלאים לכלל הגוף שלנו והכליות אינן יוצאות דופן. כמות גבוהה של חומרים נוגדי חמצון ודלקות שמצויים בו שומרים על הגוף שלנו, ויכולתו להוריד את רמת הכולסטרול בדם ולהגן על מערכות חיוניות מפני מחלת הסרטן, הן יתרונות חשובים במיוחד שמגנים על הכליות. חשוב לציין שאם אתם מנסים להקפיד על תזונה בריאה לכליות, מומלץ להחליף את המלח שאתם מפזרים מעל המזון באבקת שום טבעית, וכך להימנע מצריכת נתרן מוגזמת.
 

5. תפוחים

תפוח עץ פשוט הוא חטיף או קינוח מרובה יתרונות בריאותיים שרבים מהם משפיעים לטובה על מערכת העיכול והדם שלנו. תכונות אנטי דלקתיות וכמות נוגדי החמצון שמצויות בו עוזרים לשמור גם על הכבד. בשעה שרופאים רבים לא תומכים בדיאטות "ניקוי וטיהור" הכבד שמורכבות רק ממאכלים שכאלה, אכילת תפוח אחד ביום היא עדיין פעולה מומלצת מאוד כחלק ממשטר תזונה מאוזן.
 
מזונות מומלצים לכליות
 

6. בצל

עוד מזון על מוכר ואהוב הוא הבצל הבריא שניתן להוסיף לכמעט כל מנה ותבשיל. הבצל עשיר בפלבונואידים, תרכובות אורגניות שפועלות כפיגמנטי צבע ונוגדי חמצון טבעיים. חומרים אלו הם בעלי תכונות אנטי בקטריאליות ואנטי דלקתיות חזקות מאוד שיכולות לעזור לגוף להתמודד עם מחלות שונות החל מהצטננות פשוטה ועד למחלת הסרטן. עובדה שלא רבים יודעים היא שהבצל גם מכיל כרום, מינרל קורט שמשפר את חילוף החומרים בגוף ועוזר להתמודד עם רמות גבוהות של אינסולין ושומנים, כך שרמות הרכיבים האלו בדם יהיו הרבה יותר מאוזנות.
 

7. חמוציות

החמוציות הן מזון על קטן ומתוק שמונע זיהומים ודלקות בדרכי השתן ובכליות הודות לכך שהן הופכות את השתן ליותר חומצי. חצי כוס מיץ חמוציות טבעי ביום היא דרך נפלאה להכניס לגופכם עוד נוזלים, ויטמינים וחומרי תזונה חשובים יחד עם טעם נפלא. יש לציין שגם חמוציות מיובשות מכילות את החומרים החשובים הללו, אך תזונאים ממליצים לצרוך אותן בצורה נוזלית.  
 

8. שמן זית

בישראל אנחנו יודעים כבר זמן רב ששמן זית הוא אחד מסוגי השמנים הבריאים ביותר, ותמיד טוב לדעת שיש לו עוד יתרונות שלא ידענו עליהם. מעבר לתרומתו להורדת הסיכון למחלות לב, מומחים רבים מאמינים שיכולותיו למנוע זיהומים והחומצה האולאית שנמצאת בו הן מרכיבי המפתח לשמירה על כליות בריאות ולמניעת תהליכי חמצון שעלולים להזיק להן.
מזונות מומלצים לכליות

9. תותים

תותים עשירים בסוגים שונים של נוגדי חמצון וגם ויטמין C, כך שמעמדם כמאכל בריא אינו מוטל בספק, אבל האם ידעתם על השפעתם החיובית על מצב הכליות של חולי סוכרת? ממחקרים שבוצעו בקליפורניה שבארה"ב, נמצא שצריכת תותים עוזרת לטפל בפגיעה בכליות ממנה חולי סוכרת רבים סובלים. כמו במזונות אחרים שהופיעו ברשימה זו, תותים עלולים לגרום ליותר נזק מתועלת במידה ואתם בשלבים מתקדמים של מחלת כליות, ולכן יש להתייעץ עם הרופא המטפל שלכם לפני צריכת כמות גדולה מהם.
 

10. דגים

מקור בריא נוסף לחלבונים הוא כמובן דגים, במיוחד כאלו שעשירים גם בחומצות השומן החיוניות מסוג אומגה 3. איגודי רופאי הלב, הסוכרת והכליות בארה"ב ממליצים כולם על אכילת דג פעמיים או שלוש בשבוע כחלק ממשטר תזונה בריא וחכם. חומצות השומן מורידות את רמת הכולסטרול הרע בדם (LDL) ומעלות את הכולסטרול הטוב (HDL) כך שכל מערכת הדם והלב שלכם תפעל בצורה הרבה יותר טובה, והכליות שלכם רק ירוויחו מכך.

11. חלבוני ביצה

"הלבן" של הביצה מכיל חלבונים חשובים לגוף ומספר רב של חומצות אמינו חיוניות. בניגוד למקורות חלבון אחרים, בחלבוני ביצה כמעט ואין זרחן כך שזרם הדם שלכם ישמר נקי מעודפי המינרל הנפוץ הזה שאמנם תורם לגוף בכמה וכמה דרכים, אך עלול לגרום נזק לכליות אם תצרכו אותו באופן מוגזם.
מזונות מומלצים לכליות

12. כרובית

עוד נציגה של קבוצות הירקות המצליבים ברשימה זו, בנוסף לכרוב, היא הכרובית העשירה בחומצה פולית ובוויטמין C. בנוסף, לערכים התזונתיים שלה, הכרובית מסייעת לכבד לנטרל חומרים רעילים לגוף, וכך לכליות הרבה יותר קל להתמודד עימם כחלק ממחזור הדם. למרות זאת, חשוב לציין שאכילת כרובית בכמויות גדולות מדי עלולה לתרום להיווצרות אבנים בכליות, ולכן במידה שאתם סובלים ממחלה מאובחנת שכזו, כדאי להתייעץ עם הרופא שלכם לגבי המינון המומלץ עבורכם.
 

תוספת חשובה!

כמו שיש גורמים אשר משפיעים באופן חיובי על תפקוד ומצב הכליות שלנו, יש גם גורמים אשר גורמים לנזק. בארון התרופות שלכם יש כדורים רבים שניתן לקנות ללא מרשם רופא, העלולים לגרום לנזק חמור לכליות. לחצו כאן וקראו עוד על התרופות הנפוצות שעלולות לפגוע בפעילות הכליות.
 

מקור התמונות: United Soybean BoardLeon BrocardAriel PalmonKidney specialist

מקור: אבירן ג.
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: