maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

הקשר בין בעיות שינה ואלצהיימר וכיצד תתמודדו איתן

  עייפות במהלך היום, כאבי ראש, רגזנות ועוד הם רק חלק מהתסמינים הידועים של בעיות שינה שרבים מאיתנו חווים, בעיקר ככל שאנו מתבגרים. התופעות השליליות של מחסור שינה לא נגמרות בהשפעות גופניות בלבד, אלא הן גם גורמות להרעה במצב הרוח שלנו במהלך הימים. לפי מחקר שפורסם החודש, יולי 2017, חוקרים מצאו השפעה שלילית נוספת וחמורה של בעיות שינה – סיכון מוגבר לאלצהיימר. תמצית המחקר שלפניכם תעזור לשפוך אור על הקשר בין מחסור בשינה ובין התדרדרות קוגניטיבית, ואחריה תוכלו לקרוא מה בדיוק ניתן לעשות כדי להפסיק את מעגל העייפות ולזכות בשנת לילה ערבה ובריאה.
 
הקשר בין בעיות שינה ואלצהיימר: גבר זקן מחזיק את ראשו בידו
 

לפני המחקר:

לפני המחקר המדובר, שנערך על ידי שיתוף פעולה בין חוקרים מהמחלקה לחקר המוח במכון מחקר שבווינסקונסין ובין מכון חקר האלצהיימר שבארצות הברית, היה ידוע שישנו קשר בין שינה באיכות ירודה ובין בעיות קוגניטיביות. החוקרים שניגשו לבצע את המחקר רצו לבדוק באופן ממוקד האם יש קשר בין מחסור בשינה ובין אחת ממחלות הזקנה הנפוצות ביותר – אלצהיימר. לשם כך הם בדקו 101 קשישים בגיל ממוצע של 63 כדי לבחון האם הקשר הזה אכן קיים.

מהלך המחקר:

המתנדבים במחקר היו בקבוצה של סיכון לחלות באלצהיימר, וביניהם נכללו כאלו שיש להם היסטוריה משפחתית של המחלה או כאלו שיש להם מוטציה בגן APOE אשר מגדילה את הסיכון ללקות באלצהיימר. בתחילת המחקר הנבדקים מילאו שאלונים על הרגלי השינה שלהם בלילה ותנומות במהלך היום, וגם נתבקשו לדרג את איכות השינה שלהם. לאחר מילוי השאלון הזה, נלקחה מכל נבדק דגימה של נוזל עמוד שדרה על ידי דיקור מותני. המטרה של איסוף הנוזל הזה הייתה לבדוק אצל מי מהמטופלים יש משקעים חלבוניים שקשורים לאלצהיימר, והאם הם נוכחים בכמות גדולה יותר בקרב אלו שאיכות השינה שלהם ירודה.
הקשר בין בעיות שינה ואלצהיימר: יד של חוקרת מכניסה מבחנה לצנטריפוגה

תוצאות המחקר:

תוצאות המחקר איששו את ההשערה של החוקרים לפיה יש קשר ישיר בין איכות שינה ירודה ובין סיכון מוגבר ללקות באלצהיימר. בקרב הנבדקים שסבלו מבעיות שינה, היו יותר משקעים חלבוניים וכן סימנים אחרים שקשורים לסיכון מוגבר לחלות באלצהיימר. פירוש הדבר הוא שאלו שסבלו משינה טרופה היו במסלול מואץ לחלות באלצהיימר לעומת נבדקים שאיכות השינה שלהם הייתה טובה ולא נמצאו אצלם ממצאים חריגים. אותם משקעים חלבוניים שנמצאו בקרב חלק מהנבדקים הם אותם משקעים שנוצרים במוח במחלת האלצהיימר וגורמים לשכחה הנוראית ולשאר תסמיני המחלה שתוקפים אנשים כה רבים במהלך חייהם. המסקנה על הקשר בין איכות השינה ובין הסיכון ללקות באלצהיימר תאפשר כעת לחוקרים להבין טוב יותר את המנגנונים הגופניים שיוצרים אותו, ואולי למצוא פתרון לבעיה. עד אז, אנו ממליצים לכם לגלות יותר על בעיות שינה ועל הדרכים בהן תוכלו לזכות בשנת לילה ערבה בעזרת 8 הכתבות שלפניכם.
 

נדודי שינה, מצב גופני ומה שביניהם – 8 מאמרים שיעזרו לכם לשפר את איכות השינה שלכם

1. ארוחת לילה: מה מותר ומה אסור?

רבים מאיתנו נמנעים מאכילה מופרזת לפני השינה, אך אין זה אומר שאנו לא שולחים את היד למקרר מדי פעם בשעות הערב. אם אתם נתקפים ברעב לפני השינה, כדאי לפחות שתאכלו מזונות שיעזרו לכם לישון טוב יותר. כדי ללמוד על מאכלים מומלצים יותר וכאלו שפחות רצוי לאכול לפני השינה, לחצו כאן.
הקשר בין בעיות שינה ואלצהיימר: שולחן ערוך לארוחת ערב

2. טיפים להפסקת הנחירות ולנשימה נכונה בשינה

אותם רעשים שבוקעים מגרונם של רבים מאיתנו לא רק שאינם נעימים לסובבים, אלא מסוכנים עבור הנוחרים עצמם. הנחירות נובעות מחסימה בדרכי הנשימה שמפריעה לנשימה תקינה, מה שמוביל לשינה טרופה ולעתים אף לדום נשימה בשינה. כדי שתוכלו להפסיק את הנחירות שאתם או האנשים סביבכם סובלים מהן, לחצו כאן ולמדו כיצד להימנע מהבעיה.

3. דרכים שיעזרו לכם להיפטר מנדודי השינה

אם נמאס לכם להתהפך כל לילה מחדש ולסבול ממחסור בשינה עד הלילה הבא, חשוב שתכירו כמה טיפים טבעיים לפני שתלכו לבקש מרשם לתרופה עבור הבעיה. עם שינויים קלים באורח החיים ומודעות לגוף ולסביבה שלכם, גם אתם תוכלו לזכות בשנת לילה טובה יותר שתותיר אתכם רעננים לקראת היום הבא. לחצו כאן כדי ללמוד על 10 דרכים פשוטות שיעזרו להיפטר מנדודי השינה.
הקשר בין בעיות שינה ואלצהיימר: גבר עם כובע על פניו ישן בשדה

4. משקאות טבעיים לטיפול בנדודי שינה

אם אתם רוצים לפתור את בעיות השינה שלכם בצורה טעימה, אין דרך טובה יותר לעשות זאת מאשר עם משקאות בריאים ומזינים. 8 המשקאות שלפניכם יותירו אתכם שבעים לקראת הלילה, והם גם מכילים רכיבים טבעיים שתורמים לשנת לילה ערבה. אז למה אתם מחכים? לחצו כאן כדי ללמוד על השתייה שתעשה לכם טוב לפני השינה.

5. אתגר השבועיים לשינה טובה יותר

אם כבר אתם לא מצליחים לישון, למה שלא תנצלו את הזמן הפנוי כדי לאתגר את עצמכם? אנו מבטיחים שהאתגר ישתלם, שכן המטרה שלו היא לאפשר לכם לזכות בשנת לילה טובה יותר תוך שבועיים בלבד, כך שבהחלט שווה להשקיע בו מאמץ. על מנת שתוכלו להצטרף לאתגר המרדים הזה, לחצו כאן ושפרו את איכות השינה שלכם.
 
הקשר בין בעיות שינה ואלצהיימר: שעונים מסוגים שונים מונחים על שולחן

6. אפליקציות לנייד שיעזרו לכם לישון טוב יותר

אם אתם חובבי הייטק שלא מסוגלים ללכת לישון בלי להתעסק בסמארטפון לפני השינה, הכתבה הבאה היא בדיוק עבורכם. כיום יש בכף ידינו מכשירים חכמים שעוזרים בפתרון של מגוון בעיות, כולל נדודי שינה, בעזרת אפליקציות שנוצרו בדיוק עבור המטרד הזה. כדי ללמוד עוד על האפליקציות הללו ולהוריד אותן, לחצו כאן והתחילו לישון טוב יותר.

7. תרגילים פשוטים שמרגיעים את הגוף ומספקים שנת ישרים

אימוני יוגה הפכו לנפוצים יותר ויותר בשנים האחרונות, והם מספקים מגוון של פתרונות גופניים לבעיות שונות. התורה החכמה הזו, שמאגדת בתוכה את הקשר ההדוק בין הגוף לנפש, כוללת גם תנוחות מיוחדות שלכולן תכלית אחת – השריית שנת לילה טובה. לחצו כאן כדי ללמוד כיצד לבצע את התנוחות המרגיעות הללו.
הקשר בין בעיות שינה ואלצהיימר: אישה בתנוחת יוגה יושבת על החוף

8. הרופא שילמד אתכם טיפ יעיל שעוזר לישון ולשמור על הבריאות

לזכות בשנת לילה טובה זה קל כמו לספור עד 8, כפי שיסביר לכם ד"ר אנדרו ויל (Andrew Weil), רופא מוסמך מטעם אוניברסיטת הרווארד, סופר מצליח ו"גורו" ידוע בתחום הרפואה ההוליסטית והאינטגרטיבית. בסרטון שלפניכם תלמדו כיצד לבצע את טכניקת הנשימה 4-7-8 שעוזרת לנקות את הראש, להסדיר את קצב הלב ולאפשר לכם לישון טוב יותר. ד"ר ויל יכול להיות הפתרון שלכם לבעיה, ובלחיצה כאן תלמדו כיצד.
 

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: