maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

9 עצות שגויות בנוגע לירידה במשקל שגורמות ליותר נזק מתועלת

בזמן שאנשים מנסים להוריד ממשקל גופם הם נוטים לאמץ כל עצה שנשמעת אמינה, גם אם היא לא נשמעת אמינה במיוחד וזאת רק כדי לשפר את הסיכויים לצלוח את המשימה בהצלחה. למרבה הצער, רוב העצות האלו אינן מגובות במחקרים או בניסיון של תזונאים, כך שהן בדרך כלל גורמות ליותר נזק מתועלת. לפיכך, חשוב שתכירו את 9 הטיפים השכיחים ביותר שתזונאים ורופאים שמעו מהלקוחות שלהם, שיתכן כי לחלקם התוועדתם בעבר, על מנת שתדעו להימנע מהם ולהזהיר את היקרים לכם מטעויות אלו, שיכולות לעלות לכם בבריאות ובהצלחת הדיאטה.
 
עצות שגויות בנוגע לירידה במשקל

1. "הפסיקו לאכול גלוטן"

ישנה אפשרות כי שמעתם זאת קודם לכן, אך חשוב להדגיש זאת בשנית: אם אינכם סובלים ממחלת הצליאק או רגישים לגלוטן, אין כל סיבה שתמנעו מאכילת מוצרים המכילים אותו כדי להשיל מספר קילוגרמים ממשקלכם. הסרת גלוטן מהתפריט שלכם ללא הצדקה רק תגרום לכם להרבות בקניית מזון יקר, שאינו מבטיח צריכת קלוריות נמוכה יותר. גם אם תתרחקו לחלוטין ממוצרי מזון כדוגמת פסטה ולחם, עדיין קיים מגוון עשיר של מזונות אשר אינו מכיל גלוטן כמו עוגות ועוגיות משובחות, שאכילתן תשיב את כל הקלוריות שהוצאתם מהתפריט שלכם. במקום זאת, הקפידו ליהנות במתינות ממזונות המכילים גלוטן, בדיוק כמו מכל דבר אחר שלא מזיק אם צורכים אותו במידה הנכונה. 

2. "סוד ההרזיה טמון בפעילות גופנית בלבד"

יש לומר זאת בריש גלי ולהפנים כי לא ניתן "לכפר" על הרגלי תזונה לקויים באמצעות פעילות גופנית מוגברת. ד"ר דיבון גולם, מנהלת התכנית הדידקטית לתזונה באוניברסיטת מדינת ניו מקסיקו, טוענת: "ראיות מדעיות חושפות כי שינוי תזונתי הינו יעיל יותר מאשר פעילות גופנית בלבד כשמדובר בניסיון הרזיה לטווח קצר" ומוסיפה שעל מנת להשיג תוצאות לטווח הארוך יש לשלב תזונה נכונה, פעילות גופנית וכן לבצע שינויים באורח החיים.  
עצות שגויות בנוגע לירידה במשקל

3. "כל עוד המזון בריא ניתן לאכול ממנו כמה שחושקים"

אין אחד שנהנה ממדידה מדויקת של הגלידה הדיאטטית בחנות, או שמפיק עניין מחישוב הקלוריות של המזון שאותו הוא צורך. עם זאת, במהלך הניסיון להשיל מספר קילוגרמים מהמשקל, חשוב להיות עם היד על כף המידה, ולהקפיד לצרוך כמות שהולכת בד בבד עם תפריט התזונה העדכני. חשוב להקפיד גם שלא להפריז בצריכת מזונות שנחשבים בריאים כמו אגוזים, אבוקדו ושמן זית. ד"ר ליסה יאנג, פרופסור לתזונה מאוניברסיטת ניו יורק, מחדדת וטוענת כי יש לה לא מעט לקוחות שהעלו במשקל משום שהאמינו שניתן לאכול מזון בריא ללא כל הגבלה. 

4. "אם תאכלו מדי פעם מזון עתיר בקלוריות תשמרו על קצב חילוף חומרים תקין"

רוב הדיאטות העכשוויות מאפשרות לאנשים לבחור יום, אחת לשבוע או לשבועיים, בו יוכלו לאכול כל דבר העולה על רוחם, על מנת לאפשר להם לדבוק בתפריט הנוקשה וכן כדי לשמור על חילוף חומרים תקין. עם זאת, הדרך הטובה ביותר לשמור על קצב חילוף חומרים תקין ולאבד שומן היא לא לאכול בתאווה מגש פיצה שלם אחת לשבוע, אלא לאכול מעט פחמימות בכל יום, לבצע אימוני כוח מספר פעמים בשבוע, לספק לגוף מספיק שעות שינה, ולהקפיד על כמות הקלוריות שנקבעה על ידי התזונאי בכל יום מחדש. יתרה מזאת, יש לציין כי ביום שבו תאכלו כמות גדולה של קלוריות, המזון ככל הנראה יאוחסן כשומן בגוף, מה שללא ספק נוגד את היעד העיקרי שלכם.
עצות שגויות בנוגע לירידה במשקל
 

5. "תזונה נכונה ופעילות גופנית הם הדברים היחידים שצריכים להעסיק אתכם"

אף על פי שרבים מאמינים שתזונה בריאה ופעילות גופנית יסייעו להם להוריד משקל עודף, מתברר כי חוסר שינה, מתח והסביבה שלנו מהווים גורמים חשובים שמשפיעים גם הם על הניסיון לרדת במשקל. ד"ר גולם מבהירה כי הקשר בין שינה למשקל אינו מוטל בספק, וככל שנמעיט לישון כך נשקל יותר. בנוסף, לחץ הינו גורם נוסף שיש לקחת בחשבון, בעיקר אם צריכת אלכוהול ומזונות מסוימים משמשים כתוכנית פעולה מרגיעה. "לחץ כרוני לא משפיע רק על ההורמונים שמווסתים את התיאבון, אלא גם על ההורמונים שמסדירים את הדרך שבה הגוף ישרוף קלוריות", היא טוענת. ד"ר גולם מוסיפה כי יש גם לקחת בחשבון את הסביבה שבה אתם חיים, מאחר שנמצא במחקרים שונים כי אנשים שנכחו במקומות שמכילים מוצרים לא בריאים כדוגמת משקאות ממותקים ועוגיות, עלולים לשקול כ-9 קילוגרמים יותר מאשר אלה שלא מאפשרים להכניס לביתם או למקום עבודתם מוצרים שכאלה.

6. "מזון דל שומן או נטול שומן הוא הטוב ביותר בעת הניסיון להוריד במשקל" 

ישנם מזונות מעובדים רבים שאינם מכילים שומנים כלל או שהינם דלי שומן, אך למעשה הם מכילים מספר קלוריות זהה לגרסה עתירת השומן, ולעתים אף יותר ממנה. חברות המזון עושות זאת כדי לפצות על אובדן הטעם והמרקם שמתרחש בעת הוצאת השומן מהמזון, ונוהגים להוסיף קמח, מלח ואף סוכר כדי להגיע לטעם המושלם. לכן, אין להסתמך על אריזות מזון שמצהירות כי מדובר במזון דל שומן או ללא שומן כלל, ולברר כמה קלוריות מכילה כל מנה. 
עצות שגויות בנוגע לירידה במשקל

7. "ממתיקים מלאכותיים הם התשובה הטובה ביותר לרצון לצרוך דבר מה מתוק"

תחליף סוכר אשר מציע סך של 0 קלוריות נשמע טוב מכדי להיות אמיתי, ואכן כך הוא הדבר. חשק לסוכר הינו תגובה ביוכימית, ומתברר כי המוח שלכם יכול להבחין בהבדלים שבין סוכר אמיתי לבין ממתיקים מלאכותיים, אפילו שבלוטות הטעם שלנו לא "מיומנות" דיה בשביל לעשות זאת. לכן, אם תבחרו להשקיט את ההשתוקקות למתוקים באמצעות ממתיקים מלאכותיים, יתכן שתמצאו את עצמכם אוכלים יותר בהמשך היום, מאחר שהדחף שלכם למתוק לא הגיע לסיפוק. כמו כן, יש לזכור כי גם כשמדובר במזונות שממותקים באופן מלאכותי, אין זה מעיד על העובדה שהם נטולי קלוריות, ולכן יש לשקול היטב את אכילתם. 

8. "דילוג על ארוחות הוא רעיון מצוין כדי להוריד במשקל"

אם נאכל פחות, נצרך פחות קלוריות מה שאומר שנרד בהכרח במשקל, נכון? אף על פי שטענה זו נשמעת הגיונית, הגוף האנושי בדרך כלל לא עובד בצורה שכזו. אנשים שמוותרים על ארוחות במהלך היום נוטים לחוש רעב מאוחר יותר ונוהגים לאכול יותר ממה שהיו אוכלים אם לא היו מדלגים על הארוחה הקודמת. לכן, מומלץ לאכול מספר ארוחות קטנות במהלך היום כדי לשמור על האנרגיה שלכם ועל רמות סוכר יציבות בגוף, וכן לבחור את האפשרויות השונות לארוחה באופן שכלתני ולא בעקבות תחושת רעב שתקפה אתכם.
עצות שגויות בנוגע לירידה במשקל

9. "היפרדו לשלום מכל המזונות הלא בריאים"

הדרך הטובה ביותר לסיים כתבה מסוג זה היא באמצעות חדשות משמחות ביותר; אינכם צריכים להסיר לחלוטין מהתפריט שלכם מזונות אהובים כדוגמת גלידה או צ'יפס, ואכן יש מקום גם לשומן, למזון מתוק או מלוח ואף לאלכוהול. כל שעליכם לעשות הוא להגדיר גבולות, ולא להישאב לתפריט דרקוני שבסופו של יום יגרום לכם לזלול ללא כל הבחנה. ד"ר גולם משתפת שהיא אוהבת לאכול קינוחים, ועלולה למצוא את עצמה זוללת כמויות מוגזמות מהם. לכן, היא מגבילה את צריכת הקינוחים שלה למנה אחת בלבד פעם בשבוע, בדרך כלל ביום שישי בערב, מה שגם מאפשר לה ליהנות ככל הניתן מאותו הקינוח הנבחר. 
 
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: