maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

5 עלים ירוקים ובריאים שתרצו להוסיף לסלט

 
  סלט ירקות טרי וקצוץ דק הוא אחד מהמאכלים הכי טעימים ופשוטים שאנו יכולים להכין לעצמנו ולמשפחתנו, אבל למה לעצור בסלט רגיל כשאפשר לשדרג את הטעם והיתרונות הבריאותיים בעזרת תוספת אחת קטנה? הוספת עלים ירוקים לסלט שלכם, בין שמדובר בסלט עגבנייה ומלפפון פשוט ובין שמדובר בכל שילוב אחר, יכולה לרענן את המנה שלכם עם עולם שלם של טעמים, לצד יתרונות מפתיעים שיעזרו לגופכם להתמודד עם בעיות בריאותיות שונות. ריכזנו עבורכם 5 תוספות ירוקות ומזינות לסלט אשר לכל אחת מהן יתרונות בריאותיים שונים וחשובים. כל שנותר לכם הוא לקצוץ, להוסיף לקערת הסלט ולאכול בתיאבון!
 
עלים ירוקים לסלט
 

1. חסה רומית

החסה הפשוטה והירוקה אולי נתפסת בעינינו כירק נטול יתרונות וערכים תזונתיים, אך האמת היא שכתוספת נדיבה לסלט, היא יכולה לעשות נפלאות לגוף שלכם. החסה הרומית (חסה ערבית) היא מקור מצוין לוויטמינים A ו-C, וכמו כן היא מכילה פי 3 יותר ויטמין K, פי 4 יותר ברזל ופי 2 יותר חלבונים מחסה אמריקאית (אייסברג).
 
מקור חלופי לאומגה 3 – אם נמאס לכם לאכול דגים כמקור לחומצות השומן החיוניות אומגה 3 ו-6, ודאי תשמחו לשמוע שבחסה הרומית יש ריכוז לא מבוטל שלהן. החומרים החיוניים האלו יכולים לעזור לגוף שלכם להתמודד ולהגן על עצמו מפני מחלות קשות כגון אלצהיימר, קרישי דם, אסתמה ודלקות מפרקים.
עלים ירוקים לסלט
תרופה לנדודי שינה – בדרך כלל אומרים שלאכול לפני השינה גורם נזק לגוף, אבל חופן של עלי חסה, ואפילו חסה אמריקאית, יכול לעזור לכם להירדם בקלות. עלי החסה מכילים ניאצין, אחת מ-2 תרכובות ה-B3 אשר לוקחות חלק בייצור מוליך עצבי בשם סרוטונין. חומר זה משפר את מצב הרוח שלנו, עוזר לנו להירגע ומונע כאבי ראש וחרדות.
 
ערך גליקמי נמוך – האינדקס הגליקמי הוא כלי שימושי מאוד עבור אנשים הסובלים מסוכרת, אשר מתאר את השפעתם של המזונות השונים על רמות הסוכר בדם. מזונות בעלי ערך גליקמי נמוך כמו החסה, יכולים להפחית באופן משמעותי את הסיכון לחלות בסוכרת וגם לסבול משבץ ומחלות שונות הקשורות ללב ולכלי הדם. לחצו כאן כדי ללמוד עוד על האינדקס הגליקמי.
 

2. כרוב עלים (קייל)

הקייל הוא זן מיוחד של כרוב שמכונה גם "כרוב על" בשל התכולה הגבוהה של בטא-קרוטן, ויטמין K, ויטמין C ואפילו סידן שיש בו. את הקייל נהוג לטגן על מנת לתת לו מרקם פריך שמוסיף עומק לכל מנה, אם כי ניתן לאכול אותו גם טרי אם אתם אוהבים את טעמו המריר. הקייל עשיר בנוגדי חמצון חזקים ששומרים על מערכת חיסונית חזקה, וכמו כן הוא מקור טוב לסיבים תזונתיים ומינרלים.
 
שמירה על בריאות העצם – בשל העובדה שהוא מכיל כמויות גבוהות של ויטמין K, הקייל משפר את יכולתו של הגוף לבנות עצמות חזקות ומייעל את כושר ספיגת הסידן שלנו. הקייל גם עשיר בנוגדי חמצון מסוגים שונים, שחלקם הגדול פועלים במיוחד כחומרים שמגנים על העצמות שלנו מנזקי הזמן.
עלים ירוקים לסלט
 
נלחם בסרטן – בכרוב העלים, כמו בירקות ירוקים רבים אחרים, ישנו חומר הנקרא כלורופיל אשר מעניקים לו את צבעו. חומר זה ומרכיבים נוספים בקייל פועלים כנוגדנים ומעכבים כנגד תאים סרטניים, וככלל שומרים על גופנו מפני מחלות שונות וקטלניות.
 
משפר את העיכול – עלי קייל טריים מכילים נוזלים וסיבים תזונתיים שעוזרים למערכת העיכול לפעול ביעילות וללא כאבים. בנוסף, היות שבקייל אין שומן בכלל, הוא גם תורם לירידה במשקל ולא גורם לתחושת נפיחות וכבדות.
 

3. סלק עלים (מנגולד)

כמו הקייל, גם המנגולד מכיל כמויות גדולות של ויטמין K וכמות גדולה של בטא-קרוטן שחלקה הופך בגוף לוויטמין A, אך לא בכך נגמרים יתרונותיו. מנגולד מכיל גם כמות גדולה של מינרלים כמו אבץ ומגנזיום, ואם זה לא מספיק, כוס אחת של עלי מנגולד מבושלים מספקת לגוף חצי מהכמות היומית המומלצת של ויטמין C – נוגד חמצון טבעי ורב עוצמה. חשוב לציין שלמרות שעלי סלק העלים הם מאכל בריא וטעים, מומלץ להימנע מהם אם אתם סובלים ממחלות בכיס המרה או בכליות, שכן הם מכילים כמויות ניכרות של חומרים כימיים טבעיים הקרויים אוקסאלאטים שאינם מומלצים במצבים כמו אבנים בכליות למשל.
 
שיפור תהליכים קוגניטיביים – בעלי מנגולד יש שילוב של ויטמין K ואשלגן, החיוני לפעילות המוח ומחזק את היכולת שלנו להתרכז לאורך זמן ולזכור דברים לתקופה ארוכה יותר. אם אתם אוכלים סלט לפני לימודים או פגישת עבודה ארוכה, הוספת עלי מנגולד תעזור לכם לעבור אותם בשלום.
עלים ירוקים לסלט
מחזק את השיער – סלק עלים הוא מקור מצוין לביוטין, תרכובת אורגנית שהוכחה כמקדמת צמיחת שיער מהירה יותר, עבה יותר וצפופה יותר. אין להסיק מכך שעלי מנגולד הם התרופה להתקרחות, אבל הם ללא ספק יעזרו לשיער שלכם להיות הרבה יותר בריא וחזק.
 
תורם ליצירת כדוריות דם אדומות – כדי לייצר כדוריות דם אדומות הגוף זקוק, בין השאר, למינרלים, ברזל ונחושת. ללא המרכיבים החיוניים האלו אנחנו עשויים לפתח אנמיה ולסבול מתופעות לוואי כמו חולשה, עייפות וקושי בריכוז. אכילת עלי מנגולד מבטיחה ייצור שוטף של כדוריות אדומות חזקות בצורה סדירה שתשמור על מחזור דם תקין.
 

4. עלי רוקט

תערובות עלי בייבי לסלט מכילה לרוב שילוב של עלי מנגולד, גרגיר הנחלים, וכמובן גם רוקט. הצמח שידוע גם בשמות "ארוגולה" או "בן-חרדל מצוי" הוא בעל טעם חרדלי במקצת, והעלים שלו עשירים בוויטמין C ובאשלגן. מעבר לשימוש הפופולרי שלהם בסלטים, ניתן גם לשלבם במתכוני בשר, פיצה ופסטה.
 
מנקה את הגוף – עלי הרוקט מצטיינים בניקוי הגוף מחומרים מזהמים ופסולת שמצטברת באיברים השונים ובכלי הדם שלנו. כמו כן, העלים מכילים מספר רב של תרכובות אנטי דלקתיות ואנטי בקטריאליות שמגנות עלינו מפני מחלות נפוצות שמתפשטות בשל זיהומים.
עלים ירוקים לסלט
מקור מעולה לחומצה פולית – בעלי רוקט יש כמות גבוהה מאוד של חומצה פולית, חומר חשוב שמסייע לייצור תאי גוף חדשים וידוע גם כוויטמין B9. מאכלים רבים מועשרים בתוספת חומצה פולית, כמו למשל דגני בוקר וחטיפי בריאות, אבל מומלץ יותר לצרוך אותה ממקור טבעי ובריא. ב-100 גרם של עלי רוקט תמצאו 25% מהצריכה היומית המומלצת של חומצה פולית לאדם בוגר. 

5. גרגיר הנחלים

עוד נציג קבוע בתערובות העלים לסלט, אשר ניתן למצוא בכל חנות, הוא גרגיר הנחלים, צמח רב-שנתי ממשפחת המצליבים. עלי הצמח הם מקור מעולה לסיבים תזונתיים, נוגדי חמצון, ויטמין C, ברזל וסידן. למעשה, ביחסי משקל זהים, יש בצמח הזה יותר סידן מאשר בחלב ויותר ברזל מאשר בתרד, כך שהוא תוספת חלופית מעולה לסלט ולמנות הבשר האהובות עליכם.  
 
תורם לבריאות הלב והעיניים – בעלי גרגיר הנחלים יש שני קרוטנואידים חשובים (‏פיגמנטים אורגניים) שמאטים את ההידרדרות הטבעית במצבם של תאי הלב והעיניים כתוצאה ממעבר הזמן. היתרון החשוב הזה נבדק והוכח מחקרית, כך שאתם יכולים להיות בטוחים שהתוספת הירוקה והטעימה הזאת לסלט שלכם תשמור על שתי המערכות החיוניות האלו לאורך זמן. 
 
עלים ירוקים לסלט
מקל על שיעול –  במחקרים רבים נבדק ונמצא שתרכובות גליקוזיד גופרתיות, כמו אלו שמצויות בגרגיר הנחלים, מקלות על ההתמודדות עם ההפרשות שיוצרות את הגירוי אשר מוביל לשיעולים כרוניים. תוכלו ליהנות מהיתרון הבריאותי הזה כשתאכלו את העלים הללו בסלט שלכם, אך ניתן גם להוסיף אותם לחליטת תה.
 
מגביר חשק מיני – לאורך שנים רבות, תרבויות שונות מרחבי העולם השתמשו בעלי גרגיר הנחלים כמאכל מעורר תאווה וחשק מיני. האמונה ביכולותיו של הצמח הזה לחיזוק כוח הגברא היא כה גדולה, עד שיש המאמינים שאפילו ריחו מסוגל לעורר יצרים רדומים. ממחקרים מודרניים עולה שההסבר המדעי לאמונה הזו נמצא בתכולת האבץ והברזל הגבוהה שבעלי הצמח.
 
מקור תמונות: SchwäbinFlickreviewREvan-AmosAhura21
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: