maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

כל היתרונות של סלט הירקות

טוב לדעת


לכל פרי וירק יש את היתרונות הבריאותיים שלו וכולם חשובים ונחוצים לגוף. איך בוחרים איזה ירקות לאכול? בשביל זה הומצא הסלט. במקום להתפשר על תועלת אחת בכל פעם, אפשר לערבב וליצור מנה מרוכזת של ויטמינים, מינרלים ושאר יתרונות בריאותיים.

סלט ירקות

המטבח הישראלי שופע בסלטים אך סלט הירקות הוא כנראה הנפוץ ביותר בארץ ואף במזרח התיכון, על גרסאותיו השונות. המרכיבים שלו יכולים להשתנות ממקום למקום ואף מבית לבית, אך שני הירקות הבסיסיים שקיימים בו הם מלפפון ועגבניה.

אנו נתייחס לגרסה המורחבת שלו, הכוללת: מלפפון, עגבניה, פלפל, בצל, חסה, גזר ופטרוזילה, לצד תיבול של לימון, שמן זית, פלפל ומלח.

מלפפון
היתרונות של סלט ירקות

הירק המרענן מכיל 95% מים אך עמוס ביתרונות בריאותיים שמרביתם מגיעים מהקליפה ולכן חשוב להוסיף אותו לסלט מבלי לקלף אותו. המים הרבים שיש בו חיוניים להשלמת צריכת הנוזלים היומית (שאינה מסתמכת על מים בלבד, אלא גם על מזון). הנוזל הקיים במלפפון משמש גם בתפקיד המנקה של הגוף, כאשר הוא שוטף את הרעלים החוצה. במלפפון קיימים רכיבים שנמצאו כקשורים להורדת הסיכון לסוגים שונים של סרטן ואחד ההורמנים הקיימים במיץ שלו מסייע בתהליך ייצור האינסולין והוא בריא לחולי סוכרת. כמו כן, במלפפון יש אשלגן, מגנזיום וסיבים, המסייעים לשמירה על לחץ דם תקין. הוא מכיל שפע של ויטמין B החיוני למגוון תהליכים בגוף, מסייע להעלמת ריח פה, בריא למערכת העיכול ואף מוכר כתרופת סבתא קוסמטית לעור ולשיער. גם מבחינה דיאטתית המלפפון בולט, שכן הוא מסייע לאבד משקל תודות למים ולסיבים הרבים שבו המסייעים לעיכול.

 

עגבנייה
היתרונות של סלט ירקות

המרכיב המנצח הקיים בעגבנייה הוא הליקופן. זהו פיגמנט קרוטינואידי בעל גוון אדום המעניק לעגבנייה את צבעה. זהו הקרוטינואיד הנפוץ ביותר בגוף האדם והוא נוגד חמצון חזק ביותר, הנלחם בסרטן ובמחלות לב. הדבר החשוב לדעת עליו, הוא שהליקופן אינו נהרס בבישול ולמרות שמומלץ לצרוך עגבניות בצורתן הטבעית, תוכלו להשיג את היתרונות שלו אפילו בקטשופ. בעגבניות יש גם את הויטמינים A ן-C המסייעים למניעת נזק ל-DNA מה שהופך אותן לכלי נשק יעיל נגד מחלות קשורות כמו סוכרת וטרשת עורקים. מחקר מצא כי נשים שאכלו 7-10 מנות עגבנייה בשבוע היו בעלות סיכון הנמוך ב-29% ללקות במחלות לב, וזאת תודות לניאצין ולחומצה הפולית בין היתר.

 

פלפל
היתרונות של סלט ירקות

מקורו של הצמח הוא באזורים הטרופיים של דרום אמריקה אך כיום, כידוע, הוא נפוץ בכל העולם וטוב שכך. הפלפל מגיע במבחר צבעים ולכל אחד היתרונות הבולטים שלו. הפלפל מסייע לחיזוק המערכת החיסונית, כיוון שהוא מקור טוב ויטמין C. אותו הויטמין וכן הפלבונואידים הקיימים גם הם בפלפל, מסייעים גם לשמירה מפני בעיות נשימתיות כמו אסטמה, זיהומי ריאות, אמפיזמה ועוד.כמו קודמיו, גם הפלפל מכיל חומרים היעילים נגד סוגים שונים של סרטן. בניסוח פשוט נאמר שהחומרים הקיימים בפלפל מסייעים 'להרעיב' תאים סרטניים ובכך להרוג אותם. גם ויטמין A מצוי בשפע בפלפלים והוא משמש כאנטי אוקסידנט חזק הנלחם ברדיקלים החופשיים שגורמים נזק לתאים בגוף.

 

בצל
היתרונות של סלט ירקות

פקעת הבצל נחשבת לכדור מרוכז של חומרים מזינים ובריאים. הבצל מכיל תכונות אנטיביוטיות טבעיות הוא מנקה ומחטא יעיל מאוד של הגוף. החומרים האנטי דלקתיים והאנטי בקטריאליים שלו חיוניים למלחמה בזיהומים ודלקות מסוגים שונים. בנוסף לכך הוא מכיל שפע ויטמנים ומינרלים כמו למשל ויטמין C שנספג טוב יותר בגוף כשהוא מגיע מבצלים, כתוצאה מהפיתוכימיקלים הקיימים גם הם בבצל. רכיב בעל עוצמה הנקרא קוורצטין קיים בבצל הוא יעיל מאוד נגד סרטן. התרכובות הכימיות הרבות והמגוונות שבבצל מסייעות גם לשמירה על תקינות מערכת הדם והלב, על ידי הורדת הכולסטרול הרע והעלאת הכולסטרול הטוב.

 

גזר
היתרונות של סלט ירקות

כל ילד יודע שגזר טוב לראייה, אך זהו רק יתרון אחד מיני רבים הקיימים בשורש הכתום והטעים. חוקרים גילו בגזר מרכיב שנקרא פלקרינול, המסייע למניעת סוגי סרטן שונים. החומר הזה נמצא כמדביר טבעי של מזיקים המסייע להגן על השורש מפני מחלות פטרייתיות, ומסתבר שהוא חיוני מאוד גם לבני האדם. לא נרחיב הרבה על שיפור הראייה הנובע מהויטמין A, שכן הדבר ידוע לכל. הקרוטנואידים שקיימים בגזר (על שמם הוא נקרא באנגלית - Carrot) נמצאו כקשורים להורדת הסיכון ללקות במחלות לב, על ידי הורדה של רמות הכולסטרול הרע. מחקר שנערך באוניברסטית הארוורד מצא כי מי שהרבו לאכול גזר, הסיכון שלהם ללקות בשבץ מוחי ירד בצורה משמעותית. יש לגזרים חלק גם באנטי אייג'ינג של הגוף וכן בשמירה על בריאות הפה, השיניים והחניכיים.

 

חסה
היתרונות של סלט ירקות

היתרון המתבקש הראשון של העלים הירוקים והפריכים הוא הרמה הקלורית הנמוכה שלהם, מה שחיוני לדיאטה. התכונה האלקלית של החסה הופכת אותה למאזנת חומציות, מה שמומלץ בסלט המתובל בלימון. התאית הרבה הקיימת בחסה מציבה אותה כמזרזת עיכול ומקלה עצירות. בחסה קיים רכיב המכונה לקטוקריום (Lactucarium) אשר נמצא כחומר מרגיע המסייע להירדמות קלה ומומלץ במצב של נדודי שינה. ויטמין A גם הוא נוכח בשפע בחסה ולכן היא יעילה גם לשמירה על ראייה תקינה ועיכוב גדילה של תאיים סרטניים מסויימים.

 

פטרוזיליה
היתרונות של סלט ירקות

העלים המוסיפים נגיה מרעננת לסלט, מוסיפים גם נגיעה מרעננת לגוף. הפטרוזיליה מונעת היווצרות אבנים בכליות, מגבירה את פעילות העיכול, מורידה את הסיכון לדלקות מפרקים, טובה לטיפול בדלקות אוזניים, מנקה את כלי הדם ומקלה נפיחות בורידים, מורידה את ההסבתרות למחלות לב על ידי הורדת לחץ דם ומסייעת להגדלת קיבולת נוגדי החמצוון בדם. כל התכונות הללו קיימות בפטרוזיליה בזכות השמנים החיוניים הקיימים בה. בנוסף לכך, בפטרוזיליה תמצאו גם את הויטמינים A, C, E, חומצה פולית, ברזל, מגנזיום, אשלגן, סידן, מנגן ועוד, המסייעים לפעילות תקינה כללית של כל מערכות הגוף.

 

לימון
היתרונות של סלט ירקות

כפרי הדר, הוא בא ממשפחה טובה וידועה בעולם הצומח. מיץ הלימון ידוע כבעל תכונות רבות הטובות לגוף האדם. הלימון ידוע כמקור מצויין לויטמין C המספק הגנה מפני וירוסים ומחלות כמו שפעת. הלימון מכיל גם כמות נכבדת של אשלגן, חומר החיוני לתצפקוד מערכת העצבים והמוח. לאשלגן יש גם תפקיד בהגנה מפני מחלות לב. ידוע כי הלימון משמש כחומר חיטוי חזק בגוף, המנקה אותו מבקטריות ורעלים. בכך הוא מסייע נגד כאבים ראומטיים ודלקות מפרקים. בנוסף לכל אלה, הלימון מסייע גם גם לשיפור תפקודה של מערכת העיכול.

 

שמן זית
היתרונות של סלט ירקות

סגולותיו של שמן הזית כבר הפכו לשם דבר וקנו לו מעמד עליון בקרב השמנים. אף על פי שלשמנים, ככלל, יצא מוניטין של מזיקים לבריאות, שמן הזית הצליח להתעלות על כך והוא נחשב לבעל יתרונות בריאותיים עצומים. למרות שהוא שמן, הוא פועל דווקא להורדת רמות הכולסטרול הרע בדם ובכך מסייע למניעת מחלות לב. הסיבה לכך היא הרכבו המכיל חומרים בעלי רמת התחמצנות נמוכה. הוא מורכב מחומצות חד בלתי רוויות ולכן פירוקו בגוף אינו מזיק כמו במקרה של שמנים אחרים. בנוסף נמצא כי שמן הזית מסייע למניעת סרטן, וכן משמש כ'איש התחזוקה' של כלי הדם ובכך מסייע נגד התקפי לב ושבץ. כמו כן הוא ידוע כבר אלפי שנים בעל תכונות חיוניות לעור ולשיער ויש בו עוד יתרונות רבים שקצרה היריעה מלפרט. אך הדבר שמאוד חשוב לדעת הוא ששמן הזית מסייע לספיגת סידן ומינרלים ולכן הוא מרכיב מנצח בסלט, המסייע לגוף לקבל את התועלות של כל שאר המרכיבים.

 

פלפל שחור
היתרונות של סלט ירקות

התבלין הנפוץ לא רק מוסיף טעם, אלא גם תועלת לגוף. פפרין, החומר העיקרי שבפלפל, מסייע למניעת התפשטות גידולים סרטניים. הפפרין ידוע גם כשורף שומנים יעיל וככזה הוא מסייע רבות לדיאטה ואיבוד משקל. בנוסף לכך הפלפל מכיל כימיקלים שפותחים את דרכי הנשימה ולכן הוא נוגד גודש וטוב להקלת צינון. טעמו החזק של הפלפל מגרה את בלוטות הטעם ובכך הוא מסייע להגביר את ייצור החומצה בקיבה, תהליך המסייע לשיפור פעולת העיכול. לסיום, הפלפל נמצא כתרופה טבעית נגד דיכאון.

 

מלח
היתרונות של סלט ירקות

המלח ידוע כלא בריא כלל, אך הסיבה היחידה לכך היא שבתזונה המודרנית אנו צורכים יותר מדי ממנו. למעשה, ברמות תקינות, הוא חיוני מאוד לפעילות כלל מערכות הגוף. המלח מווסת את היחסים בין חומצה לבסיס, מווסת את נפח הנוזלים ומשמש להעברת האותות העצביים. צריכה מוגזמת של מלח יכולה להוביל ללחץ דם גבוה, אבנים בכליות ועוד, אולם מחסור במלח יכול לגרום לעוויתות, חולשה ובמקרים אף מוות. לכן, צרכו את המלח שלכם בכמות מאוזנת. מדוע עדיף להכניס אותו דווקא לסלט? הסיבה לכך היא שכאשר אתם מוסיפים אותו בעצמכם למזון, יש לכם שליטה על הכמות. לעומת זאת כאשר אתם צורכים מזון מעובד שהמלח הוכנס אליו בתהליך הייצור, אתם לא באמת יודעים מה הכמות. לכן, העדיפו להימנע מצריכת מזונות מעובדים ולצרוך את מנת המלח שלכם באופן מבוקר ונשלט.

 

בשורה התחתונה, התוספת הצדדית שאתם אוכלים עם המנה העיקרית, היא אחד הדברים הכי בריאים שאתם יכולים לעשות עבור הגוף שלכם. ככל שהסלט שלכם יהיה מורכב מיותר רכיבים, כך תקבלו יותר תועלת בריאותית.

הרבו לאכול סלט - גם טעים וגם קרנבל של יתרונות בריאותיים.

 


תמונות: freedigitalphotos.net -  James Barker, Suat Eman, lobster20, James Barker, Grant Cochrane,  satit_srihin, Suat Eman, Ambro, Idea go, Grant Cochrane, zole4,

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: