maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

9 הזרעים הבריאים ביותר בעולם

כולנו משקיעים בתזונה שלנו ובוחרים לאכול את הפירות והירקות הטריים ובריאים ביותר, אך לעיתים אנו שוכחים מאיפה הגיעו אותם ירקות. הזרעים, מהם גדלים הירקות והפירות, מכילים בעצמם יתרונות בריאותיים רבים ומומלצים לכל מי שבריאותו חשובה לו. הכירו את 9 הזרעים הבריאים ביותר ומה ניתן להכין איתם!

 

1. זרעי צ'יה

זרעי הצ'יה תופסים את מקומם בשנים האחרונות כאחד ממזונות העל הבריאים ביותר בעולם ונחשבים לתוספת מגוונת המתאימה את עצמה למנות שונות.

זרעים
Daniel Schwen

מה יש בהם?

זרעי הצ'יה מלאים במגוון עצום של ויטמינים ומינרלים. יש בהם פי 10 יותר סיבים תזונתיים מאשר באורז, פי 8 יותר אומגה-3 מאשר בבשר סלמון, פי 6 יותר סידן מאשר בחלב ופי 3 יותר ברזל מאשר בתרד, בנוסף לתכולה גבוהה במיוחד של אנטיאוקסידנטים.

 

למה כדאי לאכול אותם?

צריכה של זרעי הצ'יה יכולה לתרום לירידה במשקל, להקלה על כאבי פרקים ולהגן על הגוף מפני מחלות לב וסוכרת. הזרעים שומרים על בריאותו של הכבד ומכיוון שאין בהם גלוטן, הם מתאימים גם לחולי צליאק.

 

מה אפשר לעשות איתם?

זרעי הצ'יה מתאימים לשימוש במנות שונות ומגוונות ומתאימים את עצמם לכל טעם. כמה רעיונות מומלצים להכנה של זרעי צ'יה הם:

  • מבושלים כתוספת
  • תוספת חלבון לסלט
  • כשילוב בציפוי של דג או חזה עוף
  • כבסיס לשייק פירות
  • כתוספת ללחם דגנים

 

2. זרעי המפ

זרעי ההמפ הם הזרעים של צמח הקנבוס, בן דודו הקרוב של צמח המריחואנה המפורסם, המשמש בתעשייה לייצור של מוצרים רבים. תועלתו של הצמח לא נגמרת בתעשייה, שכן זרעיו אכילים ובריאים במיוחד.

זרעים

Luděk Kovář

מה יש בהם?

זרעי ההמפ מכילים את כל 20 חומצות האמינו השונות, כולל 9 החומצות החיוניות אותן הגוף שלנו לא יודע לייצר בעצמו. יש בהם אחוז גבוה של חלבונים מהסוג המחזק את המערכת החיסונית, והם נחשבים למקור מצויין של פיטוכימיקלים, חומרים ממקור צמחי שאחראים לבריאות הצמח וגם לבריאותנו שלנו.

 

למה כדאי לאכול אותם?

אכילה של זרעי המפ מומלצת לכל מי שבריאותו חשובה לו, אך היא נחשבת למזון חובה עבור הסובלים מתפקוד חלקי של המערכת החיסונית. הפיטוכימיקלים של זרעי ההמפ תורמים לבריאות מערכת הדם ולשלמות הרקמות והתאים. בצמח ההמפ לא קיימים החומרים הפעילים שנמצאים במריחואנה וניתן לצרוך אותם ללא חשש.

 

מה אפשר לעשות איתם?

ההמפ נחשב לאחד הצמחים בעלי השימושים הרבים ביותר, וכך גם זרעיו מתאימים למגוון של תבשילים ושיטות הכנה. כמה צורות הכנה מומלצות:

  • זרעים לא מבושלים
  • טחינת הזרעים לקמח המפ
  • הכנת חלב המפ מהזרעים
  • תוספת למאפים שונים
  • בסיס לחליטת המפ

 

3. זרעי רימון

הרימון לא זר לנו כאן בישראל, אך עם זאת רבים מהיתרונות הבריאותיים שלו כמעט ולא מוזכרים.

זרעים

THOR

מה יש בהם?

זרעי הרימון הם מקור מצויין לאנטיאוקסידנטים, הנלחמים ברדיקלים החופשיים ומגנים על שלמות ובריאות התאים שלנו. חלק מאותם אנטיאוקסידנטים הם פוליפנולים, חומרים שפועלים למניעה של סרטן ומחלות לב. כמו פירות אדומים רבים, גם הרימון מלא בויטמין C, המחזק את המערכת החיסונית ושומר עלינו בריאים.

 

למה כדאי לאכול אותם?

האנטיאוקסידנטים שברימון עוזרים לשמור על מבנה ושכפול תקין של התאים שלנו, אך גם פועלים נגד היווצרות קרישי דם. זרעי הרימון עוזרים לשמור על דפנות כלי הדם שלנו גמישים ומאפשרים זרימת דם תקינה. בנוסף, הרימון עוזר לשמור על שלמות הסחוס שבמפרקים שלנו ומונע דלקת פרקים.

 

מה אפשר לעשות איתם?

בארץ אנחנו מכירים את הרימון מראש השנה, אך ניתן להשתמש בו גם בתבשילים ומנות אחרות. דוגמאות למנות עם רימון:

 

4. זרעי פשתן

הפשתן מוכר לאנושות כבר מאות שנים כמזון בריא וחשוב במיוחד, ותרבויות בכל העולם משתמשות בזרעי הפשתן במטבח ומחוצה לו.

זרעים

Sanjay Acharya

מה יש בהם?

זרעי הפשתן הם אחד המקורות הטובים ביותר לסיבים תזונתיים, אשר אחראים להסדרת העיכול. יש בהם גם כמויות גדולות של פוליפנולים וחומצה לינולית, חומרים בעלי תפקודים רבים בגוף האדם. 

 

למה כדאי לאכול אותם?

הסיבים התזונתיים שבזרעי הפשתן גורמים לתפקוד תקין וסדיר של מערכת העיכול ומספקים לגוף תחושת שובע מתמשכת. החומצות הלינוליות שבזרעים פועלות כחומר אנטי-דלקתי והוכחו כמסוגלות לבלום התפתחות של גידולים. הפוליפנולים מווסתים את ייצור ההורמונים בגוף ומומלצים במיוחד להפחתת תסמיני המחזור החודשי וגיל הבלות.

 

מה אפשר לעשות איתם?

זרעי הפשתן משמשים כבר מאות שנים להכנה של מאכלים מסורתיים ומנות מודרניות. כמה רעיונות לבישול עם זרעי פשתן:

  • תוספת בריאה לסלט ירקות
  • תוספת ללחם דגנים
  • מאפינס זרעי פשתן
  • תוספת מצויינת ליוגורט עם פירות
  • תוספת מעניינת לגבינת וניל

5. זרעי דלעת

זרעי הדלעת מוכרים בארץ בעיקר מדוכן הפיצוחים, אך הם משמשים במנות רבות כזרעים לא קלויים.

זרעים

kubugee

מה יש בהם?

זרעי הדלעת נחשבים למקור צמחי מושלם לחלבון, כאשר 100 גר' זרעי דלעת מכילים 54% מתצרוכת החלבון היומית המומלצת למבוגר. בנוסף, זרעי הדלעת מכילים גם כמות גדולה של ויטמין B וחומצה פולית. זרעי הדלעת מכילים גם כימיקל מיוחד מאוד בשם L-טריפטופן, שהוא בעל תכונות ייחודיות.

 

למה כדאי לאכול אותם?

החלבון והחומצה הפולית שבזרעי הדלעת בונים את השרירים שלנו ומחדשים את גופנו. זרעי הדלעת הם הזרע היחידי שהוא בסיסי, כלומר, נוגד את השפעות המזונות החומציים שאנו צורכים בדרך כלל. הכימיקל המיוחד שבזרעים, L-טריפטופן, הוכח כמשפר מצב רוח טבעי. פשוט זרעים מדהימים!

 

מה אפשר לעשות איתם?

את זרעי הדלעת אנו יכולים לקנות כאשר הם קלויים ומומלחים, אך אם אנו רוצים לנצל את יתרונותיהם הבריאותיים, כדאי לנסות את שיטות ההכנה הבאות:

  • חטיף לפיצוח (כדאי לקנות זרעים חיים, ולא קלויים ומומלחים)
  • תוספת חלבון מצויינת לסלטים
  • קישוט בריא למרקים עשירים
  • פסטו טרי מזרעי דלעת
  • תוספת ללחם דגנים

 

6. זרעי שומשום

כמו הרימון, גם השומשום אינו זר לאף ישראלי. השומשום הוא כפי הנראה התבלין הקדום ביותר בו השתמש האדם, ומשתמשים בו להפקת שמן עמיד, טעים ובריא במיוחד.

זרעים

 

מה יש בהם?

זרעי השומשום מכילים מינרלים רבים, בינהם מנגן, ברזל, מגנזיום, זרחן וסידן, אך יש בהם גם ויטמין B וסיבים תזונתיים רבים. בנוסף לכל אלה, השומשום מכיל חומרים ייחודיים לו - הססמין והססמולין.

 

למה כדאי לאכול אותם?

המינרלים הרבים שבשומשום הופכים אותו לפצצה של בריאות התורמת לחוזק ומבנה העצם, לשכפול תקין של התאים, לוויסות רמות הסוכר והמלח בדם ותפקודים רבים ומגוונים. הססמין וססמולין פועלים להורדת רמות הכולסטרול הרע שבכלי הדם שלנו, והם קיימים אך ורק בשומשום.

 

מה אפשר לעשות איתם?

השומשום הוא הבסיס למאכלים רבים שאתם וודאי מכירים. בין השימושים השונים שלו קיימים:

  • טחינה גולמית היא למעשה שומשום טחון.
  • חלבה היא שילוב של הטחינה הגולמית עם דבש.
  • תוספת למנות שעועית ירוקה
  • תוספת לסלטים
  • ציפוי בריא ללחם

7. זרעי חמנייה

זרעי החמנייה, המוכרים יותר בשם "גרעינים שחורים", הם מהחטיפים הנפוצים ביותר בישראל. פרט לפיצוח יש דברים רבים שאפשר וכדאי לעשות איתם.

זרעים

ABF

מה יש בהם?

זרעי החמנייה הם מקור מעולה לוויטמין E, הפועל כמו אנטיאוקסידנט בתוך כלי הדם שלנו, ופיטוסטרולים, חומר הקרוב לכולסטרול ומגנזיום, לו יתרונות רבים.

 

למה כדאי לאכול אותם?

ויטמין E עובד בצורה דומה לאנטיאוקסידנטים בתוך כלי הדם שלנו ועוזר למנוע ולתקן את הנזק המצטבר ברקמות המרכיבות אותם. הפיטוסטרול הוא חומר הדומה במבנו לכולסטרול, אך פועל נגדו ומוריד את רמות הכולסטרול הרע בגוף, מחזק את המערכת החיסונית ופועל נגד סוגי סרטן שונים. 

 

מה אפשר לעשות איתם?

את זרעי החמנייה ניתן לקנות בכל מכולת, אך מומלץ להקפיד דווקא על זרעים שאינם קלויים ומומלחים. נסו את הזרעים בצורות הבאות:

  • כחטיף בריא לנשנוש (כאשר אינם קלויים ומומלחים)
  • תוספת מעולה לסלט ירקות
  • קישוט בריא למרקים
  • תוספת ללחם דגנים
  • ציפוי לעוף או דגים

 

8. זרעי כמון

אנו מכירים את הכמון בעיקר כתבלין, אך הזרעים מהם מוכן התבלין משמשים במגוון מנות ויש להם יתרונות רבים.

זרעים

Sanjay Acharya

מה יש בהם?

הזרעים עשירים מאוד בברזל, התורם לבריאות הכבד, ויש בהם גם חומרים המעודדים הפקה של אנזימים במערכת העיכול שלנו. אחת התכונות המיוחדות של הכמון היא תכולת האנטיאוקסידנטים שבו הנלחמים בגידולים סרטניים.

 

למה כדאי לאכול אותם?

מעבר לעובדה שהברזל משפר את בריאות הכבד ותורם לבריאות מערכת הדם, האנזימים המופקים בעקבות צריכת הכמון תורמים לעיכול מהיר ואפקטיבי יותר. הכמון נחשב לתבלין מחמם, לכן מומלץ לצרוך אותו כאשר הגרון כואב או כאשר אנו מקוררים. בין תכונות הכמון ניתן למנות גם את שיפור תפקוד הכליות והמערכת החיסונית.

 

מה אפשר לעשות איתם?

את זרעי הכמון ניתן לצרוך כמו שהם, או בצורתם הטחונה, שהיא התבלין. הכמון משמש כבר אלפי שנים את האנושות ומוכר כמזון בריאות. נסו את האפשרויות הבאות:

  • בסיס לתערובת תבלינים בסגנון הודי
  • פילה דג מצופה בזרעי כמון ותבלינים
  • תוספת לתבשילי קדירה עשירים
  • סלט ירוק עם זרעי כמון קלויים
  • קציצות עדשים וכמון

 

9. זרעי ענבים

את הענבים שלנו אנו קונים לרוב ללא זרעים, אך לזרעי הענבים יתרונות בריאותיים רבים משלהם.

זרעים

Liftarn

מה יש בהם?

זרעי הענבים מכילים כמות גדולה של ויטמין E, הפועל כאנטיאוקסידנט, ויש בהם גם חומצה לינולית, פוליפנולים וחומרים בשם פלבנואידים, להם יש תכונות אנטי-בקטריאליות ואנטי-פטרייתיות.

 

למה כדאי לאכול אותם?

תמצית המופקת מזרעי הענבים, כמו גם שמן זרעי ענבים, מוכרים לבני האדם כבר מאות שנים כתרופות טבעיות. זרעי הענבים פועלים למען בריאות מערכת הדם, יש להם תכונות אנטי-דלקתיות והם מסוגלים להפחית את תסמיני הסוכרת. תכולת האנטיאוקסידנטים הגבוהה שבזרעי הענבים עוזרת לנו לשמור על תאים ורקמות תקינים ובריאים.

 

מה אפשר לעשות איתם?

את זרעי הענבים אנו צורכים בעיקר כתמצית או שמן. נסו לשלב אותם במנות הבאות:

  • ירקות מוקפצים בשמן זרעי ענבים
  • קינואה בחומץ בלסמי ושמן זרעי ענבים
  • פול ירוק מתובל בשמן זרעי ענבים
  • גלידת ענבים עם תמצית ענבים
  • נתח בשר צלוי במשרה תמצית ענבים

 

מקור: ס. שטראוס
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: