maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

מיתוסים על דיאטות ותזונה בריאה

עולם הדיאטות מלא במיתוסים שנובעים כנראה מחצאי אמיתות, שמועות שנפוצות מפה לאוזן ועובדות שלא הובנו כהלכה. לצדם של המיתוסים ישנו גם מידע רב שהוא אמיתי ויכול לעזור לרדת במשקל. אספנו עבורכם כמה מיתוסים נפוצים והוצאנו מהם את רק את העובדות האמיתיות.

מיתוס 1 : אכילה בלילה גורמת להשמנה
כיום אין הוכחה מדעית חד משמעית שאכילה בלילה גורמת לעלייה במשקל באופן ישיר. מה שכן ידוע הוא שאנשים שנוטים לאכול בלילה, בדרך כלל לא יאכלו ירקות או מרקים, אלא חטיפים וג'אנק. זאת אומרת שהנטייה להשמנה בגלל אכילת לילה נובעת מהרגלי התזונה ולא מהשעה המאוחרת. יחד עם זאת, אכילה ממש לפני השינה יכולה לגרום לצרבות וקשיי עיכול, ולכן מומלץ לאכול בשעה מוקדמת יותר.

מיתוס 2: יש סוכרים שהם גרועים מאחרים
סוכר לבן, דבש, או כל ממתיק אחר - כולם תורמים קלוריות לגוף, למרות שקיימים הבדלים בערכים התזונתיים והיתרונות הבריאותיים. לגבי סוגי הסוכר המוספים למזון שלנו, המחקר המדעי נכון להיום קובע כי הגוף שלנו סופג בדיוק באותו האופן את הסוכר וזה לא משנה מה המקור שלו. במקום לנסות להימנע מסוגים מסוימים של סוכר, נסו פשוט להמעיט בצריכת מזון המכיל סוכר באופן כללי, כמו משקאות ממותקים, מאפים, ממתקים וכדומה.

מיתוס 3: קפה אינו בריא לגוף
שיוך קפה באופן בלעדי לצד הרע של מקורות התזונה, הוא טעות גסה. קפה לא רק שאינו מזיק, אלא אף תורם לגוף נוגדי חמצון ופיטוכימיקלים. מחקר חדש גילה כי שתיית קפה יכולה להוריד את הסיכון לחלות בסוכרת, לפתח אבנים בכיס המרה, לחלות בפרקינסון ואפילו בסוגי סרטן מסוימים. הסוד להוצאת המיטב מהקפה הוא לשמור על מינון: 2-3 כוסות קפה ביום הן בסדר גמור, אך לא יותר מכך. מלבד זאת, נסו לצמצם בסוכר ככל הניתן וכן בהוספת חלב שמן.

קפה יכול למנוע סוכרת, פרקינסון וסרטן

מיתוס 4: ככל שתאכלו פחות שומן, כן ייטב לכם
הגוף שלנו זקוק ל-5 סוגים של תרכובות אורגניות בכדי לשרוד: חלבונים, פחמימות, ויטמינים, מינרלים וכן, גם שומנים. למרות השם הרע שיצא להם, שומנים הם חיוניים לגוף ולבריאות, והשאלה כאן היא מאיזה מקור הם מגיעים. בהכללה גסה ניתן לומר ששומנים המגיעים מן הצומח הם בריאים יותר משומנים שמקורם בחי. אם לפרט מעט יותר, שמנים שמגיעים מאגוזים, זרעים, אבוקדו ושמן זית, כולם בריאים לגוף במינון הנכון. יוצא מן הכלל בנוגע לשומן מן החי הוא דגים, המספק אומגה 3. השומנים הללו מספקים לגוף דלק לפעילותו, לחידוש התאים ולייצור ההורמונים.

מיתוס 5: מלח ים בריא יותר ודל בנתרן
במלח ים ובמלח שולחן יש בערך את אותה כמות נתרן לק"ג. צריכה מרובה מדי משניהם עשויה להביא לנזקים חמורים לגוף, כגון יתר לחץ דם, פגיעה בתפקוד הכליות, בריחת סידן ועוד. ברוב המזונות המעובדים שלנו קיימת כמות גבוהה של מלח מלכתחילה ולכן אין צורך "לתבל" מלח בעוד מלח. במקום זה, הוסיפו לאוכל שלכם תבלינים אחרים כדי לשפר את הטעם.

מיתוס 6: שתיית מים מסייעת לרדת במשקל
שתיית מים היא בריאה, חיונית לגוף ומומלצת בחום, בקיץ או בחורף. אבל מכאן ועד להורדה במשקל הדרך ארוכה. זה נכון שמים מסייעים לשפר תהליכים רבים בגוף, ביניהם שיפור העיכול וייעול שריפת הקלוריות, אך זהו תוצר עקיף של שתיית מים. שתיית מים יכולה לתרום גם על ידי שמירה על בטן מלאה ומניעת חשק למשקאות מתוקים. אבל כאמור, אם תצרכו מזונות משמינים, כמות המים שתשתו בוודאי לא תוריד את כמות הקלוריות.

מיתוס 7: אסור לצרוך דגן מעובד
ידוע שקמח מלא, אורז מלא ושאר מזונות מלאים, הם עשירים בסיבים, ויטמינים, מינרלים ופיטוכימיקלים. אך אין זה אומר שעלינו להימנע לחלוטין מכל סוג של דגן מעובד. במקרים מסויימים דגן מעובד אף חיוני לבריאות, כמו למשל בתהליך החלמה מחיידק במעיים. בנוסף לכך, מזונות מסויימים מדגן מלא, יכולים להיות מחוזקים בחומצה פולית המסייעת לשמירה על בריאות התא, לייצור תאי דם אדומים ואף למניעת סרטן. בשורה התחתונה, דגן מלא הוא בריא יותר, אך לא צריך להתנזר לחלוטין מדגן מעובד.

מותר ואף רצוי להתפנק מדי פעם בלחם מקמח לבן

מיתוס 8: סוכר גורם לילדים להיות היפראקטיביים
מרבית המחקרים שנערכו בנושא מגלים כי סוכר אינו הופך את כל הילדים להיפראקטיביים. ראוי לשים לב לעובדה שהרבה פעמים ילדים שאוכלים הרבה מתוקים באירועים כמו ימי הולדת ומסיבות, באמת מגיבים בצורה של פעלתנות יתר, אך הסיכוי הוא שמדובר בתוצאה של התרגשות ולאו דווקא בהשפעה ישירה של הסוכר. אין זה אומר שצריך לתת לילדים לצרוך סוכר בלי הגבלה, כיוון שיש לו נזקים חמורים בהרבה משובבות יתרה.

מיתוס 9: ספורטאים זקוקים למנות עצומות של חלבונים
בשנים האחרונות נחשפנו רובנו למשקאות החלבונים של המתאמנים בחדרי כושר ולדיאטות עתירות חלבונים המוצעות לכל המרבה במחיר. בבסיס הנחה זו יש גרעין של אמת, חלבונים אכן מסייעים לבנות את השרירים. אך כמו במקרים רבים אחרים, חברות מסחריות "ניפחו" את גרעין האמת על מנת למכור את מוצריהן. אם אינכם מפתחי שרירים מקצועיים, אין שום טעם לצרוך כמויות בלתי נגמרות של חלבונים, בוודאי לא מאבקות. מנת חלבונים ממוצעת משולבת במנת פחמימות ממוצעת לאחר אימון, היא לא פחות ולא יותר ממה שהגוף שלכם צריך.

מיתוס 10: עודף סוכר גורם לסוכרת
אם אתם חוששים שאכילת סוכר מרובה תגרום לכם לסוכרת, אתם לא פוגעים בדיוק בנקודה. הגורמים העיקריים למחלה הם תורשתיים וסביבתיים. גורמים תורשתיים הם משהו שאין מה לעשות איתו וגורמים סביבתיים הם בעיקר השמנת יתר ומחסור בפעילות גופנית - ולאו דווקא אכילת כמויות גדולות של סוכר. לכן, כדי להוריד את הסיכון לסוכרת עליכם לבצע פעילות גופנית סדירה ולהימנע ממשקל עודף. הוספת קינמון לתזונה גם היא דרך נחמדה וטעימה לסייע במניעת המחלה.

מיתוס 11: פחמימות גורמות לעלייה במשקל
דיאטות שמגבילות צריכת פחמימות, בדרך כלל מגבילות גם קלוריות על הדרך. זו הסיבה שבגללה דיאטות יוצרות מראית עין של הצלחה בגלל דבר אחד, כשבפועל, צריכת הקלוריות היא זו שמסייעת לירידה במשקל. לא כל הפחמימות הן דבר רע לאכול וכפי שהסברנו, הן מרכיב חשוב מתוך חמשת החומרים הדרושים להישרדות הגוף. דעו לאכול מהם במידה, אך אל תימנעו מהגוף פחמימות באופן גורף.


 

בכל מה שקשור לתזונה בריאה, הנוסחה הבסיסית היא פשוטה: אכילה מאוזנת ופעילות גופנית הן שביל הזהב בדרך לירידה במשקל. השתדלו לשלב קצת מכל מזון, בצעו התעמלות סדירה ומתונה ותראו איך אורח החיים שלכם מקבל שיפור מפתיע תוך זמן קצר, ובכלל זה ירידה במשקל.

תמונות: freedigitalphotos.net - tiverylucky,adamr

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: