maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

מיתוסים מול עובדות בנושא בריאות

לפעמים אנחנו שומעים "עובדות" ולוקחים אותן כמובן מאליו, ובדרך כלל אלו דברים שפשוט עוברים מפה לאוזן לאורך שנים ארוכות. כדי לבחון את המיתוסים האלו תמיד אפשר לפנות למדע ולבדוק מה נכון ומה לא. אז הנה לכם כמה מיתוסים שעמדו למבחן מול המדע, אילו מהם נכונים ואילו התגלו כשקר מוחלט?

תמונות זמני
 

1. תפוח עץ מסוג גרני סמית (ירוק וחמוץ), עדיף על תפוחי עץ מסוג: יונתן, גאלה ושאר תפוחי העץ המתוקים.

לא נכון!

  • כל סוגי תפוחי העץ השונים מכילים כ-82% מים, 15% פחמימות, 3% סיבים תזונתיים ופחות ממחצית האחוז של חלבון ושומן.
  • מתיקות הפרי נקבעת בהתאם לסוג הסוכר המרכיב אותו, ומכמות החומצות שבו.

2. הרכבו של הדבש טוב יותר במידה ניכרת מזה של הסוכר. לכן במידה ורוצים להמתיק, עדיף להשתמש בדבש ולא בסוכר.

לא נכון!

  • הרכבו של הדבש דומה לזה של הסוכר. שניהם מורכבים מסוכר ענבים (גלוקוז) וסוכר פירות (פרוקטוז).
  • 100 גר' סוכר מכילים 390 קלוריות, ואילו ב-100 גרם דבש יש 320 קלוריות. 

3. מרק עוף מקל בהצטננות.

נכון!

  • מחקרים הראו שלמרק עוף יש השפעה על המערכת החיסונית, ושהוא מקל על חומרת הצינון.
  • מרק עוף מכיל אצילציסטאין שהוא חומר מכייח.

4. צמחונים או אנשים הממעטים בצריכת בשר יכולים להחליף את מנת הבשר בשקדים ואגוזים.

לא נכון!

  • חלבון הבשר הוא בעל ערך ביולוגי גבוה, בעוד שחלבון השקדים והאגוזים הוא בעל ערך ביולוגי נמוך.
 

5. בבשר בקר רזה, כמות השומן דומה לזו שבעוף, אך הוא פחות בריא כי כמות הכולסטרול בו גדולה יותר.

לא נכון!

  • ב-100 גר' עוף יש 15.4 גר' שומן, בעוד שב-100 גר' בקר מנתח רזה יש 6.2 גר' שומן
  • ב-100 גר' סינטה יש 89 מ"ג כולסטרול, בעוד שב-100 גרם חזה עוף יש 85 מ"ג כולסטרול.
  • 50% מהשומן בבקר הוא בלתי רווי.

6. העלים החיצוניים של החסה עשירים בויטמינים יותר מהעלים הפנימיים.

נכון!

  • ככל שהעלה גדול ומפותח יותר, כך כמות הויטמינים שהוא מצליח לאגור גדולה יותר.

 

7. בפחית מיץ טבעי יש את אותה כמות סוכר כמו בפחית קולה.

נכון!

  • בפחית מיץ טבעי ובפחית קולה יש כ-8 כפיות סוכר.

8. ירקות המהווים את פרי הצמח מכילים יותר סוכר מאשר אלו המהווים את השורש או את הפקעת.

לא נכון!

  • עגבניות, מלפפונים ופלפלים מכילים פחות סוכר מאשר תפו"א, סלק וגזר.

9. הרימון עשיר בברזל, ולכן מומלץ לשתות מיץ רימון אם חסר ברזל בדם.

לא נכון!

  • הרימון דל בברזל. ב-100 גר' רימון יש כ-0.6 מ"ג ברזל.
  • הרימון עשיר בפוליפנולים אשר נמצאו כמעכבים גדילת תאי סרטן שונים כמו סרטן השד, העור והערמונית, וכמפחיתים את הסיכון לטרשת עורקים.
  • במיץ רימונים ישנו ריכוז גבוה של חומצה אוקסלית.

10. מומלץ לחלק את התפריט היומי לארוחות קטנות כל כמה שעות מאשר לאכול ארוחות גדולות.

נכון!

  • חלוקת התפריט לארוחות קטנות לאורך היום משפיעה לטובה על הפרשת חומרים כגון סרטונין ואינסולין.

11. שתיית כוס חלב לפני השינה מבטיחה שינה טובה יותר.

נכון!

  • חלב עשיר חומצה אמינית טריפטופן, ולכן שתיית חלב מעלה את ייצור הסרטונין.

ולסיום, כמה עובדות מדעיות על ברזל

  • הברזל במזון מופיע ב-2 צורות: ברזל מן החי וברזל מן הצומח.
  • הברזל מן החי נספג בגוף בשיעור של 30%-70%, ואילו הברזל מן הצומח נספג בשיעור של 5%-10%.
  • ויטמין C משפר את יכולת ספיגת הברזל.
  • מעכבי ספיגה: חומצה אוקסלית (רימון, תרד), חומצה פיטית (קקאו, סובין חיטה ושקדים), פוליפנולים (תה, יין אדום, רימון) ואלכוהול.
 
מקור: אפרים צוק
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: