print header

9 כללים לחיים בריאים לפי הרמב"ם - ד"ר גיל יוסף שחר

 למרות שבעבר הלא רחוק הרפואה המודרנית הייתה בטוחה בכך שיש רק דרך נכונה אחת לשמור על הבריאות, היום זה כבר ידוע שמסורות הרפואה העממית שהיו נפוצות בקרב אבות אבותינו הן יעילות ובעלות יתרונות רבים. ד"ר גיל יוסף שחר היה עד לשינוי הזה עוד בימים שבהם למד את מדעי הרפואה בטכניון, וכבר אז הוא הבין שהרפואה המערבית המודרנית מצטיינת בטיפול במצבי חירום, אך אין לה פתרונות אמיתיים למחלות כרוניות רבות ולבעיות דומות. לאורך השנים הוא קרא עשרות ספרים ואלפי מחקרים על השפעות התזונה על הבריאות ולבסוף פתח את המרכז לרפואת הרמב"ם, על שם אחד מגדולי הפוסקים והחכמים היהודיים לאורך ההיסטוריה, שהיה רופא וגם פילוסוף. לפי החוקים והעקרונות שנוצרו על יד האיש החכם הזה לפני מאות שנים, בנה ד"ר שחר גישה רפואית עם יתרונות רבים, ואתם מוזמנים להכיר 9 עקרונות מפתח מתוכה. 
 
רפואת הרמב"ם: ירקות בסל
החזון שעומד בבסיס המרכז לרפואת הרמב"ם שהקים ד"ר שחר הוא לשפר את הבריאות של הציבור בישראל. הוא ואנשי המרכז עושים זאת באמצעות הפצת ידע וכלים שמשלבים את הגישה וההמלצות הרפואיות של האיש החכם שחי לפני יותר מ-800 שנים, עם נתונים מדעיים שמגובים על ידי מחקרים עדכניים וטכנולוגיה מתקדמת. תוך כדי ביצוע המשימה הזאת ד"ר שחר המשיך לחקור את עולם הרפואה ולהרחיב את הידע שלו בנושא, ולכן הוא הפך לאחד מהמרצים המבוקשים ביותר בישראל בתחום התזונה. העובדה שהוא רופא מוסמך וגם מטפל ברפואה טבעית מעניקה לו נקודת מבט מיוחדת שבהחלט תרמה לכך, אך גם יכולתו להעביר בדרך ברורה ומרתקת את הכללים שבעזרתם הוא כבר סייע לאינספור מטופלים. מאחורי הכללים האלו יש מחקרים רבים ובנוסף הם כבר הוכיחו את יעילותם, אז בהחלט שווה לכם להכיר כמה מהם כאן ועכשיו.
 
1. לא לאכול כלום 4-3 שעות לפני השינה, למעט מקרים מיוחדים כגון בסעודת ליל שבת או חתונות של קרובי משפחה טובים. אולי קשה לעמוד בפיתוי לפעמים, אך יש לזכור שבטווח הארוך, אכילה בלילה פוגעת בתפקוד מערכת העיכול ויש לה גם השפעות שליליות נוספות שמכולן ניתן להימנע בעזרת הכלל הפשוט הזה.
 
2. אם אוכלים מזון מן החי (למשל ביצה, בשר או דג), רצוי שבאותה סעודה לא תהיה מנה גדולה של פחמימה, אלא בעיקר ירקות מאודים/מבושלים/מרק ירקות לצד סלט ירקות גדול. המשמעות בפועל היא הפרדה בין צריכת חלבונים בכמות גדולה ופחמימות. צורת אכילה זו משפרת את עיכול וספיגת החלבונים ולא גורמת לעייפות אחרי הארוחה, בהשוואה לארוחה שמכילה גם חלבונים רבים וגם פחמימות.
רפואת הרמב"ם: סלט עשיר
3. בכל מה שקשור לאכילת תפוח אדמה ד"ר שחר בכלל ממליץ להעדיף בטטה. אפשר בתדירות נמוכה לאכול מנה של תפוחי אדמה ולתת עדיפות למנה בתנור ולא מבושלת מכיוון שבישול מפחית את כמות הוויטמינים בירק יותר מאשר אפייה. בכל מקרה כאשר אוכלים מנת תפוחי אדמה חובה שתהיה קערת סלט חי גדולה שתוגש לצדה או לפני תפוחי האדמה האפויים. לחולי סוכרת מומלץ להימנע לחלוטין מתפוחי אדמה.
 
4. יש לאכול לפחות 2 מנות בשבוע (מנה=צלחת) מהירקות המצליבים הבאים: ברוקולי, כרובית וכרוב ניצנים - לא חייבים לאכול מכולם כמובן, ומי שאוהב רק ברוקולי למשל יכול לאכול רק ברוקולי. אם רוכשים ירקות קפואים – חצי שקית ברוקולי קפוא זו מנה. צורת ההכנה הרצויה לירקות אלו היא אידוי ולא בישול או אפייה. אפשר גם לטחון ברוקולי חי בבלנדר עם כוס מים ולהוסיף אותו למרק כלשהו.
 
5. מומלץ לאכול לחם פעם אחת ביום בלבד ולא יותר מכך, ורצוי לעשות זאת עד לשעת הצהריים ולא אחריה. הסיבה לכך היא שללחם יש ערך גליקמי יחסית גבוה ואנחנו רוצים להימנע מעליות חדות של רמות הסוכר בגוף בשעות הערב. בהקשר לכלל הזה חשוב להגיד שמומלץ בחום לא לאכול מוצרי חיטה, גם לא מחיטה מלאה, ולהימנע מאכילת קוסקוס, בורגול ולחמים שעשויים מחיטה. למה לא לאכול חיטה? זה הסבר מורכב, אך באופן כללי החיטה עברה הכלאות רבות והנדסה גנטית בחלק מהמקרים לאורך השנים, לעומת הכוסמין והשיפון שנשארו הרבה יותר טבעיים ודומים למה שהם באמת.
רפואת הרמב"ם: לחמים
6. בכל ארוחה שמכילה פחמימה, כולל לחם, חובה שיהיה גם סלט ירקות גדול או סלט עלים גדול - ראש חסה שלם לפחות, אם לא שניים. ככלל, על פי ההמלצות של ד"ר שחר ורפואת הרמב"ם, אין לאכול מנה של פחמימה ללא קערת סלט גדולה ועשירה לצידה ואין לאכול לחם ללא קערת סלט לידו, או לפחות צלחת של ירקות חתוכים.
 
7. לפי הגישה של המרכז לרפואת הרמב"ם, סלט הוא לא "רק" מלפפון, גמבה ועגבנייה, ויש להוסיף לו צנון, צנונית, גזר, קולורבי, סלק, שומר, נבטי חמנייה ונבטים ירוקים טריים אחרים, עלים ירוקים, כרוב (לאט לאט למי שלא רגיל, כי הוא עושה גזים) ועוד... כמובן שלא צריך לשלב את כולם, אך יש להקפיד על לפחות 5 סוגי ירקות בכל סלט. ניתן להשתמש במאסטר סלייסר כדי לקצוץ סלט במהירות ויש לאכול אותו מיד לאחר הכנתו או עד ל-30 דקות מרגע ההכנה.
8. בזמן הארוחה רצוי להימנע משתייה תוך כדי האכילה ולהעדיף לשתות לפני או שעה אחרי. אם מאוד צמאים במהלך או מיד אחרי הארוחה יש לשתות את המינימום ההכרחי כדי להרגיע את הצורך. הסיבה להגבלה הזו היא ששתייה תוך כדי הארוחה מדללת את חומצת הקיבה ולכן פוגעת בעיכול. 
רפואת הרמב"ם: אישה שותה מים
9. אמנם דגים הם באופן כללי בריאים ומומלצים לאכילה, אך בכל זאת ד"ר שחר ממליץ לא לאכול דגים הגדולים מגודלו של דג הסלמון ולא לאכול יותר משתי מנות דג בשבוע. כאשר מדובר על דגי מים מתוקים יש להשיג אותם רק מחווה שמגדלת אותם בתנאים נאותים, ללא שימוש בתרופות, שמן דגים, לשלשת עופות ועוד חומרים מזיקים. כלל אצבע אחרון לסיום בנושא הזה, עדיף תמיד לאפות את הדג ולא לטגנו!

כנס "בריאות מהשורש" בשיתוף המרכז לרפואת הרמב"ם

ב-8.11.19 נערוך כנס בריאות מרתק בשיתוף המרכז לרפואת הרמב"ם שיתמקד בשתי בעיות נפוצות: משקל עודף ובעיות גב ושלד. במסגרת האירוע הייחודי ייערכו 2 הרצאות מרתקות: האחת מפי ד"ר גיל יוסף שחר, "ההורמונים הסודיים המשפיעים על המשקל שלנו", ד"ר יוסף שחר מלמד בהרצאתו מה אפשר לעשות כאשר כלים מסורתיים לא מובילים לירידה במשקל ומה גורם לכל דיאטה כמעט להיכשל בסופו של דבר. ההרצאה השנייה מפי אורי עתריה, מנהל הקליניקה לבעיות גב ושלד במרכז לרפואת הרמב"ם, "כאבי גב ובעיות שלד – שורש הבעיה ופתרונה". עתירה ילמד בהרצאתו מהי הדרך הנכונה לנוע באופן שמונע כאבי גב ובעיות שלד, מהם ההרגלים שמחמירים בעיות ברכיים ועוד. 
 
 
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו