maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

מחקר חדש מראה כמה השפעה יש לתזונה נכונה על הבריאות הנפשית של ילדיכם...

 תזונת ילדינו היא לא משחק ילדים וכהורים, עלינו להקדיש תשומת לב רבה לנושא הזה. עם זאת, בקרב רבים מן ההורים ישנה התמקדות פרטנית רק על צד ההתפתחות הפיזית והגופנית התקינה שמאפשרת התזונה הבריאה לילדינו, ומעטים הם האנשים ששוקלים השפעת התזונה על בריאותו הנפשית והרגשית של הילד. האם כאן המזון שהילד מכניס אל פיו לא יכול לשחק תפקיד? מחקר חדש ומרתק, שממצאיו פורסמו לאחרונה בכתב העת בי.אם.סי לבריאות הציבור, עוסק בסוגיה זו - וכדאי לכם מאוד להכיר את ממצאיו, שיכולים להיות משמעותיים במיוחד עבור התפתחותו התקינה של הילד שלכם במובן הרחב ביותר.

מחקר על תזונה ובריאות נפשית בקרב ילדים: ילדה אוכלת תפוח עץ
 

מהלך המחקר בנושא תזונת הילדים

במחקר המדובר נבדקו יותר מ-7,000 ילדים אירופיים בגילאים 2-9. החוקרים בחנו את הרגלי התזונה שלהם ובדקו האם הם עוקבים אחרי הוראות אכילה כאלו ואחרות, כמו למשל הגבלת כמות הסוכר שהם צורכים, כמו גם הקפדתם על אכילת פירות, ירקות ודגנים מלאים מדי יום, ואכילת מנות דגים כ-2-3 פעמים בשבוע. בנוסף בחנו החוקרים 4 מרכיבים שונים בחיי הילדים, המצביעים על אורח חייהם הכללי ועל בריאותם הנפשית בפרט: הביטחון העצמי שלהם, הקשר שלהם עם הוריהם, והתקיימותן של בעיות רגשיות וחברתיות שונות.

החוקרים ערכו שתי הערכות על הילדים הנבחנים, כאשר הבדיקה השנייה נערכה כשנתיים לאחר הראשונה. תוצאותיהן של שתי הבדיקות היו ברורות למדי: הילדים שנקטו בגישה תזונתית בריאה יותר במשך השנתיים הללו, אופיינו בבריאות נפשית ורגשית תקינה יותר – הם היו בעלי בטחון עצמי גבוה יותר ונתקלו בפחות בעיות רגשיות וחברתיות, וזאת ללא שום קשר למשקלם או למעמד הכלכלי של הוריהם. הממצאים הללו הוכחו כנכונים גם כשההסתכלות נעשית בצורה הפוכה: ילדים שנמצאו כבעלי בטחון עצמי גבוה בבחינה הראשונה נטו להעדיף מאכלים בריאים ונקטו בגישה תזונתית נכונה יותר במשך השנתיים שבין הבדיקות.

 

מעבר לכך, גם קשר תקין בין הילדים לבין הוריהם שיחק תפקיד חיובי חשוב בהבטחת תזונה בריאה, והתקשר לאכילת פירות וירקות באופן יומיומי, כשמיעוט בעיות רגשיות נמצא כקשור לצריכת שומן נמוכה ומיעוט בבעיות חברתיות נקשר לצריכה קבועה ותכופה של ירקות ופירות.

מחקר על תזונה ובריאות נפשית בקרב ילדים: משפחה סביב שולחן האוכל

מדוע לתזונה הנכונה ישנה השפעה שכזאת על הבריאות הנפשית של ילדינו?

אז איך זה קורה, אתם וודאי שואלים, מדוע בעצם תזונה נכונה ובריאה היא כה חיונית לא רק עבור תקינותו הגופנית של הילד, אלא גם עבור בריאותו הנפשית? לחוקרים יש מספר השערות בעניין. אחת מהן מצביעה על כך שתזונה בריאה, הכוללת צריכה תדירה של דגים, ירקות, פירות ודגנים מלאים, תורמת לבריאותו הכללית של הילד ומשפיעה לטובה על גורמים רבים בחייו כמו בריאות הפה ואיכות השינה שלו, וכך היא מקדמת גם את רווחתו הנפשית והרגשית. השערה נוספת היא שתזונה בריאה מסייעת לילדים להתמודד טוב יותר עם הלחץ והאתגרים הנקרים בפניהם. ילדים בעלי בריאות נפשית טובה לא נוטים להשתמש ב"אכילה כפייתית" או בצריכת מזון בלתי בריא כמנגנון התמודדות, ומוצאים דרכים טובות יותר לטפל בעצמם ולהתמודד עם הבעיות שלהם.

החוקרים מדגישים שהמחקר הנוכחי לא מצא קשר של סיבה ותוצאה בין תזונה נכונה לבין רווחה רגשית, אך בהחלט ניתן להצביע על הימצאותו של יחס מסוים וברור בין מה שהילדים מכניסים לפה ובין הדרך שבה הם מרגישים ומתנהגים. לכן, אל לכם להפחית בערכה של התזונה הבריאה עבור רווחתם של הילדים, לא רק מן הבחינה הגופנית והפיזית, אלא אף מהבחינה הנפשית והרגשית.

מחקר על תזונה ובריאות נפשית בקרב ילדים: ילדה אוחזת בפרוסת אבטיח

המלצות התזונה שיסייעו להבטיח את בריאותם הפיזית והנפשית של הילדים

כעת לאחר שהבנתם מהי החשיבות הגדולה של התזונה הבריאה לא רק עבור בריאותם הגופנית של הילדים אלא גם עבור רווחתם הנפשית, כדאי שתדעו גם מהי התזונה המומלצת לילדיכם, זאת שתחזק את גופם וגם את נפשם. אלו הן המלצות התזונה של איגוד התזונאים האמריקני עבור ילדים בני 4-8, וכפי שגם המחקר הנוכחי הראה בבירור – היתרונות בה ניכרים בהחלט:

  • פירות – 1-1.5 כוסות ביום
  • ירקות - 1.5 כוסות ביום
  • דגנים מלאים – לפחות חצי מכמות הדגנים שהילד צורך ביום אמורה להיות מורכבת מדגנים מלאים.
  • דגים – שתי מנות דג בשבוע לכל הפחות.
  • סוכר – יש לוודא שהילד לא צורך מאכלים הכוללים סוכר ברמה של יותר מ-28-32 גרם (כ-7-8 כפיות סוכר) ביום.

אם אתם רוצים לדעת כיצד ניתן לשכנע את ילדכם הקטנים לאכול נכון ובריא ולפתח אצלם הרגלי אכילה תקינים כבר מגיל מוקדם, כדאי שתקראו את הכתבה הבאה, וכמו כן מומלץ שתמנעו מלבצע את השגיאות והטעויות המפורטות בקישור הזה.

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו