maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

המחמאה הנפוצה שעלולה להזיק לילדיכם

  כולנו יודעים כמה חשוב להחמיא לילדינו על הישגיהם כדי ללמד אותם לחתור להצלחה ולעזור לפיתוח הביטחון העצמי שלהם, ואחת מהמחמאות השגורות ביותר בפיהם של הורים רבים שילדם מוציא ציון גבוה במבחן תהיה "אתה כל כך חכם!". הבעיה היא, שייתכן שמדובר במילים חיוביות בעלות השפעה פוטנציאלית שלילית במיוחד... בשעה שבעבר מחנכים ופסיכולוגים נטו להאמין שמדובר בחיזוק מועיל, כיום הם סבורים כי מדובר במילים שיכולות להשפיע על הילד לרעה. בסעיפים הבאים תוכלו ללמוד את מקור היחס השלילי למחמאה הזו, ולהכיר את החלופות החשובות שיש לומר במקומה.
 
שתי ילדות רוכנות מעל ספר
 
 

מדוע מחמאה המתייחסת לחוכמה של הילדים היא מזיקה?

הרעיון שעומד מאחורי ההבנה החדשה בקשר למחמאה "אתה חכם כל כך!" או כל גרסה דומה, הוא שכאשר אנחנו משבחים את הילדים בצורה שכזו, הם מניחים שקבענו עובדה לגביהם, שבדומה למאפיין כמו צבע העיניים שלהם, לא ניתנת לערעור. כאשר הם יקבלו ציון נמוך יותר במבחן אחר בעתיד, הם עלולים לחשוב "אוי לא, יכול להיות שאני לא חכם? מה אנשים יגידו עלי?" המחשבות האלה עשויות לגרום להם לפקפק בעצמם, ובמקביל גם לעשות כל שביכולתם במטרה לא להעמיד את עצמם למבחן במצבים כאלה בהמשך. 
 
כדי לעשות זאת, הם עלולים להפסיק לשאול שאלות כדי שהמורה לא תחשוב שלא הבינו את החומר או להימנע מתהליך של ניסוי וטעייה בשיעורים או אפילו בחוגים, אף על פי שמדובר בשלב הכרחי בהתפתחות שלהם. ואכן, נמצא כי ילדים שמתויגים כ"חכמים" או "מחוננים", בוחרים לאתגר את עצמם הרבה פחות מאשר ילדים "רגילים". לפיכך, העובדה שהם עושים פחות טעויות מהילדים האחרים, נובעת במקרים רבים מכך שהם בוחרים להישאר באזור הנוחות שלהם ולבצע רק את הדברים שהם כבר יודעים ובטוחים בהם. 
ספר פתוח

אילו ילדים נמצאים בקבוצת הסיכון הגבוהה ביותר להינזק מהמחמאה?

פרופסור ג'ו בולר מהחוג למתמטיקה באוניברסיטת סטנפורד מציינת כי בנות בעלות הישגים גבוהים בלימודים נמצאות בסיכון הגבוה ביותר להינזק ממחמאות שקובעות שהן חכמות. מדובר בילדות סקרניות ובעלות ציונים גבוהים שייתכן שיכלו להצליח בתחומי המתימטיקה והמדעים, אך כאשר הן רואות שמדובר בתחומים שיש בהם רוב של גברים, הן עלולות לחשוש מהשתלבות בו לאור הפחד להיראות פחות חכמות או מצליחות. התוצאה של תהליך החשיבה הזה, מציינת בולר, היא שאותו הפחד גורם לעובדה שיש פחות נשים בתחומי המדעים גם בתיכונים ובאוניברסיטאות, דבר שאינו קשור ליכולות שלהן אלא לתפיסתן השגויה את המציאות.
ילד קורא מתוך ספר
 

כיצד אפשר לעודד ולהחמיא לילדים בדרכים אחרות?

במקום להשתמש באמירה כללית כמו "איזה ילד חכם אתה", התאימו את התגובה שלכם למצב הספציפי שלפניכם. נסו לומר "עשית עבודה נהדרת!" או "התכוננת יפה מאוד למבחן, וזה השתלם!" בולר מציעה גם להימנע מלומר משפטים כמו "ידעתי שתצליח, כי יש לך ראש למספרים", מכיוון שאין לדעת לאיזה כיוון ירצו הילדים להתפתח בהמשך. ייתכן שכרגע הם מתעניינים בחשבון, אולם בהמשך ירצו לצמוח גם לאפיקים אחרים ולא כדאי לחסום את ההזדמנות הזו.
 

מהי הדרך הנכונה להתייחס לכישלונות של הילדים?

פרופסור בולר ממליצה לעבור יחד עם הילדים על מבחנים שבהם קיבלו הילדים ציונים נמוכים יותר, ללמוד מהטעויות החשובות אולם גם לומר לילדים: "הפעם טעיתם, אבל זו הייתה הזדמנות נהדרת להבין מהי הדרך הנכונה לבצע את התרגיל". העבירו לילדיכם את המסר שחשוב לעבוד קשה, אך שגם אנשים מוצלחים עושים טעויות ושכל טעות עוזרת להם להתקדם בחיים. היכולת לטעות תאפשר להם להמשיך ולגלות סקרנות ואהבה גם כלפי תחומים שהם פחות חזקים בהם, ויכולה לסלול עבורם מסלול נהדר בחיים שהמחמאה אודות חוכמה רק חוסמת. 
 
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: