maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

25 עצות קטנות להורים שעושות הבדל ענק

  הורות יכולה להיות מלחיצה כבר בשלב ההיריון, כשאנחנו לא יודעים עדיין למה לצפות, ובייחוד לאור העובדה שהעצות לא מפסיקות להגיע מכל מי שסביבנו. אתם יכולים להקשיב לבני המשפחה ולחברים, אשר ללא ספק יעזרו לכם ללמוד מהניסיון שלהם, אך מומלץ מאוד שתקדישו את תשומת לבכם גם לעצות הבאות, שמגיעות מפי מומחים לילדים בשלל תחומים. 25 העצות הבאות יתנו לכם את הביטחון שאתם צריכים בתפקידכם כהורים, בין שאתם מצפים לילדים ובין שיש לכם כבר כמה שמתרוצצים בביתכם – זהו מידע חיוני עבור כל הורה!
 
אב ובן משלבים ידיים בביטחון ומסתכלים אחד על השני, תחת עצים פרחוניים
 

1. תחיו בהווה

"יש לכם רשות להפסיק לדאוג לעתים בנוגע לרשימת המטלות שלכם: כביסה, קניות, שטיפת כלים וכדומה – למדו ליהנות מהרגע הנוכחי עם הילדים שלכם בשלבים הראשונים לחייהם; התקופה הזו לא תחזור על עצמה בעתיד" – ד"ר וויין פלייסיג, מומחה לפיתוח התנהגות הילד.

2. אל תילחצו מאוכל

"צפו להתנהגויות שונות ומשונות בקרב ילדיכם בכל הנוגע לאוכל. הציעו להם מבחר גדול, אל תכריחו אותם לאכול ואל תילחצו; הם יאכלו כשיהיו רעבים" – ד"ר קוני דייקמן, מומחית לתזונת הילד.

3. אמרו "לא" כשצריך

"ככל שתשתפרו בסירוב לבקשות של ילדיכם אשר אינן מועילות להם בשנים הראשונות לחייהם, כך תצטרכו לעשות זאת פחות בהמשך. הרגילו את עצמכם להגיד "לא" רק פעם אחת בחנות כשאתם מסרבים לקנות לילדכם גלידה, או שתעשו זאת פעם אחת בלבד כשהוא מבקש לאכול מהגלידה שבמקפיא לפני השינה" – ד"ר דייוויד לודוויג, מחבר הספר "להפסיק את מלחמת האוכל".

4. צרו מסורות קטנות ומהנות

"תלו בלונים ברחבי הבית בלילה שלפני יום ההולדת של ילדכם כך שהוא יתעורר לאווירה מיוחדת ושמחה, עשו עם ילדיכם קולות ופרצופים מצחיקים במעלית, צרו לחיצת יד סודית שרק אתם וילדיכם יודעים ושמרו אותה לרגעים המוצלחים שלהם וכדומה; אלו הם דברים שילדיכם לא ישכחו לעולם" – ד"ר הרלי רוברט, מחבר הספר "הורות ללא חרטות".

5. היו מוכנים לקראת ימי מחלה

"שמרו בביתכם טבליות אלקטרוליטים למקרה של התייבשות, כך שלא תצטרכו לחפש בית מרקחת פתוח באמצע הלילה כשילדכם סובל מהקאות" – ד"ר וונדי האנטר, רופאת ילדים.
ילד שוכב על ספה
 

6. זכרו שאתם מודל לחיקוי

"הפכו את ההורות למטרה שילדיכם ירצו להגיע אליה ביום מן הימים. אם תהיו תמיד לחוצים, מצוברחים וכועסים, יתכן כי ילדיכם יהססו להעניק לכם נכדים כשיהיו גדולים" – ד"ר וונדי מוגל, פסיכולוגית ילדים.

7.  דברו על נושא הכסף עם ילדיכם

"הסבירו לילדיכם מדוע אתם בוחרים במותג הגבינה הזול והלא פחות טוב, או שתפו אותם בנוגע להחלטתכם לחכות לפני קניית מוצר מסוים, עד שהוא יהיה במבצע. תנו להם להבין את צורת המחשבה שלכם שגורמת לקבלת החלטות בנוגע לכסף" – פרנוש טוראבי, אמא לשניים ומנחת הפודקאסט "אז כסף".

8. קראו ספר לילדיכם בכל יום

"קריאת ספרים לילדים עוזרת לשפר את הדמיון שלהם, וזו דרך נפלאה להעביר את הזמן יחדיו" – כריסטין הולבאום, אמא לשניים ומחברת הספר "הכוח של הקצב האיטי".

9. בצעו שינויים גדולים בהדרגה

"מעבר מבקבוק לכוס או מעריסה למיטה; אלו הם דברים שההורים היו רוצים שילכו חלק, אך עבור הילדים הם עלולים להיות קשים בהתחלה. תנו להם לשחק עם כוסות ולהכיר אותן, וספרו להם על מיטה חדשה ועל המשמעות של המעבר אליה. ברגע שילדיכם יבינו את החוויה החושית שכוללים הדברים האלה, המעבר יהיה קל יותר עבורם" – ד"ר הרולד קופלוויץ, נשיא מכון בריאות נפש הילד הלאומי בארה"ב.

10. עזרו לילדיכם ללמוד לישון לבד

"האכילו את ילדיכם לפני תחילת הטקס של לפני השינה, ולאחר המקלחת, קריאת הספר וההתכרבלות, תנו לילדיכם לישון לבד. הימנעו מלעזור להם להירדם מעבר לכך, שכן תצטרכו לעשות זאת בכל לילה אם לא תרגילו אותם להירדם לבד" – ד"ר ג'ודי מינדל, מחברת הספר "לישון כל הלילה".
ילדה ישנה

11. קבעו מטלות שמתאימות לגילם

"תנו לילדיכם לעזור בזריקת האשפה, הצעת המיטה, עריכת השולחן או סידור החדר והצעצועים; אם תלמדו אותם מוקדם ככל הניתן לעזור ברחבי הבית, הם ירגישו שאתם סומכים עליהם וזה ייתן להם ביטחון עצמי רב" – ד"ר מרתין אייכלברגר ממרכז הבריאות הלאומי האמריקאי "ילדים בטוחים ברחבי העולם".

12. אל תהפכו למשרתים

"לילדים שלכם לא חסרות יכולות משלהם; למדו אותם לתלות בעצמם את המעיל בתוך הארון, איפה שמים כביסה מלוכלכת, איך לשטוף את הצלחת וכדומה. ככל שתעשו זאת מוקדם יותר, אתם לא תצטרכו לעשות זאת עבורם" – ד"ר וונדי מוגל, פסיכולוגית ילדים.

13. אם טעיתם, הודו בטעות

"אם עשיתם משהו רע בטעות לילדיכם או לבני הזוג שלכם, או שפשוט טעיתם, הודו בטעות והתנצלו. זה ילמד את ילדיכם שמותר לטעות, כל עוד מודעים לכך ומצטערים על כך" – ד"ר אליס דורמר, מחברת הספר "מציאת שלווה לאמא שמצפה".

14. תנו גם לעצמכם פסק זמן

"כשאתם כועסים יש סיכוי קטן שתגיבו לילדיכם בצורה מועילה. זכרו שאתם לא חייבים להגיב באופן מידי לדברים שילדיכם עושים; קחו הפסקה קטנה, הרגיעו את הנפש שלכם וחשבו שוב על המצב לפני שאתם מגיבים" – ד"ר איילין קנדי-מור, פסיכולוגית ילדים.

15. עודדו הרמוניה בין האחים

"בזמן ארוחה משותפת, בקשו מכל אחד מהילדים להגיד בתורו דבר טוב שקרה לו עם אחיו באותו יום. זה עוזר לילדים לראות את אחיהם באור חיובי, ולא להיתקע בתוך הריבים שביניהם ולראות אחד את השני באור שלילי" – אמא שאימצה 6 ילדים שגדלו יחדיו כדי שלא יופרדו.
 
ילדה מחבקת ומנשקת את אחיה התינוק

16. אל תילחצו מסיפורים של הורים אחרים

"כשהורים אחרים מספרים לכם על הילד המושלם, הגאון והכישרוני שלהם, קחו את דבריהם בערבון מוגבל; רוב הסיכויים שהם מגזימים או משקרים – ד"ר וונדי מוגל", פסיכולוגית ילדים.

17. שחקו את משחק "סיפור הגיל"

"לפני שעת השינה, במקום לקרוא סיפור רגיל מספר, שחקו לפעמים עם ילדיכם את משחק "סיפור הגיל"; בקשו מהם לבחור גיל שנמוך יותר מזה שלכם, וספרו להם על דבר מה מעניין שקרה לכם באותו הגיל. זה יעזור להם להכיר אתכם טוב יותר ויחזק את הקשר ביניכם" – דייל מקגואן, אב לשלושה ומחבר הספר "לגדל ילדים עם מחשבה עצמאית"

18. הניחו את הטלפון בצד

"כשאתם עם ילדיכם, הניחו את הסמארטפון בצד ואל תתעסקו בשיחות, הודעות או מיילים; הילדים שלכם יודעים כשאתם לא מקדישים להם תשומת לב" – ד"ר דייוויד פסלר, מחבר הספר "עזרו לי, אני עצוב – זיהוי וטיפול דיכאון אצל ילדים".

19. לכו ברגל במקום לנסוע באוטו

"השתמשו ברגליים שלכם כשאתם מבצעים סידורים קטנים עם ילדיכם בקרבת הבית. כשאתם הולכים עם ילדיכם ברחוב, דברו על נושאים קלילים ושחקו איתם משחקים כמו לדלג מעל לסדקים במדרכה" – ד"ר הרלי רוברט, מחבר הספר "הורות ללא חרטות".

20. היו הורים, לא חברים

"המטרה שלכם היא לא שילדיכם יאהבו אתכם בכל רגע נתון, כי הם לא וזה בסדר. עמוק בפנים הם תמיד יאהבו אתכם, אך עליכם להדגיש בפניהם את הציפיות שלכם מהם" - ד"ר מרתין אייכלברגר ממרכז הבריאות הלאומי האמריקאי "ילדים בטוחים ברחבי העולם".
אבא ובת יושבים מול שולחן, כשהיא כותבת על דף והוא עוזר לה

21. שמרו על עקביות בחוקים שאתם מציבים לילדים

"אל תשנו את החוקים לפי מצב הרוח שלכם, וחשוב אף יותר מזה, ודאו שהחוקים שלכם הוגנים" - ד"ר אליס דורמר, מחברת הספר "מציאת שלווה לאמא שמצפה".

22. ספקו מענה לכל שאלת "למה?"

"קל להגיד יותר מאשר לעשות, אך חשוב שלא תהרסו את הסקרנות של ילדיכם בנוגע לכל דבר בעולם. אם תפסיקו לענות על השאלות שלהם, הם פשוט יפסיקו לשאול, והיום תוכלו למצוא תשובה לכל שאלה גם דרך האינטרנט" – רחל ד'אפיס, כותבת בלוג בנושא הורות.

23. גבו את כל התמונות והסרטונים של ילדיכם

"היום אנחנו רגילים לצלם יותר מאשר בעבר, אך אנו סומכים יותר מדי על המכשירים הדיגיטליים שישמרו עליהם עבורנו. במקום לקוות שהסמארטפון שבו אתם משתמשים כעת יישאר עובד לנצח, השקיעו בכונן נייד חזק ואמין שתוכלו לשמור בו את כל הסרטונים והתמונות של ילדיכם, ובנוסף השתמשו גם בשירותי ענן" – ד"ר דרשק סנגהבי, מחבר הספר "מפת הילד".

24. למדו את ילדיכם כיצד לברך אנשים לשלום

"הראו לילדיכם מהו קשר עין, הנחו אותם לחייך לאחרים ולמדו אותם דרכים שונות לאמירת שלום, כמו לחיצת יד, מתן כיף או פשוט איך לנופף עם היד באוויר; בחיים יש תמיד רק הזדמנות אחת ליצור רושם ראשוני טוב, וכדאי שידעו זאת" – פייה דה מוישונדט, אמא לשניים ומייסדת בית ספר ללימוד הורים בניו יורק.

25. למדו את ילדיכם להעריך דברים טובים

קבעו לעצמכם מנהג מדי ערב לדבר על "הדבר הטוב ביותר שקרה היום"; בקשו מילדיכם להעלות את המקרה הטוב שקרה להם במהלך היום, אשר גרם להם להיות שמחים. זה יעזור להם להיות מאושרים יותר בהווה ובעתיד – ד"ר דייוויד סוונסון, רופא ילדים.

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: