maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

5 טעויות שהורים עושים בניסיון ללמד ילדים לאכול במתינות

  קל מאוד להאכיל את הילדים שלנו כשהם תינוקות, זאת משום שבדרך כלל הם פשוט מכניסים לפה את מה שאנו מגישים להם מבלי להעלות יותר מדי בקשות או טענות. עם זאת, כשהם גדלים ומגיעים לסביבות גיל 3, הילדים מתחילים להרגיש שיש בידם בחירה ברמה כזו או אחרת בנוגע למזון שהם צורכים ולכמויות שלו. עד לגיל 6 הם כבר מתחילים לבצע בחירות שכאלו בעצמם, ובמקרים רבים הם יעדיפו לצרוך יותר מזון שאינו בריא כמו חטיפים וממתקים מאשר אוכל מזין. הדיאטנית ומומחית לתזונת המשפחה, מריאן ג'ייקובסן, שכתבה שלל ספרים בנושא תזונת ילדים, טוענת כי הורים לא מקבלים מספיק הדרכה בנוגע להתמודדות עם בחירות תזונה שכאלה על ידי ילדיהם, ואחרי שערכה שיחות עם שלל מומחים נוספים, קראה מספר רב של מחקרים ודיברה עם משפחות שונות, אלו הם לדבריה 5 הטעויות הנפוצות ביותר שעושים הורים כשהם מנסים לגרום לילדיהם לאכול ממתקים וחטיפים במתינות.
 
ילד אוכל עוגייה עם ציפוי כחול
 

1. שליטת יתר על חטיפים וממתקים

רוב ההורים מנסים לגרום לילדיהם לאכול חטיפים וממתקים במתינות על ידי הגבלת הכמות שהם מגישים להם. למשל הם יגישו לילדיהם חצי שקית של חטיף כזה או אחר במקום שקית שלמה. הבעיה עם הגישה הזו נעוצה בכך שהיא גורמת לילדים לרצות יותר משום שהם יודעים שקיבלו רק כמות קטנה ממה שיש באמת.
 
מה לעשות במקום: קבעו עם ילדיכם זמן, למשל פעם בשבוע, בו הם יכולים לאכול כמה חטיפים שהם רוצים, אך עליהם לעשות זאת אך ורק מול השולחן, ללא טלוויזיה או משחקים. זה יעזור לספק את הדרישות שלהם ויפחית את הצורך שהם חשים לצריכת החטיפים האלה, במקום לגרום להם להיראות בלתי מושגים ועל כן נחשקים יותר.

2. הצבת מזון מפתה בהישג יד לצד איסור לגעת בו

מהשיחות שערכה מריאן עם מומחים עלה כי הסיבה הנפוצה ביותר לבעיית המתינות של הילדים באכילת מזונות שאינם בריאים היא הצבתם מול עיניהם בעוד שקיים איסור מוחלט לגעת בהם. זה יכול להיות אפילו צנצנת עוגיות שנמצאת על מדף גבוה ואסור לילד לגעת בה על פי ההורים, או במקרה גרוע יותר איסור ליהנות מחטיפים במסיבה שבה כל שאר הילדים אוכלים כאוות נפשם.
 
מה לעשות במקום: החביאו את המזון המפתה בתוך ארונות גבוהים, והניחו אותו על השולחן בהישג יד רק ברגעים שבהם מותר לילד לאכול ממנו. בנוגע לבעיה שמתרחשת במסיבות ימי הולדת, הזכירו לילדיכם לאכול במתינות אך תנו להם את החופש לעשות את הבחירה שלהם, או במקרה שבו היו מספר רב של מסיבות במהלך החודש, הימנעו מללכת לאחת מהן והציעו פעילות אחרת.
ילדות קטנות מלקקות גלידה
 

3. מתן אוכל לילדים ברגע שבו הם אומרים שהם רעבים

בשנה הראשונה לחייהם של הילדים, ההורים מאכילים אותם חלב אם או פורמולה לפי צורך ודרישה שלהם. אך כשהם מתחילים לגלות את עולם האוכל העשיר הם עלולים להגיד "אני רעב" רק משום שהם משועממים, מצוברחים או פשוט רוצים לאכול משהו קטן וקל. 
 
מה לעשות במקום: צרו לילדיכם לוח זמנים שעל פיו הם אוכלים במהלך היום, הן מזון בריא והן חטיפים, מול שולחן האוכל. זה יאפשר לילדיכם לדעת מתי יגיע זמן החטיף וכן לאכול עד לתחושת שובע ולא מתוך שעמום או מצב רוח רע. 

4. מתן תשומת לב רבה מדי לחטיפים וממתקים

לא משנה אם אתם מנדנדים לילדיכם לאכול פחות, מתגמלים אותם עם חטיפים כדרך ליצירת משמעת או מעירים להם על כמה שהממתקים מזיקים לבריאותם, כל אלה גורמים לכם ולהם להתייחס יתר על המידה למזונות האסורים. כמו שכולם יודעים, מה שאסור הוא נחשק יותר, ולכן ילדיכם ישתוקקו אליהם לא פחות לנוכח דברים אלו.
 
מה לעשות במקום: כמו בטיפ הקודם, נטרלו את כוחם של הממתקים על ידי הגשתם בזמנים קבועים שילדיכם יודעים מה הם, ואפשרו להם ליהנות מהם ללא תחושות אשמה.
ילד מלקק סוכריה גדולה על מקל

5. התעלמות מהשפעות הלחץ

בשנת 2009, ד"ר רוברט אפשטיין, פסיכולוג אמריקאי בעל שם נודע, ערך 10 מחקרים שמטרתם הייתה לבדוק אילו עיסוקים של הורים עם ילדיהם מובילים לתוצאות הטובות ביותר בגידולם. העיסוק שהיה בעל ההשפעה השנייה בעוצמתה הוא ניהול לחצים; לחץ יתר בקרב ילדים קושר לצריכת מזון עתיר קלוריות ובכמויות גדולות. הבעיה היא שילדים רבים חווים לחץ, אולם ההורים אינם מודעים לכך ועל כן לא עושים שום דבר בנידון, או שהם מודעים אך מתעלמים מהמצב.
 
מה לעשות במקום: היו מודעים לדרך שבה לחץ משפיע על כל המשפחה ונסו להגביר באורח החיים המשפחתי את שלושת הפעילויות שמפחיתים אותו: אכילה מאוזנת, ביצוע פעילות גופנית ושינה מספקת. בנוסף, חפשו אחר סימנים קטנים ללחץ אצל ילדיכם או דברים שעלולים לגרום ללחץ, כמו למשל מחסור בזמן משחק חופשי וללא הוראות, צפייה מרובה מדי בטלוויזיה או התעסקות יתרה עם טאבלטים או סמארטפונים.

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: