print header

איך לעודד את הילדים להצליח על ידי הפנמת המוטיבציה שלהם

  כל אחד רוצה שילדיו יהיו מוצלחים, ולשם כך אנחנו עושים לא מעט דברים – אנחנו דואגים שהם יבצעו את שיעורי הבית ושילכו לחוגים שאליהם רשמנו אותם, אך האם לילדים שלכם באמת יש מוטיבציה משלהם לעשות את כל הדברים האלה? אם לא, אין זה משנה מה תעשו – שום דבר לא יוביל אותם להצלחה, ולכן צריך לדעת כיצד לעזור להם לפתח אותה בעצמם, ושההנעה שלהם לפעולה בחיים תהיה פנימית ולא חיצונית. כדי לסייע לכם בכך, ראשית כדאי שתלמדו ממה להימנע בניסיון להנחיל מוטיבציה בילדיכם, ולאחר מכן איך לפתח אצלם הנעה פנימית שתוביל אותם להצלחה ב-7 דרכים יעילות.
 
איך להגביר מוטיבציה להצלחה אצל ילדים: צללית של ילד מרים את ידיו מעלה

איך לא מומלץ לתת מוטיבציה לילדים?

רוב ההורים משתמשים בשיטת המקל והגזר כדי לתת מוטיבציה לילדיהם לפעול כמו שהם מצפים. אם ניסיתם את זה בעצמכם – להבטיח פרס על התנהגות טובה ולהעניש על התנהגות רעה – ככל הנראה גיליתם שזה לא באמת עובד בעקביות בטווח הארוך, ויש לכך כמה סיבות. 
 
הראשונה היא ששיטת המקל והגזר יוצרת הנעה חיצונית – רצון לקבל תגמול או להימנע מעונש – זאת בניגוד להנעה פנימית שנובעת מכך שהילד מוצא הנאה או היגיון בדבר שהוא עושה. הנעה פנימית היא תמיד יעילה יותר לעידוד פעולה ומוטיבציה לפעול בצורה מסוימת מאשר הנעה חיצונית.
 
סיבה שנייה היא שקשה מאוד להתמיד בשיטת המקל והגזר, ורוב ההורים מוותרים על עונשים לאורך הזמן. הסיבה השלישית היא שהפרסים שההורים מעניקים לילדיהם מפסיקים להשפיע עליהם בשלב מסוים, ולכן ההורים מוותרים גם על החיזוקים החיוביים ונותרים ללא שום דרך להעלאת מוטיבציה אצל ילדיהם. בו זמנית, הפרסים שקיבל הילד עד עתה גרמו לו לאבד את ההנעה הפנימית שהייתה לו, משום שהוא פועל עבור פרסים ולא עבור ההנאה מהפעילות או התועלת העקרונית שלה, וכעת הוא נותר ללא הנעה פנימית או חיצונית.

איך לגרום להנעה חיצונית לפעול כמו הנעה פנימית?

למרות ששיבחנו כאן את ההנעה הפנימית ביחס לחיצונית, כשקורה מצב שבו ההנעה הפנימית של הילד לא מספיקה כדי לגרום לו לפעול, בהחלט צריך לערב שיטות להנעה חיצונית. למרבה המזל ובניגוד לשיטת המקל והגזר, לא כל שיטות ההנעה החיצונית אינן יעילות. למעשה, ניתן להציב את השיטות האלה על ספקטרום של מידת העצמאות של הילד בתהליך קבלת המוטיבציה, כשהשיטות שנותנות לילד את רמת העצמאות הגבוהה ביותר הן היעילות ביותר. 
 
השיטות האלה צריכות לגרום למוטיבציה להיטמע בילד אחרי שזיהה שהתוצאה הרצויה על ידי הוריו היא גם התוצאה הרצויה לדעתו ושעונה על צרכיו, מה שיגרום להנעה הפנימית שלו להתחיל לפעול. כשזה קורה, הילד כבר פועל בצורה עצמאית ומבין למה הוא עושה את הדברים שטובים לו – בלי לצפות לפרס או לעונש אם לא יפעל כראוי.
איך להגביר מוטיבציה להצלחה אצל ילדים: ילדה יושבת על ערימת ספרים וקוראת ספר

1. הפסיקו לנסות להעלות את המוטיבציה של ילדיכם בדרכים שהכרתם עד עתה

כפי שכבר הבנתם הניסיונות שלכם להעלות את המוטיבציה של ילדיכם בשיטת המקל והגזר יעשו בדיוק את ההפך, ויפגעו בהנעה הפנימית שלהם. כדי שתהיה הנעה פנימית, הילד צריך ליהנות מהפעילות שהוא עושה ואם זה לא קורה, אין זה משנה כמה תענישו, תשחדו או תאיימו – לילד לא תהיה מוטיבציה שנובעת מתוך עצמו. אם כן, אלא אם אתם עושים שימוש בכלים שיופיעו בהמשך הכתבה, עליכם להפסיק לפעול כפי שפעלתם עד עתה.

2. תנו לילדיכם השראה במקום לנסות לשלוט עליהם

פרסים, תשבחות, נדנודים, צעקות ועונשים הם כולם דרכים לשליטה בהתנהגות של אדם אחר. שליטה על הילד לא תגרום להתפתחות הנעה פנימית אצלו משום שאתם מפעילים עליו לחץ או מציעים לו תמריץ שלא קשור לפעילות עצמה. כדי להשיג את התוצאה ההפוכה עליכם לספק לילד שלכם עצמאות, ובה בעת להראות לו כמה שהפעילות עצמה מהנה וחשובה. לדוגמה:
  • הראו לילדיכם יכולות שהשגתם בזכות השקעת זמן ומאמץ, כמה קל לבצע אותן כיום ואיך הן עוזרות לכם בדרכים שונות.
  • אם הילד שלכם לא מצליח לפתור בעיה כלשהיא, הציגו אותה בפניו כ"יעד שצריך לכבוש" במקום "בעיה שצריך לפתור".
  • אם ילדיכם התנהגו באופן חיובי, אל תוותרו להם בתמורה על ביצוע פעולה שעבורה אתם רוצים ליצור הנעה פנימית, למשל, "חופש משיעורי בית" על התנהגות טובה.

3. עזרו לילדיכם להפנים את המוטיבציה שלהם

ישנן פעילויות שילדיכם יתקשו ליהנות מהן, כמו הכנת שיעורי בית, ותפקידכם הוא לשנות את מקור המוטיבציה שלהם לעשות אותן. הדרך לעשות זאת היא לעזור להם לזהות למה הפעילות חשובה להם והדגישו את הצורך בה – הילדים צריכים להבין מה הערך של הדבר שהם עושים כדי להפנים את המוטיבציה שלהם כלפיו. 
 
לדוגמה, אם הילד שלכם מרגיש שאימוני כדורגל קשים עבורו והוא אינו רוצה לעסוק בספורט הזה, הדגישו שהאימון עצמו הוא מה שיהפוך אותו לטוב יותר בהמשך. הסבירו לילדכם בצורה שיבין, שכדי להפוך לכדורגלן מצליח עליו להתאמן המון גם אם הוא לא נהנה מכך, בידיעה שכל אחד משפר את יכולותיו בהדרגה עד שבסוף הוא יהפוך למקצוען.
איך להגביר מוטיבציה להצלחה אצל ילדים: ילד מחזיק כדורגל

4. עזרו לילדיכם להחליט ותנו להם להחליט

כדי שהילדים שלכם ירגישו עצמאיים עליהם לתרגל את היכולת לקבל החלטות בעצמם, אפילו אם אתם לא מסכימים איתן. הורים רבים חוששים שאם הם יתנו לילדיהם את הכוח הזה, הם יקבלו החלטות שגויות וייכשלו. עם זאת, כישלון הוא תוצאת ביניים שלא בהכרח צריך או אפשר להימנע ממנה בדרך להצלחה – בדיוק כמו כשלומדים ללכת ונופלים פעם אחר פעם. רק כך ילדיכם ילמדו איך לעשות החלטות נכונות בעתיד. אם למשל הילד שלכם לא רוצה לעשות שיעורי בית, עזרו לו להבין את ההשלכות האפשריות של מעשיו ותנו לו להחליט מה ברצונו לעשות. אם יבחר שלא לעשות אותם, הוא יאלץ להתמודד עם התוצאות בבית הספר. 
 
כמובן שאי אפשר להחיל את הכלל הזה על כל דבר, למשל הילדים חייבים ללכת לבית הספר ובכך אין להם בחירה, אך יש דברים שרובנו בטוחים שילדינו צריכים לעשות וזה לא תמיד כך. למשל, רק משום שאתם מצטערים על כך שלא למדתם לנגן על פסנתר בצעירותכם, אין זה אומר שהילד שלכם צריך להיות זה שיגשים את חלומותיכם – יש לו חלומות ושאיפות משלו.

5. מצאו את רמת האתגר האופטימלית

אחת הדרכים הטובות ביותר לפתח בילדכם הנעה פנימית היא לספק להם תחושת הישגיות ויכולת. אם הפעילות קלה מדי עבור הילד הוא ישתעמם ממנה ואם היא קשה מדי לא תהיה לו מוטיבציה לבצע אותה. לכן האתגר האופטימלי הוא כזה שמעט יותר קשה מרמת היכולות של ילדכם, אך עדיין אפשר לצלוח אותו בעזרת קצת עבוד והשקעה. 
 
בנוסף, מומלץ שלא תתייגו את ילדכם כ"מוכשר" בתחום כזה או אחר, משום שכך הוא יאמין שהוא לא צריך להשקיע ביכולת שלו. במקום, זכרו והדגישו ששליטה על יכולת מסוימת מצריכה עבודה קשה, ועזרו לילדיכם להשתפר בתחומים שבהם הם צריכים סיוע. בסופו של דבר, כשישתלטו על יכולת חדשה, תחושת ההצלחה שלהם תהיה המוטיבציה הפנימית שלהם להמשיך ולפעול.

6. היו הורים סמכותיים, אך קשובים

משום שפעילויות שדורשות הנעה חיצונית, כמו ביצוע שיעורי בית למשל, אינן מעניינות את הילד כמו פעילויות שיש לו עבורן הנעה פנימית קיימת, לעיתים הסיבה העיקרית לכך שיבחר לעסוק בהן היא ההערכה שלו להוריו. במחקר שנערך באוניברסיטת רוצ'סטר נמצא שתחושת שייכות יכולה לגרום לאדם להפנים מוטיבציה, והשייכות הזו נוצרת בעזרת קשר רגשי שהאדם מפתח עם סביבתו. 
 
לכן ישנה חשיבות גבוהה לשמירה על קשר בריא בין ההורה לילד, אך לא רק. גם בכיתה תלמידים שמרגישים שהמורה מעריכה ומכבדת אותם הם בעלי מוטיבציה גבוהה יותר ללמוד ולהצליח בלימודים. במחקרים נמצא שהורים אשר פיתחו קשר טוב במיוחד עם הילדים שלהם הם הורים קשובים אך בו זמנית סמכותיים, שמציבים עבורם סטנדרטים וגבולות ברורים ונותנים להם את העצמאות לעשות החלטות בעצמם, כפי שהוצע קודם לכן.
איך להגביר מוטיבציה להצלחה אצל ילדים: אבא יושב עם בתו על שיעורי הבית

7. היו מעורבים בפעילויות של ילדיכם

דרך נוספת לפתח את הקשר שלכם עם ילדיכם ולעודד את תחושת השייכות שתוארה בסעיף הקודם היא להשתתף בפעילויות של ילדיכם בדרך כזו או אחרת ולהראות להם כמה אתם מעריכים אותן. לדוגמה, עשו יחד איתם את שיעורי הבית או עזרו להם להתאמן בכדורגל. שימו לב שלהיות מעורבים לא אומר שעליכם לקחת שליטה על הפעילויות – העצמאות של ילדיכם היא הכרחית לתהליך, ואתם שם בעיקר כדי להביע תמיכה.

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו