maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

עצות מועילות שיגרמו לכם לחשוב אחרת על גידול ילדים

 הורות עלולה להיות אתגר לא פשוט ומעייף, שמצריך התנהלות תמידית סביב הילדים הקטנים ויכול לגרום לכם לפעמים לשכוח שגם לכם מותר לחיות מדי פעם. אם אתם מסכימים עם אמירה זו, אתם כנראה ממש תאהבו את תפיסתה של אנה ביקובה, אימא, פסיכולוגית מרוסיה ומחברת ספרי הורות שלאחרונה צברה פופולריות רבה. גישתה המיוחדת מעודדת לבטל את תלותו של ילדכם בכם, ולהפוך אותו לעצמאי על מנת לספק לכם כמה דקות לנוח. בגלל שאנו מבינים כמה קשה לחנך ילד ואז לשחרר ממנו, בעיקר בגילאים צעירים, אספנו עבורכם את מיטב עצותיה הייחודיות שעוסקות בשבעה תחומים, שיגרמו לכם לשנות תפיסה ושיתרמו למשפחתכם בטווח הארוך.
 
עצות לגידול ילדים: הורים הולכים יד ביד עם ילדה

1. אמנו את ילדכם להשתמש בסיר לילה

ילדכם עלול לראות אתגר במעבר אל הסיר ובגמילה מהחיתול המפנק שנותן לו עצמאות להסתובב בכל מקום מבלי לדאוג. מהסיבה הזו, חשוב לאמן אותו לעשות זאת ולגרום לו להבין שהשימוש בו הוא לא עונש, אלא ידידותי ולטובתו. ניתן לעשות זאת בדרכים שונות:
 
  • אל תכריחו אותו לשבת על סיר הלילה אלא עזרו לו להבין שמדובר בפריט שלא צריך לחשוש ממנו. כדי לעשות זאת, מקמו אותו במקום בו יוכל לראות אותו בקלות, כדי שיבין שמדובר בפריט נגיש ולכן אין סיבה לחשוש ממנו. 
  • חשוב שתלמדו אותו להשתמש בו, לכן אמנו אותו לעשות זאת גם "על יבש" ובקשו ממנו להתיישב עליו גם כשאין לו צרכים, וכשהוא עושה זאת – אל תשכחו לשבח אותו על עצם השימוש הזה.
  • אם ילדכם עדיין מביע חשש, הושיבו את חברותיו הבובות על הסיר, אמרו משפטים כמו: "רואה? זה לא כזה נורא..." וספרו לו כמה כיף להן להשתמש בפריט זה שמרתיע אותו. אולי אם יראה שהן כביכול נהנות להיעזר בו, הוא יבין שאין ממה לפחד ושכדאי שינסה אותו בעצמו.

2. הרגיעו התפרצויות זעם של ילדכם

לעיתים ילדים סובלים ממצבי רוח ומהתפרצויות זעם שקשה להרגיע, למשל, כשהם לא מקבלים את מה שהם רוצים. הנה כמה דרכים יצירתיות שכדאי לכם לנסות אם ילדכם יחוש כך:
 
  • אל תרבו בסירובים והצבת גבולות, מכיוון שהתנהגות שכזו מאטה את תהליך התפתחותו ועלולה לגרום לו התפרצויות זעם ולתסכולים רבים. למשל, אם הוא רוצה לעשות דבר מה, אך אתם יודעים שלוח הזמנים שלו מאלץ אותו לעשות משהו נחוץ יותר, הציעו לו לעשות מה שהוא רוצה מאוחר יותר. לדוגמה, אם הוא מעוניין לשחק ועליו לאכול, אל תסרבו אלא אמרו לו "בטח שנשחק, אבל נאכל לפני כן" וזכרו כמה חשוב לעמוד בהבטחה הזאת.
  • ילדים רבים נהיים עצבניים כשמבקשים מהם להפסיק פעילות, מאותה סיבה שאתם תכעסו אם יבקשו מכם לחדול לעשות משהו שאתם אוהבים. לכן, אם אתם צריכים להפסיק את ילדכם בעת משחק עם בובות על מנת להאכיל אותו, הציעו לו למשל שישתף גם אותן בארוחה. כך לדוגמה, אם הוא משחק עם הדובים האהובים עליו, אמרו לו שגם הם צריכים לאכול כמה דקות ושאולי כדאי לנצל זמן זה כדי שגם הוא יאכל.
  • מעטים אוהבים לעשות משהו שלא גורם לנו הנאה, ומהסיבה הזו גם ילדכם כנראה יכעסו במצבים דומים. כדי לפתור בעיה זו, בה אתם רוצים לשכנע אותו לעשות את מה שאתם רוצים, הציבו לו חלופות. למשל, אם עליו לסדר את צעצועיו, שאלו אותו אם הוא רוצה לאסוף קודם את המשאיות או את הפאזלים; בהתחלה הוא יבין מכך שאין לו אפשרות להשאיר אותם מפוזרים בחדרו, אך כשיתבגר הוא יידע שהיא קיימת, לכן חשוב לנצל את תקופת הילדות כדי להשריש הרגלי חיובי סדר וניקיון חיוביים.
עצות לגידול ילדים: אבא מחזיק ילד בוכה

3. שלטו במצבי הרוח של ילדכם

אם לא הצלחתם למנוע התפרצויות כמו אלו שתוארו בסעיף הקודם, הנה דרכים שיעזרו לכם לשלוט במצבי הרוח של ילדכם:
 
  • הסיחו את דעתו עם משהו חדש שיעניין אותו, או הבטיחו לו לעשות משהו יותר מלהיב. למשל, הסתובבו עם בקבוק של בועות סבון או עם שקית המכילה כמה בלונים שתוכלו לנפח כשיתחיל לכעוס. ברגע שתשלפו אותם, ייתכן שהוא ישכח מהסיבה שבגללה התעצבן וחיוכו יימרח שוב על פניו.
  • צרו הרגלים מרגיעים עם ילדכם, למשל, שיר שתזמרו יחדיו בכל פעם שיתפרץ, או סיפור קסום ויפה שיגרום לו לחייך. לפעמים, גם ליטוף חם ואוהב שינגב את דמעותיו יעשה את העבודה.
  • אם כבר ניסיתם שיטות אלו וילדכם לא נרגע, התעלמו מהתנהגותו. כל עוד הוא לא בסכנה בריאותית פשוט עזבו אותו ופנו לעיסוקיכם, עם כל הקושי שבדבר, והסבירו לו שאתם עושים זאת רק בגלל שאתם מבינים שהוא רוצה לבכות כרגע, ושתשמחו לשחק עימו או לעשות כל דבר שהוא אוהב ברגע שיירגע.

4. האכילו ילד בררני

אם אתם נאבקים בילד שנמנע ממאכלים בעלי ערכים תזונתיים מכיוון שהם לא תמיד נראים מפתים במיוחד, תוכלו להיעזר בעצות הבאות:
 
  • ראשית, אל תנסו להאכיל אותו בכוח, אלא רק כשהוא רעב. במצב שכזה, בו הוא אוכל מרצונו החופשי, תאבונו יהיה גדול יותר מאשר כשהוא חש שמזינים אותו בכפייה. בנוסף, ברגע שהוא יאכל רק מתי שהוא רוצה, תוכלו להתפנות לעיסוקיכם ולא לחשוב כל הזמן על המועד בו תצטרכו להגיש את המנה הבאה.
  • הורים רבים דואגים שילדיהם לא אוכלים מספיק, ולכן נותנים להם יותר מזון ממה שהם באמת צריכים לקבל. אם אתם מזדהים עם תחושה זו, כדאי שתתהו מדוע – האם אתם חוששים שילדכם לא יתפתח כראוי? אם כן, דעו שגופו יודע כמה עליו לאכול ושהסיכוי שהוא יישאר רעב נמוך. זכרו שאם הוא עדיין לא יחוש שובע לאחר ארוחה, יהיה לכם קשה לפספס את "הבקשות" שלו לשינוי המצב. המומחים מבינים את הרצון להרעיף על ילדכם אהבה הורית, אך מתן כמות אוכל גדולה היא לא הדרך לעשות זאת.
  • ערבו את ילדכם בתהליך הבישול, למשל, למדו אותו להכין מטעמים קלים, שכנעו אותו לטעום מרכיבים שונים ותנו לו לבחור מוצרים בעת מסע קניות. ברגע שיבין שיש לו חלק ברכישת האוכל שנכנס לבית וייתן יד, הוא ילמד להכיר סוגי מזון נוספים ואתם תהיו יותר עצמאיים. שימו לב שחשוב לחנך אותו לבחור באוכל בריא ולא בממתקים, אחרת המהות של עצה זו תתפספס. 
עצות לגידול ילדים: אמא ובת מבשלות

5. עוררו את תאבונו של ילדכם

חשוב מאוד להאכיל את ילדכם במטעמים בריאים, אך מה קורה כשהוא מסרב לאכול אותם? המומחים ממליצים על שתי דרכים מועילות:
 
  • נסו למנוע מילדכם מאכלים מתוקים, מכיוון שהם לא רק יגרמו לו לחוש מלא ולדלג על ארוחות, אלא גם ירגילו אותו לטעם מסוים וכתוצאה מכך הוא פחות ייהנה מאוכל מזין ובריא שנועד לסייע לו להתפתח כראוי. 
  • האם גם אתם חשים רעב לאחר הליכות ארוכות? ובכן, אתם לא היחידים, ומתברר שתופעה זו מתרחשת גם בקרב ילדים, לכן חשוב לחנך את ילדכם לעשות פעילות שכזו שיכולה לעורר את תאבונו. בנוסף, בעזרת יצירת דפוס התנהגות שכזה תוכלו להרגיל אותו לעשות פעילות גופנית בגיל צעיר ובכך תעזרו לו לחיות אורח חיים בריא יותר כשיתבגר.

6. עזרו לילדכם להירדם

ילדים מתקשים לעיתים להירדם בגלל סיבות שונות, כמו הרגל לעשות זאת בעזרת בכי, תפיסת שינה כעונש ותחושה שהוריהם מעניקים יותר מדי חשיבות לפעולה זו. אם אתם נאלצים להתמודד עם בעיה זו, הנה כמה עצות מועילות שיעזרו לכם:
 
  • עסו או לטפו בעדינות את גופו של ילדכם, למשל את ירכיו או את כתפיו. כך, תוכלו להרגיע את שריריו ואת מערכת העצבים שלו, וגם לוודא שהוא נרדם בתנוחה שבריאה לו.
  • כשילדכם מנסה להירדם, הניחו את ידיכם על החזה שלו והעלו והורידו אותן לאט בזמן שאתם נושמים יחד איתו, זאת על מנת להרגיע אותו ולוודא שהוא לוקח שאיפות ארוכות ועמוקות כפי שעושים בעת שינה. העובדה שאתם עושים זאת יחד איתו תקנה לו תחושת בטחון ותעזור לו להירדם מהר. 
  • הקראת ספרים לילדכם היא חשובה מאוד בגילאים מסיבות שונות - שאחת מהן היא עזרה בהרדמתו המהירה. כשאתם עושים זאת לפני שינה, הדגישו או הוסיפו ביטויים מרגיעים כמו: "ואז האריה הלך לישון בשלווה על הדשא". בנוסף, כדאי שתקריאו לאט עם עצירות רבות ותחלישו את קולכם כשאתם חשים שהוא על סף הירדמות.
עצות לגידול ילדים: אמא ובת קוראות ספר

7. הרגילו את ילדכם לישון לבד

ילדים רבים שמסכימים לנסות להירדם, רוצים לישון במיטה של הוריהם, כנראה בזכות תחושת הביטחון שהם חשים עימם. כפי שקשה לגמול אותם מחיתול, גם לא פשוט לגרום להם לישון לבד, ואם אתם נאלצים להתמודד עם אתגר זה, כדאי לכם לקרוא את שתי העצות הבאות:
 
  • אם ילדכם אוהב לישון עמכם, הציעו להצטרף אליו לשינה במיטתו או לידה עד שיתרגל להירדם בה לבד. עצה זאת לא מומלצת אם יש לכם ילדים תלותיים שלא יסכימו להיפרד מכם.
  • ספקו לו תחליף שיסיח את דעתו מחסרונכם, למשל, הרשו לו לישון עם בובה אהובה ורכה שיהיה לו כיף לחבק, או מצעים עליהם מצוירת דמות שהוא אוהב. בנוסף, תוכלו לקשט את חדרו באופן שיגרום לו להרגיש בנוח או להתלהב מהשינה בו, כמו הדבקת כוכבים שזוהרים בחושך על התקרה, הדלקת מנורת לילה בעלת צורה יפה וכדומה. יתרה מכך, תנו לו לעצב את החדר - כך ילדיכם ירגיש שהוא ישן בחדר שהוא בחר ואוהב בזמן שאתם תוכלו להירדם במיטתכם הנוחה לבד.
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו