maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

9 סיבות לכך שהתפרצויות זעם של ילדים הן חיוביות עבורם

  קשה מאוד להרגיע ילדים קטנים שנכנסים להתקף זעם, ובמקרים מסוימים זה מרגיש כמו אחד הדברים הבעייתיים ביותר להתמודדות עבורנו, ההורים; מצד אחד אנחנו רוצים לגעור בילדינו על מילותיהם או התנהגותם הפוגעניים, ומצד שני אנחנו יודעים שכעס ועצבים רק יגבירו את אלו שמגיעים מצדם ושעלינו להרגיע אותם. באופן כללי אנחנו מרגישים רגועים כשאנו רואים את ילדינו מחייכם ונינוחים, אך חווים תחושת חוסר אונים כשהם מתחילים לבעוט ברצפה ולצעוק. עם זאת, תאמינו או לא אך התפרצויות הזעם של ילדיכם הן חלק חשוב מהתפתחות בריאותם הרגשית והנפשית, וניתן ואף מומלץ להתמודד איתן בדרך רגועה. לפניכם 10 סיבות לכך שהתפרצויות הזעם של ילדיכם הן דווקא חיוביות עבורם, וכמה טיפים שיעזרו לכם להתמודד איתן באופן רגוע, שליו ומועיל יותר.
 
אבא מחזיק ילדה ומרגיע אותה
 

1. עדיף לשחרר מאשר לשמור בפנים

כשילדינו מגיעים למצבים של התפרצויות זעם, לרוב הן ילוו בבכי רב. הדמעות אשר נובעות מעצב ומתחושת חוסר צדק מכילות בתוכן קורטיזול, הורמון הלחץ, וכשהילדים בוכים הם בעצם משחררים אותו מגופם. ייתכן שכבר שמתם לב בעצמכם שלאחר שחרור הבכי קל מאוד לילדים לחזור למצב רוח מרומם, וזאת כל עוד אתם, ההורים, מספקים להם תמיכה ועוזרים להם לחזור לרוגע. מומלץ שבזמן התפרצות הזעם לא תנסו לעצור את הדמעות שלהם בעזרת אמרות כמו "תפסיק לבכות כמו ילד קטן", משום שהדמעות הן לא רק ביטוי של הכאב שהילדים חווים, אלא תהליך שבעזרתו הם נפטרים מהכאב.

2. התפרצויות זעם עוזרות לילדיכם להתמודד עם אתגרים בהמשך החיים

לעתים ילדים נוטים להתפרצויות זעם עקב חוסר יכולת לבצע דבר מה, אפילו אם מדובר רק בבניית מגדל מקוביות. ברגעים שכאלה הילדים חשים תסכול ולא יודעים כיצד לבטא אותו, לכן הם נכנעים להתפרצות זעם קטנה, שלאחריה לרוב יחזרו לעיסוק שלהם כל עוד תספקו להם תמיכה ותסבירו להם שעליהם פשוט לקחת הפסקה קטנה כדי לחזור עם כוחות מחודשים. עבור ילדים, למידה תמידית היא דבר טבעי כמו נשימה, והתחושות שהם חווים ברגעים של חוסר הצלחה עוזרות להם ללמוד כיצד להתמודד עם מצבים שבהם לא כל דבר מסתדר כפי שהם מצפים.

3. ילדיכם ישנים טוב יותר

בעיות בשינה בקרב ילדים נובעות לא פעם מכך שהורים מרגישים שהדרך הטובה ביותר להתמודד עם התפרצויות זעם היא על ידי מניעתם מלכתחילה. מה שקורה עקב כך זה שהילדים חווים רגשות שנאגרים בתוכם ולא משתחררים, ובדיוק כמונו, המבוגרים, גם הילדים יכולים להישאר ערים בלילה בשל ניסיון להבין ולעכל את התחושות שלהם בנוגע לדברים שמתרחשים בחייהם. אם תרשו לילדיכם לבטא את הרגשות שלהם בכל דרך שהיא, זה יעזור להם לישון טוב יותר בלילה מבלי שיטרידו את מנוחתם.
ילד ישן
 

4. ילדיכם צריכים ללמוד להתמודד עם איסורים

את רוב התפרצויות הזעם של ילדיכם תזכו לראות לאחר שאמרתם להם "לא", וזה דבר טוב. הצבת איסורים עוזרת להגדיר לילדים גבולות ברורים, וכן התנהגות מקובלת וכזו שאינה מקובלת. לפעמים אנחנו נמנעים מהצבת איסורים משום שאנו חוששים מפני התפרצות הזעם שתגיע בעקבותיהם, אך כל עוד תמשיכו להגיש לילדיכם אהבה, חיבה וחיבוקים חמים, תעשו זאת בדרך שתעזור להם ללמוד לקבל אותם ולהתמודד איתם.

5. ילדיכם מרגישים בטוחים להגיד לכם מה הם מרגישים

ברוב המקרים ילדים לא משתמשים בהתפרצויות זעם כדרך מניפולטיבית להשיג את מבוקשם, אלא הם מקבלים את האיסור או המצב שהוצב בפניהם, אך מבטאים את הדרך שבה הם מרגישים לגביו. כל שביכולתכם לעשות זה להזדהות עם ילדיכם ולגלות אמפתיה לעצב שהם מרגישים – מה שמפריע להם זה לא שקיבלו עוגייה שבורה או שהגרב אינה בצבע שהם מעדיפים, אלא שהם לא מרגישים שמכבדים את הרצון שלהם.

6. התפרצויות זעם עוזרות לקרב בין ההורים לילדים

יתכן שתתקשו להאמין בכך, אך ככל שילדיכם יגדלו אתם תראו זאת באופן ברור יותר ויותר – ילדיכם הכועסים אולי לא נראים כאילו שהם מעריכים אתכם באותם רגעים של התפרצויות זעם, אך הם ללא ספק כן. תנו להם לשחרר את הרגשות שלהם מבלי לנסות לעצור אותם, אל תדברו יותר מדי ורק תנו להם כמה מילים מרגיעות. הציעו חיבוקים חמים, וכל עוד תעשו זאת ברגעים הזועמים, ילדיכם ירגישו את האהבה חסרת התנאים שלכם וידעו שהם יכולים לפנות אליכם בכל פעם שהם מרגישים רע, גם בשנות נעוריהם ובהמשך החיים.
ילד צועק

7. אם התפרצויות הזעם מתרחשות בבית, יש פחות סיכוי שיתרחשו בחוץ

כשהילדים שלנו מרגישים שאנחנו קשובים לרגשות שלהם, אפילו אם הם מתבטאים בצורת התקפי זעם, הם יעדיפו להראות לנו אותם במקום שבו הם יודעים שאנחנו נותנים להם את תשומת הלב המלאה, כלומר בבית. ככל שתדרשו מילדיכם להימנע מכעס הן בבית והן במקומות ציבוריים, ייאגרו בתוכם יותר רגשות. מנגד, ככל שתקדישו זמן להקשבה לילדיכם ולהבנת אותם הרגשות, הם ילמדו אט אט שאתם המקור שלהם לרוגע, ושהזמן הטוב ביותר לחשיפת אותם הרגשות הוא הזמן שבו אתם יחדיו בבית, בו יש לכם תשומת לב מלאה להקדיש להם.

8. הילדים שלכם פשוט עושים את מה שרובנו שכחנו

ככל שילדיכם יגדלו הם יבכו פחות, וזאת חלקית משום שהם מתבגרים ולומדים כיצד לשלוט ברגשות שלהם. החלק השני של התהליך נובע מכך שהם לומדים כיצד יש להתנהג בחברה, אשר לרוב אינה מקבלת בכי ועצבים בעין יפה. כשאנחנו המבוגרים נוטים לכעס או ללחץ, גם אנחנו צריכים לבכות, אך למדנו למנוע את הדחף הזה הן בשל הרצון שלנו לשלוט ברגשותינו והן בשל כך שהחברה לא מקבלת התנהגות שכזו. תנו לילדיכם להיות חופשיים משיפוטיות, והרשו להם לבטא את רגשותיהם בדרך שבה גופם מרגיש לנכון לעת עתה, בשלב מוקדם זה של חייהם.

9. התפרצויות זעם עוזרות לרפא גם את הנפש שלכם

כשאנחנו רואים את ילדינו נכנעים לתחושות זעם ועצב, גם בנו עולות תחושות דומות. ייתכן שבעברכם הוריכם לא התייחסו אליכם באמפתיה ברגעי הזעם שלכם, ולכן רגעים שכאלה אצל ילדיכם מעלים בקרבכם זיכרונות ורגשות שאפילו אינכם מודעים להם. הורות יכולה לרפא את הנפש שלנו כשאנחנו מתמודדים מול אתגרים רגשיים בהם לא קיבלנו יחס שהיינו צריכים בעבר – כעת יש לנו את האפשרות לתקן את העוול בעזרת הפעולות שלנו. אחרי שהתמודדתם עם התפרצות הזעם של ילדיכם, קחו כמה רגעים לשבת עם עצמכם ולהבין גם את הרגשות שאתם חווים.
 
מקור התמונות: Mith Huang

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: