print header

מהי אומנות הצ'י קונג וכיצד היא יכולה לתרום לבריאותכם?

 מיליוני אנשים ברחבי העולם פותחים את היום שלהם בתרגול של צ'י קונג בפארקים, ברחובות ובאוויר הפתוח, ובזכות זאת הם מצליחים לשמור על גוף ונפש בריאים. הצ'י קונג הינה אומנות תנועה סינית עתיקה שקשה להסביר במילים, מכיוון שהיא גם אימון גופני ורוחני, גם סוג של מדיטציה וגם כלי לריפוי מחלות. רובנו רגילים לחשוב שאימון שאיננו מערב מאמץ, מתיחה, כאב והזעה איננו יעיל, אך הצ'י קונג הזורם והרגוע הוכח מחקרית ככלי יעיל לטיפול ומניעה של מגוון בעיות ומחלות בריאותיות. הצ'י קונג מומלץ בכל גיל ובכל מצב בריאותי, אך עבור אנשים שסובלים ממחלה, מטווח תנועה מוגבל ומניסיון מועט בפעילות גופנית – הוא נחשב לאימון מושלם, כפי שתגלו אחרי קריאת הכתבה הבאה שכוללת סרטוני הדרכה שיעזרו לכם להתחיל.
 
יתרונות הצ'י קונג: קבוצת אנשים מתרגלים צ'י קונג בפארק

מהו צ'י קונג?  

צ'י קונג הינה אומנות תרגול סינית בת אלפי שנים אשר משלבת בין גוף לנפש ולכן מכונה גם "מדיטציה בתנועה". הסגנון המוכר יותר של האומנות - הטאי צ'י, הינו שיטה אחת בלבד מבין רבות של אימון צ'י קונג, וכזה המערב מאפיינים מאומניות לחימה כמו קראטה או קונג פו. הצ'י קונג נחשב לפשוט ויעיל יותר מהטאי צ'י, ושמו מגיע משילוב המילים "צ'י", אנרגיית החיים הזורמת בגוף, ו"קונג" שמשמעותה עבודה או שליטה. מטרת הצ'י קונג היא להזין, לאזן ולהזרים את אנרגיית החיים בגוף דרך תנועה והבאתו למצב של ריפוי. בתרגול של צ'י קונג מסנכרנים בין תנועות עדינות, לרוב מעגליות, לבין הנשימות שלנו ומשפרים את היכולת הגופנית, הריכוז, רמת האנרגיה והשקט הפנימי.  

5 יתרונות בריאותיים מוכחים של הצ'י קונג

1. הפחתת לחץ דם ושיפור בריאות הלב

לתרגול של צ'י קונג יש יכולת לשפר את זרימת הדם בגוף ואת הניקוז הלימפטי, מה שיכול להסביר מדוע רבים ממתרגלי השיטה העתיקה מדווחים על תחושות של חום, גמישות ואנרגיה לאחר ביצוע אימון. ההשפעה משתנה בהתאם לסגנון ושיטת האימון; ישנן שיטות שכוללות תנועה איטית, רציפה וחלקה שמערבת נשימות עמוקות והגעה לרגיעה. ישנן שיטות לתרגול צ'י קונג שהינן נמרצות ואירוביות יותר, אשר מעלות את קצב פעילות הלב, מחזקות אותו ומביאות את המתרגל לכדי הזעה, הגברת זרימת הדם והפחתת רמות הלחץ בגופו. על פי מחקר שנעשה בבית חולים בטאיוואן התברר כי אימון צ'י קונג הינו בטוח עבור אנשים הסובלים מאוטם שריר הלב ואי ספיקת לב וכן לאלו שעברו ניתוח מעקפים. המלצתנו היא כי טרם התחלת הפעילות, תתייעצו עם הרופא שלכם באופן פרטני, כדי לקבל חוות דעת באשר לרמת ועוצמת האימון שמתאימות למצבכם הרפואי.

2. הפחתת הסיכונים לנפילה ופציעה בגיל המבוגר

במחקר שפורסם במגזין על גרונטולוגיה (מדע הזקנה) נחשפו הממצאים המעודדים הבאים, לפיהם אנשים מבוגרים שתרגלו צ'י קונג שלוש פעמים בשבוע למשך חצי שנה, הפחיתו באופן משמעותי את מספר הנפילות והפציעות הממוצעות לאנשים מעל לגיל 70 - הנמצאים בסיכון מוגבר למעידות שעלולות להיות הרות אסון. המחקר אף חשף כי המשתתפים חוו שיפור משמעותי בשיווי המשקל ובביצועים הפיזיים שלהם, גם במקרים בהם הנחקרים חוו הגבלה בתנועתיות שלהם ולא היו פעילים לפני שהחלו לתרגל צ'י קונג.
יתרונות הצ'י קונג: אדם לבוש לבן, מניף ידיו לשמיים בחוף הים

3. הפחתת מתח

לתרגול צ'י קונג יש השפעות מיטיבות על מגוון מצבים רגשיים כמו מתח, דכאון, חרדה ולחץ בזכות יכולתו לשפר את תפקוד מערכת העצבים הפאראסימפתטית והפחתת עצבנות ושרירים מתוחים. הצ'י קונג משפר גם את יכולת הנשימה העמוקה שלנו ולכן מסייע להגיע להרפיה ולאיכות שינה טובה יותר. היתרון הגדול של אומנות התנועה הזאת, בניגוד לאימונים גופניים אחרים, הוא בחיזוק הקשר שבין הגוף, המוח והנפש באמצעות תרגילים שכוללים שילוב של תנועה, נשימה וריכוז. זו הסיבה העיקרית לכך שאנשים שמבצעים תרגילי צ'י קונג נהנים מתחושת ביטחון גבוהה יותר בקשר לגופם ומיכולת ריכוז משופרת. בנוסף לכך, מכיוון שתפקוד מערכת העיכול שלנו קשור באופן הדוק לרמות הלחץ שלנו, לצ'י קונג יש יכולת לטפל גם בבעיות עיכול כגון גסטריטיס, דלקת הקיבה, תסמונת המעי הרגיז ובאולקוס.

4. סיוע לטיפול במחלת הסרטן וחיזוק מערכת החיסון 

על פי מחקר שנערך בקרב 592 חולים בבית החולים "גוואנג'ו" בסין, תרגולי צ'י קונג וטאי צ'י הן שתיים מהשיטות היעילות ביותר להפחתת תסמיני מחלת הסרטן ושיפור היכולת הפיזית והפסיכולוגית להתמודדות עם המחלה. מרבית החולים שביצעו תרגילי צ'י קונג שיפרו את איכות חייהם והצליחו להפחית את רמת העייפות שלהם, לחזק את המערכת החיסונית ולהוריד את רמות הקורטיזול – הורמון הלחץ בגופם. 
יתרונות הצ'י קונג: אדם לבוש לבן המתרגל צ'י קונג בחוף הים

5. הפחתת כאבי מפרקים וכאבים כרוניים

דלקות מפרקים הן שם כולל למגוון מחלות אשר גורמות לכאבים במפרקים בגוף ולפגיעה בתנועתיות ובתפקוד הגופני. רבים מתמודדים עם המחלות האלו ולכן זה טוב לדעת שבמסגרת מחקר שבדק את השפעות הטאי צ'י על הטיפול במחלות מפרקים ניווניות, התגלה כי תרגול של שיטת הריפוי הזאת מביא להפחתה משמעותית ברמות הכאב של הנבדקים. בנוסף, התגלה שהתרגול מוביל לשיפור ביכולת התנועתית בהשוואה לאנשים שנעזרו בטיפולים שגרתיים, וזו בהחלט תועלת שתורמת רבות לעצמאות של מי שעוסק בצ'י קונג.

יתרונות בריאותיים נוספים ובולטים של הצ'י קונג:

  • מניעה של מחלות לב, הורדת לחץ דם וכולסטרול גבוה
  • הרגעת כאבי שרירים וגב
  • הרגעת כאבי מפרקים ודלקות גידים
  • טיפול בעייפות, רמת אנרגיה נמוכה וקשיי שינה
  • טיפול בהפרעות קשב וקשיי למידה
  • חיזוק מערכת החיסון והעמידות של הגוף לזיהומים
  • טיפול במחלות של מערכת זרימת הדם, הלימפה ומערכת העיכול

אז איך מתחילים?

אחרי שקראתם על היתרונות הרבים של תרגול הצ'י קונג, תוכלו להתחיל ליהנות מההשפעות החיוביות שלו על הגוף, המוח והנפש שלכם דרך ביצוע התרגילים שמודגמים בסרטונים הבאים, המותאמים לסוגים שונים של יכולות גופניות ומטרות בריאותיות. בהצלחה!
  • צ'י קונג לערנות ומיקוד

אימון להעלאת רמות האנרגיה שמבוצע בישיבה על כיסא והותאם למתאמנים מגיל הזהב ולמתקשים בעמידה.
 
  • צ'י קונג להרגעת כעסים ומתחים

התרגילים הבאים יסייעו לכם לפרק מתח וכעסים, יצעירו את גופכם ויגרמו לכם לחוש יותר שלווים וממוקדים. ניתן לתרגל אותם גם בישיבה. 
 
  • צ'י קונג להעצמת הכוח המרפא של הגוף

זהו אימון בעמידה שנועד להעצמת כוח הריפוי של הגוף וחיוניותו, בתוספת של תרגיל בונוס המניע את כוח החיים שלו. 
 
  • צ'י קונג בתרגול קבוצתי ועוצמתי

הסרטון הבא מדמה תרגול צ'י קונג קבוצתי שנעשה באוויר הפתוח בפארק, בדומה לאופן בו הוא מתורגל בסין ובמדינות רבות נוספות. האימון יחזק את יכולות הריפוי הטבעיות של הגוף והנפש וניתן לבצעו גם ללא אנשים נוספים ובישיבה. 
 
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו