maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

שיטות לגמילה מהרגלים מגונים

לרובנו יש הרגלים מגונים, חלקנו מודעים אליהם ולגומים להם וחלקנו פחות, אך כל הסובל מהרגל מגונה מרגיש שלהרגל השפעה מזיקה על חייו, והיה רוצה להיפתר ממנו. לרוב, הרגלים האלו מלווים אותנו במשך שנים, לפעמים מתקופת הילדות, מה שגורם לחוסר מוטיבציה לנסות ולהפסיק אותם, מתוך חוסר אמונה באפשרות, אך לעולם אסור לוותר, ובעזרת השיטות הבאות גם אתם תוכלו להיפטר מההרגל המגונה שלכם!

 

כסיסת ציפורניים

כסיסת ציפורניים היא הרגל מגונה שיכול לגרום לידיים שלכם להיראות מכוערות, ואם אתם כוססים אגרסיביים יותר, תוכלו לגרום לנזק תמידי לציפורניים, לשיניים ואפילו לחניכיים. אם נמאס לכם מציפורניים מדממות ומכוערות, נסו את השיטה הבדוקה הבאה, שתעזור לכם לטפח ציפורניים בריאות ויפות.

  • בחרו אצבע אותה לא תכססו מעתה ואילך.
  • אם בימים הבאים תמשיכו לכסוס ציפורניים, התעלמו מהאצבע שבחרתם ואל תכססו אותה.
  • לאחר כמה ימים אתם תשימו לב שהציפורן באצבע שבחרתם נראית הרבה יותר טוב מהאחרות.
  • בחרו עוד ציפורן אותה תפסיקו לכסוס.
  • המשיכו בתהליך עד שתימנעו מלכסוס את כל הציפורניים.
  • אם עדיין קשה לכם להיפתר מההרגל המגונה, בחרו אצבע אחת אותה תכססו, ועם הזמן, המראה שלה שלצד הציפורניים המושלמות האחרות, יגרום לכם להפסיק לבד.
  • בנוסף, מומלץ למרוח לק שקוף על הציפורניים, אותו ניתן להשיג בכל בית מרקחת. הטעם הרע ירגיל אתכם לא להכניס את האצבעות לפה.
הרגלים מגונים תמונות זמני
Freddie Peña

 

נשיכת שפתיים

הרגל נשיכת השפתיים יכול להיות כואב כשהוא יוצא מכלל שליטה. אפשר להימנע מההרגל עם קצת נחישות, רק צריך להתחיל מהצעד הראשון:
  • מרחו שפתון לחות על השפתיים בכל פעם שמתחיל החשק לנשוך אותן.
  • אם עדיין אתם ממשיכים לנשוך את השפתיים, מרחו קרם לחות במקום שפתון. הטעם הרע ירחיק את השיניים שלכם מהשפתיים. נסו להימנע משימוש בקרם לחות בעל ריח חזק מדי.
  • בנוסף, תוכלו ללעוס מסטיק, על מנת להעסיק את הפה בדרכים אחרות.
הרגלים מגונים תמונות זמני
jαγ

 

פקיקת מפרקים

פקיקת מפרקים היא הרגל שכיח למדי, שכל אחד יכול לפתח. למרות שהיא יכולה לגרום לסיפוק מסוים, היא גם יכולה להפריע לאחרים ולהוביל לתופעות לוואי לא רצויות כמו התנפחות המפרקים והחלשות היד. לכן, כדאי להיפתר מההרגל המגונה לפני שהתופעות הלא רצויות יופיעו. 
  • העסיקו את הידיים שלכם עם עיפרון, עט, או אפילו מטבע שתוכלו לסובב ולהעביר מאצבע לאצבע. 
  • פתחו לעצמכם תחביב חדש כמו ציור, כתיבה או כל דבר אחר שמעסיק את הידיים ומספק לאצבעות תנועה.
  • דאגו שיהיה לידכם תמיד בקבוקון קרם לחות. כשאתם מרגישים דחף לפקוק מפרקים, מרחו את קרם הלחות על האצבעות. כך גם תעסיקו את האצבעות שלכם, וגם תגרמו להן להיות חלקלקות יותר, ופקיקתן תהיה קשה יותר.
  • הלבישו גרביים על כפות ידיכם בזמן שאתם רואים טלוויזיה או עושים פעילות שלא דורשת את ידיכם.
Jaysin Trevino

 

חיטוט באף

גם אם אתם לא נוהגים לחטט באף בעצמכם, אולי ילדיכם מכורים לפעולה. כך או כך, הגיע הזמן להפסיק את ההרגל המגונה, והלא הגייני.
  • נקו את האף בכל בוקר וערב. נסו להשתמש בתרסיס מי מלח כדי לשטוף את האף מחתיכות נזלת שהתקשו. 
  • קצצו את שערות האף עם קוצץ שיער ייעודי. השיער גורם לחסימה ולנזלת קל יותר להתקשות בסבך השערות.
  • עטפו את האצבע שאיתה אתם או ילדכם מחטטים באף בפלסטר. החיטוט יהפוך לפעולה לא נעימה, וכך תמנעו אותה מעצמכם.
הרגלים מגונים תמונות זמני
Katrina Cole

 

יריקה כפייתית

הרגל יריקות מתחיל בדרך כלל בילדות. אין כל בעיה אם אתם עושים זאת כשאתם לבד, אך כשאתם ליד עוד אנשים, ההרגל עשוי לדחות אותם, ולכן כדאי שתיפטרו מההרגל בעזרת השיטות הבאות:
  • אמנו את עצמכם להפסיק לירוק בעזרת לעיסת מסטיק או מציצת סוכריה כשמגיע הדחף לירוק. זה ישמש גם כחיזוק חיובי שהמוח שלכם יפרש כפרס.
  • אם ילדכם יורק, הסבירו לו שזו התנהגות לא מקובלת. הנחו אותו להתנצל בכל פעם שירק, כך ירגיש שהוא עושה דבר מה שלילי. אם הוא יורק לעתים מתוך כעס או תסכול, למדו אותו דרכים בריאות יותר לפרוק את הכעס שלו באמצעות מילים או פעולות אחרות.
  • אם אתם רגילים לירוק כשאתם חולים, גרגרו מי מלח והשתמשו בתרסיס מי מלח כדי לנקות את מערות האף שלכם. 
הרגלים מגונים תמונות זמני
ayeshamus

 

חריקת שיניים

חריקת שיניים, או ברוקסיזם בשמה הרפואי, נעשית בדרך כלל מתוך שינה. לאורך הזמן, ההרגל עשוי לגרום נזק לשיניים ולבעיות רפואיות אחרות, אך אל דאגה. אתם יכולים למנוע את הבעיה עם כמה שיטות יעילות:
  • הימנעו מקפה ומשקאות אנרגיה. הקפאין הוא ממריץ, מה שמקשה עליכם להרגיע את השרירים ואת הלסת, בעיקר בלילה.
  • הימנעו מאלכוהול. חריקת שיניים מחריפה אחרי צריכת אלכוהול. למרות שאלכוהול עוזר להירדם, הוא יגרום לכם לשינה פחות יעילה, אשר תגביר את חריקת השיניים.
  • הימנעו מלעיסת דברים שאינם אוכל. אם אתם רגילים להעסיק את הפה עם עט או קיסם שיניים, נסו להימנע מההרגל. חריקת השיניים היא אותה התנועה, המתבצעת באופן בלתי מודע.
  • הימנעו מנעילת לסתות במהלך היום. אם אתם מרגישים ששרירי הלסת שלכם לחוצים, או שהשיניים נעולות אחת על השנייה, התאמנו בהרגעת הלסת בעזרת דחיפת הלשון בין השיניים.
  • הוסיפו סידן ומגנזיום לתזונה שלכם. סידן ומגנזיום הכרחיים לפעולת שרירים ועצבים תקינה. אם אין לכם מספיק סידן ומגנזיום בגוף, תוכלו לסבול משרירים לחוצים.
  • הירגעו לפני שאתם הולכים לישון. בקשו מבן או בת הזוג שלכם עיסוי לפני השינה, או שתכינו לעצמכם אמבטיה חמה לפני שאתם נכנסים למיטה. 
  • כבו את הטלוויזיה, המחשב או כל אור בוהק לפחות שעה לפני שאתם הולכים לישון. כך תמזערו את עבודת החושים שלכם, ותכינו את הגוף לשינה.
הרגלים מגונים תמונות זמני
fiahless

 

רעידת רגליים

הרעדת הרגליים עשויה להיראות כהרגל אוטומטי ורגיל לכולם, אך היא נוטה להיות מעצבנת לסובבים. הרעידות יכולות לסמל טרדה, שעמום או חרדה, ואנשים נוטים לזהות את שפת הגוף הזו. 
  • היו מודעים לבעיה. אם אתם מרעידים את הרגל לפי קצב המוזיקה שבסביבה, הדבר מקובל, אך יכול להציק לסובבים כשנעשה ללא סיבה נראית לעין, ולסמן לאחרים שאתם מוטרדים או משועממים.
  • כשאתם מרגישים את הדחף להרעיד את הרגל, הצמידו את כף היד לירך, והפעילו עליה לחץ לכיוון הרצפה. אם תצליחו להרגיל את עצמכם להרגל החדש, תאמנו את המוח שלכם להפסיק את הרעידות, ובסופו של דבר, לא תצטרכו להשתמש ביד.
הרגלים מגונים תמונות זמני
Ed Yourdon

מציצת אצבע

לתינוקות יש רפלקס טבעי למצוץ, ורבים מהם מוצאים נחמה במציצת האגודל או כל אצבע אחרת, אפילו כשהם עוד ברחם. זו התנהגות נפוצה אצל ילדים, ובדרך כלל היא מפסיקה עד שהם מגיעים לגיל בו הם מתחילים ללכת לבית הספר. למרות זאת, קשה לחלק מהילדים, וגם לחלק מהמבוגרים, להפסיק את הרגל מציצת האצבע. את העצות הבאות חילקנו ל-2, כדי להתאים את השיטה לכל גיל.

ילדים:

  • מציצת אצבע היא נורמלית לחלוטין עד גיל 4, אך אם הילד ממשיך למצוץ את האצבע גם בגיל מאוחר יותר, ההרגל עלול לגרום לשיניים עקומות כשיפלו לו שיני החלב, וילדים אחרים עלולים ללעוג לו בשל ההרגל.
  • ילדים יכולים להשתמש במציצת האצבע כאמצעי למאבק כוחות נגד ההורים. ככל שתדברו על הנושא יותר, הילד ימשיך עם ההרגל עוד יותר ויהיה יותר מודע אליו. אם אתם חושדים שזו הבעיה, נסו להתעלם ממציצת האצבע של הילד לתקופה ממושכת. תתפלאו לגלות שהילד יוכל להפסיק בעצמו כשיראה שהדבר אינו מעסיק אתכם.
  • חיזוק חיובי הוא אחת הדרכים הטובות ביותר לעידוד שינוי התנהגותי. תנו חיזוק מילולי כשהילד שלכם לא מוצץ את האצבע, או אפילו פרס קטן. אפשר אפילו לארגן פרסים גדולים אם הילד שולט בעצמו לתקופות ממושכות.

מבוגרים:

  • נסו למצוא תחליף לאצבע כמו סוכריה על מקל או מסטיק.
  • מצאו תחביב שיעסיק את הידיים שלכם. תפירה למשל היא פתרון מצויין!
  • כמו עם כסיסת הציפורניים, גם כאן יעזור לק שקוף על האצבע אותה אתם רגילים למצוץ, אותו ניתן להשיג בכל בית מרקחת. הטעם הרע ירגיל אתכם לא להכניס את האצבע לפה.
הרגלים מגונים תמונות זמני
various brennemans

 

חשוב לדעת:

לכל הרגל ייקח זמן עד שיהפוך לנחלת העבר. לגוף לוקח 21 יום להתרגל למצבים חדשים, כך שאת השיטות שלמדתם, תצטרכו לתרגל לפחות 3 שבועות עד שתתחילו להרגיש שינוי התנהגותי משמעותי. לרוב ההרגלים המגונים יש סיבות שמגיעות מהתת מודע, כך שאם לא הצלחתם לפתור את עצמכם מהבעיה, חשבו על לפנות למומחה שיוכל לעזור לכם למצוא את המקור הבעיה, ולעקור אותה מהשורש.

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: