maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

12 מזונות על שיעזרו לכם להשיל ממשקל גופכם

  כניסת המונח "מזונות על" לחיינו גרמה לנו לבחון ולהעריך את חומרי הגלם הטבעיים והמזינים שפועלים על גופנו כמקור לאנרגיה, בנייה וריפוי. המזונות הללו נמצאים ברשימת המרכיבים המומלצים ביותר לצריכה, ומהווים את אבני הפינה של פעילות כלל המערכות בגופנו. בנוסף ליתרונות הבריאותיים הרבים של מזונות העל, הם מעניקים לנו גם ערך מוסף בתהליכי דיאטה והרזייה, ונושאים בחובם יתרונות הן בהענקת תחושת שובע, הן בהאצת חילוף החומרים והן בשריפת שומנים. שילוב 12 מזונות העל הבאים בתזונה היומית שלכם, יעזור לכם לרדת במשקל באופן יעיל, פשוט ומהיר הרבה יותר מהרגיל. 
 
פלג גוף עליון של אישה במבט מהצד - אחוחזת במכנסיים גדולים על מידותיה
 

1. זרעי פשתן 

כולנו רוצים לחוש שבעים לאורך זמן, אך הרגלנו את גופנו לתחושת מלאות שמגיעה מכמות גדולה של מזון אותו אנו צורכים בבת אחת. עם זאת, שובע איננו הרגשה שתלויה רק בכמות, אלא במרכיבי המזון אותו אנו צורכים. סיבים תזונתיים ואומגה 3 הם שני רכיבים תזונתיים שעוזרים מאוד לתחושת השובע, וניתן למצוא אותם בשפע בזרעי פשתן, שלא רק שיהפכו את הארוחה שלכם למשביעה יותר, אלא גם יגבירו את קצב חילוף החומרים ויפחיתו את רמות הכולסטרול בגופכם. פשוט פזרו כף זרעי פשתן על סלטים ותבשילים שונים, ותתחילו לחוש בהבדל. 

2. עגבנייה

מה לא נאמר כבר על העגבנייה? היא מככבת במגוון כה גדול של המאכלים שאנו צורכים, משקשוקה, דרך קטשופ ועד לרוטב פסטה, והיא זוכה בצדק למקום של כבוד במטבח, כרכיב טעים ובריא עד מאוד. אם זה לא מספיק, מדענים יפנים גילו בשנים האחרונות כי העגבנייה מכילה חומר המכונה 9-oxo-ODA, שיש לו יכולת מופלאה לדכא את הצטברות השומנים בכבד. בנוסף לבטא קרוטן ולליקופן שקיימים בעגבנייה, החומרים האלה יחדיו יביאו לירידה בשומן הבטני ובהיקף המותניים שלכם, אם רק תשלבו את הפרי-ירק המופלא הזה בדיאטה שלכם. 
חצאי עגבניה בתקריב

3. בטטה

למרות שההבדל הקלורי ביניהם זניח, המתיקות הגבוהה של הבטטה יצרה לה דימוי של ירק משמין יותר לעומת תפוח אדמה. עם זאת, הבטטה היא בין המתוקים הכי בריאים שתוכלו להכניס לגופכם, היות והיא פחמימה שמתעכלת באיטיות, ומכילה רכיבים תזונתיים שמאזנים את רמות הסוכר בדם, מפחיתים את העמידות לאינסולין ומונעים מקלוריות להפוך לשומן. אז אל תהססו לשלב את הבטטה בדיאטה שלכם, וסמכו עליה שהיא תדע כבר לאן לכוון את המתיקות שלה.

4. תרד

מאז שנחשפנו לדמות הקומיקס "פופאי המלח", שמקבל את כוחו מאכילת תרד, אנו מודעים לכך שמדובר בצמח בריא ומומלץ לצריכה. במהלך השנים גילו יותר ויותר על כמות הברזל הקיימת בתרד ויכולתו להיספג בגוף, אך פרט זה איננו משנה את העובדה שבעלי תרד יש מעט מאוד פחמימות וקלוריות לצד כמות גדולה של סיבים תזונתיים שמסייעים לירידה במשקל. חוקרים שוודיים גילו שנשים שצרכו תרד במשך שלושה חודשים ירדו במשקל גופן, ברמת הרעב שלהן ובכמות החשקים לאוכל בין ארוחות. אז קחו שקית של תרד ושלבו את העלים הרעננים בסלטים ובבישולים שלכם עוד היום.   
עלי תרד מונחים בקערה על שיש
 

5. אשכולית

האשכולית קיבעה את מעמדה כפרי שורף קלוריות, ואפילו קיבלה דיאטה על שמה. במחקרים התגלה כי מעבר להילה הדיאטטית של פרי ההדר הזה, יש ביכולתו לסייע בהליך ירידה במשקל; אנשים בעלי עודף משקל חריג אשר אכלו חצי אשכולית לפני ארוחות ירדו קילו וחצי ממשקלם לאחר 12 שבועות. הסיבה לכך היא שהאשכולית מפעילה הורמונים שעוזרים לירידה במשקל, מפחיתה תיאבון וגורמת לנו לחוש מלאים יותר. אם אין לכם זמן או חשק לאכול אשכולית שלמה, נסו לסחוט ולשתות מיץ אשכוליות טרי וטעים.

6. ברוקולי

הברוקולי הינו ירק בריא במיוחד שנמצא במרבית רשימות המזונות המומלצים לכל בעיה בריאותית או מחסור תזונתי. בנוסף לשפע הוויטמינים והמינרלים הטמונים בירק, לברוקולי יש יכולת לסייע לנו במסגרת דיאטה לירידה במשקל, כיוון שהירק מכיל מעט מאוד קלוריות ומלא בסיבים תזונתיים שתורמים לתחושת שובע. כדי ליהנות מיתרונותיו הרבים, נסו לצרוך את הברוקולי כירק מאודה עם מגוון תבלינים שיקפיצו את טעמו, אך השתדלו להימנע מלשלב אותו עם מזונות עתירי קלוריות כמו גבינות שמנות ובצקים, כדי לא לפגוע ביכולתו לסייע בירידה במשקל.  
ערמת פרחי ברוקולי

7. צנוברים

אנשים רבים נמנעים מרכישת צנוברים ושילובם באוכל שהם מכינים, בעיקר בשל מחירם הגבוה באופן יחסי, אך השפעתם של הזרעים הללו על דיכוי התיאבון שלנו היא לא פחות מפלאית, ומצריכה מחשבה מחודשת לגבי עלות הצנובר מול תועלתו. הורמון הרעב המכונה גרלין מיוצר בקיבה ומסמן למוחנו שאנו רעבים, ואכילת צנוברים מדכאת את פעילותו באופן טבעי, כפי שמתיימרים לעשות כדורי הרזייה עמוסי כימיקלים, ללא כל נזק או סיכון בריאותי. אז בפעם הבאה שאתם מתלבטים אם לרכוש חבילת צנוברים ולשלב אותם במאכלים שלכם – שקלו זאת באופן חיובי.

8. אבוקדו

השמועה שרובצת על האבוקדו הבריא והטעים היא שהוא גם משמין, אך היא בעיקר לא הוגנת, משום שאין לאמוד את ערכו של האבוקדו על פי הערך הקלורי שלו. הפרי שראוי למקומו כמזון על מעניק לגופנו כל כך הרבה יתרונות בריאותיים שאל לנו להימנע מאכילתו, מחשש לעודף קלורי, אלא לצרוך ממנו באופן קבוע אך במתינות. מתברר כי האבוקדו עשיר בוויטמין B, שמפחית את הורמוני הלחץ בגופנו כמו קורטיזול – הורמון שנקשר לעלייה במשקל – ועל ידי כך מסייע לנו בהליך הרזיה, במקום לעשות את ההפך. בנוסף לכך, האבוקדו מונע הצטברות של שומן באזור הבטן ומפחית חשקים לאוכל.  
אבוקדו חצוי לשניים מונח על צלחת

9. אספרגוס

ירק האספרגוס האציל והבשרני, נקשר בדימוי שלנו למסעדות גורמה בהן מגישים את הגבעול המעודן, אך האספרגוס הפך להיות זמין ונגיש יותר בשנים האחרונות, וניתן למצוא אותו ברוב המרכולים והשווקים. מלבד טעמו ושפע הוויטמינים והמינרלים שבו, לאספרגוס יש יתרונות רבים גם במסגרת הליך של ירידה במשקל, מכיוון שהוא מנקה את הגוף מרעלים, מוסיף חיידקים טובים למעיים שמשפרים את תהליך העיכול ומסייע לגוף להיפטר מנוזלים מיותרים. אל תירתעו מהדימוי שסובב סביבו, והכינו מנת אספרגוס פשוטה שתשמור על טעמו ועדינותו הנודעת.

10. תפוחי עץ וחומץ תפוחים 

תפוחי עץ הם כנראה מזון העל הייצוגי ביותר מתוך הרשימה, והם מספקים לגופנו שפע של יתרונות בריאותיים, כולל לתהליך של ירידה במשקל. הפקטין, שהינו סיב תזונתי שנמצא בתפוח העץ, מגביל את כמות השומן שהתאים שלנו יכולים לצבור, וסיבים תזונתיים נוספים הקיימים בפרי מעניקים לנו את אותה תחושת מלאות מוכרת, לאחר צריכתו. מי שרוצה ליהנות מיתרונות נוספים של התפוח, יכול לצרוך אותו בצורת חומץ תפוחים. המרכיב החומצי של המוצר מגביר את קצב חילוף החומרים, מסייע לתהליך העיכול ומאזן את רמות הסוכר בגוף. את חומץ התפוחים תוכלו לשלב בסלט שלכם, או לצרוך כף ממנו, מהולה בתוך כוס מים. 
תפוחים ובקבוק של חומץ תפוחים מונחים על שולחן בגינה

11. שמן קוקוס

את ההמלצה הבאה נתחיל בגילוי נאות: בכף של שמן קוקוס יש כ-14 גרם שומן, מתוכם 12 גרם הם שומנים רווים, אותם שומנים ששמם הרע יצא למרחוק. למרות זאת, חשוב לציין שרוב השומן הרווי שנמצא בשמן קוקוס הוא חומצה לורית, מרכיב בעל יתרונות בריאותיים רבים, שהופך בגופנו לאנרגיה ואיננו מאוחסן כשומן. שמן הקוקוס מפחית למעשה את הצטברות השומן הבטני, ומעורר את פעילות חילוף החומרים. בשני מחקרים שונים שהתפרסמו בעניין זה, אחד שנערך בשוויץ ואחר שנערך בסקוטלנד, אנשים שצרכו שמן קוקוס לפני ארוחות חוו עלייה ברמת האנרגיה ותחושת השובע שלהם, לצד הפחתה בכמות הקלוריות הנצרכת על ידם. לכן, למרות השומן הרווי שבו, אל תהססו להשתמש בשמן הקוקוס במינון מאוזן במסגרת הדיאטה שלכם.

12. תבלינים

משפט מפורסם גורס כי "אוכל ללא תבלינים זה כמו קיץ בלי שמש", והאמירה איננה מוטעית גם בתהליך של ירידה במשקל. העובדה שאנו מעוניינים לרזות לא מעידה על כך שאנו צריכים לאכול אוכל תפל ומשעמם. היתרונות הגדולים של התבלינים בשיפור והקפצת טעמם של מאכלים מתבטא גם בשלל יתרונות בריאותיים. שילוב של התבלינים הבאים במזון שלכם יתרום לכם למעשה, גם לתהליך הרזיה יעיל ומהיר:
  • זנגביל (ג'ינג'ר) – משפר את פעולת מערכת העיכול, מעלה את טמפרטורת הגוף ומפעיל תהליכים מטבוליים.
  • פלפל שחור – הפיפרין המצוי בפלפל מפרק תאי שומן ומאיץ את פעולת חילוף החומרים.
  • כורכום – המרכיב הפעיל בכורכום, הכורכומין, מונע אגירת שומן בתאים.  
  • קינמון – מאזן את רמת הסוכר בדם, מונע חשקים לאוכל בין ארוחות ומזרז את פירוק הפחמימות.
  • חרדל – מעלה את טמפרטורת הגוף ועל ידי כך גם את קצב חילוף החומרים.
 
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: