maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

היתרונות הבריאותיים של 13 פירות קיץ

גם אם אתם לא ממש נהנים ממזג האוויר בקיץ הישראלי הלוהט, אתם בטוח נהנים מאחד התענוגות הגדולים שלו: פירות הקיץ המתוקים והמרעננים. המפגש המחודש עם פירות הקיץ הוא מאורע משמח, לא רק לעין ולחך אלא גם לגוף. פירות הקיץ הישראליים שופעים טעם אך גם בוויטמינים ומינרליים שחיוניים לנו. הוסיפו לכך את העובדה שפירות הם המזון הקל ביותר לעיכול, שיש בהם סוכר טוב (לעומת הסוכר הלבן) שעוזר לנו להילחם בעייפות ושהם כוללים אחוז גבוה של מים – וקיבלתם את הממתק הישראלי האולטימטיבי לימים החמים. הכירו את 13 פירות הקיץ המרעננים ביותר ואת יתרונותיהם הבריאותיים.

 

1. אבטיח 

כמה נפלא לשבת ביום קיץ חם ולזלול אבטיח אדום ומתוק. כיוון שהוא מורכב מכ-90% מים ופופולרי ביותר, אפשר להכריז עליו כעל המרענן הרשמי של העונה החמה. בזכות תכולת המים הגבוהה שלו האבטיח הוא פרי משתן, מה שהופכת אותו ליעיל בניקוי רעלים מהגוף (בדגש על הכליות ומערכת השתן) ולמונע עצירות. עוד יש בו: ויטמין A, ויטמין C, ליקופן, חומצה פולית ואשלגן. האבטיח הוא גם מקור טבעי עשיר של אל-ציטרולין (L-Citrulline) המהווה חומצת אמינו הדרושה להיווצרות תחמוצת החנקן, חומר חיוני לוויסות פעולת כלי הדם ולחץ הדם בגוף. אנשים בעלי נטייה לעצירות, לחץ דם גבוה, נטייה למחסומים בעורקים או אבנים בכליות ירוויחו מאכילתו במיוחד.

יתרונות בריאותיים של פירות קיץ
 

 

2. מלון

בין שהוא ירקרק, צהוב או כתום, המלון מלא בכל טוב. הידעתם שגם המלון, בדומה לאבטיח, מורכב מכ-90% מים? לכן גם הוא יכול לעזור לכם בניקוי הכליות והגוף באופן כללי. בנוסף לכך הוא עשיר בוויטמין C, ויטמין A ואשלגן, ומחוזק גם בחומצה פולית, מגנזיום וזרחן בין השאר. המלון נחשב לפרי המסייע להורדה במשקל - תכולת המים והסיבים הגבוהה שלו משפרת את חילוף החומרים ומקלה על פעילות מערכת העיכול. מלבד זאת, מלון מסייע למנוע מקרים של שבץ ומחלות לב, בזכות האדנוסין שקיים בו - נוגד קרישה טבעי שמונע היווצרות קרישי דם. המלון הכתום עשיר במיוחד בנוגדי חמצון שלוחמים בתהליכי ניוון והזדקנות של התאים. 

יתרונות בריאותיים של פירות קיץ
 

 

3. ענבים

פעם ידענו לומר שיש רק שני סוגי ענבים: אדומים וירוקים. היום אנחנו נהנים לאורך כל הקיץ ממבחר גדול של זני ענבים אדומים וירוקים, שלכל אחד מהם צורה וטעם ייחודיים. ענבים, בעיקר ענבים אדומים, ידועים כמקור לנוגדי חמצון שונים בעלי יכולת להפחית את הסיכון למחלות לב. סוד הקסם העיקרי של ענבים הוא בנוגד החמצון רסברטרול. הרסברטרול נחקר רבות בשנים האחרונות, והתגלה כבעל יתרונות בריאותיים עצומים. הוא מקטין את הסיכון להיווצרות קרישי דם, מפחית את שקיעת הכולסטרול הרע (LDL), מאפשר זרימת דם טובה יותר בגוף, מונע זיהומים ויראליים ואף הועלתה האפשרות שהוא יכול למלא תפקיד במניעת מחלת אלצהיימר ולהגן מפני התנוונות תאי עצב. בנוסף לכך, ענבים הם גם אחד ממקורות התזונה העשירים בפלבנואידים - רכיבי תזונה בעלי פעילות נוגדת חמצון המאטה תהליכים ניווניים בתאי הגוף. עוד תמצאו בענבים: אבץ, אשלגן, ברזל, ויטמין C ומגנזיום. 

יתרונות בריאותיים של פירות קיץ
 

 

4. מנגו

כמו בכל הפירות הכתומים, גם במנגו קיים ריכוז גבוה של קרוטנואידים, הפיגמנטים הנותנים לירקות והפירות את קשת הגוונים שבין צהוב לאדום. אחד התפקידים החשובים של הקרוטנואידים הוא להפוך לוויטמין A בגוף. לוויטמין A יש יתרונות חיוניים וראשונים במעלה עבור הבריאות: הוא משחק תפקיד מפתח בבריאות מערכת הראייה, תפקוד ובריאות העור, מערכת העיכול, השתן והרבייה. כמו כן יש לוויטמין זה תפקיד בהתחלקות התקינה של התאים, חיזוק מערכת החיסון ועוד. לקרוטנואידים יש עוד מספר יתרונות: הם נוגדי חמצון רבי עוצמה המסוגלים למנוע מחלות לב וכלי דם כמו גם סרטן על ידי נטרול פעילותם של רדיקלים חופשיים בגוף. הקרוטנואידים מסייעים גם להגנה על העור מפני השמש ולחידושו על ידי סיוע לייצור קולגן. מומחים מסבירים כי יש להם גם תפקיד חשוב בעיכוב הזדקנות תאי המוח ומניעת ניוון קוגניטיבי. המנגו עשיר גם בוויטמין C, חומצה פולית ואשלגן.

יתרונות בריאותיים של פירות קיץ
 

 

5. אפרסק

סובלים מבעיות עיכול? האפרסק מתעכל בקלות ומומלץ לכם בחום. חוץ מזה הוא עשיר באשלגן, שעוזר להעביר אותות עצביים בגוף, תורם לאיזון לחץ הדם ושומר על התפקוד התקין של השרירים. האפרסק גם יעיל מאוד בניקוי המעיים או במילים אחרות - נוגד עצירות. ויטמינים ומינרלים חשובים נוספים שתמצאו באפרסק הם זרחן, ויטמין A, מגנזיום, ויטמין C וחומצה פולית. הוא נחשב גם כמסייע להפחתת בחילות בוקר בקרב נשים הרות. 

יתרונות בריאותיים של פירות קיץ
 

 

6. משמש

עוד לפני שנתנו בו ביס אחד, צבעו הכתום של המשמש כבר מספר לנו שהוא עשיר בבטא קרוטן - הפיגמנט שמעניק לו את צבעו - ולכן גם על לפחות ויטמין אחד חשוב מאוד שיש בו בשפע: ויטמין A. כך שהמשמש הקטן והמתוק הוא כדור כתום של נוגדי חמצון המסייעים למנוע נזק לתאים על ידי חיסול של רדיקליים חופשיים. מלבד ויטמין A המשמש גם מכיל כמות גבוהה במיוחד של אשלגן, ובכך עוזר לשמור על מאזן החומציות בגוף, לשמור על אנרגיה, מווסת את לחץ הדם ועוד. דברים טובים נוספים שנמצאים במשמש: מגנזיום, חומצה פולית, סידן, ויטמין C וזרחן, שעמו האשלגן תורם גם לשיפור ושמירת האנרגיה. 

יתרונות בריאותיים של פירות קיץ
 

 

7. שזיף

בין שאדום או סגול-כחול, השזיף מצטיין בנוגדי חמצון חזקים ואף בוויטמין A. נוגדי החמצון שלו יעילים במיוחד במלחמה נגד סוג של רדיקל חופשי בשם Superoxide Anion שהורס תאי שומן חיוניים בגוף (כן, יש לנו הרבה כאלה, במיוחד כאלה הנחוצים לתפקודו התקין של המוח). גם ויטמין A הוא לוחם חזק ברדיקלים חופשיים הגורמים לנזקים לתאי הגוף. מה עוד יש בו? ויטמין K, שחיוני לסיוע לקרישת דם תקינה, ויטמין C, זרחן ומגנזיום. אגב, גם שזיף מיובש הוא בעל יתרונות דומים לשזיף החי, אולם לשזיף החי יש תכולת מים גבוהה הרבה יותר, ולשזיף המיובש תכולת סיבים גבוהה הרבה יותר. שניהם מסייעים בבעיות עיכול ועצירות, אז מומלץ לכם לא לקפח אף אחד מהם ולאכול משניהם בהנאה.  

יתרונות בריאותיים של פירות קיץ
 

 

8. ליצ'י

הליצ'י האקזוטי מביא אתו ניחוחות טרופיים לקיץ הישראלי הים-תיכוני. הוא נפלא לבריאות מבחינות רבות, אבל בראש ובראשונה כיוון שהוא עשיר במיוחד בוויטמין C. מלבד הוויטמין החשוב הזה, הליצ'י עשיר גם באשלגן - אחד המינרלים החיוניים ביותר לתקינות העצבים והשרירים, בין השאר. המגנזיום, המינרל שמסייע לבקרת מינרלים אחרים בגוף ולתפקוד הורמונלי תקין, נמצא גם הוא כאן, כמו גם חומצה פולית הבונה את תאי הגוף וזרחן, שתורם לחוזק העצמאות ולרמות האנרגיה בגוף. בקיצור - הליצ'י הקטן בריא לכם מאוד, וכיוון שליצ'י אחד מכיל פחות מ-10 קלוריות, אתם יכולים להתענג על טעמו הנפלא בלי לחשבן יותר מדי. 

יתרונות בריאותיים של פירות קיץ
 

 

9. דובדבנים

את הדובדבנים הארצישראליים מגדלים במטעים הגבוהים והקרירים של רמת הגולן והגליל העליון, וצבעם האדום העמוק או האדום-צהוב מפתה מאוד. הם נחשבים למעולים כמשביעי רעב כיוון שהסוכר בהם מתפרק בגוף באופן הדרגתי ואטי יחסית לפירות אחרים, כלומר רמותיו נשמרות מאוזנות לזמן ארוך יותר. הדובדבנים המתוקים עשירים יותר בזרחן ומגנזיום; החמוצים בוויטמין A, ומלבד שלושת היתרונות הבריאותיים האלה הם מספקים לגוף גם ויטמין C, אשלגן והרבה נוגדי חמצון ששומרים על תפקודם היעיל של תאי הגוף. אז הקיץ הזה, במקום לפצח גרעינים מלוחים – "פצחו" דובדבנים טריים ועסיסיים. 

יתרונות בריאותיים של פירות קיץ
 

 

10. תאנה

לצד הגפן, התאנה העסיסית והנפלאה היא הנציגה השנייה של שבעת המינים ברשימה. לא רק טעמה נפלא אלא גם הערך התזונתי שלה: היא עשירה במיוחד בסידן, אשלגן, ויטמין K וסיבים תזונתיים. היא מצוינת כתמריץ לפעולת מעיים לאנשים הסובלים מעצירות. יש בה גם תכולת סוכר גבוהה, אך זהו סוכר המתפרק בגוף אחרת מסוכר לבן, ולכן התאנה עדיפה על כל ממתק. יש בה גם ברזל, מגנזיום וזרחן, ומומלץ שלא תוותרו עליה הקיץ. 

יתרונות בריאותיים של פירות קיץ
David Garcia-Pascual

 

11. אננס

אם להיות הוגנים, האננס הוא הפרי היחיד ברשימה זו שאפשר למצוא אותו גם בעונות אחרות בשנה, אבל הוא כל כך מתקשר עם קיץ וכל כך מרענן, עד שהיינו חייבים לכלול אותו. כמו רבים מקודמיו, גם האננס מגיע מהאזורים הטרופיים של אמריקה הדרומית, בעיקר ברזיל, בוליביה ופרגוואי, וכמו כל הפירות ברשימה, גם האננס עתיר בוויטמינים A ו-C. אך מה שייחודי לאננס הוא הברומלין, אנזים הקיים בו בשפע. הברומלין הוא בעל תכונות אנטי-בקטריאליות, והוא חיוני למערכת העיכול. האנזים אף נכנס לשימוש בתרופות תעשייתיות, אך כמובן שעדיף לצרוך אותו באמצעות אננס טרי. האננס דל בפחמימות ועשיר בחומצה פולית, וויטמין C, ועוד יותר בוויטמין K וסידן. בארץ הוא לא זול, אבל טעמו הנפלא והבריאות שהוא אוצר בתוכו בהחלט מצדיקים את ההשקעה. 

יתרונות בריאותיים של פירות קיץ

 

12. פִּיטָ‏‏איָ‏ה

פרי הפיטאיה הטרופי והיפהפה הוא "עולה חדש" יחסית בארץ, אבל מי שטעם אותו כבר התמכר. הזן הפוטוגני ביותר של הפיטאיה הוא "ביצי הדרקון", בזכות קליפתו המיוחדת במראה "קשקשי דרקון" הצבועים בוורוד עז ובעלי סיומת ירקרקה. בשר הפרי עצמו בצבע סגול מרהיב ובו גרגרים שחורים. אתם אולי מכירים גם את זן הקובּו, שלו קליפה אדמדמה חלקה ובפנים הוא לבן עם גרגרים שחורים. כך הוא כך, הפיטאיה (שצומח על קקטוס) הוא תוספת מבורכת לקיץ הישראלי, ראשית בזכות טעמו הנפלא ושנית בזכות יתרונותיו הבריאותיים: שפע של ויטמין C, שתומך במערכת החיסונית (חשוב גם בקיץ!), וסיבים תזונתיים העוזרים לעיכול. בנוסף לכך הפיטאיה מכיל כמות גדולה של נוגדי חמצון ומסייע באיזון רמות הסוכר בגוף. כמו כן, יחסית לפירות אחרים הוא עשיר יותר בטאורין - חומצה אורגנית החיונית לתפקוד מערכת העצבים. אז אם עוד לא הזדמן לכם להכיר אותו - מומלץ לעשות זאת כבר בקיץ הקרוב. 

יתרונות בריאותיים של פירות קיץ
SMasters

 

13. סברס

פרי הקיץ האחרון ברשימה נחשב לפרי ארצישראלי מובהק, אף שהגיע לכאן במועד בלתי ידוע רק אחרי המאה ה-16. הוא נחשב לכל כך ארצישראלי, שאנחנו משתמשים בו כדימוי לאופי הישראלי - קוצני מבחוץ ומתוק מבפנים. היום כבר תמצאו סברסים נטולי קוצים, אבל עובדה שגם בעבר הקוצים לא מנעו מאנשים לרצות לאכול אותו. אין פלא, משום שהוא טעים במיוחד ביום קיץ וגם מרווה בזכות תכולת המים הגבוהה מאוד שלו. הוא גם מקור מעולה למגנזיום, אשלגן וסידן בכמות גדולה, ויש בו גם חומצה פולית וויטמין C. 

יתרונות בריאותיים של פירות קיץ
Victor Korniyenko

 

אכילת פירות קיץ זה אחד הדברים הבריאים ביותר שתוכלו לעשות בשביל הגוף שלכם בקיץ הקרוב, ותכולת המים הגבוהה שלהם תורמת לצריכת המים המוגברת שעליה ממליצים בימים החמים. המתיקות המרעננת שלהם נעימה במיוחד כשאין חשק למאכלים כבדים, והם מעניקים אנרגיה וקלילות המשמשים כתרופה טבעית ללאות שמשרה החום. הקיץ הזה, כשיבוא לכם משהו מתוק, העדיפו את הפירות הנפלאים על פני הגלידה והברד, ותעברו את העונה הלוהטת בהרגשה נעימה ובגוף מחוזק. 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: