maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

כל מה שצריך לדעת על צריכת סוכר וסיכון מוגבר לחלות בסוכרת

  מאחר שמחלת הסוכרת מאופיינת על ידי רמות סוכר גבוהות מדי בדמם של החולים, אנשים רבים תוהים האם צריכת סוכר רבה מובילה אליה. בעוד שזה נכון שצריכת סוכר בכמויות גבוהות מאוד מגבירה את הסיכון לחלות בסוכרת, מדובר רק בחתיכה אחת מפאזל שלם, ולמעשה ישנם גורמים אחרים רבים, כמו התזונה שלכם באופן כללי, סגנון החיים שלכם ומאפיינים גנטיים שאיתם נולדתם. בנוסף, סוכר מגיע בצורות שונות, ועל כן נשאלת השאלה: האם כל דרך לצריכתו הינה מסכנת בסוכרת? לפניכם המידע והממצאים השונים הקיימים בנוגע לנושא זה, ויתכן שהם יעזרו להפיג את חששותיכם ויתנו לכם מושג בנוגע לדברים שלא ידעתם שמסכנים אתכם במחלת הסוכרת.
 
כל האמת על צריכת סוכר והסיכון לחלות בסוכרת: גרגירי סוכר

מה קורה בגוף כשצורכים סוכר?

כשאנחנו מדברים על סוכר, אנו לרוב חושבים על סוקרוז, אותו סוג סוכר שאנו מכירים בצורת האבקה הלבנה שאנו מוסיפים לתה או לקפה. סוקרוז מכיל מולקולה אחת של גלוקוז ומולקולה של פרוקטוז, וכשאנחנו צורכים מהרכיב המתוק הזה, אותן מולקולות מתפרקות לפני שהוא נספג במלואו בדם. התהליך הזה מעלה את רמת הסוכר בדם, ועקב כך הלבלב מתחיל להפריש אינסולין, ההורמון אשר מעביר את הסוכר לתאים, שם הוא הופך לאנרגיה. בעוד שכמויות קטנות של פרוקטוז אכן מספקות אנרגיה, רוב רובה של התרכובת הזו נעה אל הכבד, שם היא הופכת לשומן. 

אז האם צריכת סוכר מגבירה את הסיכון לחלות בסוכרת?

מחקרים רבים  נערכו בנושא - ביניהם גם זה שהתקיים במרכז לבקרת מחלות ומניעתן בג'ג'יאנג שבסין - וממציאהם מעלים כי אנשים שצורכים משקאות מתוקים באופן קבוע הם בעלי סיכון גבוה ב-25% לחלות בסוכרת מסוג 2. זה קורה באופן ישיר וגם באופן עקיף; כשהסוכר מגיע לכבד והופך לשומן, הוא יכול לגרום לכם ללקות במחלת הכבד שומני, שעלולה להגביר את הסיכון שלכם לחלות בסוכרת; במקביל, העלייה במשקל שהסוכר גורם לה עלולה להוביל אתכם אף היא להיות בסיכון מוגבר להתפתחותה של המחלה. על כן, מומחים ממליצים שלא לצרוך יותר מ-10% מהקלוריות היומיות בצורת סוכר; אך בזאת לא תם הנושא...
כל האמת על צריכת סוכר והסיכון לחלות בסוכרת: קוביות סוכר

לסוכר טבעי יש השפעה שונה בגוף

סוכר טבעי הוא כזה שמצוי בפירות וירקות, והוא שונה מזה שנמצא במשקאות קלים. מאחר שהסוכר הזה מגיע יחד עם סיבים, מים ונוגדי חמצון, הוא מתעכל ונספג בגוף באיטיות רבה יותר, ועל כן לא גורם לעלייה חדה ברמות הסוכרים בדם. בנוסף, ריכוז הסוכר שתמצאו בפירות וירקות היא נמוכה יותר מזו שתמצאו במזון או שתייה באותה כמות; לדוגמה, באפרסק יש 8% סוכר, זאת לעומת חטיף שוקולד שיכול להכיל לא פחות מ-50% סוכר.
 
ישנם מחקרים שונים - כמו זה שפורסם בשנת 2015 - המציעים כי צריכת מנת פירות מדי יום מפחיתה את הסיכון לחלות בסוכרת ב-7-13%, זאת בניגוד להעברת יום שלם מבלי לאכול פירות כלל. מה בנוגע למיצי פירות אתם שואלים? החוקרים עדיין לא הגיעו להסכמה מוחלטת על טיב הקשר שבין שתיית מיצי פירות טבעיים לבין העלייה בסיכון לחלות בסוכרת; חלק מהמחקרים מראים שאכן יש קשר בין השניים, וזאת ככל הנראה בשל קיומם של משקאות שמכילים כמות סוכר גבוהה ביחס למינון הסיבים שבהם. 

האם ממתיקים טבעיים מגבירים את הסיכון לחלות בסוכרת?

ממתיקים טבעיים, כמו סוכר או סירופ אגאבה, עשויים ממקור צמחי, אך לאותם המוצרים שאנו קונים בחנויות מוסיפים לרוב גם סוכר מעובד. משום שדבש שתקנו בסופר עשוי להכיל כמות גבוהה של סוכרוז ופרוקטוז, עליכם לצרוך גם ממנו במתינות, בדיוק כמו שהייתם מתייחסים לצריכה של סוכר רגיל.
כל האמת על צריכת סוכר והסיכון לחלות בסוכרת: צנצנות דבש

האם ממתיקים מלאכותיים מגבירים את הסיכון לחלות בסוכרת?

ממתיקים מלאכותיים לא משמשים את הגוף ליצירת אנרגיה כמו הסוכר, ולכן הם גם לא מוסיפים לגוף קלוריות רבות. אף על פי שהממתיקים המלאכותיים לא מקפיצים את רמות הסוכר בדם, הם עדיין מקושרים להתפתחות של תנגודת לאינסולין, ועקב כך אכן עלולים להגביר את הסיכון שלכם לחלות בסוכרת. שתיית משקה דיאטטי מדי יום למשל נמצאה במחקר שפורסם בשנת 2009 כמעלה את הסיכון לחלות בסוכרת ב-25-67%, זאת ביחס להעברת יום שלם ללא שתיית משקאות שכאלה.
 
הסיבה המדוייקת לכך עדיין לא ברורה לחוקרים, אך הם משערים שממתיקים מלאכותיים מגבירים את החשקים לאכילת מאכלים עתירי סוכר, ועקב כך צריכת החומר המתוק עולה ומגבירה את הסיכון לחלות בסוכרת, ועל כן הקשר בין הממתיקים המלאכותיים למחלה הינו עקיף. עם זאת, ממחקר שנערך כאן בישראל, על ידי חוקרים ממכון ויצמן למדע בשיתוף עם בית החולים איכילוב, עולה כי צריכת ממתיקים מלאכותיים גורמת לשינויים בכמות החיידקים שבכבד ובמעיים אשר עוזרים לגופנו לעכל גלוקוז, ועקב כך יתכן כי יש לחומרי ההמתקה הללו השפעה ישירה על הגברת הסיכון לחלות בסוכרת.  
כל האמת על צריכת סוכר והסיכון לחלות בסוכרת: שקיות ממתיקים מלאכותיים

גורמים אחרים שמגבירים את הסיכון שלכם לחלות בסוכרת

בעוד שצריכת סוכר עשויה להשפיע על הסיכון שלכם לחלות בסוכרת, עליכם להכיר גם את הגורמים האחרים שמשחקים תפקיד בתהליך:

  • משקל הגוף: במחקר שפורסם בשנת 2013 נמצא כי השמנת יתר היא אחד הגורמים העיקריים שמובילים לסוכרת מסוג 2. עם זאת, אחרי שמשילים 5-10% ממשקל הגוף, הסיכון יורד באופן משמעותי.

  • מחסור בפעילות גופנית: אנשים שלא מבצעים כושר גופני כלל הם בעלי סיכון גבוה פי 2 לחלות בסוכרת. 150 דקות של כושר גופני מדי שבוע יכולות להפחית את הסיכון הזה.

  • עישון: מי שמעשן 20 סיגריות או יותר מדי יום הוא בעל סיכון כפול לחלות בסוכרת מאשר מי שאינו מעשן. עם זאת, כשמפסיקים לעשן הסיכון יורד באופן מידי.
  • דום נשימה בשינה: אם אתם סובלים מהפרעת שינה זו, הסיכון שלכם לחלות בסוכרת הינו גבוה יותר, ולכן מומלץ שתפנו לרופא על מנת לדעת כיצד להתמודד עם הבעיה.
  • גנטיקה: אם אחד ההורים שלכם חלה בסוכרת ישנו סיכוי של 40% שגם אתם תחלו במחלה בשלב כזה או אחר, ואם שניהם חלו בה הסיכויים שלכם יהיו 70%.
כל האמת על צריכת סוכר והסיכון לחלות בסוכרת: מכשירים למדידת רמת הסוכר בדם ומזרק

כללים לתזונה למניעת סוכרת

פרט להפחתת כמות הסוכר שאתם צורכים, ישנם כמה שינויים נוספים בתזונה שעליכם לבצע אם ברצונכם להפחית את הסיכויים שלכם לחלות בסוכרת:

  • אכלו בריא: צרכו יותר אגוזים, פירות, ירקות ודגנים מדי יום
  • שתו קפה: ממצאי מחקר שנערך באוניבירסטת סידני שבאוסטרליה מצביעים על כך שכל כוס קפה ללא סוכר שתשתו ביום מפחיתה את הסיכון שלכם לחלות בסוכרת ב-7%. עם זאת, צריכה של יותר מ-5 כוסות קפה ביום הינה מסוכנת לבריאות, ולכן יש להימנע מחריגה מכמות זו.
  • אכלו יותר ירקות ירוקים עם עלים: במחקר שפורסם בשנת 2010 קושרה צריכת ירקות ירוקים עליים לירידה של 14% בסיכון לחלות בסוכרת.
  • שתו אלכוהול במתינות: במחקר שפורסם בשנת 2005 נמצא כי שתייה של עד 4 כוסות משקה אלכוהולי ביום יכולה להפחית את הסיכון לחלות בסוכרת ב-30%, ביחס לאי שתיית אלכוהול כלל או שתייה מופרזת ממנו. עם זאת, עבור הבריאות הכללית מומלץ שלא לצרוך יותר מכוס יין אחת ביום.
אם אתם עדיין מתקשים בהפחתת כמות הסוכר שאתם צורכים, למשל במשקאות חמים, נסו להימנע לכל הפחות ממשקאות מתוקים, שהם המקור העיקרי לצריכת סוכר בכמויות גבוהות ומסוכנות. השינוי הקטן הזה יכול לעשות הבדל עצום.

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו