maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

אלו החומרים שיעזרו לכם להעלות את רמת האנרגיה בגופכם

 דיאטה מאוזנת, אכילה בריאה, ביצוע פעילות גופנית באופן קבוע ושינה מספקת הן הדרכים הטובות ביותר לשמור על רמת האנרגיה הטבעית שלכם. אך כידוע, אורח החיים הקדחתני של העולם המודרני לא תמיד מאפשר לנו לפעול כנדרש ומדי פעם אנו מוותרים על שעת שינה, ארוחה או כל דבר אחר שעלול לערער את איכות התפקוד של הגוף. למרבה המזל, המזון שאנו אוכלים יכול לסייע לנו להתמודד עם המצבים האלו ועם הימים שבהם העייפות לא עוזבת אותנו, וזאת בזכות ויטמינים ורכיבי מזון שמשפרים את הערנות. בכתבה שלפניכם תוכלו להכיר 8 חומרים שכאלו וגם ללמוד באילו מוצרי מזון תמצאו אותם כדי שתדעו מה לאכול על מנת להילחם בעייפות.
 
עייפות: שני גביעים עם מוזלי ורימון
 

1.קו-אנזים Q10

הקו-אנזים Q10 הוא תרכובת שמסייעת לגוף לייצר אנרגיה בתאים באופן טבעי, אך ככל שאנו מזדקנים הגוף שלנו מייצר הרבה פחות ממנו, ולכן רצוי לצרוך תוספי מזון או מאכלים שבהם הוא מצוי בשפע. הקו-אנזים Q10 מסייע לתיקון הפרעות בתפקוד המוח, במלחמה בסוכרת ובסרטן, והוא אף מגן על התאים מפני נזק חמצוני. כאמור כתוצאה מתהליך ההזדקנות וכן מחוסר אכילה של מזונות המכילים את האנזים - חלה ירידה בייצורו, ועקב כך תאי הגוף לא יכולים לייצר את האנרגיה שהם צריכים כדי לגדול ולשמור על בריאותם, מה שמוביל לתחושת עייפות מוגברת. מזונות בהם ניתן למצוא את האנזים בצורה טבעית הם: בשר אדום, דגים ואגוזים, כדי להגביר את הערנות ורמת האנרגיה יש לצרוך כמות מספקת ממזונות אלו ובמקרים של מחסור משמעותי, יש להתייעץ עם הרופא שלכם בנוגע לשימוש בתוספים.

2. ויטמין B12 

אין  אדם שלא מכיר את השם ויטמין B12, אך למה הוא מועיל? יחד עם ויטמיני B אחרים, ויטמין B12 עוזר להפוך את המזון שאתם אוכלים לאנרגיה שתאי הגוף יכולים השתמש בה. בנוסף, ויטמין זה שומר על עצבי הגוף ותאי הדם ובכך עוזר במניעת אנמיה, מצב שמוביל לחולשה ועייפות. לרוב ניתן להשיג ויטמין B12 ממזון אותו אנו צורכים כמו בשר אדום, דגים, חלבונים מן החי ומוצרים רבים אחרים המספקים את הוויטמין, אך עם זאת, יש אוכלוסיות מסוימות שעלולות להיות בסיכון ולחוות מחסור בוויטמין, כמו צמחוניים, אנשים מבוגרים מעל גיל 50 וחולי צליאק, אשר גופם לא מקבל מספיק או שהוא אינו מסוגל לספוג את הכמות לה הוא זקוק. צריך לזכור כי לוויטמין B12 תפקיד חשוב בייצור אנרגיה אצל בני האדם. צמחונות, תזונה לקויה, מחלות שונות והתקדמות הגיל, מורידים את רמות הוויטמין בגוף וגורמים לעייפות ולחוסר אנרגיה.
 
עייפות: שני שיפודי בשר עם ירקות על רשת

3. ברזל

לברזל בגופנו תפקיד חשוב ביותר ביצירת חלבון ההמוגלובין, המאפשר לתאי הדם האדומים לשאת חמצן באופן יעיל לרקמות הגוף, ולכן ללא רמת ברזל נאותה התוצאה הסופית תהיה אנמיה, אשר תגרום לעייפות וחוסר אנרגיה. הסיבות לחוסר בברזל עלולות לנבוע מכמה גורמים: תזונה טבעונית, הריון ואיבוד דם. במקרים אלה, צריכת מאכלים עשירים בברזל עשויה להיות פעולה נחוצה כדי לתקן מחסור ולהימנע מסיבוכים הקשורים באנמיה הנובעת מחוסר ברזל, כולל עייפות ותשישות. צריכת מזונות כמו תרד, בשר בקר (כבד בעיקר), קטניות, עוף הודו ושוקולד מריר, הידועים כבעלי רמת ברזל גבוהה, עשויה לסייע לכם לשמור על רמות תקינות של המינרל החיוני הזה בגוף.
 

4. קראטין

תפקיד הקראטין בגוף האדם הוא לשמור על רמה אנרגטית יציבה בתא, ולספק כמות מתאימה של אנרגיה לגוף באופן זמין ומהיר. צריכת מזון המכיל תרכובת זו גורמת לערנות ומונעת תחושת עייפות ודיכאון. הקראטין נמצא באופן טבעי בבשר אדום, עוף ודגים, והוא נספג טוב יותר בגוף האדם בשילוב עם פחמימות בעלות ערך גליקמי גבוה, כגון סוכר ענבים. מתאמנים רבים צורכים מזונות המכילים קראטין על מנת להעלות מסת שריר בזמן קצר. הקראטין אמנם מועיל לגוף, אך צריכה מוגברת עלולה לגרום לנזק לכליות ואף ביכולת הגוף לייצר קראטין לבד - לכן חשוב לדעת שכדאי לצרוך קראטין באמצעות מזון ופחות כתוסף, כדי למנוע בעיות בריאותיות. כמו כן, כאשר אתם צורכים מזונות עשירים בקראטין מומלץ להקפיד על שתייה מרובה של מים במהלך היום, וזאת משום שהתרכובת הזאת נוטה לספוח את המים מהאברים הפנימיים, דבר שעלול לגרום לכאבי בטן ולבעיות נוספות.

עייפות: שלוש רבעי אבטיח

5. ציטרולין - Citrulline

תפקידו של הציטרולין הוא לייצר תחמוצת חנקן בגוף, אשר מרחיבה את כלי הדם ומאפשרת את הגדלת מעברם של חומרי הזנה וחמצן אל תאי הגוף, דבר הגורם להפחתה בעייפות והגברת האנרגיה. השם הלטיני ציטרולין נובע מהמילה אבטיח, מכיוון שבפרי זה תכולתו של החומר הזה היא הגבוהה ביותר, וכמו כן ניתן למצוא אותו גם בדלעות, מלפפונים, קישואים ומלונים. במחקר שנערך בשנת 2015, בו נבדקו שתי קבוצות מתאמנים - אחת מהן טופלה בתרופת דמה ואילו השנייה צרכה מזונות המכילים ציטרולין כתוסף מזון - התגלה כי הקבוצה שצרכה מן התרכובת האמיתית, התאמנה 12% יותר זמן מהקבוצה הראשונה. לפי מחקר אחר שנערך באוניברסיטת סירקיוז שבניו יורק ובדק את בטיחות צריכת התרכובת, מתברר כי אין חשש משימוש יתר בציטרולין, וגם אם אדם צרך בטעות מזון בעל כמות גבוהה ממנו, לא יגרם נזק לבריאותו.

6. מלטונין - Melatonin

מלטונין הוא הורמון המופרש בגוף בשעות החשיכה ותפקידו לסייע לשינה טובה וערבה. כאשר יש בעיה באספקת ההורמון, למשל כתוצאה מחשיפה לאור בעל אורך גל כחול בשעות החשיכה, המלטונין לא מופרש במידה מספקת, מה שגורם לנדודי שינה כרוניים שמובילים לעייפות ולאנרגיה נמוכה במהלך היום. צריכת מזונות עתירים במלטונין מסייעת לווסת את העייפות הנגרמת מאותו חוסר, כפי שנבדק והוכח במסגרת מחקר שפורסם בשנת 2016, ונערך על מספר אנשים בעלי תסמונת עייפות כרונית, שאספקת מלטונין שיפרה את הריכוז שלהם והפחיתה את תחושת העייפות. אם יש לכם נדודי שינה ואתם מחפשים פתרון טבעי להסדרת השינה לפני השימוש בכדורים או תוספים, נסו לצרוך בננות, דובדבנים, שיבולת שועל, עגבניות ואננס אשר מלאים בוויטמינים שמסייעים בייצור הורמון המלטונין, וכך תוכלו לישון בנחת.
 
עייפות: ארוחה על בסיס בננה וקוואקר

7. טירוזין - Tyrosine

הטירוזין הוא חומצת אמינו שמיוצרת באופן טבעי על ידי הגוף ונמצאת לרוב במזון עתיר חלבון כמו עוף, ביצים ומוצרי חלב. הטירוזין מייצר כימיקלים שתפקידם לשלוח מסרים למוח, כאשר מחסור בתרכובת זאת מוביל לירידה בריכוז ולרמת אנרגיה נמוכה. במחקר שנערך בשנת 1995 ובדק את השפעות צריכת מזון המכיל טירוזין, התגלה כי חומצת האמינו הזו תרמה לא רק לערנות ואנרגיות גבוהות, אלא גם לשיפור הזיכרון אצל אנשים בעלי הפרעות שינה. 

8. קפאין עם תיאנין - Caffeine With L-Theanine

הקפאין נצרך בדרך כלל בשל התכונות המעוררות שבו, המאפשרות לספק אנרגיה זמינה לשימוש מהיר לגוף, אך אנשים רבים משתדלים להגביל את צריכת הקפאין שלהם (שמקורה הוא לרוב משקאות כמו קפה, תה ומשקאות אנרגיה) עד להימנעות מוחלטת, מפני שהחומר הזה גורם להם לעצבנות יתר ותחושת חוסר מנוחה שלאחריה מגיעה קריסה. אם תצרכו אל-תיאנין בשילוב עם קפאין כתוסף, תוכלו למנוע את תופעות הלוואי הבלתי רצויות האלו. האל-תיאנין הוא חומצת אמינו הנמצאת באופן טבעי בעלי תה ובסוגי פטריות שונים, וגורמת להרפיית הגוף מבלי לעורר בנו  רצון בתנומה. במחקר שפורסם בשנת 2017, הצליחו החוקרים להוכיח כי שילוב של קופאין ואל-תיאנין יחדיו משפר את הזיכרון ואת זמן התגובה, בתוספת ירידה משמעותית בתחושת העייפות הפיזית והנפשית.  
 

מקור התמונות: A of DooM

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו