maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

8 החומרים שיעזרו לכם להעלות את רמת האנרגיה בגופכם ולמנוע עייפות ועצבים

 דיאטה מאוזנת, אכילה בריאה, ביצוע פעילות גופנית באופן קבוע ושינה מספקת הן הדרכים הטובות ביותר לשמור על רמת האנרגיה הטבעית שלכם. אך כידוע, אורח החיים הקדחתני של העולם המודרני לא תמיד מאפשר לנו לפעול כנדרש ומדי פעם אנו מוותרים על שעת שינה, ארוחה או כל דבר אחר שעלול לערער את איכות התפקוד של הגוף. למרבה המזל, ישנם מאכלים יכול לסייע לנו להתמודד עם מצבים שכאלו ועם ימים שבהם העייפות לא עוזבת אותנו, וזאת בזכות הימצאות ויטמינים ורכיבי מזון שמשפרים את הערנות. בכתבה שלפניכם תוכלו להכיר 8 חומרים שכאלו וגם אלו  מוצרי מזון כדאי לכם לצרוך כדי להילחם בעייפות.
 
חומרים וויטמינים שמונעים עייפות: שני גביעים עם מוזלי ורימון

1.קו-אנזים Q10

הקו-אנזים Q10 הוא תרכובת שמסייעת לגוף לייצר אנרגיה בתאים באופן טבעי, אך ככל שאנו מזדקנים הגוף שלנו מייצר הרבה פחות ממנו, ולכן רצוי לצרוך תוספי מזון או מאכלים שבהם הוא מצוי בשפע. הקו-אנזים Q10 מסייע לתיקון הפרעות בתפקוד המוח, במלחמה בסוכרת ובסרטן, והוא אף מגן על התאים מפני נזק חמצוני. כאמור, כתוצאה מתהליך ההזדקנות, וכן מחוסר אכילה של מזונות המכילים את האנזים - חלה ירידה בייצורו, ועקב כך תאי הגוף לא יכולים לייצר את האנרגיה שהם צריכים כדי לגדול ולשמור על בריאותם, מה שמוביל לתחושת עייפות מוגברת. על מנת להגביר את הערנות ורמת האנרגיה יש לצרוך מזונות שבהם תרכובת זו נמצאת באופן טבעי, כמו בשר אדום, דגים ואגוזים, ובמקרים של מחסור משמעותי, יש להתייעץ עם הרופא שלכם בנוגע לשימוש בתוספים.

2. ויטמין B12 

אין אדם שלא מכיר את השם ויטמין B12, אך למה הוא מועיל? יחד עם ויטמיני B אחרים, ויטמין B12 עוזר להפוך את המזון שאתם אוכלים לאנרגיה שתאי הגוף יכולים השתמש בה. בנוסף, ויטמין זה שומר על עצבי הגוף ותאי הדם, ובכך עוזר במניעת אנמיה שמובילה לחולשה ועייפות. לרוב ניתן להשיג אותו ממזונות שאנו צורכים כמו בשר אדום, דגים, חלבונים מן החי ומוצרים רבים אחרים המספקים ויטמין זה, אך עם זאת, יש אוכלוסיות מסוימות שעלולות להיות בסיכון ולחוות מחסור בו, כמו צמחוניים, אנשים מבוגרים מעל גיל 50 וחולי צליאק, אשר גופם לא מקבל מספיק או שהוא אינו מסוגל לספוג את הכמות לה הוא זקוק. צריך לזכור כי לוויטמין זה יש תפקיד חשוב בייצור אנרגיה אצל בני האדם. גורמים כמו צמחונות, תזונה לקויה, מחלות שונות והתקדמות הגיל, מורידים את רמות הוויטמין בגוף ומובילים לעייפות ולחוסר אנרגיה.
 
חומרים וויטמינים שמונעים עייפות: שני שיפודי בשר עם ירקות על רשת

3. ברזל

לברזל בגופנו תפקיד חשוב ביותר ביצירת חלבון ההמוגלובין, המאפשר לתאי הדם האדומים לשאת חמצן באופן יעיל לרקמות הגוף, ולכן ללא רמת ברזל נאותה התוצאה הסופית תהיה אנמיה, אשר תגרום לעייפות וחוסר אנרגיה. חוסר בברזל עלול לנבוע מכמה גורמים: תזונה טבעונית, הריון ואיבוד דם. במקרים אלה, צריכת מאכלים עשירים בברזל עשויה להיות פעולה נחוצה כדי לתקן מחסור ולהימנע מסיבוכים הקשורים באנמיה הנובעת מחוסר ברזל. צריכת מזונות כמו תרד, בשר בקר (כבד בעיקר), קטניות, עוף הודו ושוקולד מריר, הידועים כבעלי רמת ברזל גבוהה, עשויה לסייע לכם לשמור על רמות תקינות של המינרל החיוני הזה בגוף.

4. קראטין

תפקיד הקראטין בגוף האדם הוא לשמור על רמה אנרגטית יציבה בתא, ולספק כמות מתאימה של אנרגיה לגוף באופן זמין ומהיר. גופנו יודע לייצר תרכובת זו לבד, וצריכת מזון המכיל אותה גורמת לערנות ומונעת תחושת עייפות ודיכאון. הקראטין נמצא באופן טבעי בבשר אדום, עוף ודגים, והוא נספג טוב יותר בגוף האדם בשילוב עם פחמימות בעלות ערך גליקמי גבוה, כגון סוכר ענבים. מתאמנים רבים צורכים מזונות המכילים קראטין על מנת להעלות מסת שריר בזמן קצר. תרכובת זו אמנם מועילה לגוף, אך צריכה מוגברת עלולה לגרום לנזק לכליות ולכן כדי למנוע בעיות בריאותיות, מומלץ לצרוך קראטין באמצעות מזון ופחות כתוסף. כמו כן, כאשר אתם צורכים מזונות עשירים תרכובת זו, מומלץ להקפיד על שתייה מרובה של מים במהלך היום, וזאת משום שחומר זה נוטה לספוח את המים מהאיברים הפנימיים, דבר שעלול לגרום לכאבי בטן ולבעיות נוספות.

חומרים וויטמינים שמונעים עייפות: שלושה רבעים של אבטיח

5. ציטרולין - Citrulline

תפקידו של הציטרולין הוא לייצר תחמוצת חנקן בגוף, אשר מרחיבה את כלי הדם ומסייעת למעברם של חומרי הזנה וחמצן אל תאי הגוף, ובכך תורמת להפחתת עייפות ולהגברת אנרגיה. השם הלטיני ציטרולין נובע מהמילה אבטיח, אשר נמצאת בו הכמות הגבוהה ביותר של חומר זה, וכמו כן ניתן למצוא אותו גם בדלעות, מלפפונים, קישואים ומלונים. במחקר שנערך בשנת 2015 נבדקו שתי קבוצות מתאמנים, כאשר אחת מהן טופלה בתרופת דמה ואילו השנייה צרכה מזונות המכילים ציטרולין כתוסף מזון. מתוצאות המחקר התגלה כי הקבוצה שצרכה מן התרכובת האמיתית, התאמנה 12% יותר זמן מהקבוצה הראשונה. לפי מחקר אחר שנערך באוניברסיטת סירקיוז שבניו יורק, בו נבדקה בטיחות צריכת התרכובת, מתברר כי אין חשש משימוש יתר בציטרולין, וגם אם אדם צרך בטעות מזון בעל כמות גבוהה ממנו, לא יגרם נזק לבריאותו.

6. מלטונין

מלטונין הוא הורמון המופרש בגוף בשעות החשיכה ותפקידו לסייע לשינה טובה וערבה. כאשר יש בעיה באספקת ההורמון, למשל כתוצאה מחשיפה לאור בעל אורך גל כחול בשעות החשיכה, המלטונין לא מופרש במידה מספקת, וכתוצאה מכך נגרמים נדודי שינה כרוניים שמובילים לעייפות ולאנרגיה נמוכה במהלך היום. במסגרת מחקר שפורסם בשנת 2006הוכח שאספקת מלטונין יכולה לשפר ריכוז של אנשים בעלי תסמונת עייפות כרונית, ולהפחית תחושה זו. מכאן אפשר להסיק כי צריכת מזונות עתירים בהורמון זה מסייעת לוויסות עייפות הנגרמת מאותו חוסר. אם יש לכם נדודי שינה ואתם מחפשים פתרון טבעי להסדרת השינה לפני השימוש בכדורים או תוספים, נסו לצרוך בננות, דובדבנים, שיבולת שועל, עגבניות ואננס אשר מלאים בוויטמינים שמסייעים בייצור הורמון המלטונין, וכך תוכלו לישון בנחת.
 
חומרים וויטמינים שמונעים עייפות: ארוחה על בסיס בננה וקוואקר

7. טירוזין

טירוזין הוא חומצת אמינו שמיוצרת באופן טבעי על ידי הגוף ונמצאת לרוב במזון עתיר חלבון כמו עוף, ביצים ומוצרי חלב. הטירוזין מייצר כימיקלים שתפקידם לשלוח מסרים למוח, כאשר מחסור בחומצת אמינו זו מוביל לירידה בריכוז ולרמת אנרגיה נמוכה. במחקר שנערך בשנת 1995 ובו נבדקו השפעות צריכת מזון המכיל טירוזין, התגלה כי חומצת אמינו זו תרמה לא רק לערנות ואנרגיות גבוהות, אלא גם לשיפור הזיכרון אצל אנשים בעלי הפרעות שינה. 

8. קפאין עם תיאנין - Caffeine With L-Theanine

קפאין נצרך בדרך כלל בשל התכונות המעוררות שבו, המאפשרות לספק אנרגיה זמינה לשימוש מהיר לגוף. עם זאת, אנשים רבים משתדלים להגביל את צריכתו היומית (שמקורה הוא לרוב משקאות כמו קפה, תה ומשקאות אנרגיה) עד להימנעות מוחלטת, מפני שהחומר הזה גורם להם לעצבנות יתר ותחושת חוסר מנוחה שלאחריה מגיעה קריסה. אם תצרכו ל-תיאנין בשילוב עם קפאין כתוסף, תוכלו למנוע את תופעות הלוואי הבלתי רצויות האלו. ל-תיאנין הוא חומצת אמינו הנמצאת באופן טבעי בעלי תה ובסוגי פטריות שונים, וגורמת להרפיית הגוף מבלי לעורר בנו רצון בתנומה. במחקר שפורסם בשנת 2017, הצליחו החוקרים להוכיח כי שילוב של קפאין ול-תיאנין יחדיו משפר את הזיכרון ואת זמן התגובה, בתוספת ירידה משמעותית בתחושת העייפות הפיזית והנפשית.

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו