maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

שחיקת סחוסים: הגורמים, התסמינים ודרכי הטיפול המומלצות

 אחת הבעיות הבריאותיות שמטרידות רבים מאיתנו הינה כאבי מפרקים. אפילו לנוכח תכשירים שונים שעוזרים לשכך במעט את הכאבים הללו, לאלו מאיתנו שסובלים מהם עדיין קשה לבצע פעולות שגרתיות ופשוטות. ישנן סיבות רבות לכאבי מפרקים כדוגמת כאבי גב, כאבי ברכיים כאבי ירך ועוד, אך תגליות מדעיות בשני העשורים האחרונים הראו כי המכנה המשותף לכל הבעיות הללו הינו אובדן השליטה של המערכת השרירית במפרקים ובגב. השרירים סביב המפרק הכואב מאבדים שליטה ומתכווצים בחוזקה סביב האזורים הפגועים על מנת לקבע אותם ולייצבם. אף שמטרת הכיווץ הראשונה הינה להגן על המפרק, הרי שאם לא נטפל בשרירים האלו ונחזיר אותם למצב תקין, העומסים על האזורים הכואבים יגדלו והכאבים רק יחמירו. כדי להעניק פתרון ארוך טווח לבעיה זו, נהוג לבצע ניתוחים מסוגים כאלו ואחרים, אולם שיטה לא פולשנית שפותחה בישראל מאפשרת לטפל בשחיקת סחוסים ובבעיות גב וירך, ולהחזיר את הגוף למצב תפקודי טוב ומופחת כאב במידה ניכרת ולטווח ארוך.
 
שחיקת סחוסים: מפרק כף היד
 

מה הם הגורמים לשחיקת סחוסים?

לשחיקת סחוסים שני גורמים עיקריים:
 
גורם דלקתי – העומסים המכניים העודפים המופעלים על הברך עקב חוסר האיזון השרירי גורמים לתהליך דלקתי – הפרשה של חומרים הגורמים לפירוק הסחוס, לאודם, נפיחות, בצקת וכאב במפרק. מאחר והדלקת הינה תהליך משני הנגרם כתוצאה מהעומסים המכניים, טיפול בתרופות נוגדות דלקת מטפל בתסמינים בלבד ואינו מוביל לפתרון. כמו כן, ניתן לקחת תרופות נוגדות דלקת לזמן קצר בלבד, שכן הן גורמות לתופעות לוואי אצל אנשים הסובלים מבעית לחץ דם, כליות או לב.
 
גורם מכני - חוסר האיזון השרירי סביב המפרקים הפגועים וחוליות עמוד השדרה גורם לעומס ולחץ על הסחוסים ועל הדיסקים. עומסים אלו פוגעים לאורך זמן במפרקי הברך, הירך והגב. הפגיעה המפרקית מביאה להמשך התדרדרות השליטה השרירית – מה שמגביר עוד יותר את העומס והכאבים בגב ובמפרקים. בשל כך, חשוב מאוד לטפל בעניין ולהחזיר את השליטה השרירית במפרקים.
 
שני הגורמים הללו משפיעים יחדיו לרעה על הסחוסים ועל הגב - חוסר האיזון בשרירים מביא לעלייה בעומסים שמופעלים על המפרקים. עומסים אלו גורמים לתהליך דלקתי המביא לשחיקה נוספת, נפיחות, חום וכאב במפרקים. השחיקה, הכאב והנפיחות מחמירים את אובדן השליטה השרירית ומעלים את העומסים והכאב במפרק וחוזר חלילה. זהו תהליך מעגלי מרושע שהולך ומחמיר את הבעיה אם לא מתייחסים אליו ומטפלים בו.
שחיקת סחוסים: ברך רגילה מול ברך עם שחיקת סחוס

שלושה סוגי כאבים נפוצים שנובעים משינויים ניווניים במפרקים

כאבים במפרקים יכולים להופיע הן בתנועה והן במנוחה, והם מגבילים את התנועה של הסובלים מהם. אם אתם סובלים מאחד או יותר מסוגי הכאבים הבאים יחד עם תסמינים נוספים שמתלווים אליהם, יכול מאוד להיות שאתם סובלים משינויים ניווניים במפרק.

כאבי גב תחתון – יחד עם תחושה של גב תפוס וחולשה של השרירים בגב, הקרנה של כאבים לרגל, תחושת נימול או איבוד תחושה בירכיים או בכפות הרגליים וחולשה ברגליים.

כאבים בירכיים ובאגן – יחד עם מפרקי ירך נוקשים לאחר שנת לילה או ישיבה ממושכת, כאב, נפיחות ורגישות באזור הירך, צליל או תחושה של חריקות במפרק הירך בזמן תנועה, צליעה או חוסר יכולת להניע את הירך לביצוע פעולות שגרתיות, כמו למשל גריבת גרביים או קשירת שרוכי הנעליים.

כאבי ברכיים – יחד עם כאב שמתגבר בזמן פעילות אך נרגע בזמן מנוחה, נפיחות באזור הברכיים, תחושה של חום במפרקים, נוקשות, בייחוד בשעות הבוקר או אחרי ישיבה למשך זמן רב, טווח תנועה קטן של הברך אשר מפריע לקום מכיסא, לצאת מרכב, לעלות במדרגות או אפילו ללכת מבלי לחוות כאב וצלילים של חריקות ונקישות בזמן תנועת הברך.

שחיקת סחוסים: ברכיים מודלקות וכואבות
 

כיצד ניתן למנוע שיחקת סחוסים ולטפל בבעיה?

כאמור, שחיקת סחוסים הינה בעיקר תוצאה של שינויים ניווניים שפוקדים את הגוף עם הגיל, אולם יש מה לעשות על מנת לדחותם. לפניכם 5 דרכים להתמודדות עם הבעיה ומניעתה ככל הניתן, ומומלץ שתתחילו להכניס אותם לשגרת החיים שלכם כבר עכשיו כדי להימנע מכאבים ומגבלות תנועה בעתיד.

1. הימנעות מפעולות שמפעילות לחץ על הסחוסים

אם אתם עוסקים בעבודה פיזית הכרוכה בהרמת משאות כבדים או בפעילות הדורשת מאמץ מצד הברכיים במשך זמן רב דעו כי הדבר עלול לגרום לשחיקת סחוסים ולהחמיר אותה. חשוב כי תכירו בכך ותשתדלו למתן פעילויות אלו ככל שניתן.

2. שמרו על כושר

בצעו פעילות גופנית בעצימות נמוכה - הדבר חיוני לבריאות המפרקים שלכם. נסו לעסוק יותר בפעילויות שכוללות אימוני כוח ומתיחות, הליכות וגם אימוני אירובי, אשר יכולים לחזק את השרירים שעוזרים לכם לייצב את עצמכם ובכך מונעים את בעיית שחיקת הסחוסים. 

3. שמרו על משקל תקין

משקל עודף הוא אחד מגורמי הסיכון המרכזיים לשחיקת סחוסים מכיוון שמשקל עודף יוצר עומס רב על המפרקים. אפילו אם אתם כבר סובלים משחיקת סחוסים, דיאטה והפחתת משקל יכולים לעזור לכם להקל על הכאב שממנו אתם סובלים ולשפר את מצב המפרקים.

4. הקפידו לתת לגופכם מנוחה

בעוד שמומלץ לעסוק בפעילות גופנית, חשוב גם לתת לגוף לנוח, משום שיותר מדי אימונים גופניים מפעילים גם הם לחץ על המפרקים. המפתח הוא איזון, ולכן אם אתם מרגישים שהמפרקים שלכם כואבים או נפוחים, תנו להם מנוחה לפחות למשך 12-24 שעות. חשוב שתתנו למפרקים שלכם להחלים מפציעות כדי שתוכלו להפחית את הסיכון שלכם לסבול משחיקת סחוסים חמורה.
שחיקת סחוסים: גבר מבוגר נח על שפת המים וקורא עיתון

5. שלטו על רמות הסוכר שלכם

אחוזים גבוהים מקרב החולים במחלת הסוכרת סובלים גם משחיקת סחוסים. מחקרים רבים בדקו האם ישנו גורם מטבולי ישיר שמקשר בין גרימת נזק לסחוס לסוכרת, ועד עתה לא הוכח כי זהו המצב. יחד עם זאת, הסוכרת גורמת לעלייה במשקל ולבעיות בריאותיות נוספות כגון מחלת לב, יתר לחץ דם ועוד, אשר בתורן משפיעות לרעה על שחיקת הסחוסים שכן הן מובילות לירידה במסת השריר ובתפקוד השרירים סביב המפרקים והגב. שחיקת הסחוס הזו משפיעה לרעה על אותן הבעיות, או לחילופין עלולה להיות הגורם להיווצרותן, משום שהיא פוגעת ביכולת התנועה שנחוצה כדי לבצע פעילות גופנית ששומרות על הבריאות ועוזרת לרדת במשקל. בשל המצב הזה, חשוב לשלוט ברמות הסוכר ולנטרל את הגורם הסוכרתי ככל שניתן.

איך ניתן לטפל בשחיקת סחוסים באופן לא פולשני?

דרך יעילה ביותר, שאינה פולשנית ואינה תרופתית, לטיפול בשחיקת סחוסים ובמקורות העיקריים של הכאב במפרקים ובגב, הינה לאמן מחדש את שרירי הגוף כך שיתמכו במפרקים ובגב בצורה מתואמת יותר ויסייעו לאזן את העומסים המפרקיים בזמן הליכה בצורה שתביא לירידת הכאב ותאפשר שיקום ולימוד מחדש של השרירים. לשם כך, פותח טיפול ישראלי חדשני ומהפכני בשם "אפוסתרפיה". במסגרת הטיפול מלווים אתכם באופן אישי פיזיותרפיסטים שהוסמכו לעסוק בסוג טיפול זה. בעזרת תוצאות מבדקים שיערכו לכם עם מערכת ממוחשבת יוכלו הפיזיותרפיסטים להתאים עבורכם את אופן הטיפול האישי שלכם בעזרת מערכת אפוס – מערכת ביומכנית דמויית נעל, אשר בתחתיתה בנויות מסילות ואליהן מתחברות יחידות מכניות קמורות הניתנות לשליטה מלאה של הפיזיותרפיסט. באמצעות יחידות קמורות אלו, יכול הפיזיותרפיסט להסית ולהפחית את הכוחות והעומסים המופעלים על המפרק הכאוב ולייצר במקביל מידה קלה ולא מורגשת של חוסר יציבות שתפקידה ללמד את השרירים שלכם לעבוד נכון ובתאום טוב יותר. השיטה הוכחה מחקרית כמסייעת מאוד במקרה של שחיקת סחוסים בברכיים ובירך. כמו כן הוכח כי היא מסייעת במקרים של קרע במיניסקוס או ברצועת הברך ובמקרים של כאבי גב, בלט ופריצת דיסק. הטיפול החדשני משמש כיום בתי חולים ומרפאות מובילות באירופה ובארה"ב והפך למקובל מאוד בישראל. הטיפול ניתן בהשתתפות הביטוחים המושלמים של כל קופות החולים.
 

מעוניינים להתנסות בטיפול החדשני? מלאו את פרטיכם:

בלחיצתך "שלח" הינך מאשר להעביר את הפרטים לאפוסתרפיה
 
מקור התמונות: BruceBlausscientificanimations.com
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו