maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

10 מיתוסים מסוכנים על דיאטות כסאח

  לקראת הקיץ הקרב, שבו רבבות של אנשים יצאו לחופים ויחגגו באירועים שונים, רבים מתחילים לעשות דיאטות "כאסח" כאלו ואחרות שמבטיחות כי ניתן להשיל קילוגרמים עודפים בין לילה. בדיאטות מסוג זה, שכוללות מגוון שיטות החל משתיית מיצים בלבד, דרך קיצוץ קלוריות קיצוני ועד נטילת כדורים כאלו ואחרים שמבטיחים שתורידו ממשקלכם במהרה, יש לא מעט בעיות. רבים מאיתנו רוצים להאמין בקסמי הדיאטות המהירות ולהיות מוכנים להיכנס לבגד הים בביטחון או להוריד את הקילוגרמים העודפים שמציקים לנו, אך האם הן אכן עובדות? 10 המיתוסים הבאים לגביי דיאטות כאסח מהירות הם כאלו שרבים נפלו ברשתם, וחשוב שתדעו אילו שקרים מתחבאים בין ההבטחות של שיטות הרזיה מסוג זה, על מנת שלא תזיקו לעצמכם בתהליך ההרזיה.
 
אישה אוחזת במכנס שגדול עליה בכמה מידות וברקע איור של משקל
 

1. "אובדן משקל משמעו הפחתת שומן מהגוף"

כפי שכולנו יודעים, שומן הוא האויב הגדול ביותר בכל הנוגע לעלייה במשקל ולמראה גופנו. על מנת שתרדו במשקל בצורה יעילה ותשמרו עליו, חשוב לא רק שתרדו במשקל הגוף, אלא שתעשו זאת בדרך הנכונה, כשהורדת אחוזי השומן בגוף היא זו שתשמור על המשקל החדש שלכם, וזה פשוט לא קורה בדיאטות כאסח. אם אתם עולים על המשקל בוקר אחד ושמים לב שהורדתם כמה קילוגרמים במהלך מספר ימים בודדים, סביר להניח שהשלתם משקל של מים שמצטבר סביב מפרקים, רקמות ותאי גוף. הורדת המשקל הזו לא קשורה לקלוריות או שומן הגוף, אלא להוצאת המים מגופכם. ירידה במשקל מהסוג הזה היא זמנית בלבד, וקשורה לכמויות המלח שאתם אוכלים, ולאו דווקא לשינויים שעשיתם בתזונה, כך שאם אתם באמת רוצים לרדת במשקל, חשוב שתתמקדו בהשלת שומנים ולא נוזלים.

2. "אפשר להוריד משקל באופן ממוקד מאזורים מסוימים בגוף"

לכולנו יש אזורים בגופנו שאנו מרגישים שזקוקים לשיפור מסוים, בין שמדובר באזור הבטן, הזרועות, הירכיים וכדומה. יש דיאטות מסוימות שמבטיחות שתשילו קילוגרמים ותחטבו אזורים ממוקדים בגופכם, אך זה לא נכון ולא יתכן. תזונה נכונה וצריכת מאכלים בריאים יכולה לעזור לכם לרדת במשקל הגוף, אך לא תמיד ניתן לדעת מאיפה בדיוק המשקל ירד. אם אתם מוצאים דיאטה כזו או אחרת שמבטיחה כי תחטבו את הבטן, הירכיים או הישבן תוך ימים ספורים, היו ביקורתיים כלפיה. גופו של כל אחד מאיתנו מגיב בצורה שונה לשינויים בתזונה, ובטח ובטח כשמדובר בדיאטות כאסח שמבטיחות להתמקד באזור מסוים בגופנו. לא תמיד ניתן יהיה להוריד את הקילוגרמים מהאזורים שמפריעים לכם, ולכן מומלץ להתמקד בשינוי כללי בתזונה, ולא רק כזה שיבטיח לכם ירכיים חטובות לקראת הקיץ.
צילום של ישבן במכנסי ג'ינס

3. "ניתן להשיל מהמשקל במהירות בעזרת דיאטת מיצים"

בשנים האחרונות צץ טרנד אהוב של דיאטות מיצים, שמבטיחות שתפחיתו ממשקלכם במהרה וגם תנקו את גופכם מרעלים שונים. היתרון בדיאטות מסוג זה נובע מהעובדה שהן מביאות לקיצוץ קלוריות משמעותי, אך כאן בערך נגמר החלק הטוב. דיאטות שמבוססות על נוזלים בלבד לא מיטיבות עם הגוף, ופעמים רבות הן גורמות לנו לצרוך סוכר רב שעלול להוביל לבעיות בריאותיות, בייחוד אם המיצים מבוססים בעיקר על פירות. לפי התזונאית המוסמכת איליס שפירו שכתבה ספר מצליח בנושא תזונה נכונה, כשאנו מונעים מגופנו אוכל מוצק ורכיבי תזונה שונים, כמו שקורה בדיאטות מיצים, הוא נכנס למצב של תעוקה ואגירת שומן. במקרה הזה הגוף מנסה לשמור על מאגרי השומן שלו כדי למנוע נזק שעלול להיווצר לו, כך שלדיאטות כאסח של מיצים עלולה להיות השפעה הפוכה על המשקל מזו שאנו מעוניינים בה.
 
 

4. "הפחתת קלוריות משמעותית תסייע בירידה במשקל"

אמנם זה נכון שהפחתת כמות הקלוריות שאנו צורכים גורמת לירידה במשקל, אך הפחתה משמעותית של כמויות האוכל שאתם מכניסים לגופכם עלולה להוביל בדיוק לתוצאה ההפוכה, בדומה לדיאטות מיצים בהן גופכם לא מקבל את כל רכיבי התזונה ובעצם נכנס למצב של תת-תזונה. במצב שכזה אתם עלולים לאבד מסת שריר, ובלי מספיק שרירים, גופכם לא ישרוף קלוריות. יתרה מזאת, בדומה לדיאטת מיצים, גופכם ישתדל לשמור על מאגרי השומן מפני שהוא ייכנס למצב חירום, כך שקיצוץ קלוריות משמעותי הוא לא הדרך המומלצת לירידה במשקל. על מנת שתוכלו לרזות ולשמור על משקל בריא, עליכם לצרוך בין 1,200-1,800 קלוריות בממוצע ביום, בהתאם לצרכים התזונתיים שלכם, ולשמור על תפריט שכולל פירות וירקות טריים, חלבונים רזים ופחמימות מורכבות.
כוס מים מונחת ליד תפוח שעטוף בסרט מדידה

5. "אי צריכת פחמימות תגרום לירידה מהירה במשקל"

בשנים האחרונות, בתכניות דיאטה ותזונה רבות נקבע כי פחמימות על כל צורותיהן הן האויב, ואכילתן תגרום לעלייה ניכרת במשקל. לפי הדיאטן ג'ים ווייט, הבעלים של מכוני ג'ים ווייט לכושר ותזונה, הפיכת הפחמימות לאויב היא לא נכונה, ואפילו עלולה לגרום לכם לעלות במשקל. מאכלים שונים שמכילים פחמימות, כמו לחמים, שיבולת שועל, קטניות ודגנים למיניהם, מכילים רכיבי תזונה חיוניים רבים, כמו סיבים תזונתיים, שתורמים לתחושת שובע ומונעים מכם להרגיש רעבים חדשות לבקרים. לכן, חשוב לצרוך פחמימות בריאות כמו דגנים מלאים, שיבולת שועל וקטניות, שיתרמו לגוף את הסוכר המורכב שנחוץ לו, וגם יגרמו לכם להרגיש שבעים וימנעו מכם להישבר לאורך הזמן ולחזור לאכול בצורה לא בריאה.

6. "אימונים אינטנסיביים יכולים לסייע לי לרדת במשקל במהירות ולהפחית קילוגרמים רבים"

אנשים רבים שרוצים לרדת במשקל מתחילים להתאמן על בסיס יומי ומאמצים את גופם כדי להפחית ממשקלם. התעמלות באופן קבוע היא חשובה מאוד בכל הנוגע לשמירה על הבריאות הכללית, אך למרבה הצער היא לא תורמת רבות לירידה במשקל. אימונים שונים גורמים לשריפת קלוריות מועטה יחסית לכלל הפעולות שאנו מבצעים מדי יום, ולכן התרומה שלהם מבחינת התמונה הגדולה היא מזערית. הדבר החשוב ביותר בכל הנוגע לירידה במשקל הוא שמירה על תזונה בריאה, ואם תוסיפו לה התעמלות זה יתרום לתהליך, אך לא יאיץ אותו במידה ניכרת. מומלץ אם כן לשלב התעמלות בתכנית תזונה בריאה לטווח ארוך כדי שתוכלו לשמור על בריאות הלב והריאות ולפתח מסת שריר, אך אל תאמצו את עצמכם יתר על המידה כדי להשיג תוצאות מהירות.
אישה במדי ספורט מתאמצת להתמתח על דשא

7. "אני אראה תוצאות באופן מידי"

אחד הדברים המתסכלים ביותר בכל תכנית דיאטה או תזונה הוא שהירידה במשקל מאחרת להגיע, ואנחנו לא מצליחים לרזות בקצב שאנו רוצים. אם אתם משנים את אורח החיים שלכם, מקצצים בקלוריות ואוכלים בריא, אך לא רואים תוצאות מידיות - אל תתייאשו. ירידה במשקל משתנה מאדם לאדם בגלל המבנה הגופני והגנטי השונה שלנו, כך שאדם אחד יוכל להשיל ממשקלו במהרה בעוד שהשני לא יראה תוצאות באופן מידי. במקרים כאלו חשוב להתאזר בסבלנות ולהבין שירידה במשקל היא תהליך ארוך טווח, ודיאטות שאתם עושים בשביל ירידה מהירה במשקל לא תמיד יעבדו באופן שאתם מקווים לו.
 

8. "כדורי דיאטה הם האפשרות הטובה ביותר לרדת מהר במשקל"

בשנים האחרונות נמכרים בשוק הדיאטות כדורים שמבטיחים שתוכלו להוריד קילוגרמים שלמים מגופכם תוך ימים ספורים בלבד, ולמען האמת, ההבטחה הזו מפתה למדי... למרות זאת, הכדורים הללו לא תמיד עוזרים לעמוד ביעדים, וגופם של אנשים מגיב להם בצורה שונה ולעתים קרובות לא כפי שהם ציפו... רבים מהכדורים הללו גורמים לניקוז נוזלים מהגוף שמוביל לירידה במשקל, אך זו לא הרזייה אמיתית. מעבר לכך, ישנם כדורים שעלולים לגרום לבעיות גופניות כמו הפרעות בקצב הלב, ובכך לסכן את חייכם. אלא אם קיבלתם המלצה ומרשם מרופא להשתמש בכדורים הללו, לא מומלץ לקחת את הסיכון עמם ולגרום לנזקים לגופכם.
טבליות פזורות סביב בקבוק תרופה פתוח

9. "כל הקלוריות זהות זו לזו"

מתברר שבתחום הדיאטות עלולה להתרחש הכללה חמורה ביותר בתחום הקלוריות, ואנשים נוטים לחשוב שכל קלוריה דומה לרעותה. כפי שכבר הבנתם, זה לא נכון, מפני שקלוריות ממקורות מזון שונים הנחלקים לשלוש קבוצות עיקריות  - פחמימות, חלבונים ושומנים, שונות זו מזו. מכיוון שהקלוריות שמגיעות מאבות המזון הללו מיועדות לנתיבי חילוף חומרים שונים, הן בעלות השפעה שונה זו מזו. הפחתה קיצונית של קלוריות, כמו בדיאטות מהירות, לא תסייע לכם לרדת במשקל, אך החלפת צריכת הקלוריות של חלק מהשומנים והפחמימות שאתם אוכלים בקלוריות שמקורן בחלבונים תסייע לכם בתהליך, תתרום לתחושת שובע ותגביר את קצב חילוף החומרים.

10. "בירידה במשקל יש רק כיוון אחד – למטה"

אז החלטתם לנסות בכל זאת דיאטה שמבטיחה תוצאות מהירות... אתם נשקלים יומיים לאחר תחילתה ורואים שירדתם שלושה קילוגרמים. ההתרגשות מגיעה, אתם ממשיכים בנתיב הדיאטה, עולים שוב על המשקל ימים ספורים לאחר שנשקלתם לראשונה ולחרדתכם מגלים שעליתם 2 קילוגרמים מתוך השלושה שהשלתם... ירידת ועליית היויו הזו נובעת ממספר סיבות, כשאחת מהן צוינה בראשית הכתבה – השלת משקל מהירה נובעת לרוב מאובדן נוזלים. הסיבה השנייה היא שבתהליך של ירידה במשקל, ובמיוחד כזו שנועדה להיות מידית, עקומת ההפחתה במשקל היא לא ישרה. במהלך דיאטת כאסח אתם תחוו עליות וירידות במשקל, ואתם לא תמיד תהיו במגמת ירידה כפי שהייתם רוצים. הדבר נכון גם בנוגע לתכניות תזונה ודיאטה לטווח ארוך, אך ההבדל הוא שירידה במשקל שמתוכננת בקפידה ומשנה את התזונה שלכם תביא לתוצאות טובות יותר וכאלו שתוכלו לשמור עליהן למשך תקופה ארוכה. זאת בניגוד לדיאטות כאסח שמתאפיינות בעליות וירידות לסירוגין מבחינת המספרים שתראו על המשקל. 

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: