print header

יתרונות בריאותיים מוכחים מדעית של כרוב ניצנים שכדאי להכיר

 ממלכת הפירות והירקות מספקת לנו הרבה מזונות שיכולים לעזור לנו לשמור על הבריאות ואנחנו בטוחים שלא יפתיע את רובכם לגלות שכרוב ניצנים הוא אחד מהם, עם כי סביר להניח שרובכם יודו שהם לא בדיוק ידעים יודעים מדוע... רופאים ומדענים מכל רחבי העולם בחנו את הירק הבריא הזה ואת הרכיבים התזונתיים המצויים בו כדי לגלות לנו את המידע הזה, להבין עד כמה כדאי לנו להוסיף את הרכיב הזה לתפריט השבועי שלנו ולקבל החלטות תזונתיות טובות יותר. אספנו עבורכם מידע בנוגע ל-5 מהיתרונות הגדולים ביותר שאכילת כרוב ניצנים מספקת לנו, ואחרי שתכירו אותם גם נלמד אתכם כיצד לעשות בירק הזה שימוש כדי להכין מנות טעימות ובריאות!

1. מסייע לגוף להילחם בדלקות

דלקת היא אמנם תגובה טבעית של מערכת החיסון לפציעות או גורמים מזהמים כגון וירוסים, חיידקים או פטריות, אך זה לא אומר שהיא נעימה או שיש לחיות עם מצבים אשר גורמים לדלקות כרוניות. לא רק שזה גורם לסבל מיותר, דלקות כרוניות אף עלולות להוביל להתפתחות מחלות קשות ומסכנות חיים כמו סרטן ומחלות לב. כדי להימנע מהסכנות האלו, רצוי להעשיר את התזונה שלכם בתרכובות כמו קאמפפרול (Kaempferol), שהוא אחד מנוגדי החמצון המרכזיים שמצוי בכרוב ניצנים ושמחקרי מעבדה רבים הוכיחו את עוצמת היכולות האנטי דלקתיות שלו. 
יתרונות בריאותיים של כרוב ניצנים: מנת כרוב ניצנים במחבת
לא חובה לאכול אך ורק כרוב ניצנים כדי ליהנות מההשפעה הזאת, כפי שניתן ללמוד ממחקר שנערך בשנת 2014 על יותר מ-1,000 נשים מבוגרות. לאחר סיכום ממצאי המחקר התגלה שאנשים אשר אכלו ירקות מצליבים (כרובית, ברוקולי, לפת וכרוב על סוגיו השונים לרבות כרוב ניצנים) נהנו מרמות נמוכות יותר של סממני דלקות (Inflammatory Markers) בדמם. כרוב ניצנים בכל זאת ראוי לציון מיוחד ולהמלצה חמה בכל מה שקשור למלחמה בדלקות, משום שהוא מכיל גם רכיבים כמו ויטמין C ואומגה 3, עליהם נרחיב בהמשך - ושגם הם בעלי השפעה אנטי דלקתית חשובה.

2. מקור צמחי מומלץ לחומצת שומן חיונית 

חומצות שומן מסוג אומגה 3 מצויות במגוון של מאכלים, אך במקורות הצמחיים שמספקים לנו את הרכיב החיוני הזה ישנה רק חומצה אלפא-לינולנית (ALA). זוהי אמנם חלק ממשפחת חומצות השומן בקבוצת אומגה 3 החיונית, אך הגוף יכול להשתמש בה ביעילות נמוכה יחסית לחומצות שומן חיוניות דומות מן החי, שמצויות למשל בדגים. הגוף שלנו אמנם מסוגל להמיר ALA לסוגים יעילים יותר של אומגה 3, אך כפי שהוכח בעבר זהו אינו תהליך יעיל. המשמעות היא שכדי לספק לגוף את חומצות השומן החיוניות לו רק ממקורות צמחיים - יש לצרוך מאכלים שמכילים ריכוז גבוה של ALA, וכאן בדיוק נכנס לתמונה כרוב ניצנים.
יתרונות בריאותיים של כרוב ניצנים: כרוב ניצנים בקערה
כרוב ניצנים נחשב לאחד מהמקורות הטובים ביותר ל-ALA שניתן גם לצרוך בקלות ובכמות גדולה. במנה של כ-150 גרם כרוב ניצנים יש כ-260 מ"ג של חומצות השומן הזו, שהם חלק מכובד מהמינון המומלץ ליום שלה לנשים (1.1 גרם) וגברים (1.6 גרם) בוגרים. הקפדה על צריכה מספקת של חומצות אומגה 3 באופן כללי קושרה לאורך השנים לשורה ארוכה של יתרונות חשובים לגוף, כמו הורדת כמות הטריגליצרידים בדםהאטת הירידה ביכולות הקוגניטיביות המתרחשת עם השנים והפחתת התנגודת לאינסולין של הגוף.

3. מכיל כמות גדולה של ויטמין C

הידעתם שבכל מנת כרוב ניצנים מבושלת במשקל של 100 גרם בלבד, יש כ-85 מ"ג ויטמין C? לשם ההשוואה, זוהי כמות גדולה יותר מזו שמצויה בתותי שדה, שזיפים, פומלות ותפוזים. אין מחסור במחקרים אשר מראים כמה חשוב החומר הזה לגוף, ומכמה סכנות בריאותיות ניתן להימנע אם צורכים ממנו בכמות מספקת. בנוסף לכך, כמובן שהוא גם עוזר להתמודד עם בעיות שכיחות, כמו למשל הצינון הנפוץ והטורדני, כפי שהוכח במסגרת מחקר גדול שכלל יותר מ-11,300 משתתפים.
יתרונות בריאותיים של כרוב ניצנים: אישה מקוררת
כפי שתוכלו לגלות בעזרת המתכונים שבהמשך הכתבה, ניתן להכין מנות עם כרוב ניצנים בדרכים שונות, אך אם אתם מעוניינים לשמור על ערכי הוויטמין C שבו, כדאי שלא להרתיח את הרכיב הזה. זאת משום ששיטת הבישול הזאת פוגעת במידה רבה בתכולת וויטמין ה-C אשר מצויה בירק. הוא עדיין יהיה בריא ומזין, אך לא תוכלו ליהנות מהשפעותיו החיוביות של הרכיב הזה, כמו למשל שיפור יכולת ספיגת הברזל שלכם.

4. מגן על הגוף מפני סרטן

חוקרים מהאוניברסיטה הרפואית של וינה באוסטריה הצליחו להוכיח שאכילת כרוב ניצנים מגנה על הגוף מפני קרצינוגנים (חומר שגורם למחלת הסרטן - Carcinogens) ומונעת נזק חמצוני לתאי הגוף. מחקרים רבים נוספים בחנו את הנושא הזה מזוויות שונות והחוקרים הגיעו למסקנות מרתקות, כמו למשל שאכילת כרוב ניצנים מגבירה את ההשפעה של אנזימים המנקים את הגוף מרעלים.
יתרונות בריאותיים של כרוב ניצנים: תאים סרטניים
רכיבים נוספים שאותם כבר הצגנו, תורמים גם הם לשיפור ההגנה של הגוף מפני מחלת הסרטן ומתפקדים בין השאר כנוגדי חמצון חזקים. בזכות ריכוזם הגבוה בכרוב ניצנים, סביר להניח שמספיק להכניס את הירק הזה לתפריט השבועי שלכם רק פעמיים או שלוש, כדי לחזק את מערך המגננה של הגוף שלכם מפני מחלת הסרטן.

5. עשיר בוויטמין K

אם כבר דיברנו על רכיבים אשר מצויים בכמויות גדולות בכרוב ניצנים, אי אפשר לא להזכיר את הוויטמין החשוב הזה, שנחוץ לגוף בין היתר כדי לאפשר את תהליך קרישת הדם לעצירת דימומים, לשימור עצמות חזקות ואפילו להגנה עליהן מפני דלדול עצם (אוסטאופורוזיס). הכמות המצויה בכחצי כוס של כרוב ניצנים מבושל מספקת מעל ל-100% מהצריכה היומית המומלצת של רכיב זה עבור רוב האנשים. בניגוד לוויטמין C, ויטמין K בירקות לא נהרס במהלך בישול ולמעשה לגוף הרבה יותר קל לקלוט אותו לאחר תהליך שכזה.
יתרונות בריאותיים של כרוב ניצנים: רופא מביט בצילום רנטגן של צוואר
ויטמין K הוא לא המרכיב היחיד בכרוב ניצנים שמסייע לעצמות, כי יש בירק הבריא הזה גם סידן, 42 מ"ג לכל מאה גרם ליתר דיוק. זו אמנם כמות קטנה יחסית, אך קל להשלים אותה בעזרת מגוון מאכלים אשר מכילים את המינרל החשוב הזה. לעומת זאת, מאכלים עשירים בויטמין K בדרך כלל לא מופיעים הרבה בתזונתם של אנשים בעולם המערבי; ניתן לראות ביטוי לכך במחקר הולנדי שבו נמצא כי לכ-31% מהאוכלוסייה הבוגרת היה מחסור בויטמין K. חשוב לציין שאנשים אשר נוטלים תרופות לדילול דם צריכים למתן את צריכת ויטמין ה-K שלהם, אך עבור רוב שאר האנשים, אכילת כרוב ניצנים היא דרך מומלצת ויעילה לצרוך כמויות גדולות מהרכיב החיוני הזה. 

סיכום ומתכונים

עד היום כנראה ידעתם באופן כללי שכרוב ניצנים הוא ירק בריא ומומלץ, אך עכשיו אתם מבינים עד כמה וגם מודעים קצת יותר למחקר הרפואי הנרחב שהוכיח זאת. לכן הגיע הזמן שתשקלו ברצינות לספק לגופכם את היתרונות הרבים אשר מעניק הירק הזה, שלמרבה הצער לא נמצא במקום גבוה במיוחד בסולם הפופולריות של הירקות והפירות. למרות זאת בהחלט אפשר להכין בעזרתו מספר מנות מיוחדות וטעימות, שאת המתכונים עבורן תמצאו ממש כאן.
 
מקור התמונות: Ed Uthman, MDdepositphotos.com
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.