maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

מכת מדינה - מה קורה לגוף בזמן מכת חום?

הקיץ מגיע ואיתו גם סכנות הקיץ: התייבשות ומכת חום. איך מזהים? מתי כדאי להיזהר במיוחד ומה עושים אם זה קורה?

 
מכת חום היא סכנה אמיתית הגובה קורבנות בכל שנה, אך על מה בעצם מדובר? מה קורה לגוף בזמן מכת חום? האם מכת חום והתייבשות הם היינו הך? ואם לא – מה הקשר בין שתי התסמונות הללו? אם אתם הורים לילדים קטנים או ילדים להורים קשישים, אם אתם אוהבים להתאמן בחוץ או עובדים בעבודה הדורשת מכם לשהות במשך שעות ארוכות תחת השמש, אם חליתם לאחרונה או שסתם אין לכם מזגן בבית – כדאי לעצור רגע, לעבור לצל ולהבין איך נמנעים, מזהים ומתגוננים מפני מכות חום.

מה זה התייבשות ומה היא מכת חום?

התייבשות היא מצב בו הגוף מאבד כמות משמעותית של נוזלים. איבוד של 2% מנוזלי הגוף יביא לירידה בתפקוד ופגיעה קוגניטיבית. איבוד של 5% מנוזלי הגוף כבר יוביל לירידה בקצב ההזעה וירידה בזרימת הדם התת עורית. התייבשות מוגדרת כמצב מסכן חיים כאשר הירידה היא ברמת 10%. בזמן התייבשות העור נהיה סמוק והדופק מאיץ. יש בחילות והקאות ויתכנו תופעות של יובש בפה, חולשה כללית, עצבנות וכן איבוד הכרה. המניעה היא פשוטה למדי – שתייה. שתייה מרובה של מים, במיוחד מים ואכילת מאכל מלוח כמו קרקר ליד יעזרו בשמירה על מאזן הנוזלים בגוף ללא איבוד רב מדי של מלחים וידאגו למנוע מצבים של התייבשות.
 
מכת חום היא בעיה קשה אף יותר – במכת חום, חום הגוף עולה מעל לארבעים מעלות חום והיכולת שלו לאזן ולהוריד את הטמפרטורה נחלשת. טמפרטורת הגוף יורדת כאשר ישנם הפרשי חום בין הגוף לסביבה החיצונית (הפרשי חום בהם הגוף חם יותר מהסביבה החיצונית) ובאמצעות מנגנוני הזעה ונשימה. כאשר הגוף אינו מצליח לאזן את הטמפרטורה הפנימית, הסכנות הן מידיות וחמורות: נזק מוחי, פגיעה בכליות, הפרעות בקצב הלב, פגיעה בקרישת הדם ומוות. תאי הגוף מסתמכים על חלבונים לתפקוד תקין, וחלבון משנה את המבנה שלו בטמפרטורה של 42 מעלות – כאשר טמפרטורת הגוף עולה מעבר לנקודה זו הסיכויים להציל חיים הולכים וקטנים.

הקשר בין התייבשות ומכת חום

לגוף מנגנונים של שמירה על טמפרטורה קבועה. ההיפותלמוס אחראי על ויסות הטמפרטורה – הוא משווה בין הטמפרטורה שהוא חושב שהיא אידיאלית באותו הרגע לגוף לבין המידע שהוא מקבל מחיישני טמפרטורה בגוף. כאשר הטמפרטורה גבוהה מהאידיאלית הוא מפעיל מנגנוני קירור על מנת לצנן את הגוף.
 
מנגנון הקירור העיקרי בגוף הוא מנגנון ההזעה. הזעה גורמת לרטיבות על פני העור, וכאשר הרטיבות מתאדה היא "לוקחת" אנרגיית חום מהעור וגורמת לקירורו. מנגנונים נוספים הם הרחבת כלי הדם התת עוריים ונשימה מהירה. התייבשות יכולה להוביל למכת חום כיוון שאחת הדרכים בה הגוף מתמודד עם חוסר בנוזלים היא פגיעה במנגנון ההזעה, שהוא חיוני כל כך למנגנון איזון הטמפרטורה. דרך ראשונה שבה ניתן להימנע ממכת חום היא לדאוג שהגוף לא יגיע למצב של התייבשות ולא יפגע במנגנון ההזעה – או במילים אחרות – אל תשכחו לשתות והרבה! היום כשבכל בית יש בר מים זמין, אין למעשה תירוצים לשתייה לא מספיקה. בר מים מומלץ הוא אחד הכולל אפשרויות סינון וטיהור וכמובן היכולת לספק מים קרים – אשר יעזרו בקירור הגוף במקרה של התחממות יתר.
 
סכנות התייבשות: אישה עם מאוורר
 

איך מזהים מכת חום, ומה עושים כשמזהים סכנה לאחת?

מכת חום יכולה להתחיל מכאבי ראש, בלבול, חולשה או חלילה בהתמוטטות, פרכוסים, ירידה בתגובה ואיבוד הכרה. כאשר יש חשש שמדובר במכת חום – ההתערבות חייבת להיות מהירה ולכלול העברה למקום קריר (צל, מזגן, אמבטיית מים קרים או לשפוך מים ולכוון מאוורר), מתן שתייה מרובה (רצוי בליווי מאכל מלוח קטן ליד), והורדת בגדים חמים או צמודים שמפריעים להתאדות הנוזלים מהגוף. שקיות קרח על הצוואר, מתחת בית השחי ובמפשעה גם יעזרו להורדת החום. דבר אחד שחייבים להימנע ממנו הוא מתן תרופות להורדת החום, שלא רק שלא יעזרו במקרה של מכת חום, אלא הן עלולות אף להזיק.

איך כדאי להימנע וממה להיזהר?

כלי הרכב בקיץ הם מלכודות טמפרטורה מסוכנות במיוחד לילדים, קשישים וחיות מחמד. מנגנוני ויסות הטמפרטורה יחסים חלשים אצל האוכלוסיות האלו והם לא תמיד מסוגלים להיחלץ מכלי רכב בכוחות עצמם. בקיץ יש להימנע מלהשאיר אנשים או חיות בתוך הרכב, אפילו עם חלון פתוח, אפילו רק לכמה דקות – זה מסוכן. שתייה מרובה עוזרת למנוע התייבשות ומספקת לגוף נוזלים להתמודד עם ההזעה המוגברת. שתו מים, במיוחד בימים חמים בהם אתם נמצאים מחוץ לבית ובמיוחד בעת מאמץ גופני מוגבר. עודף מוטיבציה לפעילות גופנית עלול גם הוא לגרום למכת חום. מרתונים בימי הקיץ החמים אינם מומלצים, בדגש למי שמנסה לפעול מעבר למגבלות הכושר הגופני הקיים או כאשר קיימת איזושהי מחלה כרונית או מחלת חום (אפילו קלה). 
 
התרופה הטובה ביותר למכת חום היא מניעה – לדאוג לשתות הרבה, להימנע משהייה ממושכת במקומות חמים ולחים, להימנע מבגדים שאינם מנדפים זיעה או צמודים ולהקשיב לגוף כדי לדעת מתי צריך לקחת כמה דקות של מנוחה במקום קריר.
 
 
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו