maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

12 יתרונות בריאותיים של ירק השומר

 השומר הוא כנראה לא הירק השכיח ביותר במטבח הישראלי הממוצע, כנראה בשל ריחו וטעמו הייחודיים, המזכירים אניס. למרות זאת, היכרות קצרה עם יתרונותיו התזונתיים הרבים עשויה להפוך אותו למרכיב הכי מועדף ונחשק בסלטים ובתבשילים הבאים שתכינו, מפני שהוא פשוט אוצר של בריאות. ירק השומר, בניגוד לזרעים המשמשים לתיבול, נראה כמו פקעת, אף שהוא גדל מחוץ לאדמה, וחשוב מכל - יש לו יכולות מרשימות במיוחד להגן עליכם מפני אנמיה, סרטן, הזדקנות, שברים בעצמות, התקפי לב, דלקות ועוד ועוד. בנוסף לכל אלו הוא גם מצוין לדיאטה, אז פתחו בפניו את הראש, וגם את הפה.

 
יתרונות בריאותיים של ירק השומר: "פקעות" של ירק שומר
 

1. מונע אנמיה

הברזל וחומצת האמינו היסטידין, שנמצאים בשומר, הם שני חומרים חיוניים שנלחמים באנמיה. בעוד שהברזל מעודד את ייצור ההמוגלובין בדם, ההיסטידין מסייע בייצור כדוריות דם אדומות ולכן חשוב גם כן במניעת אנמיה ובעידוד אספקת חמצן לרקמות.

2. מסייע בעיכול

בתרבות ההודית נהוג ללעוס זרעי שומר לאחר ארוחות כדי לסייע לתהליך העיכול ולמנוע ריח רע מהפה. השומר, שמלא בסיבים תזונתיים, מקל על בעיות עיכול כגון עוויתות בבטן, גזים ועצירות. ב"פקעת" אחת של שומר יש כ-7 גרם של סיבים תזונתיים, שהם כ-28% מהצריכה היומית המומלצת. צמח השומר גם מפחית את החומציות בקיבה ובמעיים ומסייע בספיגה טובה יותר של חומרים מזינים המצויים במזון שאנו צורכים. החומצה האספרטית שבשומר היא כזו שממש סופחת גזים, כך שהירק מומלץ במיוחד לכל מי שחש נפוח לאחר ארוחה.

3. מונע מחלות לב ושבץ

בשומר מצויה כאמור כמות גדולה של סיבים תזונתיים, ומלבד היתרון שאלו מעניקים למערכת העיכול שלנו הם תורמים גם להגנה על בריאות הלב. הסיבה לכך היא שהסיביים מפחיתים את רמות הכולסטרול הרע בדם ובכך, באופן עקיף, גם את הסיכון למחלות לב ושבץ שנובע מחסימת כלי דם . מלבד הסיבים, השומר מכיל גם ויטמינים מקבוצת C, ו-B שגם הם מסייעים מאוד לגופכם לשמור על תקינות הלב.  
יתרונות בריאותיים של ירק השומר: גבר אוחז בצד ימין של בטנו
 

4. מאזן לחץ דם

בשומר יש כמות גדולה של אשלגן, מינרל חיוני לגוף שלנו שאחד מיתרונותיו מתקשר להרחבת כלי דם. משמעות הדבר היא שצריכת שומר עוזרת להפחית את הלחץ שמופעל על כלי הדם, ובכך להפחית את את לחץ הדם עצמו. בשל ההשפעה הזאת, אפשר להגיד שהשומר שומר עלינו מפני מחלות לב, שבץ וטרשת עורקים, גם בזכות האשלגן בו. עבור חולי סוכרת היתרון הזה חשוב במיוחד, היות ויתר לחץ דם מקשה עליהם לווסת את רמות האינסולין והגלוקוז שלהם.

5. משפר את תפקוד המוח

השומר לא מסייע רק לגוף שלנו, אלא גם ליכולת החשיבה. אותו אשלגן שמסייע לנו באיזון לחץ דם ומניעת מחלות לב ושבץ, הוא אלקטרוליט שמסייע גם בהולכה החשמלית בגוף, ובכלל זה ההולכה החשמלית החשובה שמתרחשת במוח. האשלגן עוזר לתפקוד הקוגניטיבי שלנו, כלומר על יכולתנו לחשוב ולהבין. בנוסף, תרומתו של האשלגן להרחבת כלי דם מאפשרת ליותר חמצן להגיע למוח, אז אל תתפלאו אם תחושו יותר חדים וחכמים לאחר ארוחה שכוללת מנה של שומר.

6. מחזק את מערכת החיסון

בכוס אחת של שומר חתוך יש 20% מהצריכה היומית המומלצת של ויטמין C. ויטמין זה הוא נוגד חמצון חיוני וטבעי שמחזק את המערכת החיסונית שלנו ומגן על גופנו מפני דלקות, מחלות לב וסוגי סרטן שונים. ויטמין C הוא גם אחד מהשותפים בייצור הקולגן בגוף – חלבון חיוני לייצור רקמות חיבור ורקמות רכות שמגנות עלינו מפני גורמים מזהמים.
יתרונות בריאותיים של ירק השומר: מנה של שומר עם עגבניות ובזיליקום

7. מסדיר ווסת ומעודד ייצור חלב אם

השומר מחזיק גם ביתרונות לנשים בלבד, בזכות מולקולות מסוג פיטואסטרוגן (Phytoestrogen) הוא מסייע מאוד לאיזון המערכת ההורמונלית הנשית. ברכיבי השומר עושים שימוש במגוון טיפולים תרופתיים לתסמונת קדם וסתית, וצריכתו כירק תסייע לכם להתמודד עם תופעות גיל המעבר והמחסור בהורמון האסטרוגן. לאלו שעדיין נמצאות בשלב הילודה וההנקה, השומר ידוע גם כירק המסייע לייצור חלב אם, במקרים בהם אימהות סובלות ממחסור בו. 

8. שיפור הראייה

יתרונות השומר משפיעים אפילו על הראייה שלנו, היות והירק מגן על העיניים מפני דלקות ומסייע במניעת הזדקנות מוקדמת של הראייה וניוון מקולרי. נוגדי החמצון בשומר, שמקורם בוויטמין C ובחומצות אמינו כמו ארגינין, יעילים מאוד בחידוש רקמות ומניעת נזק לראייה שנקשר להשפעות הגיל. את הירק תוכלו לצרוך כפי שהוא או להכין ממנו מיץ אותו ניתן להניח בעזרת רטיות על אזור העיניים כדי להפחית מצבי גירוי ועייפות. בשומר קיימים גם פלבנואידים, נוגדי חמצון נוספים הידועים ביכולתם להגן על הראייה.

9. מגן על בריאות העצמות

בירק השומר יש כמות מכובדת של סידן שכידוע מסייע בשמירה על בריאות העצמות והשיניים ומונע מצבים של דלדול עצמות – אוסטאופורוזיס, מחלת שלד שהינה הסיבה השכיחה ביותר לשברים בגיל המבוגר. מלבד הסידן, השומר מכיל גם כמות גבוהה של מגנזיום, זרחן וויטמין K, שלכולם יש יתרונות נוספים ותפקידים חושבים בהגנה על בריאות וחוזק העצמות בגוף.
 
יתרונות בריאותיים של ירק השומר: אדם מחזיק צילום רנטגן של פלג הגוף העליון

10. מפחית דלקות

השומר הוא צמח אנטי דלקתי רב עוצמה בזכות האנתול (Anethole), שהינו פיטוכימיקל שמצוי בצמח ואחראי על הריח והטעם הייחודיים שלו. הרכיב הזה מונע התפתחות של תהליכים דלקתיים וגם את התפתחות של קרצינוגזה, שהיא השלב הראשוני בהתפתחות תא סרטני. השומר מומלץ מאוד לצריכה לצורך מניעת מחלות, וגם כאמצעי טיפול טבעי אם אתם חווים דלקות חניכיים או דלקות בדרכי השתן.

11. משפר את מראה העור

מתברר שהשומר עוזר לנו להרגיש טוב מבפנים וגם להיראות טוב מבחוץ. תכולת ויטמין ה-C שלו מסייעת במניעת הזדקנות מוקדמת של העור ומעודדת ייצור קולגן ששומר על עורנו ומעניק לו נפח ומראה צעיר. באופן כללי צריכה מספקת של ויטמין C מפחיתה את היווצרות הקמטים ושומרת על העור שלנו מתוח יותר, וכפי שאתם עומדים לגלות בסעיף הבא, השומר תורם לכך גם מסיבה נוספת.

12 מסייע לירידה במשקל

רבים מהמוצרים שאנו רוכשים מתוך שאיפה לרדת במשקל מבוססים על הגברת תחושת השובע ודיכוי החשק למזונות מתוקים ומלוחים. השומר יוכל לעזור לכם לעשות זאת באופן טבעי, לצד חיסכון משמעותי בהוצאה הכספית, ותוך כדי שהוא מסייע לגופכם ומשפר את בריאותכם במגוון הדרכים שתוארו עד כה. סוד הקסם שלו טמון בכמות הסיבים התזונתיים הגבוהה שיש בו כפי שכבר אוזכר, אשר מעצימים ומאריכים את תחושת השובע לאחר אכילתו. מחקרים הוכיחו שאנשים שהוסיפו 14 גרם של סיבים תזונתיים לדיאטה שלהם, מבלי לשנות שום מרכיב אחר, אכלו 10% פחות קלוריות ביום, וירדו 1.8 קילוגרם לאחר 4 חודשים. בשומר ממוצע שמשקלו הוא כ-230 גרם יש כ-7 גרם סיבים, מה שאומר שאכילת 2 יחידות שומר ביום עשויה לעזור לכם להוריד את הקילוגרמים העודפים ממשקלכם תוך זמן קצר. רק שימו לב שלא תחרגו ברמה קיצונית מכמות הצריכה היומית המומלצת, שהיא כ-25 גרם סיבים.
 
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: