maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

יתרונותיה של החמאה המזוקקת וכיצד ניתן להכינה ולבשל עימה

  חמאה היא ממצרכי המזון הנפוצים והשכיחים ביותר, הנמצאת במטבחים רבים ומעשירה בטעמה ובמרקמה אין ספור מנות וקינוחים. אך ישנם מקרים בהם אנחנו, או חלק מבני ביתנו, סובלים מבעיות בריאותיות שונות שצריכת חמאה עלולה להחריף, או שפשוט אנחנו מעוניינים לשמור על תזונה בריאה יותר, ואז אנו מונעים את כניסתה של החמאה למאכלים שלנו. מסתבר שגם במצבים שכאלו לא חייבים לוותר על החמאה, וכל מה שצריך לעשות הוא פשוט לזקק אותה. זיקוק החמאה הוא תהליך פשוט מאוד שניתן לעשות בבית ללא בעיה, והוא מפחית באופן משמעותי את כמות מוצקי החלב, החלבונים והלקטוז שבה, כך שאפילו הסובלים מבעיות בריאותיות הקשורות לחומרים אלו, כמו גם אנשים שמעוניינים לאכול בריא יותר, יכולים לצרוך מהחמאה המזוקקת ללא חשש. החמאה המזוקקת היא רכיב מסורתי במטבח ההודי, שם היא נקראת "גהי", וכן במטבח התימני, שם שמה הוא "סמנה", ובשני המטבחים האלו מייחסים לה כבר במשך שנים רבות יתרונות תזונתיים ובריאותיים משמעותיים מאוד, שגם לכם כדאי להכיר. לכן הכנו עבורכם את רשימת 6 היתרונות הבולטים ביותר של החמאה המזוקקת, לאחריה תוכלו למצוא מתכון להכנת חמאה מזוקקת בבית וגם מתכון להכנת תפוחי אדמה בחמאה מזוקקת, להנאתכם.
 
כף חמאה מזוקקת
 

6 יתרונות של החמאה המזוקקת ומדוע מומלץ להשתמש בה

 1. גם אלו הרגישים לחלב יכולים לצרוך אותה

רגישות לחלב ומוצריו אינה נדירה כלל, ורבים סובלים ממנה. מוצרי החלב מכילים חומרים בשם קזאין ולקטוז; כאשר אנשים עם רגישות לקזאין צורכים מוצרי חלב, הם עלולים לסבול מנפיחות בשפתיים, בפה, בלשון, בפנים או בגרון. לעומתם, אלו הסובלים מרגישות ללקטוז עלולים לסבול מכאבי בטן, נפיחות וקשיים שונים בעיכולם של מוצרי החלב. מכיוון שהיא מכילה כמות קטנה של מוצקי חלב באופן משמעותי ביחס לחמאה רגילה וכן נטולת לקטוז וקזאין, החמאה המזוקקת מתאימה לצריכה ללא חשש על ידי בעלי רגישויות לחלב, והם יכולים ליהנות ממנה כתחליף מצוין ובריא לחמאה הרגילה.  

2. יותר בריאה לבישול

מתברר שהרבה יותר בריא ומומלץ לבשל מאכלים שונים, בעיקר כאלו הדורשים חימום ארוך בטמפרטורות גבוהות, בחמאה מזוקקת. לחמאה הרגילה, כמו גם לרוב שמני הבישול התעשייתיים הנפוצים, ישנה נקודה בעת בישול על חום של מעל 100 מעלות, בה היא מתחילה להעלות עשן ולהתפרק לרדיקלים חופשיים המזיקים לגופינו. לנקודת התפרקות זו קוראים "נקודת העשן", ובחמאה מזוקקת היא גבוהה בהרבה ומתחילה רק מעל לחום של 250 מעלות, זאת לעומת חמאה רגילה, שם נקודת העשן היא בין 121 ל-149 מעלות צלזיוס. לכן, מעבר לבישול עם חמאה מזוקקת יטיב עם האוכל שלכם ועם בריאותכם.
אישה מטגנת ירקות במחבת

3.  עשירה בוויטמינים חשובים המסיסים בשומן

ויטמנים מסיסים בשומן חשובים מאוד וחיוניים לתפקוד תקין של כל מערכות ההגוף, אך מחלות ובעיות שונות עלולות לגרום לחוסר שלהם בגוף. כך למשל, חוסר בוויטמין A בדם עלול לנבוע מרגישות לגלוטן, מחלת קרוהן או בעיות בתפקוד הלבלב, וחוסר בוויטמין D יכול לנבוע מאי חשיפה לשמש, בעיקר בחודשי החורף. צריכת חמאה מזוקקת, העשירה בוויטמנים הללו ברמה הגבוהה פי כמה מחמאה רגילה, יכולה להחזיר לגוף את הויטמנים החסרים לו. רק שימו לב כי צריכת יתר של ויטמינים מסיסים בשומן יכולה להיות גם מזיקה, ולכן יש לצרוך את החמאה המזוקקת במידה. 

4. מסייעת לטיפול בנזקי עור ובשמירה על עור בריא

לחמאה המזוקקת יש לא רק יתרונות בבישול ובאכילתה, אלא מסתבר שהיא טובה גם בתור תכשיר המסייע לשמירה על בריאות העור. ניתן להשתמש בה למשל כקרם לחות מצוין; פשוט קחו מעט ממנה בידיכם והספיגו בעדינות בעור הפנים. בנוסף, ניתן למרוח את החמאה המזוקקת גם על שפתיים יבשות, עיגולים שחורים תחת העיניים, ואפילו על כוויות וחתכים. לחמאה המזוקקת ישנן סגולות רפואיות המאפשרות לה להוות טיפול יעיל עבור פציעות ולהעביר במהירות את כל התופעות הללו. 
אישה מחייכת
 

5. בעלת אחוזים גבוהים של שומן בלתי רווי חיוני 

על אף שישנם שומנים שנחשבים לפחות בריאים, כמו שומן הטראנס והשומנים הרווים הידועים לשמצה, דווקא השומנים הבלתי רווים, המצויים בכמות נכבדת בחמאה המוזקקת, הם שומנים החיוניים לבריאותנו ושאמורים להימצא בגוף במידות מתאימות. שומנים אלו מסייעים לתפקוד המוח, מערכת העצבים, הבטן והקיבה, והם מצויים בחמאה המזוקקת בכמויות נאות וללא נוכחותם של השמנים המוקשים, שומני הטרנס ומרכיבי הכולסטרול המזיקים הקיימים בשמנים אחרים.

6. תורמת להתפתחות עצמות הגוף ושומרת על בריאותן

החמאה המזוקקת עשירה אף יותר מחמאה רגילה בויטמין K2, שגם הוא ויטמין מסיס בשומן בעל יתרונות רבים המסייע לגוף בשימוש במינרלים השונים, כולל בסידן. ויטמין K2 הוכח כמרכיב חיוני ביותר בבנייתן והתפתחותן התקינה של עצמות גוף חזקות, מסייע בשמירה על בריאות השיניים, מונע רקבון שלהן ומגן על העורקים מפני הסתיידות שנובעת מטרשת עורקים.  

מתכון להכנה ביתית של חמאה מזוקקת

אמנם ניתן לרכוש חמאה מזוקקת בחנויות הטבע השונות, אך תוכלו גם להכינה בבית בקלות ובמהירות בעזרת המתכון הבא.

חמאה מזוקקת בסיר
רכיבים:
  • 500 גרם חמאה נטולת מלח 
אופן ההכנה:

1. חתכו את גוש החמאה לשתי חתיכות שוות בגודלן.

2. הכניסו את שתי חתיכות החמאה לסיר בישול וחממו על להבה בינונית עד שהן מתחילות להימס. כאשר החמאה נמסה לחלוטין הפחיתו את עוצמת הלהבה והמשיכו בבישול על להבה נמוכה. 

3. בשלב זה, במשך כ-10-15 דקות,  שימו לב כי החמאה המומסת עוברת בין מספר מצבים: ראשית היא תהפוך לקצף ותתחיל לבעבע, לאחר מכן היא תפסיק בבעבוע אט אט ותראה שוב כמו קצף. בשלב האחרון, בו החמאה הופכת למזוקקת, צבעה יהיה זהבהב, וחתיכות חלב בצבע חום יופיעו בתחתית הסיר.

4. תנו לחמאה המזוקקת להתקרר מעט והעבירו אותה מהסיר אל תוך כלי סגור. אחסנו את החמאה במקום חמים. החמאה המזוקקת לא זקוקה לקירור, והיא יכולה להישמר במיכל הסגור ולהיות טובה לשימוש אפילו עד חודש ימים מיום הכנתה.

מתכון לתפוחי אדמה מטוגנים בחמאה מזוקקת

עם המתכון הבא תוכלו להכין מנת תפוחי אדמה קלה ומזינה, המתאימה כמנת פתיחה או כתוספת נחמדה למנה עיקרית.

זמן הכנה: 20 דקות
כמות סועדים: 3
רמת קושי: קל
recipe
רכיבים לתפוחי אדמה המטוגנים:
תפוחי אדמה - 4 (קלופים וחתוכים לקוביות)
זרעי חרדל - 1 כפית
חמאה - 2 כפות (מזוקקת)
שום - 1 שן (קצוצה)
כורכום - ¼ כפית
פטרוזיליה - ¼ כפית
מלח - לפי הטעם
אופן הכנת התפוחי אדמה המטוגנים:
  1. חממו את החמאה המזוקקת בתוך מחבת עד שהיא מתחילה להימס, הוסיפו את זרעי החרדל והשום וטגנו עד שהם משחימים חלקית.
  2. הוסיפו את קוביות תפוח האדמה, יחד עם המלח, הכורכום והפטרוזיליה.
  3. טגנו על להבה נמוכה-בינונית וערבבו מדי פעם, עד שתפוחי האדמה יהיו רכים וחרוכים, 5-10 דקות.
  4. הסירו את המחבת מהכיריים, העבירו את קוביות תפוחי האדמה לקערה והגישו.
 
מקור התמונות: Rainer ZenzNeha Sonal

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: