maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

חום או קור, כיצד עדיף לטפל בכאבים נפוצים בגוף?

  פציעות או כאבים שאנו חווים במקומות שונים בגוף עלולים להפריע לשגרת היום שלנו ואף למנוע מאיתנו לבצע פעולות בסיסיות. במצבים כאלו אנו שומעים פעמים רבות עצה לשים משהו חם על האזור הכואב, אך האם זה תמיד נכון? לעתים יש צורך לקרר את האזור הפגוע ולאו דווקא לחממו, ולכן חשוב לדעת את ההבדלים בין הטיפולים השונים והכאבים שבהם ניתן לטפל בעזרת השיטות האלו. המדריך הבא יעשה לכם סדר לגביי הכאבים באיברי הגוף השונים ומה צריך לעשות כדי להרגיע אותם. חשוב לציין שהשיטות האלו יעילות רק לצורך הרגעת הכאב, ולא לשם הטיפול בבעיה עצמה.
 
איש מחזיק את הגב בכאבים
 

דלקת פרקים כרונית

דלקת פרקים פוגעת באנשים רבים, וכאשר היא חמורה וכרונית, היא עלולה למנוע מהם לעשות גם פעולות בסיסיות כמו שימוש בטלפון. הטיפול בדלקת פרקים צריך להיעשות על ידי שימוש לסירוגין בחום וקור, זה אחר זה. עליכם להתחיל בהנחה של כרית חום על האזור הכואב למשך מספר דקות משום שהטמפרטורה הגבוהה של הכרית משפרת את זרימת הדם באזור ומרגיעה את הגוף. לאחר מכן, הניחו קרח או מקור קור אחר על האזור הכואב. הקרח מקהה את הכאב ומפחית את הנפיחות באזורי הפרקים הכואבים. השימוש בשיטה הזו מצריך מעט סבלנות, אך בהחלט מצדיק את ההשקעה, שכן ההקלה בכאבים היא יעילה ומהירה.

פציעות גב

אנשים רבים מתפתים לעשות מקלחת חמה לאחר שהם נפצעו בגבם כדי להפיג את הכאב, אך זוהי טעות. לפי ד"ר ניל אנאנד (Neel Anand), מרצה לכירורגיה ומנהל המחלקה לטראומה של חוט השדרה במרכז הר סיני שבארה"ב, חום גורם להתלקחותה של הדלקת שגורמת לכאבי הגב. כדי להרגיע את הכאבים ולא לגרום לנזק נוסף, מומלץ להניח על האזורים הכואבים מטלית רטובה עם קרח במשך 20 דקות לאורך שלושת הימים הראשונים לאחר הפציעה, מה שיגרום לדלקת לדעוך ויקל על הכאבים בצורה משמעותית.
איור של כאב בגב התחתון
 

כאבי פרקים פתאומיים

כאבי פרקים מטרידים אנשים רבים במהלך החיים, שכן הם נובעים מפעולות שונות שאנו עושים ולא תמיד מודעים לנזק שעלול להיגרם כתוצאה מהן. ד"ר לוגה פודסטה (Luga Podesta), מנהל המחלקה לרפואת ספורט בנמל ג'פרסון שבמדינת ניו יורק, ממליץ להניח כריות חימום על אזורים בהם מתפתח כאב פתאומי בפרקים. כדי למנוע כאבי פרקים עתידיים, ד"ר פודסטה ממליץ על שימוש בכריות חום לפני אימון או פעילות דומה כדי להכין את הגידים והשרירים לפעילות הגופנית. בזכות הטיפול המקדים הזה לא ייווצר לחץ גדול על הפרקים, דבר אשר מוביל לדלקות וכאבים.

קרסול נקוע

הכאבים העזים שאנו חשים לאחר נקיעת הקרסול נובעים מהיווצרותם של תהליכים דלקתיים באזור הפגוע. במקרה של פציעה זו, מומלץ שלא לחמם את האזור, אלא להשתמש בקרח או במקור קור אחר על מנת להקל על הכאבים. נקיעת הקרסול היא פציעה חמורה באזור שתומך בגוף, וחשוב להוריד את הנפיחות בו על ידי שימוש בקור במשך מספר דקות עד לקבלת טיפול מתאים ושיקום הפציעה. 
איור של כאב בקרסול

כאבים לאחר אימון

אימונים מאומצים גורמים לעתים לכאבים באיברים שונים בגוף, מה שמרתיע אנשים מלחזור עליהם. כדי לשכך את הכאבים האלו, הניחו שקיות קרח או מקורות קור אחרים על האזורים שמציקים לכם במשך 20 דקות, כדי למנוע גירויים שעלולים להתרחש לאחר אימון. חשוב להימנע משימוש בחום לאחר אימונים, שכן הוא גורם לנפיחות ועלול להחמיר פציעות. 
 

כאבים ווסתיים

לרופאים לא ברור מדוע חום מקל על כאבים ווסתיים, אך הם ממליצים להשתמש בו בתור פתרון יעיל לתחושות המעיקות. כאשר אתן חוות כאבים כאלו, טבלו באמבט חם או הניחו בקבוק מים חמים על אזור האגן למשך מספר דקות. אחת הסברות להשפעה החיובית של חום על כאבים מסוג זה, היא שחום גורם להרפיה של שריר הרחם שמגבירה את זרימת הדם, מה שמוביל באופן ישיר להקלה בכאב.
איור של כאב בטן

כאב גב כרוני

בניגוד לפציעת גב חד פעמית שבה מומלץ להשתמש בקור כדי להפיג את הדלקת, כאשר מדובר בכאבי גב כרוניים מומלץ להשתמש בחום. כאבים כרוניים שמקורם לא דלקתי עלולים להכות בכל רגע ביום ולהרוס אותו. למרבה המזל ניתן להקל על הכאב בצורה משמעותית על ידי שימוש בכריות חום או שהייה באמבט חם למשך 10 דקות לפחות. החום מרפה את השרירים ועוזר לשכך את הכאב בקלות ובלי מאמץ.

גידים קרועים

קריעה של גידים גורמת לכאבים עזים, אך ניתן למתן אותם על ידי שימוש בקור. הניחו על המוקד הכואב שקיות קור למשך 15 דקות, כל שעתיים-שלוש לתקופה של 24 עד 36 שעות. ההקלה בכאבים נובעת מכך שהקור מקטין את זרימת הדם לגידים הכואבים ומפחית נפיחות ודלקות. ד"ר פודסטה ממליץ שלא להשתמש בחום לאחר פציעות, שכן הוא מגביר את הסיכון להחמרה של דלקת, נפיחות וכאב.

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: