maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

סובלים מכאבי גב? יש מה לעשות!

מאת: רועי שקד - פיזיותרפיסט ואפוסתרפיסט מומחה

 

הגב הוא אחד האזורים הרגישים ביותר בגוף, לכן אין פלא שחלק ניכר מהאוכלוסייה סובל מכאבי גב. ברוב המקרים, הכאבים נמשכים זמן קצר וחולפים, אך אצל לא מעט אנשים הם הופכים לכרוניים, ופוגעים באיכות החיים בצורה משמעותית. מה אפשר לעשות? הנה מספר טיפים יעילים להפחתת הכאב ופיתרון אחד מהפכני לטיפול בבעיה לטווח הארוך.

אצל כל אדם, כאבים בגב מופיעים בעוצמה שונה ובתדירות משתנה. בנוסף, הם גם יכולים לנבוע מסיבות שונות, כמו למשל שחיקת הסחוס שבין מפרקי החוליות, עומס יתר על החוליות, בלטי דיסק הגורמים לגירוי של שורשי העצבים, פריצת דיסק, עקמת ועוד. בחלק מהמקרים, הכאב בגב מלווה גם בתחושה של נמלול והקרנה של כאבים לרגליים.

כאבי גב יכולים לגרום לקשיי תפקוד חמורים, ביניהם, בעיות שינה, קשיים בעמידה ובהליכה, כמו גם קושי בהרמת משאות. אנשים הסובלים מכאבי גב מוצאים את עצמם במקרים רבים נמנעים מביצוע פעולות פשוטות כמו קניות, משחק עם הילדים ויציאה לטיולים, ומוגבלים בתנועתם.

בעבר, אנשים רבים סברו שהתשובה הטובה ביותר לכאבי גב היא לקחת כדור נגד כאב, להיכנס למיטה ולנוח. זה יכול אומנם לעזור באופן נקודתי, אלא שכדי להתמודד עם כאבי גב חוזרים ונשנים, אין מנוס מלשפר את מצב היציבה הכללי של גופנו.

איך עושים את זה?

הפחתת משקל במקרה שיש צורך בכך, שיפור היציבה, הפחתת העומס על הגב בזמן העבודה, הימנעות מהרמה של משאות כבדים, ובנוסף, חיזוק ושיפור עבודת השרירים.

עמוד שידרה

טיפים להקלה על כאבים

מספר טיפים קטנים שיכולים להקל עליכם את פעילויות היומיום:

  • לפני שקמים מהמיטה בבוקר, מומלץ לבצע מספר תנועות בשכיבה על הגב: הנעה של הברכיים מצד לצד באיטיות, כיפוף הברכיים בשכיבה על הגב, הנחת כפות הרגליים על המיטה והרמה איטית של האגן כלפי מעלה מספר פעמים.
     
  • עבור מי שעבודתו מאופיינת בישיבה ממושכת, במהלך היום יש לבצע קימה יזומה כל חצי שעה, למשך דקה-שתיים ולבצע הליכה קלה.
     
  • עומדים הרבה על הרגליים? מומלץ לבצע תנועתיות קלה של האגן ושל פלג הגוף העליון אחת לחצי שעה, כמו גם לעשות צעדים הלוך וחזור כדי לחלץ את העצמות.
     
  • אם אתם עובדים בעבודה פיזית הכוללת הרמת משאות או עבודה מול מכונות גדולות, מומלץ ליזום הפסקה של חמש דקות בכל שעה עגולה, לשתייה, מנוחה ולביצוע מתיחות קלות.
     
  • ניתן להשתמש בכרית חמה על אזור שרירי הגב התחתון להרפייה ולחימום המקום, כמו גם להקלה על הכאבים.
     
  • מומלץ לשלב הליכות ספורטיביות בהדרגה בתחילת היום או בסופו, לפי נוחותכם. משך ההליכה צריך להיות כ-20 עד 30 דקות, ובין שלוש לארבע פעמים בשבוע. פעילות גופנית זו מניעה את מפרקי האגן ואת עמוד השדרה התחתון ומחזקת שרירים.
  • בסוף יום עבודה, כדאי לבצע מספר מתיחות קלות בעיקר באזורים רגישים.
     
  • לקראת השינה, ניתן לחמם שוב את הגב עם כרית חמה לכ-15 דקות.
     
  • במקרה של כאבים ממושכים מומלץ כמובן לפנות לטיפול מקצועי אצל רופא המשפחה או אף לאורתופד, לאבחון ולקבלת המלצות.

עמוד שידרה

למרות הסיבות השונות העלולות לגרום לכאבי גב, במקרים רבים הכאב נוצר או מחריף בשל עומסי יתר וכתוצאה מעבודת שרירים לא מתואמת.

כדי לשפר את עבודת השרירים, מומלץ כאמור לבצע אימון גופני, אלא שלא משנה עד כמה מתון וזהיר יהיה האימון, הרי שברוב המקרים, הכאבים מקשים לבצעו ואילו הימנעות ממנו עלולה רק להחריף את המצב.

טיפול אפוסתרפיה מסייע להתמודד עם הבעיה הזו בדיוק. הטיפול מאפשר לסובלים מכאבי גב להפחית כאב, דרך הסטה וחלוקה טובה יותר של העומסים הפועלים על הגב. הטיפול עובד על שיפור תפקוד השרירים ותיקון היציבה, במטרה לנטרל את "מעגל הקסמים" המחריף את הכאב.

טיפול אפוסתרפיה מסייע לשפר את תבניות התנועה שאומצו מתוך הרגל, כמו למשל, צליעה מתוך פיצוי ועמידה שפופה, וכל זאת דרך הליכה יומיומית פשוטה במערכת הליכה ייחודית. השימוש במערכת ההליכה נעשה במסגרת היום יום, וללא צורך בזמן מיוחד לטיפול.

התאמת המערכת נעשית כך שתגרום להורדת העומסים מהאיזור הפגוע במפרקי הגב ותדאג לחלוקה נכונה לאורך שרשרת המפרקים. יצירת שליטה שרירית נכונה, משפרת את התפקוד של כל מטופל לאורך זמן, בקלות ותוך הפחתה של כאבי הגב.

 

לבדיקת ייעוץ והתאמה חינם - לחצו כאן!

 

** האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לייעוץ רפואי והוא בבחינת מידע כללי בלבד. כל המסתמך על האמור לעיל, מבלי לקבל חוות דעת רפואית על בסיס כל העובדות הרלבנטיות, עושה זאת על אחריותו בלבד.
 

מקור תמונות: FreeDigitalPhotos.net

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: