maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

8 סכנות בריאותיות של שעות שינה מרובות

  תקופת החגים בפתח ואחד הדברים האהובים עלינו הוא לישון עוד קצת בבוקר במקום לקום ולהתחיל לבצע את המטלות שלנו, וזה תקף במיוחד כשמדובר בבני נוער, שלעתים ישנים גם עד שעות אחר הצהריים. שינה היא חשובה מאוד בגילאים הללו שכן הורמוני גדילה מופרשים בזמן הלילה ועוזרים להם להתפתח כראוי ,אך האם שעות שינה מרובות עדיין מועילות להם? התשובה היא כמובן לא, ואחרי שתכירו את 8 החסרונות של שעות שינה רבות מדי שעלולות להזיק לכם ולילדיכם, תדעו בדיוק מדוע כדאי להימנע מהמצב הזה.

 

נערה ישנה על ספה
 

1.  עלייה בסיכוי ללקות במחלות לב

שינה היא חשובה למנוחה של הגוף והלב אך כאשר ישנים יותר מ-8 שעות בלילה, הסיכון ללקות במחלות לב עולה ב-34%. זה נכון פי כמה עבור נשים שהן בסכנה גדולה יותר ללקות במחלות לב מאשר גברים באופן רגיל. החוקרים טרם גילו את הסיבה ליחס הישיר הזה אך דבר אחד בטוח, יותר מדי שינה משפיעה לרעה על בריאות הלב.

2. היווצרות/החרפה של כאבי ראש

אנשים שיש להם נטייה לסבול מכאבי ראש ו"משלימים" שעות שינה במהלך סופי שבוע או חופשות, חווים בשל כך כאבים חריפים יותר. חוקרים מאמינים שהדבר נובע מההשפעה של שינה מרובה על מוליכים עצביים כמו סרוטונין; אנשים, ובני נוער במיוחד, שישנים אל תוך היום והצהריים חווים שינה "מופרעת" במהלך הלילה, האיזון בכימיה של המוח מופר וכך נגרמים כאבי ראש. בשל הסיבה הזו, כאשר אנחנו ישנים יותר מדי שעות בימים מסוימים, אנחנו קמים עם כאב ראש לא נעים.
גבר סובל מכאב ראש
 

3. העלאת הסיכוי לפתח סוכרת

כאשר אנחנו לא פעילים פיזית ולא נעים מספיק, רמות הגלוקוז בדם נשארות גבוהות לאחר ארוחות וזה מעלה את הסיכון לפתח סוכרת מסוג 2. בגלל הסיבה הזו, שעות שינה רבות מדי עלולות לגרום להתפתחות של סוכרת, שכן כאשר בני נוער ישנים שעות רבות מדי, גופם נשאר ללא תנועה ורמות הגלוקוז בדמם עולות בצורה מסוכנת. גיל הנעורים הוא גיל רגיש במיוחד מבחינת תפקודי הגוף, הלבלב ומערכת האינסולין ולכן חשוב שהם יקבלו שנות שינה מספיקות אך לא רבות מדי.

4. קושי לשמור על משקל תקין

חוקרים מצאו ששעות שינה מעטות מדי גורמות לעלייה במשקל וקושי להרזות ומסתבר שזה נכון גם כאשר מדובר בשינה רבה מדי. אנשים שישנים 9-10 שעות בלילה הם בעלי משקל גבוה יותר מאלו שישנים 7-8 שעות ויתרה מזאת, הם מתקשים להוריד במשקל גם כאשר הם נמצאים במשטר אימונים קבוע.
משקל ביתי

5. היווצרות/החרפה של כאבי גב

בעבר, היה נהוג לחשוב שאחד הפתרונות היעילים ביותר לכאבי גב הוא שינה ומנוחה מרובים, אך כיום ידוע שזה לא נכון. יותר מדי שעות שינה עלולות לגרום להיווצרות של כאבי גב או להחרפה שלהם שכן, במצב של שכיבה וחוסר פעילות, שרירי הגוף ובייחוד הגב נחלשים ולא מצליחים לתמוך בגופנו כראוי. בני נוער שנמצאים בשלבים של גדילה מתמדת צריכים תמיכה יתרה בגופם הגדל, ולכן שעות שינה רבות מדי עלולות לגרום להם לכאבי גב, שכן הם שכובים זמן רב ולא מחזקים את השרירים שלהם.

6. קושי לחשוב בצורה צלולה

אם אתם או ילדיכם חווים קושי להתרכז במהלך היום, יכול להיות שהדבר נובע משעות שינה רבות מדי במהלך הלילה וביום למחרת. במחקר שנערך בשנת 2014, חוקרים מצאו ששעות שינה רבות מדי יכולות "להזקין" את המוח בשנתיים מגילו האמתי ולפגוע בתפקודים מנטליים בסיסיים. כמובן שגם כאשר המוח לא מקבל מספיק שעות שינה, הפעילות שלו נפגמת ולוקח לנו יותר זמן לבצע משימות בסיסיות, כך שאיכות החיים שלנו עלולה להיפגם. בשל הסיבה הזו, בני נוער עלולים לתפקד בצורה ירודה בלימודים, מה שישפיע על הצלחתם בתקופות של בחינות או בשלבי הלמידה היומיומיים.
נער ישן על שולחן לימודים לצד מחשב ולוח שנה

7. קיצור תוחלת החיים

זה אמנם נשמע מרתיע, אך מסתבר ששעות שינה רבות מדי עלולות לפגוע לא רק באיכות החיים שלנו אלא גם באורכם. חוקרים סבורים שהעובדה הזו נובעת מהסיכוי המוגבר ללקות במחלות לב וסוכרת וכן בגלל תגובות דלקתיות שנוצרות בגוף בתדירות גבוהה יותר אצל אנשים שישנים יותר מדי שעות בכל יום. במחקר שהתפרש על 12 שנים ועקב אחר הרגלי השינה של נשים וגברים, נמצא שנבדקים שישנו יותר מ-10 שעות או פחות מ-7 בכל לילה, סבלו מאחוז תמותה גבוה יותר מאשר אלו שישנו 7-8 שעות בכל לילה. החוקרים משערים כי הבריאות הירודה שנובעת משעות שינה רבות מדי עלולה לסכן את החיים בטווח הארוך שכן היא גורמת לנזק מצטבר שמביא למחלות כרוניות שפוגמות בגוף ומגדילות את הסיכוי לתמותה מוקדמת.

8. פגיעה במצב הרוח והחמרה של מצבי דיכאון

לדיכאון ושינה יש קשר הדוק למרות שלא ברור כיום מי גורם למה. ידוע רק שאנשים עם סוגים מסוימים של דיכאון ישנים במשך זמן רב יותר מאלו שאינם בדיכאון ולא רק זאת, שעות שינה רבות מדי עלולות להחריף מצבים של דיכאון. שינה רבה מדי עלולה להשפיע לרעה על מצב רוחכם ועל זה של ילדיכם ויעידו על כך הריבים שיש עמם לעתים גם כאשר הם ישנים שעות רבות. 
אישה יושבת על אדן חלון

לסיכום, שינה היא דבר חשוב לכל אדם ובמיוחד לילדים ובני נוער שנמצאים בשלבי התפתחות וגדילה, אך אסור להפריז בה. השתדלו שאתם וילדיכם תישנו 7-9 שעות במשך הלילה ואל תיתנו לשינה "לזלוג" לתוך היום הבא. אם אתם או ילדיכם הולכים לישון בשעות סבירות אך מרגישים שכמות השינה המומלצת לא מספיקה לכם, מומלץ שתלכו להיבדק אצל רופאים שיוכלו לגלות אם יש בעיה גופנית שגורמת לעייפות הזו. כך או כך, זכרו ששינה מרובה מזיקה לבריאות הפיזית והנפשית בטווח הרחוק והקצר ועלולה לגרום לבעיות חמורות שיהיה קשה לפתור אותן בהמשך החיים. 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: