print header

8 סכנות בריאותיות של שעות שינה מרובות

  אם זה בימי סוף השבוע, אם בימי חופש מזדמנים שאנחנו לוקחים מהעבודה ואם בחגים או מועדים אחרים - אחד הדברים האהובים על רבים מאיתנו הוא לישון עוד קצת בבוקר, במקום לקום בזמן ולהתחיל את יומנו כרגיל. ההתנהגות הזאת גם אופיינית מאוד בקרב ילדים ובני נוער, שלעתים ישנים גם עד שעות אחר הצהריים הימי שישי ושבת. שינה היא חשובה מאוד בגילאים הללו שכן הורמוני גדילה מופרשים בזמן הלילה ועוזרים להם להתפתח כראוי, אך האם שעות שינה מרובות עדיין מועילות להם? התשובה היא כמובן לא, ואחרי שתכירו את 8 החסרונות של שעות שינה רבות מדי שעלולות להזיק לכם ולילדיכם, תדעו בדיוק מדוע כדאי להימנע מהמצב הזה.

 

סכנות בריאותיות של שעות שינה מרובות: נערה ישנה על ספה
 

1. עלייה בסיכוי ללקות במחלות לב

שינה היא כמובן חשובה למנוחה של הגוף והלב אך כאשר ישנים יותר מ-8 שעות בלילה, הסיכון לסבול ממחלות לב עולה ב-34%. זה נכון פי כמה עבור נשים, הנמצאות בסכנה גדולה יותר ללקות במחלות לב מאשר גברים ללא שום קשר להרגלי השינה. חוקרים טרם גילו את הסיבה ליחס הישיר הזה אך דבר אחד בטוח - יותר מדי שינה משפיעה לרעה על בריאות הלב.

2. היווצרות/החרפה של כאבי ראש

אנשים שיש להם נטייה לסבול מכאבי ראש ו"משלימים" שעות שינה במהלך סופי שבוע או חופשות, חווים בשל כך כאבים חריפים יותר. חוקרים מאמינים שהדבר נובע מההשפעה של שינה מרובה על מוליכים עצביים כמו סרוטונין. אנשים, ובני נוער במיוחד, שישנים עמוק אל תוך שעות הבוקר והצהריים חווים שינה "מופרעת" במהלך הלילה, האיזון בכימיה של המוח מופר וכך נגרמים כאבי ראש. בשל הסיבה הזו, כאשר אנחנו ישנים יותר מדי שעות בימים מסוימים, אנחנו קמים עם כאב ראש לא נעים.
סכנות בריאותיות של שעות שינה מרובות: גבר סובל מכאב ראש

3. העלאת הסיכוי לפתח סוכרת

כאשר אנחנו לא פעילים פיזית ולא נעים מספיק, רמות הגלוקוז בדמנו נשארות גבוהות לאחר ארוחות וזה מעלה את הסיכון לפתח סוכרת מסוג 2. בגלל הסיבה הזו, שעות שינה רבות מדי עלולות לגרום להתפתחות של סוכרת, שכן כאשר בני נוער ישנים לאורך יותר מדי זמן, גופם נשאר ללא תנועה ורמות הגלוקוז בדמם עולות בצורה מסוכנת. גיל הנעורים הוא גיל רגיש במיוחד מבחינת תפקודי הגוף, הלבלב ומערכת האינסולין ולכן חשוב שהם יקבלו שנות שינה מספיקות אך לא רבות מדי.

4. קושי לשמור על משקל תקין

חוקרים מצאו ששעות שינה מעטות מדי גורמות לעלייה במשקל וקושי להרזות, ומתברר שזה נכון גם כאשר מדובר בשינה רבה מדי. אנשים שישנים 9-10 שעות בלילה הם בעלי משקל גבוה יותר מאלו שישנים 7-8 שעות ויתרה מזאת, הם מתקשים להוריד במשקל גם כאשר הם נמצאים במשטר אימונים קבוע. משום שילדים ובני נוער רבים כל כך מודאגים בקשר למשקל גופם, רצוי שתדברו איתם על הנושא הזה כדי שהם יבינו שבילוי ימים שלמים במיטה משפיעה לרעה על הנתון הזה.
סכנות בריאותיות של שעות שינה מרובות: משקל ביתי ועליו סרט מדידה

5. היווצרות/החרפה של כאבי גב

בעבר, היה נהוג לחשוב שאחד הפתרונות היעילים ביותר לכאבי גב הוא שינה ומנוחה מרובים, אך כיום ידוע שזה לא נכון. יותר מדי שעות שינה עלולות לגרום להיווצרות של כאבי גב או להחרפה שלהם, שכן במצב של שכיבה וחוסר פעילות, שרירי הגוף, ובייחוד הגב, נחלשים ולא מצליחים לתמוך בגופנו כראוי. בני נוער שנמצאים בשלבים של צמיחה מתמדת צריכים תמיכה יתרה בגופם הגדל, ולכן שעות שינה רבות מדי עלולות לגרום להם לכאבי גב, שכן הם שכובים זמן רב ולא מחזקים את השרירים שלהם.

6. קושי לחשוב בצורה צלולה

אם אתם או ילדיכם חווים קושי להתרכז במהלך היום, יכול להיות שהדבר נובע משעות שינה רבות מדי במהלך הלילה וביום למחרת. במחקר שנערך בשנת 2014, חוקרים מצאו ששעות שינה רבות מדי יכולות "להזקין" את המוח בשנתיים יותר מגילו האמיתי ולפגוע בתפקודים מנטליים בסיסיים. כמובן שגם כאשר המוח לא מקבל מספיק שעות שינה, הפעילות שלו נפגמת ולוקח לנו יותר זמן לבצע משימות בסיסיות, כך שאיכות החיים שלנו עלולה להינזק. בשל הסיבה הזו, בני נוער עלולים לתפקד בצורה ירודה בלימודים, מה שישפיע על הצלחתם בתקופות של בחינות או בשלבי הלמידה היומיומיים.
סכנות בריאותיות של שעות שינה מרובות: נער ישן על שולחן לימודים לצד מחשב ולוח שנה

7. קיצור תוחלת החיים

זה אמנם נשמע מרתיע, אך מתברר ששעות שינה רבות מדי עלולות לפגוע לא רק באיכות החיים שלנו אלא גם באורכם הכללי. חוקרים סבורים שהעובדה הזו נובעת מהסיכוי המוגבר ללקות במחלות לב וסוכרת וכן בגלל תגובות דלקתיות שנוצרות בגוף בתדירות גבוהה יותר אצל אנשים שישנים יותר מדי שעות בכל יום. במחקר שהתפרש על 12 שנים ועקב אחר הרגלי השינה של נשים וגברים, נמצא שנבדקים שישנו יותר מ-10 שעות או פחות מ-7 בכל לילה, סבלו מאחוז תמותה גבוה יותר מאשר אלו שישנו 7-8 שעות בכל לילה. החוקרים משערים כי הבריאות הירודה שנובעת משעות שינה רבות מדי עלולה לסכן את החיים בטווח הארוך, שכן היא גורמת לנזק מצטבר שמביא למחלות כרוניות שפוגמות בגוף ומגדילות את הסיכוי לתמותה מוקדמת.

8. פגיעה במצב הרוח והחמרה של מצבי דיכאון

לדיכאון ושינה יש קשר הדוק למרות שלא ברור כיום מי גורם למה. ידוע רק שאנשים עם סוגים מסוימים של דיכאון ישנים במשך זמן רב יותר מאלו שאינם בדיכאון ולא רק זאת, שעות שינה רבות מדי עלולות להחריף מצבים של דיכאון. שינה ארוכה יתר על המידה עלולה להשפיע לרעה גם על מצב רוחכם ועל זה של ילדיכם, ויעידו על כך הריבים שאתם חווים עימם לעתים לאחר שהם ישנו במשך שעות ארוכות. 
סכנות בריאותיות של שעות שינה מרובות: ,אישה יושבת על אדן חלון

לסיכום, שינה היא דבר חשוב לכל אדם ובמיוחד לילדים ובני נוער שנמצאים בשלבי התפתחות וגדילה, אך מצד אסור להפריז בה. השתדלו שאתם וילדיכם תישנו 7-9 שעות במשך הלילה ואל תיתנו לשינה "לזלוג" לתוך היום הבא. אם אתם או ילדיכם הולכים לישון בשעות סבירות אך מרגישים שכמות השינה המומלצת לא מספיקה לכם, מומלץ שתלכו להיבדק אצל רופאים שיוכלו לגלות אם יש בעיה גופנית שגורמת לעייפות הזו. כך או כך, זכרו ששינה מרובה מזיקה לבריאות הפיזית והנפשית בטווח הרחוק והקצר ועלולה לגרום לבעיות חמורות שיהיה קשה לפתור אותן בהמשך החיים. 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו