maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

11 מיתוסים שגויים הנוגעים לאכילה אצל ילדים

כל הורה רוצה שילדיו יאכלו מזון בריא בכמויות המתאימות וכמו שלרוב קורה בכל תחום שבו לרבים יש עניין, לאורך השנים צצו לא מעט עצות, הנחיות וטיפים הקשורים לנושא, שחלקם נכונים ואחרים הם מיתוסים בלבד. כיוון שכל שכן, בן משפחה או חבר מייעץ לנהוג אחרת, קל מאוד להתבלבל ולהניח הנחות שגויות, וכדי להפריך אותן אחת ולתמיד, איגדנו עבורכם את כל האמת לגבי 11 מיתוסים מוכרים ובולטים בנוגע להרגלי האכילה של ילדים קטנים. לאחר קריאתם תוכלו לקבל החלטות חכמות הנוגעות לתזונתם של ילדיכם על בסיס עובדות מוצקות והמלצות מהמומחים בתחום.
 
 

1. חשוב ללמד ילדים לסיים את כל מה שבצלחת

בשעה שכולנו רוצים שילדינו יאכלו היטב, אילוץ הילדים לפעול כנגד מנגנון הרעב הטבעי שלהם ולהמשיך לאכול גם כאשר הם כבר שבעים, עלול לחזק יחס שלילי כלפי מזון או להוביל לעלייה במשקל. הדיאטנית מגי מון מציינת כי תפקידנו כהורים הוא לספק לילדינו מזון מגוון ובריא לבחירתו, אבל איננו אמורים להכתיב לילד כמה ממנו עליו לאכול. כל עוד ילדינו מקבלים צלחת שעליה מנות בריאות וחוסר הרעב שלהם לא נובע מנשנוש מיותר טרם הארוחה או מבעיה רפואית כזו או אחרת, מוטב להעניק להם את האפשרות לבחור אילו מזונות לאכול ובאיזו כמות. כך הם יתייחסו אל הארוחה כאל חלק מהיום ולא כאל עונש או מטלה מעיקה.

2. כדאי להכין מנות מותאמות במקרה של ילדים בררנים 

גם אם ילדיכם נוהגים בחשש כלפי מגוון רחב של מזונות, אך למרבה המזל מצאתם מספר מצומצם של מנות שהם אוהבים, מומלץ שלא להכין את אותן המנות פעם אחר פעם. הדיאטנית רייגן ג'ונס מציינת שבכל הנוגע לילדיה היא מציעה להם בכל ארוחה סוג מסוים של מזון שהיא יודעת שהם אוהבים, לצד מזון חדש שאולי ירצו לטעום ממנו. חשיפה עדינה וסבלנית של ילדים בררנים למזונות חדשים יכולה להשתלם עם הזמן, ואם תהיה להם גישה אל המזונות הללו מבלי שילחצו עליהם לאכול אותם, ייתכן שעם הזמן יגלו כלפיהם עניין וסקרנות בעצמם. לחצו כאן כדי להכיר טיפים נוספים להתמודדות נכונה עם ילדים בררנים.

3. מוטב "להחביא" את הפירות והירקות במנות אחרות, כדי להגביר את הסיכוי שהילדים יטעמו מהם

ילדים רבים עשויים להירתע מסוגים שונים של ירקות ופירות, מה שמותיר את הוריהם לא פעם מודאגים וחוששים לבריאותם. אחד מהפתרונות המוכרים הוא "להחביא" את הפירות והירקות בשלל מנות, כך שהילדים כלל לא ידעו שהם צורכים אותם. עם זאת, בשעה שמדובר בפתרון נוח במיוחד, הוא לא מתמודד עם בעיית הרתיעה ולכן הוא ימנע מילדיכם לצרוך את הירק או הפרי במסעדה או בארוחות מחוץ לבית. כמו כן, הסתרה של פירות וירקות באוכל מונעת מכם פתח לשיחה חשובה אודות יתרונותיהם לבריאות של הילדים, דבר שמאוד כדאי להסביר להם. הדבר המומלץ אם כך, הוא לנסות לשים דגש על דרך התצוגה של הפירות והירקות, ולהיעזר בצבעים כדי לעצב חיות, פרחים וכדומה כדי להפוך אותם לאטרקטיביים ומושכים את העין. תוכלו להיעזר ברעיונות העיצוב הבאים או אפילו לעשות זאת יחד עם הילדים.

4. לילדים יש טעם משלהם במזון, ולכן עדיף לעבור במסעדות ישירות לתפריט המותאם עבורם

מסעדות רבות מציעות תפריט ייחודי עבור ילדים, שלרוב כולל מנות כמו שניצלונים או צ'יפס. ילדים רבים אכן אוהבים את המנות הללו, אולם לעתים הן לא בריאות במיוחד, מגבילות אותם מלהכיר את שאר האפשרויות ומעודדות אכילה בררנית בהמשך חייהם. הדיאטנית קת'י סיגל מציינת כי הילדים שלה נהנים לעבור על התפריט יחד איתה ולעתים מזמינים את אותן המנות שהיא מזמינה, וייתכן שגם אתם תגלו שאם תקריאו לילדיכם כמה מהמנות מהתפריט הרגיל או תאפשרו להם לטעום מהצלחת שלכם, הם יגלו בכך לא מעט עניין ויכירו מגוון טעמים חדשים.
 

5. לא מומלץ לחשוף תינוקות למזונות בעלי טעמים דומיננטיים

הורים רבים נמנעים מלתת לילדיהם הקטנים הזדמנות לטעום מזונות בעלי טעמים "חזקים", מלוחים או חמוצים, ומשתדלים לדבוק במאכלים בעלי טעם עדין. הדיאטנית דיאנה רייס מציינת שדווקא  במהלך תקופת הילדות המוקדמת ילדים מוכנים יותר מכל לקבל טעמים חדשים, שכן הם טרם שמעו או רכשו ידע קודם שיכול להרתיע אותם. לפיכך, אלא אם כן לילדיכם יש אלרגיה מסוימת למזון, מומלץ להציג להם טעמים חדשים רבים ככל האפשר, בהתאם לגילם. גם תינוקות שעדיין צורכים מחיות וטרם עברו למזון מוצק יכולים ליהנות משלל רעיונות מקוריים, ותוכלו ללחוץ כאן כדי להכיר מספר מתכונים נהדרים.

6. ילדים צריכים לאכול מנות ביניים לעתים תכופות

הורים רבים מקפידים על כך שלילדיהם יהיה כל הזמן חטיף בתיק כדי שלא יהיו רעבים, אולם חשוב להיזהר ולהימנע ממצב בו הילדים מנשנשים ללא הגבלה גם כאשר אינם רעבים כלל. רייס מציינת כי כמו שמבוגרים לא זקוקים לחטיפים לאורך כל היום, כך גם ילדים, ומעבר מחשש לעלייה מיותרת במשקל, ייתכן שילדיכם גם לא יגיעו רעבים לארוחה עצמה וכך לא יקבלו את כל מה שגופם זקוק לו. במקביל, תוכלו לשבור את "שגרת החטיפים" או מנות הביניים הגדולות עם פרי או ירק, ואם ילדיכם יאכלו אותם תוכלו לדעת שהם באמת היו רעבים ולא אכלו משעמום או מתשוקה למזון מעובד.

7. סויה מזיקה לילדים

טופו, אדממה, חלב סויה ומאכלים נוספים שמבוססים על סויה ניתנים לצריכה גם על ילדים, כל עוד לא מגזימים בצריכתם. מון מציינת כי סויה היא מקור לחלבון צמחי ועשירה בסיבים, כך שאם אתם מעוניינים להעניק לילדיכם סויה כתחליף למוצר מסוים או כמזון משלים, ניתן לתת אותה כתוספת בארוחות לצד המנה העיקרית.

8. כאשר ילדים דוחים מנה מסוימת, אין טעם להגיש אותה שנית

כאשר מדברים על טעם נרכש, מתכוונים לא פעם לצורת האכילה של ילדים. במספר מחקרים נמצא כי פעוטות עשויים לנסות מזון חדש 15 פעמים לפני שיסכימו לאכול ממנו יותר מכפית אחת, כך שגם אם ילדיכם דוחים מזון מסוים ייתכן שמדובר בהפתעה ולא בהתנגדות אמתית. המתינו מספר ימים ונסו להגיש את המזון פעם נוספת. 

9. אם תמתיקו או תתבלו את הירקות של ילדיכם, הם ימנעו מלאכול אותם בצורתם הטבעית בעתיד

"ירקות יכולים לסייע בהגנה מפני סרטן ומחלות לב, ולכן חשוב לעודד את הילדים לאכול אותם מדי ארוחה" אומר התזונאי רוברט ברנט, ומוסיף שילדים שהתרגלו לאכול ירקות ופירות בילדותם, יתחילו לאהוב אותם לכשיתבגרו גם כאשר אלה יוגשו כפי שהם וללא כל תוספת. כמו כן, ברנט מציין כי תיבול או המתקת הפרי או הירק עשויים להפוך אותם לחלופות בריאות ועדיפות על פני חטיפים תעשייתיים' במסיבות ואירועים חברתיים. לדעתו, עדיף להציע לילדים שולחן כיבוד עמוס בפירות מרוחים במעט דבש, מאשר שולחן עליו מונחות עוגות ועוגיות.

10. אם אנחנו אלרגיים למזון מסוים, גם ילדנו יהיה אלרגי אליו ולכן מוטב להימנע מלתת לו אותו

הורים רבים שיש להם אלרגיה לסוג מזון מסוים התרגלו להמנע מלרכוש אותו, ולכן גם כאשר ילדיהם מגיעים לגיל בו הם יכולים לצרוך אותו, הם לא נחשפים אליו כלל. חלק מהאלרגיות למזון אמנם עוברות בירושה, אולם כפי שכבר הוכח במחקרים, הסיכוי של ילד להיות אלרגי למזון מסוים בעקבות בעיה דומה של הוריו עומד על 30% בלבד. אם מדובר במזון בריא שאתם מעוניינים שילדיכם יאכלו, היוועצו עם הרופא המשפחתי ונסו לחשוף את ילדיכם אל אותו המזון בזהירות ובכמויות מדודות כדי לבחון את תגובתם.

11. חטיפי דגנים, מיצי פירות ויוגורט לילדים הם מזונות בריאים ומומלצים עבורם

הורים רבים אשר קוראים את התיאור של מוצרים אותם הם רוכשים עבור ילדיהם, מניחים שהחלופות הרבות הקיימות כיום בסופרים, שחלק לא מבוטל מהן משווקות כ"מזונות בריאים המותאמים במיוחד לילדים" הן דבר שמומלץ לרכוש. עם זאת, ההצהרות הבריאותיות של חברות המזון אינן תמיד דבר שאפשר לסמוך עליו, ושלושת המוצרים שצוינו הם רק חלק מבין רשימה ארוכה של מזונות שתרצו להרחיק מביתכם. לחצו כאן על מנת להכיר 12 מוצרים שלא מומלץ להעניק לילדים, אף על פי שהם משווקים כבריאים במיוחד.
 
 
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: