maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

10 פתרונות מובילים לבררנות במזון אצל ילדים

כהורים, רובנו מכירים את התסריט הבא: הילד מתיישב לאכול את ארוחת הצהריים שהכנו עבורו, אולם למראה ירקות בריאים, מנות שהוא לא מכיר או היעדר סוג המזון האהוב עליו, ממעיט לאכול או מסרב לחלוטין להתקרב אל הצלחת. ילדים רבים מגלים בררנות כלפי מזון ברמות שונות, וכיוון שחשוב לנו שילדינו יאכלו בריא ויקבלו את כל מה שהם זקוקים לו, אנו חשים לא פעם שזמני הארוחות הופכים לזירת קרבות וכעסים. 10 הכללים הבאים כוללים מספר עצות, רעיונות ופתרונות להתמודדות ופתרון בעיות של אכילה בררנית אצל ילדים, והם יעזרו לכם להפוך את הארוחות למהנות ובריאות יותר עבור הילדים, ולרגועות ויעילות יותר עבור כל המשפחה.

בררנות במזון אצל ילדים
 
1. השתמשו בכלל "שרשרת המזון"
 
מטבע הדברים, אין דבר שאכלנים בררנים נרתעים ממנו יותר מאשר מאכל חדש לחלוטין שהם לא מכירים אשר מצא את דרכו לצלחת שלהם. אחת הדרכים היעילות ביותר להרחיב את התפריט של הילדים הוא לוותר על "הצנחת" מזון לא מוכר לצלחת, ובמקום להוסיף מאכל חדש להתחיל דווקא בהצגת סוג שונה של מזון מוכר. לדוגמה, אם הילד אוהב צ'יפס, לא להציע לו מיד חלופה בדמות בטטה, אלא להתחיל קודם כל בהצעת צ'יפס מחברה שהוא לא מכיר. לאחר שיתנסה במותגים, חברות או אופני הגשה שונים ותראו שלאט לאט הוא ניגש אל הצלחת בביטחון רב יותר, עברו להוספת מזון שדומה בטעם ובמרקם, כמו תפוח אדמה אפוי. בהמשך, עברו לפירה תפוחי אדמה, אחר כך לפירה עם רוטב ורק לבסוף לבטטה. הסיבה שהשיטה עובדת היא כי שרשרת המזון מותאמת אישית להעדפותיו של הילד, וקצב החלפת ה"חוליות" בשרשרת מותאם לצרכים שלו. בדרך זו, במקום לחוש לחץ מיידי מול מזון חדש לגמרי, הילד הולך בכל פעם צעד אחד בדרך אל היעד עד שהוא מצליח להגיע אליו בכוחות עצמו.
 
2. חסלו את האכילה שנובעת מתוך שעמום
 
ילדים רבים התרגלו להגיע אל הארוחות כשהם לא לגמרי רעבים, אחרי שאכלו חטיפים לאורך היום או פשוט בגלל שהמרווחים בין ארוחת הצהריים לארוחת הערב היו קצרים מדי עבורם. מובן שברגעים כאלה כל אחד מאיתנו הופך לבררן יותר, והרצון לאכול בריא פוחת עוד יותר. זה לא אומר כמובן שילדים לא צריכים לאכול בין הארוחות, אבל קיים הבדל בין ארוחה קלה לבין מזון שהוא תוצר של "אימא, משעמם לי". אם אתם מוצאים את הילדים דורשים חטיפים אחד אחרי השני כשהם לא באמת רעבים, נסו לערב אותם בפרויקטים בבית, רשמו אותם לחוג, צאו איתם לגינה או ערבו את האחים הגדולים שלהם ובקשו שייצאו איתם לסיבוב. מעבר לשבירת השעמום, פעילות ספורטיבית גם מסייעת לפתוח את התאבון, כך שהם יגיעו אל ארוחת הערב רעבים יותר והסיכוי שלהם להתנסות במזון חדש יגדל.
 
בררנות במזון אצל ילדים
 
3. התחילו ביישום אכילה בריאה בארוחת הבוקר
 
אם אי פעם הכנסתם לתיק של הילדים חטיפי גרנולה רגע לפני שהם יצאו מהבית או הבאתם להם כריך עם ממרח כשאתם מזרזים אותם להיכנס אל הרכב, אפשר להניח שהתוצאות לא היו משביעות רצון. התסכול מחוסר היכולת לאכול בריא בתזזיתיות המאפיינת את שגרת הבוקר קיים בבתים רבים, ולפני שמנסים לשנות את התפריט של הילדים כדאי להתחיל בארגון השגרה עצמה. ותרו על ניסיונות ההאכלה של הרגע האחרון, והשתדלו לעשות את המירב במטרה להקדיש לפחות 10 דקות לישיבה על יד השולחן על מנת לאכול את הארוחה בקצב איטי יותר. נסו לשלב אפשרויות מזון שלא גוזלות זמן רב כמו פירות, יוגורטים או אפילו שייקים שניתן לשתות מתוך כוס. אווירה נעימה ורגועה יותר תהפוך את הארוחה מאיום לרגע משפחתי שהילדים עשויים ליהנות ממנו, מה שיכול לשנות את כל המשך היום כולו עבורם. בנוסף, ברגע שתדעו שהילדים אכלו משהו בריא בבוקר, מעט מהלחץ בכל הנוגע לאכילה שלהם יוסר מעליכם, ולכן תלחיצו את הילדים פחות במשך שאר היום.
 
4. הבינו שילדים אוכלים עם העיניים
 
כולנו נהנים יותר ממזון כאשר הוא מוגש בצורה אסתטית ומעניינת, מוצאים את עצמנו "מזילים ריר" כאשר אנחנו רואים מה השולחן שלידנו במסעדה מקבל ולפעמים אף מוכנים לשלם על מנה יותר בשל כך. גם אצל ילדים, במיוחד הבררנים שבהם, העיניים אוכלות הרבה לפני הפה, ותצוגת המזון עשויה לקבוע האם הם יטעמו או יבחרו להתעלם ממנו. ילדים יחשבו שכרוב הניצנים טעים יותר כאשר הוא משופד על קיסם בין ירקות שהוא כבר מכיר ולא קצוץ בקערה כחלק מסלט, וחלקם יעדיפו לקטוף אותו מהגבעול במקום להרים אותו באמצעות מזלג. למרות שאף אחד מאיתנו הוא לא שף, כל אחד יכול למצוא את הדרך הטעימה ביותר לסדר את המזון טרם הארוחה. מצאו את צורת ההגשה שהילדים שלכם יתחברו אליה: סדרו ירקות חתוכים על מגש צבעוני במקום בצלחת הרגילה, מזגו את שייק הפירות לכוס מיוחדת במקום לספל הרגיל של הילד ועוד.
 
בררנות במזון אצל ילדים
 
5. ערבו את הילדים בתהליך ההכנה
 
אפשרו לילד לגלות מה קורה "מאחורי הקלעים" על ידי הפיכתו לעוזר הראשי שלכם במטבח בחלק מהארוחות. הכירו לו את הרכיבים של המנות, חלקו לו מטלות ותחומי אחריות והפכו את הארוחה מפעילות מלחיצה לפרויקט שהילד יתגאה על החלק שלו בו. במהלך ההכנה טעמו בעצמכם את המזון והציעו ממנו לילד, אפשרו לו להתנסות במרקמים ולהציץ אל הסירים. אם אתם רואים שהילד נהנה, שדרגו אותו לדרגת "הטועם הראשי" שיוכל גם להסביר ולייעץ בעת הגשת המנות לשולחן אודות המנות הטעימות ביותר. הכנסת הילד למטבח תאפשר לו לפתח מערכת יחסים עם סוגי מזון רבים, תהפוך את המנות הסופיות לפחות מאיימות ותלמד אותו מה נמצא בכל אחת מהן. התהליך הזה עשוי לגרום לחלק מהילדים להתיידד עם כמה מהרכיבים במטבח, ויעודד אותם להיפתח אל התנסויות חדשות בתחום המזון.
 
6. הוסיפו משחק  
 
שלבו מזונות חדשים גם במשחקים מחוץ למטבח. שחקו עם הילד במשחקי ניחושים באמצעות הפעלת חושים שונים: מרקמים – הילד ייגע במזונות שונים (חלקם מוכרים וחלקם חדשים) עם עיניים מכוסות וינסה לנחש במה מדובר, מה המרקם מזכיר לו ולאיזה מזון אחר הוא דומה. ריחות – הילד יריח מספר סוגי מזון ויאמר איזה ריח הוא אוהב ואיזה פחות, מה הריחות מזכירים ועוד. טעימות – איזה מבין טעמים דומים הוא המזון שהוא מכיר? איזה טעם דומה למשהו אחר? האם זה מתוק, מלוח או מר?
 
בררנות במזון אצל ילדים
 
7. הגישו ארוחה בשלשות
 
בנוסף להגשה אסתטית, יישמו גם את שיטת ההגשה בשלשות בכל הנוגע לצלחת של הילד. משמעות השיטה היא להקפיד לשים בצלחת שלו שני מזונות אהובים ומזון אחד חדש. הפגישה שלו עם מזונות שהוא מכיר תאפשר לו להרגיש שהוא נכנס לשטח מוכר, וכיוון שהחלק המוכר גדול מהאזור החדש והלא נודע, הילד ירגיש שהאוכל נמצא תחת שליטתו והוא ייגש אל האכילה מבלי להיכנס ללחץ.
 
8. אל תשקרו לגבי תכולת הצלחת  
 
מבט חושד או שאלת "מה זה?" בזמן הגשת האוכל, עשוי לגרום לרבים מאיתנו לנסות להסתיר את העובדה שמדובר באוכל בריא או חדש, לשקר לגבי שם הירק או להסתיר אותו תחת ערימה של מאכלים מוכרים. עם זאת, מדובר בשיטה שמצליחה לשכנע רק מעטים מבין הילדים הבררנים, בעוד שרובם המכריע מגלה בשלב מסוים של הארוחה שהמנה ששווקה להם בתור משהו אחד היא בעצם דבר אחר לגמרי. חלק מהילדים יפסיקו את האכילה באופן מיידי, ואצל אחרים גורם ההפתעה עלול אפילו לגרום לחזרה אחורנית, ולהפוך אותם לבררנים יותר, אפילו לגבי מזון מוכר במחשבה שאולי גם הוא עשוי להיות הפתעה לא נעימה.אשז במקום לייפות את המציאות, ספרו לילד על מה מדובר והציעו לו לטעום. הראו לו שגם לשאר בני הבית יש את אותו המזון על הצלחת והם נהנים ממנו.
 
 
בררנות במזון אצל ילדים
 
 
9. בטלו את שיטת השוטר ואת הצבת היעדים
 
בעת הארוחה, רבים מאיתנו מבצעים את אחד משני הדברים הבאים: ראשית, אנחנו לוקחים על עצמנו את תפקיד השוטר, מתיישבים לצד הילד ומפקחים על מה שמתרחש בצלחת שלו בכל רגע נתון. השיטה הזו עשויה לגרום לילדים "לעשות דווקא" עקב הלחץ שחלקם חשים כשהם מפתחים תחושות רעות מידיות כלפי תכולת הצלחת – אם אימא יושבת על ידי, סימן שהאוכל לא טעים. במקום זה, במהלך הארוחה אל תסתכלו על הצלחת של הילד ונסו לדבר על נושאים אחרים. ייתכן שדווקא חוסר המחשבה על האוכל היא שתגרום לילד לאכול מתוך הסחת הדעת. במקביל, הימנעו גם משיטת הצבת היעדים. יעד כמו "תאכל 3 כפות", מבטל יעדים של אכילת כף או שתיים, שייתכן שדווקא בהם הילד מצליח לעמוד. אם הילד טועם בעצמו מהמזון החדש, אל תשכחו להחמיא לו על כך בסוף הארוחה על מנת לסיים אותה בתחושה חיובית.
 
10. המתינו עם ביצוע המרות המזון  
 
גם כאשר ילדכם מתחיל להתנסות עם מזונות חדשים על בסיס קבוע, הימנעו מלהפסיק לחלוטין לתת לו מזונות אהובים ועשו זאת בצורה הדרגתית מאוד. קיצוץ פתאומי עשוי לגרום לילדים לחשוב שהתקדמות בדרך הבריאה עשויה "להעניש" אותם, כך שהם יחששו, יסתייגו ואף יסוגו מהדרך החיובית שעלו עליה. המתינו עד שהילד מרגיש נוח לחלוטין עם המזון החדש, הפחיתו מעט בכמות של מזון מוכר ובצעו את ההפחתה בצורה הדרגתית עד לצריכה שלו אחת למספר שבועות.
 

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: