print header

8 שיטות נפלאות שמשמשות מורים להעצמת ילדים ויעזרו גם לכם

 הורים רבים רוצים לעזור לילדיהם לצמוח, לגדול ולהתפתח, אך לפעמים משימה שכזו היא אתגר לא פשוט. ניתן למצוא ברחבי הרשת טיפים רבים  שקשורים לתחום זה, אך חלקם לא תמיד מתאימים לכולם ולכן לא תמיד יעילים. אם אתם מחפשים מקור נהדר ומנוסה לעצות, כזה שמתמודד עם ילדים ביומיום, אולי כדאי שתקשיבו למורים של ילדיכם - שלא רק עוסקים בהקניית ידע לדור הצעיר, אלא גם בחינוכו ובהעצמתו. במהלך שנותיהם במקצוע זה, אספו מורים מרחבי העולם טיפים רבים שאפשר להוציא מכותלי הכיתה ולקחת לביתכם, ושיכולים לעזור לכם כהורים להעלות לילדכם המתוק את ביטחונו העצמי. עצותיהם אמנם מתמקדות בדור הצעיר, אבל בהחלט יכולות לעזור לאנשים מכל הגילאים, גם לאלו שסיימו את בית הספר לפני כמה עשורים. אתם מוזמנים להכיר 8 שיטות נהדרות של מורים להעצמה ולהעלאת ביטחון עצמי של תלמידים, שיכולות לעזור לילדכם בפרט ולאנשים בגילאים שונים בכלל. 
 
טיפים של מורים להורות: ילדה מחייכת ומרימה ידיים

1. החמיאו לילדכם

הבן שלכם הגיע להישג שראוי לציון, כמו הצלחה בבחינה קשה או מתן תשובה יפה במהלך שיעור? הוא ודאי ישמח לשמוע מילה טובה מהמורה שלו לא רק באופן אישי, אלא גם מול כל חבריו לכיתה. תגובה שכזו תגרום לו להרגיש חשוב, תעלה את ביטחונו האישי ותיתן לו מוטיבציה להמשיך להתאמץ כדי להצליח שוב.
 
בשל כך, אם אתם רוצים לגרום לילדכם להרגיש טוב יותר ולעבוד קשה כדי לשחזר הישגים ואפילו להתעלות עליהם, אמצו שיטה זו והחמיאו לו שוב ושוב גם בשיחה אישית וגם מול כל המשפחה. ברגע שהוא יראה כמה אתם מעריכים את מאמציו, הוא יבין שהוא מסוגל להגיע להישגים, ולכן הוא ירצה להצליח שוב ושוב. כתוצאה מכך הוא ילמד להאמין בעצמו, ומפני שהוא יראה שהוא יכול להגיע לגדולות – ביטחונו העצמי יגבר.

2. אל תתקנו כל טעות קטנה

אחד מתפקידיהם של מורים הוא להקנות לילדים מידע מהימן, ובשל כך ישנם כאלו שמקפידים לתקן כל טעות שנאמרת על ידי תלמידים. למרות שהרגל שכזה קולע למטרה שלשמה הילדים הולכים לבתי ספר, הוא לא בהכרח מומלץ – ואם גם אתם נוהגים כך בביתכם, כדאי שתקשיבו לעצתם של מורים שנוהגים נכון ולא עושים זאת בכל מצב. כאשר ילדכם מתבטא, הן בבית והן בכיתה, חשוב לתת לו לסיים את דבריו, גם אם הם מלאים בשגיאות  מכיוון שכשממהרים להעמיד אותו על טעותו, הוא עלול להיעלב או לאבד את קו מחשבתו, ולבסוף להפסיק לדבר.
 
בנוסף, הערות שכאלו, שמתמקדות בטעויותיו של הילד ולא במסרים החשובים העולים מדבריו, יכולות להוריד את ביטחונו העצמי. בגלל סיבות אלו, זכרו שלפעמים כדאי להתעלם מטעויות קטנות ולהתייחס לרעיון הכללי שילדכם מנסה להעביר, כי עצם ההתבטאות שלו חשובה יותר וגורמת לו להרגיש טוב יותר עם עצמו.
טיפים של מורים להורות: תרגיל כתוב בגיר על לוח: 3=1+1

3. אפשרו לו ללמוד את מה שמעניין אותו

תלמידים לומדים בבית ספר מקצועות שבעיני רבים נחשבים כפחות מעניינים - כמו חשבון, תנ"ך ואנגלית - ומעטים מעמיקים את הידע בנושא שבאמת מרתק אותם. בשל כך, מורים רבים משתמשים בשיטות מיוחדות שנועדו לאפשר לתלמידיהם להרחיב אופקים, ושאותן אפשר ליישם גם בבית; כדי לעזור לילדכם להתמקצע בנושא שמעניין אותו, תוכלו למשל לקבוע בכל שבת זמן מוקצב שבו הוא ישאל אתכם שאלה שעליה תנסו לענות לבד או בעזרת שיטוט באינטרנט.
 
לאחר מכן, תוכלו להחליט יחדיו על נושא שמעניין אותו ושבו הוא יעמיק במהלך השבוע, למשל אודות סגנון מוזיקלי או חיה מסוימת לבחירתו. אם הוא מבקש עזרה בחיפוש, הדריכו אותו בקווים כלליים בלי "לעבוד" בשבילו ולמצוא עבורו מידע, ולבסוף תוכלו לבקש ממנו להציג בפניכם את כל מה שלמד בעניין. כך יגלה ילדכם שאפשר להשכיל גם בשעות הפנאי אודות מה שמעניין אותו, וככל שיהיה לו יותר ידע כללי – הוא יהיה יותר מועצם ובטחונו העצמי יגדל.

4. הגברת תחושת האחריות

בהמשך לסעיף הקודם שמעודד חיפוש מידע ושאילת שאלות, מורים רבים מלמדים את תלמידיהם להבדיל בין מטלות שחייבים לעשות, לבין אלו שהם בגדר בחירה. כך למשל הם מפרסמים על גבי קירות הכיתה או על הלוח שתי רשימות  "חובה לעשות" ו-"אפשר לעשות", שבהן מופיעות מטלות שונות. הרשימה הראשונה כוללת משימות שעל כל התלמידים לבצע, כמו שיעורי בית, עבודות ומבחנים, ובשנייה מוצגות שלל מטלות שמתוכן כל ילד יכול לבחור את אלו המרתקות אותו.
 
תוכלו לאמץ שיטה נהדרת שכזו על ידי פרסום 2 רשימות ובהן משימות המותאמות לצרכי הבית, ולכלול בראשונה מטלות חיוניות כמו "צחצוח שיניים" ו-"ניקוי החדר", ובשנייה משימות כמו "חיפוש מתכון קל לארוחת שישי" ו-"היכרות עם מדינה באירופה שניסע לטייל בה". בחירת המטלות שתיעשה על ידי ילדכם תגרום לו לחוש שהוא שולט במעשיו ובחייו, ובכך תעלה את ביטחונו העצמי. 
טיפים של מורים להורות: משחת ומברשת שיניים

5. שאלו אותו אודות תחומים שהוא מתמצה בהם

במהלך שנת הלימודים, כל מורה לומד להכיר את תלמידיו ואת מה שמעניין אותם, ומידע שכזה יכול לסייע לו להעלות את ביטחונם העצמי בדרך מיוחדת: לשאול אותם שאלות אודות דברים שהם יודעים. כך למשל, יכול המורה לשאול תלמיד שמתמצה במוזיקה אודות שיר מסוים, או לאתגר ילד אחר חובב טכנולוגיה בשאלה לגבי מחשבים. ברגע שאיש חינוך, שנתפס כבעל סמכות, שואל את תלמידיו אודות נושאים שהם מתמחים בהם, והם יכולים לענות לו ולתת תשובה משלהם - ביטחונם העצמי עולה.
 
בשל כך, כדאי שתאמצו הרגל שכזה ותשאלו את ילדכם אודות נושא שמעניין אותו ושהוא מתמצה בו יותר מכם. הוא מומחה לאפליקציות מסוימות? בקשו ממנו להסביר לכם על אחת שמעניינת אתכם. הוא חובב מוזיקה והאזנתם ברדיו לשיר יפהפה שאתם מעוניינים לשמוע שוב? בדקו עימו האם הוא מכיר אותו, כפי שאבי עושה מדי פעם וגורם לי לחוש כמו פרופסורית בתחום. מומחים רבים מבטיחים לכם שדרך שכזו תעצים את ילדכם ותגרום לביטחונו העצמי לעלות במהרה.

6. למדו אותו אוצר מילים גבוה

ילדכם לומד בבית ספר מילים חדשות בשפה גבוהה במסגרת שיעורי תנ"ך, ספרות ולשון, כמו גם דרך יצירות שונות המוקראות בכיתה, וכן על ידי הקשבה למוריו, שמשתמשים במילים שכאלו תוך כדי דיבור. אם אתם רוצים להעשיר את אוצר המילים של ילדכם, כדאי שתאמצו הרגל שכזה ושתלמדו אותו מילים חדשות שחשוב לכם שיכיר.
 
דרך מוכרת אפשרית לעשות זאת היא לעודד אותו לקרוא, אך יש גם שיטות פשוטות יותר. למשל, בצעירותי אמי אהבה לשאול אותי אודות מילים נרדפות למילים נפוצות, כמו "רקיע" לשמיים ו"מטר" לגשם, ובזכותה למדתי להשתמש בהן לפני חבריי לכיתה. אני זוכרת כמה התגאיתי בעצמי כשהמורה שלי שאלה בכיתה מה פירושן, והייתי היחידה שידעה את התשובה. בנוסף, ככל ששפתו של ילדכם תהיה יותר גבוהה, יהיה לו קל לבטא רעיונות באופן עשיר ולתקשר עם אחרים בעתיד, וכתוצאה מכך ביטחונו העצמי יהיה גבוה והוא יגיע ליותר הישגים.
טיפים של מורים להורות: מילון פתוח

7. הערכה עצמית

מורים שונים שרוצים להכיר את תלמידיהם בתחילת שנה, עורכים פעילות נהדרת שבמהלכה הילדים נדרשים למנות 10 דברים שהם אוהבים בעצמם ושהם טובים בהם, ו-5 דברים שהם מתקשים בהם. בסוף השנה פעילות זו מתבצעת שוב כדי לראות האם התשובות השתנו ולזהות את תהליך ההתקדמות שקרה במהלך החודשים שחלפו.
 
תוכלו לאמץ הרגל נהדר שכזה ולבצע אותו אפילו כל חצי שנה, ואף לשדרג אותו על ידי תיעוד התשובות, כך שתוכלו לחזור אליהן בכל פעם ולראות מה השתנה. אם ילדכם מתקשה למצוא מספיק דברים שהוא טוב בהם, הבינו זאת כסימן לביטחון עצמי נמוך, ועזרו לו להתחיל להאמין בעצמו בעזרת הדרכים שמופיעות בכתבה זו. בעזרת פעילות שכזו תכירו את ילדכם יותר טוב, ותוכלו לעבור יחד עימו תהליך התבגרות בו הוא הופך ליותר בטוח בעצמו.

8. למדו שמותר לטעות

ילדים רבים חוששים לטעות בכיתה, בין אם מכיוון שהם תלמידים טובים ששואפים תמיד להיות צודקים, ובין אם מכיוון שהם מפחדים שיחשבו שהם לא מספיק חכמים. אני זוכרת שבמשך שנים חששתי לשגות כי לא רציתי לפגוע בתדמית שפיתחתי כתלמידה מצטיינת, ורק לקראת סוף התיכון הבנתי שמותר לי לטעות, כי גם זו דרך להחכים. מורים רבים מחנכים את תלמידיהם ששגיאות הן חברים שמלווים אותנו במהלך תהליך הלימוד, ושאין בהן בושה - כי בסופו של דבר כולנו טועים לפעמים.
 
אם תקנו לילדכם שיעור חשוב שכזה, בו הוא יראה ששגיאה היא לא אות קלון אלא דבר חיובי שנועד לסייע לו להתקדם בחיים, הוא יוכל ללמוד ממנה ולהבין שדווקא אלו שיש להם ביטחון עצמי גבוה מרשים לעצמם לטעות מדי פעם. בהמשך לסעיף השני, זכרו גם לא לתקן את ילדכם על כל שגיאה קטנה, אלא רק על כאלו שהן מהותיות ושתיקונן אכן עשוי לסייע לו להתפתח. יישום שיטות נפלאות אלו, שמוכיחות את עצמן בבתי ספר, יעזור לכם ולילדכם להפוך לאנשים בטוחים יותר ומאושרים יותר.
 
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו