maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

היתרונות הבריאותיים המפתיעים של שחיית חתירה

 שחייה נחשבת לאחת מהדרכים הטובות ביותר לשמירה על הכושר הגופני וגם לפעילות פנאי וספורט פופולרית שרבים נהנים ממנה ללא שום קשר ליתרונות הבריאותיים הרבים שלה. בשל כך זה לא מפתיע לגלות שרבים מהאנשים שלא שוחים באופן קבוע היו רוצים לעשות זאת, אך הם חוששים שלא בצדק מתהליך הלמידה או שהם מרגישים שהם לא שוחים ביעילות ובנוחות שהם שואפים אליה. ניתן להבין את אותם האנשים משום שלמראית עין שחייה עלולה להיות פעילות מרתיעה; ריבוי הסגנונות השונים והעובדה שבני האדם הם יצורים יבשתיים מטבעם בהחלט תורמים לכך. החדשות הטובות הן שלמעשה לא מדובר בנושא מסובך, ואנחנו כאן כדי לעשות קצת סדר בבלגן ולהסביר לכם על היתרונות של סגנונות השחייה השונים ועל הדרך שבה תוכלו להפוך לשחיינים מצטיינים ב-10 שעות – בהתחייבות!
 
יתרונות שחייה: גבר שוחה בבריכה
 

יתרונות השחייה

למרות ההבדלים בין סגנונות השחייה השונים, שנבדלים זה מזה בכמות המאמץ שהם מצריכים משרירי הגוף השונים, כמעט כל סגנונות השחייה חולקים כמה מאפיינים שמובילים ליתרונות בריאותיים משמעותיים:
 
שחייה תרומת לכושר הגופני ולבריאות הלב: שחייה היא למעשה סוג של אימון אירובי, כלומר פעילות שמצריכה מאמץ סביר שניתן להתמיד בו לאורך זמן ושמפעילה קבוצות שרירים גדולות.
 
שחייה מאפשרת לשרוף קלוריות במים: רק לשם הדוגמה, גבר במשקל של כ-80 ק"ג ישרוף כ-380 קלוריות במהלך חצי שעה של חתירה, ואילו אישה במשקל של כ-55 ק"ג תשרוף כ-270 קלוריות. מדובר במספרים מרשימים מאוד שמתווספים לכל שאר היתרונות של סגנון החתירה ושל השחייה בכלל, אבל לא כל אחד יכול ליהנות מהם... בהמשך הכתבה נסביר מה המפתח לדלת הקסמים הזו.
 
שחייה מחזקת את העצמות: מחקר שפורסם ב-Journal of Applied Physiology הראה ששחייה תורמת לשיפור צפיפות המינרלים בעצם (BMD) ולמעשה היא הייתה הפעילות שהגיעה למקום השני במדד ההשפעה החיובית הזו, אחרי פעילות הריצה שהיא כידוע פחות מומלצת לסובלים מבעיות ברכיים ורגליים.
יתרונות שחייה: צילום רנטגן של עצמות
 
שחייה מפעילה שרירים מוזנחים: במהלך השחייה עלינו לדאוג שכל הגוף שלנו יישאר מאוזן בערך בגובה פני המים. לצורך כך יש להפעיל את שרירי הגב ואת שרירי הליבה העמוקים שעוזרים לשמור על האיזון ושרבים מאיתנו כמעט ולא משתמשים בהם.
 
שחייה נחשבת לפעילות בטוחה: בזמן השחייה, מים תומכים בכל משקל הגוף וגם אין שום סכנה לזעזועים שיפגעו בשרירים או בעצמות. כמו כן משקל הגוף במים הוא כ-10% ממשקלו על היבשה, מה שאומר שאין עומס על המפרקים והשלד.
 
שחייה מאריכה את תוחלת החיים: על פי מחקר ענק שפורסם לאחרונה באנגליה, שחייה יכולה להאריך את תוחלת החיים שלנו ולשפר את איכותה. תוצאות המחקר הזה מתווספות למחקר שנערך באוניברסיטת דרום קרוליינה בארה"ב, אשר בחן יותר מ-40 אלף גברים במשך 32 שנים. ממצאי המחקר הראו שלגברים אשר עסקו בשחייה היה שיעור תמותה נמוך יותר (כ-50% פחות) בהשוואה לאלו שעסקו בהליכה או ריצה, וכמובן שגם ביחס לאלו שלא עסקו בפעילות גופנית כלל וכלל.
יתרונות שחייה: אישה מאושרת צפה במים

בעיה: שחייה בסגנון החזה עלולה לגרום לפציעות

סביר להניח שחזה הוא סגנון השחייה הראשון שאליו נחשפתם כילדים, והסיבה לכך היא שהוא נחשב לסגנון קל ללימוד בסיסי, אך לצד זאת גם לאיטי ולכזה שקשה מאוד לשפר את יעילותו. סגנון זה מפעיל מספר שרירים יחסית קטן והוא עלול לגרום לכאבי גב, צוואר וברכיים אם לא שוחים בתנוחת הגב הנכונה או משום שמבצעים תנועות חזקות ופתאומיות מדי כשמוציאים את הראש מהמים כדי לנשום. 

95% מהאוכלוסייה מעל לגיל 18 לא מצליחים לשחות מעל ל-5 דקות בסגנון חתירה

סגנון החתירה גורם לנו להפעיל כמעט את כל שרירי הגוף המרכזיים שפועלים כנגד ההתנגדות של המים והוא נחשב למחזק הגב היעיל ביותר. זוהי סיבה אחת מבין רבות לכך שאורתופדים, מומחי כאב ופיזיותרפיסטים ממליצים לשחות חתירה. הבעיה היא ש-95% מהאוכלוסייה לא יכולים לשחות 400 מטר חתירה מבלי לעצור באמצע כדי לנוח. הסיבה לכך היא לא גיל מתקדם או כושר גופני נמוך, אלא מיומנות טכנית לקויה. רוב האנשים מתמקדים בתנועות הגפיים כאשר הם שוחים בסגנון החתירה, והן אמנם חשובות לתהליך, אבל הסוד טמון בשרירי הליבה. כאשר לומדים כיצד להשתמש בסגנון החתירה בדרך הנכונה, אפשר ליהנות מכלי עוצמתי במיוחד לחיזוק הגוף ולשמירה על הבריאות ואולי אף חשוב מכך, פעילות מהנה שגורמת לסיפוק רב ולתחושת גאווה בלתי מבוטלת.
יתרונות שחייה: גברים שוחים בסגנון חתירה

אמריקה בישראל - איך אפשר לשחות בסגנון השחייה הטוב ביותר, בדרך הטובה ביותר?

ה"סוד" שמאפשר לאנשים בכל רחבי העולם לעשות זאת נקרא TI, בית הספר לשחייה הגדול בעולם אשר פיתח שיטת לימוד ייחודית לשחיית חתירה. כל אדם בוגר שמוכן להכניס את ראשו לתוך המים ויודע לשחות בסגנון כלשהו, לאו דווקא חתירה, יכול ללמוד את המיומנויות שיאפשרו לו לשחות כמו מקצוען וליהנות מכל היתרונות שתוארו עד כה. המיומנויות האלו נלמדות במסגרת 10 שיעורים בקבוצות קטנות שמנוהלים על ידי מדריכים מוסמכים בכל רחבי הארץ, שנמצאים בתוך המים ביחד עם התלמידים. המדריכים עושים שימוש בשיטת הלימוד הייחודית של T.I (ראשי תיבות של Total Immersion) ששמה דגש על התקדמות הדרגתית ומעשית והיא כל כך יעילה ומצליחה, עד שהם מוכנים להתחייב על הצלחת התלמידים בסופם של 10 האימונים. אנשי התוכנית מכנים את ה-TI "הדלת האחורית" לספורט ולאימוץ אורח חיים בריא, בשל השינוי המשמעותי שלימודי השחייה סיפקו כבר ליותר מ-30,000 ישראלים. אם אתם רוצים לשפר את איכות חייכם וללמוד לשחות כמו המקצוענים, אתם מוזמנים להצטרף אליהם!
 

פרסומת

מקור: הכתבה בשיתוף ti swim
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: