maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

בעזרת הוויטמין הזה תוכלו להקטין את הסיכון לגלאוקומה

 כשחושבים על בריאות העיניים ועל וויטמינים הדבר הראשון שקופץ לראש הוא ויטמין A, שאותו אפשר למצא בגזרים, מוצרי חלב, פטרוזיליה, בטטות ועוד, אך מתברר שיש עוד רכיב טבעי וחשוב שכדי להכיר בהקשר הזה. בהחלט ייתכן שחומר טבעי, נפוץ ויומיומי כוויטמין B3 ישמש בעתיד למניעת גלאוקומה, אחת ממחלות העיניים הקשות ביותר כיום. המסקנה הזו עולה ממחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת המדעי Science, אשר פותח פתח לתקווה לגבי הטיפול במחלה. כיצד שני הדברים האלו קשורים זה לזה? מהי בעצם גלאוקומה ומהם המקורות המומלצים לצריכת ויטמין B3? כל התשובות בכתבה הבאה.
 
עין
 

קצת מידע על גלאוקומה...

קרוב ל-60 מיליון איש ברחבי העולם חולים בגלאוקומה (ובעברית – ברקית), קבוצה של מחלות עיניים המאופיינת בפגיעה בעצב הראייה. הגורם העיקרי למחלה הוא עלייה בלחץ תוך-עיני, אך קיימים גורמים נוספים וביניהם סוכרת, יתר לחץ דם, מחלות ראייה קודמות ומוצא אפרו-אמריקני (אוכלוסייה בעלת רגישות גבוהה לגלאוקומה). גלאוקומה היא מחלה כרונית המחייבת טיפול לאורך השנים ולמרה הצער היא חשוכת מרפא, כלומר לא ניתן להחזיר את הגלגל לאחור ולהשיב את הראייה לקדמותה, אך ניתן לעצור את מהלכה על ידי טיפול מתאים. 
 
כאמור, הגורם העיקרי לגלאוקומה הוא עלייה בלחץ התוך-עיני, הנגרם בדרך כלל מניקוז לקוי של נוזל העיניים. הפגיעה בתהליכים שבין ייצור הנוזל בעין לניקוזו גורמת להצטברות הנוזל וכפועל יוצא לעלייה בלחץ בתוך העין – ועליית לחץ זו פוגעת בסופו של דבר בעצב הראייה. תפקידו של עצב הראייה הוא להמיר את האור הנקלט בעין לאותות חשמליים ולהעביר אותם לפענוח במוח, עד לקבלת התמונה אותה אנו רואים. גלאוקומה מאופיינת בהרס של תאי עצב הראייה עד לכדי ניוונו של עצב זה. פגיעתה מתבטאת בהיצרות שדה הראייה. הפגיעה איטית ובלתי מורגשת כיוון שהראייה המרכזית, החיונית לחיי היומיום שלנו ולפעולות כמו נהיגה, צפייה בטלוויזיה וגלישה במחשב, לא נפגעת. לכן מכונה המחלה "הגנב השקט של הראייה" כיוון שמהלך התקדמותה איטי ולא מורגש. המחלה הקשה אינה גורמת לכאבים או לתסמינים אחרים, למעט אובדן הראייה, שכאמור הוא בלתי הפיך.
עיניים של אישה שסובלת מגלאוקומה

המחקר מצא: תוספת ויטמין 3B מקטינה את הסיכון לגלאוקומה

חוקרים ב״מעבדות ג'קסון״ באן ארבור שבמדינת מיין, ארה"ב, ערכו את בדיקותיהם על עכברים שהונדסו גנטית לגדול עם נטייה לחלות בגלאוקומה. במהלך המחקר בודדו החוקרים את המולקולה Nicotinamide Adenine Dinucleotide) NAD) אשר לה תפקיד חשוב במניעת התחמצנות תאים. כל עוד הגוף בריא, הוא מייצר בעצמו את המולקולה מוויטמין B3. עם השנים והגיל, יורדת רמת ייצור המולקולה בגוף, ואחת התוצאות הנגזרות מכך היא עלייה בלחץ התוך-עיני – כאמור הגורם הראשי לגלאוקומה.
 
כדי לבדוק את יכולת ההגנה של המולקולה, הוסיפו החוקרים ויטמין B3 למי השתייה של העכברים. ואכן, המולקולה עצמה נמצאה עמידה יותר בפני שינויים האופייניים לגיל מתקדם, וסיפקה הגנה טובה מפני גלאוקומה. גם הלחץ התוך-עיני אצל העכברים נמצא טוב יותר לאחר הוספת הוויטמין, והסיכון של העכברים לחלות במחלת העיניים הקשה ירד באופן משמעותי. "בגלל שהעיניים היו בריאות והתאים טרם התנוונו והתבצע בהם חילוף חומרים, מצאנו שיכולת ההגנה בעיניים היתה מצוינת, אפילו בתנאים של לחץ תוך-עיני גבוה", אמר עורך המחקר, ד"ר פיט וויליאמס. מחקר נוסף עוד נדרש כמובן, אבל התקווה היא שתוסף פשוט של ויטמין B3 יחדש את מאגרי מולקולת NAD בגוף ויעזור לשמור על בריאות תאי הרשתית והמקולה שבתוכה כך שישמרו על איזון של הלחץ התוך-עיני וימנעו את ניוון עצב הראייה.
מיקרוסקופ
מקורות לוויטמין B3: איך אפשר לצרוך את הוויטמין?
ויטמין B3, או ניאצין בשמו המדעי (Niacin), נחוץ לגוף לשם תהליך חילוף החומרים של חלבונים, פחמימות ושומנים, בוויסות רמת הסוכר בדם, ייצור הורמוני מין, ויסות רמת הכולסטרול ובתהליכים כימיים רבים המתקיימים באיברים השונים. על כן לא פלא כי בעולם הרפואה רואים בו לעתים תרופה. בגלל הספיגה הטובה שלו נדיר למצוא עודף בוויטמין זה אך זה לא אומר שאי אפשר לסבול ממחסור בו, שעלול להיגרם בין היתר מתזונה לא בריאה ולא מאוזנת, בעיות בעיכול ונטילה מוגזמת ולא מאוזנת של תרופות.
 
מקורות לצריכת ויטמין B3 מן החי: בשר, עוף, דגים, ביצים.
מקורות לצריכת ויטמין B3  מן הצומח: קטניות, דגנים מלאים, בוטנים, שומשום וטחינה, פטריות, שמרי בירה, אבוקדו, אספרגוס. 
 
כותב המאמר הוא איתי שרף, מטפל במחלות עיניים ברפואה סינית.

מקור התמונות: James Heilman, MD
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: