maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

8 מצבים שגורמים להאטה בקצב חילוף החומרים

  היצמדות לתפריט דיאטטי וביצוע שינויים בתזונה שלנו הם תהליכים לא פשוטים, אך לעתים רק המחשבה על התוצאה הרצויה, בין שמדובר בירידה של מספר קילוגרמים במשקל ובין שהמטרה היא לשפר מדדים אחרים, מונעת מאתנו לסטות מהנתיב שבחרנו. עם זאת, כאשר התוצאות של המאמץ שלנו אינן באות לידי ביטוי ואנחנו לא מצליחים לרדת במשקל, הדבר עלול לתסכל מאוד ולגרום לנו לחזור להרגלים המזיקים שבחרנו להפסיק. אם גם אתם אינכם מבינים מדוע המשקל שלכם אינו צונח, ייתכן שאתם סובלים מקצב חילוף חומרים איטי יותר משל אחרים. יש למצב הזה מספר סיבות, ואלו הן 8 העיקריות שבהן. לאחר שתכירו אותן תוכלו לטפל בעצמכם טוב יותר, להשיג את המטרות שלכם וליהנות מאורח חיים בריא. 
 
אישה כורכת סרט מדידה על הבטן שלה
 

1. יש לכם עודף קורטיזול

חילוף החומרים הוא למעשה התהליך שבמהלכו הגוף הופך קלוריות לאנרגיה, כך שאצל אנשים בעלי חילוף חומרים איטי הגוף נאחז בקלוריות ולכן מביא לעלייה לא רצויה במשקל. בחלק מהמקרים, הסיבה להיאחזות הזו היא הקורטיזול, המכונה הורמון הלחץ. כמויות עודפות מההורמון הזה גורמות לגוף להניח שאתם מצויים תחת לחץ ולכן זקוקים לאנרגיה נוספת שתכין אתכם לקראת פעולה. לפיכך, הוא מנסה לשמור על "מאגרי אנרגיה" למידת הצורך, מה שמקשה עליכם לרדת במשקל. מצבים שונים עלולים להביא לרמות עודפות של ההורמון הזה, ביניהם תסמונת קושינג, שהיא הפרעה בפעילות של בלוטת יותרת הכליה, וכתוצאה ממנה משוחרר יותר מדי קורטיזול אל מחזור הדם. אם לצד הקושי לרדת במשקל אתם חווים גם עייפות קיצונית, השתוקקות למזונות מלאי סוכר וכאבי גב, פנו אל הרופא על מנת לבדוק את הסיבות מאחורי הקפיצה ברמות הקורטיזול ולטפל בהן.  

2. רמות האינסולין שלכם גבוהות מדי

הסעיף הבא הוא חלק מתהליך מעגלי: עודף משקל עלול לגרום לסוכרת מסוג 2, ואילו סוכרת מסוג 2 עלולה לגרום בתורה לעודף משקל. הסיבה לכך היא שאינסולין מסייע לגוף לנצל את הגלוקוז לפעילות הדורשת אנרגיה, אך כאשר הגוף מפתח עמידות לאינסולין התאים אינם מצליחים לספוג את הגלוקוז ולכן נוצר מצב של סוכר גבוה בדם. במקרה שכזה הגוף עלול להניח שאתם מצוידים מספיק באנרגיה, ולכן קצב חילוף החומרים מאט. סיבה נוספת לקפיצה ברמות האינסולין היא מתח נפשי – במחקר שנערך באוניברסיטת אוהיו נתבקשה קבוצת נשים לצרוך את אותה ארוחה, כאשר אלה שדיווחו שהיו מצויות בלחץ סבלו מרמות אינסולין גבוהות יותר. לאחר מכן נמצא שהנשים שהיו מצויות בלחץ שרפו 104 קלוריות פחות מהנשים האחרות, הבדל קטן שעלול להצטבר במהלך השנה לעלייה של 5 קילוגרמים במשקל. אם אתם מצויים בלחץ במשך תקופה מסוימת, עשו כל שביכולתכם על מנת לטפל בו בהקדם. 6 הדרכים הבאות, שיעילותן הוכחה מחקרית, יעזרו לכם להפיג מתחים ביעילות
אישה מצויה בלחץ

3. אתם סובלים מתת פעילות בלוטת התריס

בלוטת התריס, הממוקמת בבסיס הצוואר, עוזרת לווסת הורמונים שונים המשפיעים מאוד על קצב חילוף החומרים בגוף. מכאן, אם הבלוטה הזו אינה מתפקדת באופן הרצוי, התהליך ייעשה איטי יותר. בין התסמינים הנוספים שעשויים להעיד על בעיה בבלוטת התריס ניתן לציין גם כאבי שרירים לא מוסברים, אי סבילות לחום, שיער דק ושביר וכאבי מפרקים. החדשות הטובות הן שקל לאבחן ולטפל ביעילות במצב הזה, ואם בבדיקת הדם נמצא כי זוהי אכן הבעיה ממנה אתם סובלים, תוכלו להרגיש טוב יותר על ידי צריכת המאכלים שמשפיעים על פעילות בלוטת התריס, כמו גם באמצעות ביצוע פעילות גופנית שתמריץ את הפעילות ההורמונאלית בבלוטה. 

4. רמות האסטרוגן שלכן נמוכות

נשים רבות מבחינות בשינויים בקצב חילוף החומרים בגופן בד בבד עם גיל המעבר, ואכן מדובר באחת מהשפעותיו של שלב זה בחיים. מחסור באסטרוגן הוא מתסמיניו המובהקים של גיל המעבר, ורמות נמוכות שלו מגבירות בדרך כלל את רמות השומן בגוף. על פי מכון המחקר האמריקאי למחלות לב, ריאות ודם, נשים מעלות בממוצע 5 קילוגרמים במהלך גיל המעבר, שרובם מצטברים מסביב למותניים שלהן. זאת, מאחר שקצב שריפת הקלוריות שלהן נעשה פחות מהיר. למרות שמדובר בתהליך טבעי, אם לא ביצעתן שינויים בתפריט שלכן אך אתן סובלות מעלייה במשקל, היוועצו עם דיאטנית. זאת, על מנת להתאים לתפריט שלכן מזונות חדשים שיעזרו לכן להישאר בריאות ולהרגיש במיטבכן גם במהלך השינויים הנגרמים לגופכן כחלק מגיל המעבר. 
אישה מתייעצת עם רופאיה
 

5. רמות הטסטוסטרון שלכם נמוכות

גם גברים סובלים מהשפעותיהם של שינויים הורמונאליים המתרחשים עם השנים, כאשר אצלם מדובר בעלייה במשקל לאור הפחתה בכמות השרירים ועלייה בכמות השומן. במחקר שעסק בהשפעותיהן של תרופות להפחתת טסטוסטרון על גברים שחלו בסרטן הערמונית, נמצא כי רמות טסטוסטרון נמוכות היו מקושרות למסת שומן גוף גבוהה יותר. בנוסף להקפדה על ביצוע פעילות גופנית, תוכלו גם לצרוך את המזונות הבאים שמסייעים להגברת הרמות של ההורמון הזה בגוף. 

6. אין לכם מספיק רקמות שריר ביחס לשומן

אם אתם סובלים מעודף משקל, פירוש הדבר הוא שיש לכם יותר רקמות שומן ביחס לרקמות שריר, והמשמעות היא שפחות קלוריות שלכם נשרפות בזמן מנוחה. הסיבה לכך היא שתהליכים מטאבוליים שונים מתרחשים ברקמת השריר לעומת אלו שמתרחשים ברקמת שומן, ובנוסף פעילות גופנית גם מובילה לשריפה של קלוריות במנוחה עד כ-24 שעות לאחר ביצועה. מכאן, שעל מנת לשרוף יותר קלוריות בזמן מנוחה אתם זקוקים לשרירים, ולשם כך עליכם לבצע אימונים שבונים שריר ולא להסתפק רק בפעילויות קלות בעצימות נמוכה. בחרו בפעילות ספורטיבית כמו הרמת משקולות, או נסו לבצע אימוני הפוגות, שלדברי המכון האמריקאי לרפואת ספורט מסייעים בשריפת קלוריות במידה רבה.
 
רגליים של אישה עם נעלי ספורט

7. אתם נוטלים תרופות

תרופות מסוימות כמו אלה המטפלות בסוכרת, תרופות נוגדות דיכאון ותרופות המיועדות ללחץ דם, יכולות להאט את קצב חילוף החומרים בגוף. תרופות אחרות לעומת זאת, כמו למשל חלק מאלה שמטפלות בתהליכים דלקתיים, יכולות להגביר את התיאבון ולהוביל לצריכת יתר של קלוריות. נהלו יומן אכילה מסודר על מנת לוודא שאינכם צורכים יותר קלוריות מאשר בעבר, ולאחר מכן היוועצו עם רופא ושתפו אותו בממצאיכם. אם אין באפשרותו להציע לכם טיפול תרופתי חלופי, יהיה עליכם לפנות לדיאטנית על מנת להתאים לעצמכם תפריט חדש שיאפשר לכם לרדת במשקל במצב הנתון, ובנוסף להקפיד יותר על ביצוע פעילות גופנית באופן סדיר.

8. אתם לא צורכים מספיק קלוריות

רבים מאתנו עלולים להניח שאם נצרוך פחות קלוריות נוכל לרדת במשקל, אך כאשר נבצע שקילה אנחנו עלולים לגלות שזה לא המצב. המזון הוא הדלק שמאפשר לגוף שלנו לנוע, ובדומה לרכב, אם לא נקפיד "לתדלק" אותו כראוי הוא יאט את קצב חילוף החומרים כדי לחסוך באנרגיה. הדרך שלו לעשות זאת תהיה באמצעות אגירת שומן, וגם אם לא נעלה במשקל נגלה שאנחנו לא מצליחים לרדת. במקום לקצץ בכמויות של כל מה שאתם אוכלים, הפחיתו באכילת חטיפים ותגמלו את הגוף בכמויות גדולות של מוצרים העשירים בחלבון, בייחוד בשעות הבוקר. כך תעניקו לגוף שלכם דחיפה ראויה, ותתחילו את היום בדרך מוצלחת. 
 
מקור תמונות: oceanviewmedspaThe-villages-online
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: