maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

8 טריקים של חברות מזון להסתיר סוכר בשלל מוצרים

  נזקי צריכת סוכר עודפת לבריאות ידועים לכולנו, שכן במחקרים רבים כבר הוכח הקשר בין סוכר לבין השמנת יתר, סוכרת מסוג 2 ומחלות לב. עם זאת, אם חשבתם שהפתרון לבעיה הוא להוסיף פחות סוכר לכוס הקפה שלכם או לרכוש מזונות דיאטטיים בחנות, מתברר שטעיתם. כפי שנמצא במחקרים של הרשות האמריקאית לחקר הסרטן, האמריקאי הממוצע צורך כ-15 כפיות של סוכר מדי יום, גם אם הוא משתדל להימנע מהמתקת המזון שלו בבית. זאת, כיוון שחלק גדול מהסוכר הנצרך על ידינו "חבוי" במוצרים מעובדים, גם כאשר אלה משווקים כבריאים במיוחד. חברות המזון פועלות בשלל דרכים על מנת להסתיר הימצאות של סוכר במוצרים שהן משווקות, ולעתים ניתן לדלג מעליו גם כאשר קוראים את התוויות שלהם. חשוב שתכירו את 8 הדרכים הבאות להסתרת סוכר בהן משתמשות חברות המזון, למען שמירה על בריאותכם ועל בריאות היקרים לכם.
 
ערימת קוביות סוכר
 

1. מתן שם חלופי לסוכר

סוכר הוא השם הכללי שניתן לפחמימות קצרות שרשרת שמעניקות למזון טעם מתוק. עם זאת, יש לו צורות ושמות שונים, ובשעה שרבים מאתנו מכירים חלק מהם, כמו גלוקוז, פרוקטוז (סוכר פירות) וסוכרוז, קיימים גם שמות אחרים שקשה יותר לזהות. בנוסף ל-5 תחליפי הסוכר הנפוצים הבאים, אלה הצורות העיקריות שלו שתוכלו לפגוש על גבי תוויות של מוצרים: סוכר סלק, סוכר חום, סוכר קוקוס, עמילן תירס, פרוקטוזה, סוכר תמרים, אתיל מלטול, תרכיז מיץ פירות, מלטודקסטרין, מלטוז וסוכר דקלים. את כולם יש לקחת בחשבון לפני שאתם מחליטים אם לרכוש את המוצר וכמה לצרוך ממנו.

2. שימוש בסירופ

דרך נוספת להוסיף סוכר למוצרי מזון מבלי שנשים לב לכך, היא באמצעות שימוש בסירופ שהוא בדרך כלל נוזל סמיך אשר מורכב מכמויות גדולות של סוכר מומס במים. הסירופים השונים משמשים להמתקת מגוון רחב של מזונות, אך מצויים לרוב במשקאות קרים או במוצרים אחרים בצורת עיסה או נוזל. אלה השמות הנפוצים ביותר שתרצו לחפש על גבי תוויות המזון: סירופ אגבה, סירופ חרובים, סירופ תירס, סירופ מייפל וסירופ אורז חום.
סירופ מייפל על גבי וופל
 

3. שילוב סוגי סוכר שונים באותו המוצר

רכיבים של מוצר מזון מפורטים ברשימה בהתאם לכמות שלהם בו, כאשר את העיקריים שבהם תוכלו למצוא בתחילת הרשימה ואת השוליים בסופה. משמעות הדבר היא שככל שיש יותר סוכר במוצר המזון, כך הוא צריך להיות מדורג בתחילתה. יצרני מזון מנצלים את זה, וכדי להסוות את רמות הסוכר הגבוהות הם משלבים באותו המוצר שלושה או ארבעה סוגים שלו, כך שהכמות הכוללת תבלוט פחות.
 
המשמעות היא שהסוכרים השונים מופיעים בתחתית הרשימה, וכצרכנים אנחנו מניחים שמדובר במוצר בריא או דיאטטי אפילו כשסוכר הוא למעשה אחד מהמרכיבים העיקריים שלו. מכאן שחטיף בריאות יכול להכיל שילוב של סירופ תירס, פרוקטוז, מלטודקסטרין וסוכר בצורתו הפשוטה, והדבר יחמוק מעינינו אם נתרכז רק בקריאת המרכיבים שבראש הרשימה. 

4. שימוש בפירות

כאשר אתם רואים שברשימת הרכיבים של מוצר מסוים מופיעים תפוחי עץ, מיצים טבעיים, רסקי פירות טבעיים ועוד פריטים דומים, אתם וודאי מניחים שהדבר מעיד על כמות סוכר נמוכה ועל מוצר בריא. למרבה הצער זה לא תמיד המקרה, היות ואסור לשכוח שבפירות רבים יש כמות גבוהה מאוד של סוכר אשר חברות המזון לא תמיד דואגות ליידע אותנו עליה. למשל, במאה גרם תפוחי עץ אתם עשויים למצוא כ-10 גרם סוכר, בהתאם לזן התפוח. בהמשך לכך, חשוב שתדעו שגם מזונות טבעיים לא מוגנים באופן מוחלט מהעלייה בכמות הסוכר שבמזון שלנו. זני פירות חדשים מפותחים ללא הרף, וברבים מהם, כמו למשל זן תפוחי העץ פינק ליידי, יש כמות גבוהה יותר של סוכר מאשר בזנים אחרים שצרכנו בעבר.
רוטב עגבניות וספגטי

5. שימוש בתחליפי סוכר שמזוהים כבריאים

בשעה שידוע שקיימים תחליפי סוכר בריאים שרצוי להעדיף על פני התחליפים המזיקים, חשוב לזכור שאין הדבר אומר שמותר לצרוך אותם ללא הגבלה. סוכרים אלה הם בעלי אינדקס גליקמי נמוך יותר מסוכר רגיל וחלקם מספקים חומרים מזינים לגוף, אך עדיין יש להיות מודעים לכמויות שאתם צורכים מהם.
 
חברות מזון יודעות שאנשים יעדיפו תחליפים טבעיים על פני סוכר לבן, ולכן יציינו על גבי תוויות המוצרים שלהן "לא מכיל סוכר מזוקק" או "מכיל סוכר טבעי בלבד". בפעם הבאה שאתם מבחינים בהבטחות על גבי התווית של מוצר שאתם עומדים לרכוש, חפשו אחר תחליפים כמו סירופ אגבה, דבש, סירופ מייפל וסירופ סלק סוכר, שעלולים להימצא בו בכמויות גדולות.

6. פיזור הבטחות בריאותיות לגבי מוצרים שמכילים סוכר טבעי

מאכלים מסוימים כמו פירות, ירקות ומוצרי חלב, מכילים סוכרים טבעיים. בניגוד למוצרים אליהם מוסיפים סוכר במפעל, מדובר בסוכר לא מעובד שמצוי במאכל בכמויות קטנות יותר, ובנוסף הוא מהווה רק רכיב אחד מבין שלל ויטמינים ומינרלים שאותו המאכל מכיל. לפיכך, אם אתם צורכים מאכל שלא עבר שינוי משום צורה בכמות מתונה וסבירה, אין לכם מקום לדאגה.
 
הבעיה היא שבחלק מהמקרים תוכלו לראות על גבי התווית של מוצר מסוים כדוגמת מעדן חלב עם פירות כיתוב כגון "ללא תוספת סוכר", ולשכוח שהמוצר מכיל סוכר טבעי מלכתחילה. הדבר עלול לגרום לכם לצרוך כמויות גדולות יותר מהמוצר, ועל ידי כך להזיק לבריאותכם. 
 
 
מוצרי חלב דיאטטיים במקרר

7. ציון ערכים תזונתיים עבור מנה קטנה מדי

אריזת מזון מגיעות בדרך כלל עם טבלת ערכים תזונתיים עבור 100 גרם ועבור מנה. במבט ראשון נראה שמדובר במידע שיכול לסייע לנו לקבל החלטות נכונות, אך שיטה נפוצה בתעשיית המזון היא לציין גודל מנה קטן במיוחד, אף על פי שרוב הצרכנים יאכלו שתיים או אפילו שלוש מנות בארוחה אחת.
 
כמות הסוכר המצוינת עבור מנה אחת עשויה להיראות נמוכה, כך שכדי לא ליפול במלכודת חשוב להסתכל על המשקל הכולל של המוצר ולחלק אותו לפי הכמות היחסית שאתם צורכים ממנו. 

8. ייצור גרסאות חדשות למוצרים

הרבה פעמים אנחנו נגלה על מדפי החנויות גרסאות חדשות למוצרים מוכרים עם הבטחות בנוסח "מופחת סוכר" או "20% פחות סוכרים". במצבים שכאלו עליכם לעצור לרגע ולשאול את עצמכם כמה שאלות חשובות כמו "כמה סוכר בעצם הפחיתו?" או" האם למרות ההפחתה המוצר עדיין מכיל כמות גבוהה מאוד של סוכר?". על פי התשובות לשאלות האלו תוכלו לבצע רכישה מושכלת שלא הולכת שולל אחר סיסמאות מטעות.
 
אפשרות נוספת היא שאתם צורכים בקביעות מוצרים ממותג כזה או אחר, בידיעה שהם מכילים כמויות קטנות של סוכר. עם זאת, יצרני מזון רבים מוציאים לשוק מפעם לפעם גרסאות מיוחדות במהדורה מוגבלת של מוצרים מסוימים. לעתים הגרסאות הללו מכילות הרבה יותר סוכר, אך לקוחות נאמנים עלולים להתבלבל ולהניח שמדובר פשוט באפשרות שהיא שונה בטעם ולא הרבה מעבר. לכן חשוב שתקראו ותכירו את תוויות המוצרים שאתם רוכשים באופן קבוע, כך שתוכלו לזהות שינויים אשר עשויים להשפיע על הבחירות שתעשו לטובת הבריאות שלכם ושל בני משפחתכם. 
 
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: