maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

15 עצות שילדיכם צריכים להכיר לפני שהם מתחילים עבודה חדשה

כששלושת ילדי החלו לעבוד "בעבודות של גדולים" לאחר סיום הצבא והלימודים, לא היה אבא גאה יותר ממני. הם נכנסו לעולם התעסוקה בביטחון ובתחושת מסוגלות רבה, אבל ככל שהזמן עבר, הם הבינו שמדובר בסביבה שונה לחלוטין מכל דבר אחר שהם הכירו בעבר. תהליך דומה קורה במשפחות רבות בישראל, בהן הילדים להוטים "לעזוב את הקן" אבל נתקלים במחסומים ובאירועים שהם לא יודעים כיצד להתמודד איתם. כדי לעזור לילדיכם לגבור על הקשיים והאתגרים של שוק העבודה, כדאי מאוד שתכירו להם את העצות הבאות וכמובן, תוסיפו עוד מעולם הידע והניסיון שלכם.
 

1. התאמנו על דיבור מול קהל

אנשים רבים סובלים מעצבנות ומחוסר ביטחון כאשר הם נדרשים לדבר מול קהל, או אפילו מול קבוצות קטנות, ואלו הם בדיוק המצבים שבהם עובדים חדשים רבים מוצאים את עצמם ולא יודעים כיצד להתנהג. הציעו לילדיכם להתאמן על ידי דיבור והצגת מצגות בתוך חדר ריק או מול קבוצה קטנה של מכרים. כאשר הם יגיעו למקום העבודה החדש שלהם, המיומנות הזאת ללא ספק תשרת אותם היטב.
 
 

2. זכרו שפרוטקציה זה לא הכל בחיים

הציניקנים שבינינו יגידו אחרת, אבל הסוד לקידום בעבודה לא תלוי רק במי שאתם מכירים אלא גם במי שאתם. פעמים רבות וודאי נתקלתם בעובדים צעירים בחברה שמנסים להתחנף ולקדם את עצמם ללא הרף בדיבורים ולא במעשים. לפעמים השיטה הזאת אכן עובדת, אבל לא תמיד ורק עד גבול מסוים. חשוב שילדיכם ידעו שאין תחליף לעבודה קשה ושאסור להם להסתמך אך ורק על קשרים.
 

3. שפרו את מקום העבודה שלכם

בניגוד לבית ולמקום הלימודים, בהם הילדים מוקפים בשגרה קבועה ובאנשים שדואגים להם, רוב מקומות העבודה סובלים מאי סדר, אבטלה סמויה ולא מעט אנשים שלא יודעים או לא רוצים לעשות את עבודתם. הילדים שלכם (וגם אתם) צריכים להגיע לעבודה בכל יום עם רעיונות לשיפור ההתנהלות של סביבת העבודה, ולא לפחד להביע אותם בקול ומול האוזניים הנכונות.
 

4. אל תפחדו לדבר עם המנהל הישיר

בעולם העסקים של היום יש מנהלי צוות, עובדים בכירים, חונכים, אחראי משמרת ועוד סוגים רבים של מנהלי ביניים אשר מפרידים בין העובד הפשוט למקבלי ההחלטות. לא חייבים לחכות עד שיש סיבה מיוחדת בשביל לדבר ישירות עם המנהל, אלא פשוט לקיים שיחה קצרה ולספר על עבודתכם והתנהלותכם בתפקיד. למדו את ילדיכם שכל גורם בכיר הוא קודם כל אדם, והיכולת לתקשר איתו תעזור להם להכיר אותו טוב יותר וייתכן שגם להתקדם בתפקידם בחברה בהמשך.
 

5. אל תפחדו לדבר עם המנכ"ל

עובדים חדשים מתחלקים לרוב לשתי קטגוריות, אלו שעוקפים סמכויות ללא היסוס ואלו שמפחדים לדבר גם עם המנהל הישיר שלהם. הסבירו לילדיכם שישנה נקודת אמצע חשובה שצריך לשאוף אליה. ברוב המקרים אין צורך לפנות למנהלים הבכירים ביותר שבחברה, אבל בהחלט צריך לדעת שזוהי אפשרות ושיש לנצל אותה במידת הצורך.

6. אל תשכחו לקחת הפסקות

לכל מקום עבודה יש מדיניות שונה לגבי הפסקות המנוחה וההתאווררות, אבל מה שחשוב לזכור הוא שמגיעות לכם הפסקות כחוק. מעסיקים רבים מנצלים עובדים חדשים ומעבידים אותם שעות על גבי שעות ללא הפסקה, והדבר נכון במיוחד בעבודות בענף המזון והמלצרות, אך יש הצדקה מאוד פשוטה להפסקות שאינה קשורה כלל לעצלנות. אם הילדים שלכם לא ינוחו מדי פעם, תפקודם בעבודה ירד, וכך הם יזיקו לעצמם ולחברה שבה הם עובדים. 
 

7. צרו קשרים חברתיים

בניגוד למה שאנשים מסוימים חושבים, בהחלט אפשר ליצור קשרים חברתיים עמוקים בעבודה. המנהל שלכם, העובדים שלכם וגם אנשים ממחלקות אחרות, כולם יכולים להתגלות כחברים החדשים שלכם לכל החיים. תמיד יש פחד שתהיה התנגשות בין החברות לעבודה המשותפת, אבל מניסיון אישי מדובר בסיכון שבהחלט כדאי לקחת.
 

8. אל תגידו כן להכל

עובדים חדשים תמיד להוטים לרצות את מקום העבודה החדש שלהם, אבל יש הבדל גדול מאוד בין לעשות את העבודה שלכם על הצד הטוב ביותר, לבין לעשות את עבודתם של אנשים אחרים. אם לילדיכם יש עבודה מוגדרת, עליהם לעשות אותה ולחפש ללא הרף דרכים לשפר אותה. אם הדבר אפשרי, תמיד רצוי ללמוד יותר ולעשות יותר, אך לא להפוך את ההתנהגות הזה להרגל שאחרים יוכלו לנצל.
 

9. חשבו פעמיים לפני שאתם שולחים מייל

הדור של היום אמנם יותר מתורגל בהתמודדות עם שליחת הודעות אלקטרוניות, אבל עדיין ישנם עובדים ששולחים הודעות ליעד הלא נכון, שולחים הודעות דואר מבלי לבדוק אותן שלוש פעמים והטעות הגדולה מכל, לוחצים על כפתור "השב לכולם". במקרים האלה הניסיון הוא המורה הטוב ביותר, אבל עדיין תעשו בחוכמה אם תזהירו את ילדיכם לגבי הסכנות האלו, ותמיד זכרו אותן בעצמכם.
 

10. תמצאו אנשים ללמוד מהם

במקום העבודה הראשון שלהם, הילדים שלכם יוכלו ללמוד כמעט מכל אחד, וחשוב שיעשו זאת. האנשים במקום העבודה יכולים ללמד אותם הרבה על העבודה שלהם, וגם על החברה עצמה ועל כל הענף שבו הם בחרו לעסוק. ככל שהם ילמדו יותר הם יוכלו לעצב את חייהם בחברה ובתחום העסקי שבחרו לעצמם בצורה טובה יותר.
 

11. תגידו שלום למנקים

ילדיכם צריכים ללמוד לומר שלום לכל העובדים בחברה, כולל הטכנאים, אנשי התחזוקה, המזכירות ואנשי מחלקת כוח האדם. זה לא עולה כסף להיות נחמד לאנשים אחרים ושמירה על יחסי אנוש טובים עם אנשים בתפקידים האלו יכולה להוביל להטבות והתחשבויות בלתי צפויות. בנוסף לכך, התחשבות שכזאת באנשים היא מאפיין של מנהלים ואנשים שמשקיעים במקום העבודה שלהם והיא יכולה להציג את העובד שנוהג כך בצורה חיובית מאוד.

12. אתם לא יכולים להיות חברים של כולם, וזה בסדר

אפילו שכדאי להיות נחמדים לכולם ולשאוף לשמור על יחסים טובים, צריך גם לזכור שזה לא תמיד אפשרי. הילדים שלכם, בדיוק כמוכם, יתקלו בלא מעט אנשים שאיתם יהיו להם יחסים רעים וסכסוכים על בסיס העבודה והיחסים האישיים. זה חלק בלתי נמנע מעבודה עם אנשים אחרים והילדים שלכם צריכים ללמוד לחיות עם העובדה הזאת.
 

13. שבו בצורה נכונה

בהרבה מאוד עבודות ילדיכם יצטרכו לשבת שעות ארוכות מול המחשב, דבר שגורם למאמץ רב לגב ולעיניים. למדו אותם מהי הדרך הטובה ביותר לשבת מול המחשב וכך תגנו עליהם מנזקים וכאבים עתידיים.

14.  אל תהיו חברים של כולם בפייסבוק

עובדים חדשים שמגיעים למשרד שלנו תמיד מחפשים לקשר את עצמם ברשת הפייסבוק לשאר עובדי החברה ואפילו למנהלים שלהם. יש בכך הגיון שכן הם רוצים להתחבר אליהם ברמה האישית וליצור רשת קשרי עבודה-חברות, אבל לפני שהם עושים דבר שכזה הם צריכים לשאול את עצמם: האם אני באמת רוצה שהמנהל שלי יידע הכל עלי? התשובה לכך היא בדרך כלל לא, ולכן ייעצו לילדים שלכם לסנן בקפידה את האנשים שהם מוסיפים לרשת החברתית שלהם.
 

15. היו מי שאתם

זוהי כנראה העצה הטובה ביותר שאתם יכולים לתת לילדים שלכם בקשר לעולם העבודה, ובכלל. אף אדם לא יכול להעמיד פנים שהוא מישהו אחר לאורך זמן, ובמקום העבודה שלכם זה עשוי לגרום ליותר נזק מתועלת. בנוסף, החברה שבה ילדיכם או אתם עובדים לא צריכה עוד כפילים של עובדים אחרים, היא צריכים את הילדים שלכם, לכן עליהם להישאר מי שהם.
 
מקור: דניאל ק.
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: