maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

הסיבות ודרכי הטיפול בבריחת שתן

בריחת שתן היא הרבה יותר מאשר הפרשה מועטה בעת עיטוש, שיעול, צחוק או בזמן שמרימים חפץ כבד, אלא מדובר בבעיה היגיינית שבדרך כלל משפיעה על הסובלים ממנה באופן פסיכולוגי ואף פוגמת באיכות חייהם. בעיה זו עלולה להופיע בכל שלב של החיים אצל שני המינים, אך היא מתרחשת בתדירות גבוה יותר בקרב נשים, במיוחד במהלך ההיריון או גיל המעבר. לכן, בין שאתם סובלים מבריחת שתן ובין שאתם מתקשים להתאפק עד ההגעה לשירותים, כדאי שתכירו את הסוגים השונים של בריחת שתן ואת דרכי הטיפול היעילות ביותר. 
 
שליטה על שלפוחית השתן
 
סוגי בריחת שתן
 
1. בריחה דחופה
 
בריחת שתן כתוצאה מדחיפות מתרחשת בעקבות התכווצות לא רצונית של שרירי שלפוחית השתן, מה שמוביל לחוסר שליטה מוחלטת בהטלת השתן. אי היכולת לשלוט בשרירי השלפוחית מופיעה בדרך כלל לאחר דלקות או אבנים בשלפוחית השתן. 
 
2. בריחה כתוצאה מהתמלאות שלפוחית השתן
 
סוג זה של בריחת שתן מתרחש כאשר שלפוחית השתן אינה מצליחה להתרוקן לחלוטין, ותמיד נותרת בה כמות מסוימת של שתן, שעלולה להתפרץ ללא אזהרה בכל רגע נתון. יתכן כי מדובר בחסימה של השופכה, בערמונית מוגדלת, או שהבעיה נוצרת בעקבות נזק נוירולוגי מפציעה בעמוד השדרה, ניתוח או טרשת נפוצה. 
 
3. בריחה פסיכוגנית
 
יתכן כי בריחת השתן נגרמת כתוצאה מגירויים חיצוניים, כמו מים קרים או רגשות עוצמתיים כדוגמת פחד, חרדה או מאניה. 
 
4. בריחה נוירולוגית
 
סוג זה נובע משינויים בתפקוד מתן השתן שנגרמים בעקבות בעיות במערכת העצבים. בריחה זו שכיחה בדרך כלל בקרב החולים במחלת פרקינסון או טרשת נפוצה ובקרב אלו שסובלים מפגיעה בעמוד השדרה. 
שליטה על שלפוחית השתן
5. בריחת שתן בזמן מאמץ
 
מדובר בסוג השכיח ביותר של בריחת שתן, שמופיע בזמן שמכווצים את שרירי הבטן, למשל בזמן עיטוש, שיעול, צחוק והרמת משא כבד, ובעקבות שרירי רצפת אגן או שרירי שוער חלשים. 
 
גורמים נוספים לבריחת שתן:
 
סוכרת (בעקבות שיבוש בתפקוד מערכת העצבים של השלפוחית), שלפוחית רגיזה (התכווצות תכופה של שלפוחית השתן), זיהומים בדרכי השתן, גיל המעבר (בעקבות ירידה ברמות האסטרוגן), היריון או לידה (בעקבות שינויים הורמונליים או לחץ שמופעל על השלפוחית), תזונה לקויה (מזונות שגורמים לאי נוחות בשלפוחית השתן) וכדומה. 
 
לאחר שהכרנו את סוגי בריחת השתן השונים, רצוי שתתוודעו לסוגי הטיפול הטבעיים הקיימים:
 

1. משקה פטל טבעי

רכיבים:
  • חופן עלי פטל או תמצית עלי פטל
  • כוס מים
הוראות הכנה:

1. השרו את עלי הפטל בכוס המים במשך 5 דקות.

2. שתו כוס אחת ביום. מדובר במתכון נפלא למי שצריך לחזק את שרירי רצפת האגן.

 

2. משקה שומר
 
רכיבים:
  • 2 כפיות שומר
  • כוס מים
הוראות הכנה:

1. הניחו סיר קטן על להבה בינונית-גבוהה, הוסיפו את כוס המים והשומר, הביאו את הסיר לרתיחה ובשלו במשך 5 דקות. 

2. הסירו את הסיר מהאש, הניחו למשקה להצטנן ושתו כוס כזו פעם אחת ביום.

 
3.  תרגילי קיגל
 
תרגילי קיגל ידועים ביכולתם לחזק את שרירי רצפת האגן, ובכל פעם שאתם מגיעים לשירותים בכדי להטיל שתן תוכל לבצע תרגיל מסוג זה; עצרו את הזרם מספר פעמים על ידי כיווץ השריר, ולאחר מכן המשיכו במתן השתן. הקפידו לעצור את הזרם מספר פעמים, עד ששלפוחית השתן תתרוקן לחלוטין. שימו לב: אתם לא צריכים לבצע את התרגיל הזה יותר מ-3-2 פעמים בחודש עם שלפוחית שתן מלאה, ותוכלו לעשות אותם גם בזמן שהשלפוחית ריקה. לחצו כאן כדי להכיר תרגילי קיגל נוספים.
 
4. אמבטיה חמה
 
אמבטיה חמה בדרך כלל מקלה על אי נוחות וכאבים בחלק התחתון של הגוף, שנגרמים בעקבות טחורים, התכווצויות רחם, זיהומים בשלפוחית השתן וכדומה. כל שעליכם לעשות הוא לשבת באמבטיה חמה, שהמים שבה מגיעים עד למותן שלכם, לכווץ את שרירי האגן ולהחזיק במשך 5 שניות. לאחר מכן, יש לשחרר ולהרפות במשך 10 שניות ולחזור שנית על הפעולה. חזרו על התרגיל 10 פעמים, לפחות 3 פעמים בשבוע. 
שליטה על שלפוחית השתן
5. תרגיל ירך 
 
  • עמדו עם פישוק קל בין הרגליים והביאו את אגן הירכיים קדימה. 
  • כופפו את הברכיים מעט והרימו את כפות הידיים כלפי מעלה. 
  • כעת, כווצו את הבטן שלכם ונסו "להצמיד" אותה כמה שיותר לכיוון הגב תוך כדי שאיפת אוויר, החזיקו במשך שנייה אחת ושחררו את האחיזה בנשיפה גדולה ואיטית. חזרו על הפעולה 6 פעמים, לפחות 3 פעמים בשבוע. 
 
6. חיזוק מקרבי הירך 
 
  • שכבו על הגב עם ברכיים כפופות, כשכפות הרגליים מונחות במלואן על הרצפה, עם פישוק ברוחב האגן.
  • הניחו כרית בין שתי הירכיים, בצעו לחיצה ממושכת על הכרית (4-2 שניות) ושחררו.
  • בצעו 3 סטים של 20-15 חזרות, כשמומלץ לבצע מנוחה של כ-30 שניות בין כל סט. 
שליטה על שלפוחית השתן
פעולות ועצות נוספות שיכולות לסייע לכם בהפחתת הלחץ על שלפוחית השתן
 
1. הימנעו ממזונות מסוימים
 
המזונות שיש להימנע מהם הם: רוטב עגבניות, שוקולד, סירופ תירס, סוכר, דבש, פלפל צ'ילי, קארי או כל מאכל חריף אחר, מאחר שאלה עלולים לגרות את שלפוחית השתן. כמו כן, יש להפחית בצריכת קפה, תה ומשקאות קלים. 
 
2. אל תקטינו את צריכת הנוזלים שלכם
 
אנשים רבים שסובלים מהטלת שתן מרובה או שמתקשים להתאפק מחליטים לצרוך פחות נוזלים בכדי למזער את הסיכויים להטיל שתן ללא שליטה, אך פעולה זו עלולה לגרום להתייבשות ולפגוע קשות במצב הכליות. אי לכך, יש להמשיך לצרוך את כמות הנוזלים המומלצת ביום, לנסות לבצע את הפתרונות הטבעיים ובמידת הצורך לגשת לרופא המשפחה.
 
3. השילו מספר קילוגרמים ממשקלכם
 
השמנה הולכת יד ביד עם בעיות בריאותיות רבות, שאחת מהן היא דליפת שתן. זאת מאחר שעודף משקל פוגם ביכולת השרירים להתכווץ כראוי, כולל שרירי רצפת האגן.
שליטה על שלפוחית השתן
4. כיווץ שרירי רצפת האגן
 
בזמן שאתם מרימים משא כבד, מתעטשים או משתעלים נסו לכווץ את שרירי רצפת האגן כדי למנוע ככל הניתן את דליפת השתן.
 
5. צריכת ויטמין C
 
תוספי ויטמין C מומלצים הודות ליכולת שלהם להילחם בלחץ חמצוני, אשר עלול לגרות את העצבים סביב שלפוחית השתן ולגרום לאובדן שליטה במתן שתן. 
 
יש לציין כי במידה שמדובר בבעיה שחוזרת על עצמה ואשר לא ניתנת לשליטה, מומלץ לגשת לבדיקה אצל רופא המשפחה, שיכול לשלול סיבות כאלה או אחרות שעלולות לפגום בבריאותכם. כך תוכלו להתאים בצורה הטובה ביותר את הטיפול הנחוץ עבורכם. 
 
מקור: חנה ל.
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: