maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

7 דברים שהרופא לא יספר לכם כשיחתום על מרשם

"רופאים טובים בעיקר בשביל לרשום מרשמים", זה משפט שסבי היה אומר פעמים רבות כשהייתי אוסף אותו מהמרפאה, ולאחרונה אני מבין בדיוק למה הוא התכוון. לעיתים קרובות, רופא המשפחה שלכם אינו בקיא בשיטות הטיפול וסגנון החיים שאנו מנסים לפתח ולסגל לעצמנו, אשר לרוב אינו כולל תרופות ואת תופעות הלוואי המכוערות שלהן, שלעיתים עלולות להיות מסוכנות יותר מהסיבה שלשמה נטלנו אותן. הרופא שלכם עשוי לתת לכם כמה עצות שימושיות, אך לרוב ינסה לטפל בכם בעזרת תרופות, ולא יספר לכם הדברים הבאים כשיחתום על המרשם.

דברים שהרופא לא יספר לכם
 

1. לנוגדי צרבת יש תופעות לוואי קטלניות

צרבת זה מצב לא נעים בלשון המעטה, וקל מאוד להתפתות לקחת תרופה זריזה לטיפול בבעיה, חלקנו אפילו צריכים לקחת תרופות באופן קבוע בשל כך. הצרבת נגרמת מעלייה של חומצות קיבה לאורך הוושט ועל כן, במקום לטפל בה בעזרת טיפול תרופתי, תוכלו לטפל בה באופן מיידי עם כוס חלב, יוגורט, גלידה, בזיליקום, תפוח, מלפפון חמוץ, כפית דבש, מסטיק (לא מנטה), אננס טרי או כוס יין, ובטווח הארוך בעזרת ג'ינג'ר, ליקוריץ, חומץ סיידר תפוחים, זרעי שומר, מי קוקוס או שקדים.

למה אני מספר לכם את זה? משום שהתרופות שאתם מקבלים נגד צרבת עלולות להיות מסוכנות ולא שוות את הטיפול בבעיה הזו. תרופות נוגדי צרבת מסוג מעכבי משאבות פרוטונים (נקסיום, פרילוסק, אומפרזול, לנסופרזול, דקסלנסופרזול, אזומפרזול, פנטופרזול, רבפרזול ועוד) מקושרות באופן ישיר לדילול עצמות, מומים בלידה וחוסר יכולת לספוג ויטמין B12, אשר מוביל לנזק נוירולוגי קבוע. אז זיכרו את התרופות הטבעיות והעדיפו אותן על פני התחליפים המלאכותיים שהמצאנו להם.

2. התרופה הזו עלולה לגרום לילדיכם לחלות בסוכרת

מסתבר כי כמה מהתרופות הנפוצות ביותר לטיפול בדיכאון עשויות לגרום לנוטלים אותן לחלות בסוכרת. בשנת 2011 ניתנו 46.7 מיליון מרשמים לטיפול בדיכאון בבריטניה. כשחוקרים בדקו את המספרים, הם גילו שהחולים שקיבלו את הסוגים הנפוצים ביותר של תרופות נוגדי דכאון מסוג SSRI (פרוזק, ציפרלקס) ונוגדי דיכאון טריציקליים (קלומיפרניל, דסיפרמין, דוקספין, פרוטריפטילין ועוד) היו בעלי סיכוי כפול לפתח סוכרת.

את תוצאות המחקר הזה גילו בשנת 2013, אך מחקרים קודמים כבר העלו את ההשערה הזו בשנת 2008, ובכל זאת מיליוני אנשים עדיין מקבלים את אותן התרופות על בסיס חודשי מבלי לדעת מה ההשלכות. ואם זה לא היה מספיק גרוע, חלק מהתרופות הנפוצות ביותר לטיפול בהפרעות קשב וריכוז משלשות את הסיכוי לחלות בסוכרת, ופעמים רבות הנוטלים אותן הם ילדים שאין להם בחירה, ויתכן כי מחלת הסוכרת תשפיע על כל מהלך חייהם הבוגרים.

דברים שהרופא לא יספר לכם
 

3. יתכן שהחיסון שתעשו לא יגן עליכם מפני מחלה

משרד הבריאות מציע לכולם להתחסן, אך העובדה שכולנו מתחסנים דווקא מחזקת את החיידקים והווירוסים שמהם אנו מנסים להימנע. בשנת 2012 פרצה בארה"ב מגפת שעלת שלא נראתה כמותה משנת 1955. המגפה הפתיעה את כולם משום שבארה"ב דואגים להתחסן נגדה כבר במשך 50 שנה. ובכן מסתבר כי החיסון אמנם מנע מחיידק אחד מלפגוע בגוף, בעוד שחיידק אחר שגורם לאותה המחלה דווקא התחזק בזכות החיסון, אשר אילץ אותו להתפתח ולהתחזק כנגדו. כיום בארה"ב מחסנים את האזרחים בכמות מוכפלת ואפילו משולשת של החיסון נגד שעלת כדי להגן על האזרחים מפני אותו החיידק, שכנראה יתחזק עוד יותר בעתיד.

החיסון לא יכול לשנות את הגנים שלנו, אך הוא כן יכול לגרום לחיידקים ולווירוסים להתפתח ולשנות את הגנים שלהם. בסין גילו את זה בדרך הנוראית ביותר, כשהחיסון שלהם נגד צהבת גרם לווירוסים לעבור מוטציה פי 2 יותר מהר מלפני שהתחילו להתחסן, ובכך גופם כלל לא יכול היה להתמודד עם המחלה ללא החיסון, ואנחנו בעצמנו רואים את זה קורה בכל שנה עם חיסון השפעת, שיכול לעזור לנו אך ורק נגד זני שפעת שכבר מוכרים לנו, אך לא נגד אלה שמתפתחים בעקבות החיסון.

4. צריכה מבוקרת של אלכוהול יכולה למנוע אלצהיימר

למרות שלרובנו נראה כי לאלכוהול יש רק תופעות לוואי שליליות על גופנו, אין הדבר נכון כשמדובר בכמות מבוקרת, ולמעשה הוא דווקא יכול להועיל בדרכים שלא הייתם מנחשים. צוות מחקר מבית הספר לרפואה שבאוניברסיטת לויולה משיקאגו עבר על נתונים של יותר מ-365,000 אנשים שהשתתפו ב-143 ניסויים הקשורים לאלכוהול שנערכו משנת 1977. החוקרים מצאו כי אלו ששתו כמות מבוקרת של אלכוהול (1-2 כוסות יין ביום לגברים וכוס אחת של יין ביום לנשים), היו בעלי 23% פחות סיכוי לפתח דמנציה.

מחקר אחר שנערך באוניברסיטת ארסמוס שבהולנד מצא כי בני 55 ומעלה שצרכו כוס עד שלוש כוסות יין ביום הפחיתו את סיכוייהם לחלות באלצהיימר ב-42%. כמובן שמומלץ שלא לעבור את הכמויות האלה, משום שכמויות גבוהות יותר עלולות להעלות את הסיכויים ללקות בדמנציה, אך אם תהיו מספיק אחראיים היום, תוכלו להגן על עצמכם מחר מבלי שהרופא יצטרך לגלות לכם יום אחד שעליכם להתחיל לקחת כדורים לטיפול בשיטיון. 

דברים שהרופא לא יספר לכם
 

5. אתם לא חייבים לישון כמו שאתם ישנים

מתקשים לישון והרופא רשם לכם כדורים שיעזרו לכם להירדם? אמנם האדם הממוצע צריך לישון 7-10 שעות בלילה, אך זה רק בתנאי שאתם ישנים במחזור השינה המונופאסי, ומלבדו יש עוד כמה מחזורי שינה שתוכלו לנסות, אשר מספקים את אותם היתרונות שבשנת 7-10 שעות, בעוד שאתם תישנו פחות. הנה שלושה סוגים נפוצים של מחזורי שינה:

מחזור שינה מונופאסידברים שהרופא לא יספר לכם

מחזור השינה המונופאסי מכיל 4 שלבים של שינה, כולל שנת REM, שהיא השלב החשוב מכל. אדם שישן במחזור שינה מונופאסי ילך לישון בסביבות השעה 23:00, ישן 7-10 שעות ויתעורר בבוקר. כמובן שאם הוא עובד במשמרת לילה, השעות יתהפכו. באופן כללי, לוקח לגוף 45-75 דקות להיכנס לשנת REM, שזה השלב שאחראי לפעולות שונות במוח ובגוף אשר מועילות לבריאות. זוהי השינה שרובנו ישנים כל לילה.
 

 

מחזור שינה ביפאסידברים שהרופא לא יספר לכם

מחזור השינה הביפאסי, שנקרא גם "סיאסטה", הוא מחזור השינה המפורק הנפוץ ביותר, ועל פי רוב האנשים הוא גם ההגיוני ביותר. המחזור הזה מכיל 5-6 שעות שינה ועוד תנומה של 20, 60 או 90 דקות במהלך היום. בסופו של דבר, יוצא שישנים 5.3-10 שעות בכל יום. ביחס למחזור השינה המונופאסי, די והותר מחקרים מדעיים מראים כי לא רק שהמחזור הזה טוב יותר עבורכם, אלא הוא גם עוזר לשפר את מצב הרוח, מפחית לחצים ומגביר את הערנות לאורך כל שעות היום. חלק מהמחקרים אפילו טוענים שהוא עושה אתכם חכמים יותר.
 

מחזור שינה אברימןדברים שהרופא לא יספר לכם

מחזור השינה הזה מכיל 3.5 שעות של שינה, בנוסף ל-3 תנומות של 20 דקות לאורך היום. המחזור הזה מתוכנן כך שהוא ילחם בנפילות הערנות הטבעיות שמוכתבות על פי השעון הביולוגי שלנו. דוגמה למחזור שינה שכזה תיראה כך: שינה בין 21:00-00:30, תנומה בשעה 4:10, תנומה בשעה 8:10, תנומה בשעה 2:40. מומלץ להימנע מלבצע את השינה הארוכה שבמחזור בשעות הבוקר (3:00-6:30) משום שבשעות האלה תקבלו איכות שינה נמוכה בעקבות לחץ מהשעון הביולוגי על שנת ה-REM

6. מתיחות לפני ריצה עלולות לפגוע בכם

השרירים שלכם כואבים אחרי אימון כושר? פצעתם את עצמכם? כן, משחה להרגעת השרירים תעזור, אך מה שיעזור עוד יותר זה מניעת הפציעה מלכתחילה. את רובנו לימדו עוד כשהיינו ילדים שעלינו להתחמם לפני כל אימון גופני, וייתכן כי גם הרופא שלכם מציע לכם לבצע חימום ומתיחות, אך למעשה, חימום ומתיחות הם 2 דברים שונים לחלוטין, וזו טעות נפוצה להתייחס אליהם כאל אותו שלב באימון.

מומלץ לבצע חימום לפני ריצה, כלומר לבצע הליכה קצרה כדי להאיץ את קצב הנשימה והלב ולהמריץ את הדם שבעוד כמה דקות יצטרך לספק יותר חמצן לשרירים. החימום הזה גם עוזר להחליק את המפרקים, אך המתיחות לא משרתות את אותה המטרה כלל וכלל ובעצם הן יכולות להעלות את הסיכון לפציעה במהלך האימון.

ראשית, המתיחות גורמות לנו לרוב להפסיק את החימום ולהתמקד בהן. מה שקורה בעצם זה שהגוף מותח את עצמו, אך מאבד את כל מה שהשגנו במהלך החימום, וכשנתחיל להתאמן, נתחיל כאילו לא עשינו חימום כלל. שנית, מתיחות שכיחות כמו התכופפות לנגיעה עם הידיים באצבעות הרגליים או הרצפה גורמות לשרירים לחוצים יותר מאשר משוחררים, שזה בדיוק ההפך ממה שגופכם זקוק לו במהלך הפעילות הגופנית. מחקרים מסוימים אפילו מראים שאתלטיים שמבצעים מתיחות הופכים את עצמם לעיתים קרובות לפגיעים יותר לפציעות ולבעיות בתפקוד עקב מתיחות יתר שפוגעות בטווח התנועה ובמהירות התנועה. אם אינכם משחקים כדורסל או כדורגל, בהם המתיחות יחזקו את השרירים שפועלים כדי לבעוט או לזרוק כדור, מומלץ לוותר עליהן ולשמור אותן לסוף האימון אחרי שעשיתם עוד הליכה קצרה לשחרור השרירים.

דברים שהרופא לא יספר לכם
 

7. גמילה מסוכר משפיעה על הגוף בדיוק כמו גמילה מסם

אז הרופא אמר לכם שאתם צריכים להפסיק לצרוך סוכר? האם הוא דאג ליידע אתכם מה בדיוק אתם הולכים לעבור בתקופה הקרובה? הסוכר הוא פרס טבעי למוח משום שרובנו מעדיפים דברים מתוקים מאשר חמוצים או מרירים. זה לא כי יש לנו נטייה להשמנה, אלא זה פשוט טבוע ברצף הגנטי שלנו. בעבר הרחוק, כשאבותינו ליקטו גרגרים ביער, טעם חמוץ סימל "לא בשל", טעם מר סימל "זהירות – רעל!" וטעם מתוק סימל שהגרגר מוכן לאכילה וכדאי לאכול אותו עכשיו.

גרגרי יער זה דבר אחד, אבל עוגה או משקה מוגז עם 9 כפיות סוכר זה כבר דבר אחר לגמרי, והתמכרות לסוכר היא תופעה שלצערנו רבים מאתנו סובלים ממנה, ואם אינכם מאמינים לי, נסו לשתות את הקפה שלכם עם כפית אחת פחות של סוכר, ונראה עד כמה תיהנו ממנו.

להתמכרות יש 4 סימנים עיקריים: הגזמה, השתוקקות, מציאת תחליפים ותסמיני גמילה. אנחנו בהחלט מגזימים בצריכת הסוכר שלנו – חטיף שוקולד אחד מכיל הרבה יותר סוכר ממה שגופכם אמור לקבל. אנו משתוקקים פעמים רבות לקוביית שוקולד או כל דבר מתוק אחר, אשר גורם לנו לאושר עילאי בפה ובמוח. אנחנו מוצאים תחליפים בממתיקים מלאכותיים אחרים, אשר לרוב אינם בריאים יותר מהסוכר שממנו אנו מנסים להימנע, אך האם יתכן שלסוכר יש גם תסמיני גמילה? הנה כמה תסמינים שתוכלו לחוות אם תנסו להפסיק לצרוך סוכר, והם לא קיימים משום שיש לכם נטייה להשמנה, אלא אתם פשוט נגמלים מסם שהתמכרתם אליו כל חייכם:

  • כעס
  • חרדה
  • שינויים בתחושת התיאבון
  • חשקים לסוכר
  • דיכאון
  • סחרחורות
  • עייפות
  • תסמיני שפעת
  • כאבי ראש
  • נדודי שינה
  • חוסר נחת
  • מצבי רוח משתנים
  • רעידות
  • שינויים בהרגלי השינה

התסמינים האלה יכולים להשפיע עליכם ימים עד שבועות מתחילת הגמילה, והם משתנים לפי רמות הדופמין שבגופכם. כדי להתמודד עם הגמילה הזו, מומלץ לצרוך כמות נאה של חלבון רזה, פירות כמו אוכמניות או תפוחים וכן גם אגוזים. הימנעו מתחליפי סוכר, משום שלהם יש את אותה השפעה על הגוף.

 
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: