print header

6 סיבות להפסיק ללחוץ על כפתור הנודניק בשעון המעורר

 הבוקר הגיע, קרני השמש הנוגות חודרות לחדר השינה שלכם ומציפות אתכם, השעון המעורר שכיוונתם לעצמכם בטלפון הנייד קם לחיים ומתחיל לצלצל חרישית (ולאחר מכן קצת יותר ברעש) – אבל אתם, מתוך שינה שמסרבת להקיץ, מסתובבים אליו באדישות, לוחצים על כפתור ה"נודניק" שיגרום לו להפסיק את צלצולו ולהתחדש רק כמה דקות אחרי, וחושבים שבכך קניתם לעצמכם עוד קצת זמן שינה יקר, חשוב וחיוני. טעות מרה בידיכם, ידידינו "לוחצי הנודניק", כי אולי אתם לא מודעים לכך, אך המנהג הזה שרבים כל כך אימצו לעצמם בטבעיות מאז נכנס הכפתור המפתה לחיינו – עלול לגרום לבעיות חמורות אם משתמשים בו יותר מדי. בכתבה הבאה ריכזנו לכם את 6 הבעיות העיקריות שעלולות לצוץ אצלכם אם האצבע שלכם נשלחת להקיש על ה"נודניק" בכל בוקר ובוקר, ולבסוף גם כמה שיטות כדי להיפטר מן המנהג המגונה הזה.

1. זה עלול לפגוע במחזור השינה התקין שלכם

כשעתיים לפני שאתם למעשה מתעוררים מהשינה, גופכם כבר מתחיל להכין את עצמו על מנת לפתוח את היום. טמפרטורת הגוף עולה וכימיקלים שונים שאחראים לגרום לכם לחוש ערניים מתחילים להשתחרר בו. כשאתם קמים אחרי הצלצול הראשון של השעון המעורר – גופכם מוכן ומזומן לתהליך ההתעוררות; אבל אם אתם לוחצים על כפתור הנודניק וחוזרים לישון מספר פעמים עד שאתם למעשה מתעוררים – רוב הסיכויים שתרגישו מנומנמים ותשושים זמן רב אחרי שתקומו, מכיוון שאתם מחזירים את התהליך של הגוף לאחור.

רוברט ס. רוזנברג, המנהל הרפואי של המרכזים להפרעות בשינה בעמק פרסקוט ופלאגסטאפ באריזונה, ארה"ב, מסביר: "כשאתם לוחצים בחזרתיות על כפתור הנודניק, אתם עושים לעצמכם שני דברים שליליים. ראשית אתם שוברים גם את השינה הקטנה שאתם מקבלים מכך, מה שהופך את איכותה לגרועה. שנית אתם למעשה שמים את עצמכם במחזור שינה חדש שאתם לא נותנים לעצמכם מספיק זמן לסיים".

בעיות שנגרמות מלחיצה על כפתור ה"נודניק": יד לוחצת על הטלפון מתוך שינה

2. אתם עלולים להרגיש עוד יותר עייפים במהלך היום

בהמשך ישיר לסעיף הקודם – צריך בהחלט לומר את זה: אתם אולי חושבים שלחיצה על כפתור הנודניק בשעון המעורר שלכם תאפשר לכם לקבל עוד קצת שעות או דקות שינה כדי שתרגישו יותר טעוני אנרגיה במהלך היום, אבל במציאות זה פועל באופן הפוך לחלוטין. ד"ר רוזנברג מציין שאכן הלחיצה הזו עולה ביתר תחושת עייפות במהלך היום, דבר שגם מוכח על ידי המדע.

חוקרים זיהו את ה"אשם" בערפול הזה שמגיע בעקבות תנומה קצרה מדי – והוא נקרא "אינרציית שינה". הקרן הלאומית לשינה בארה"ב מגדירה זאת כ"תחושת טשטוש ואי התמצאות העלולה להיגרם מהתעוררות משינה עמוקה". התופעה הזו מאיטה את יכולת קבלת ההחלטות שלכם, משבשת את הזיכרון ופוגעת בתפקוד הכללי שלכם מהרגע שאתם יוצאים מהמיטה – ואפילו כוס קפה ומקלחת קרה לא יעזרו לכם כאן. זה יכול לקחת עד שעה וחצי מהקימה ועד שאתם מתנערים ממנה. דעו גם כי בסקר מקיף, שבמהלכו תושאלו כמעט 20,000 אנשים, נמצא ש"לוחצי-הנודניק" הסדרתיים הם אלו שנוטים להרגיש עייפים יותר במהלך היום.

3. זה עלול להזיק לבריאות המעיים שלכם

החזרה לתנומה חטופה אחרי שלחצתם על כפתור הנודניק עלולה לבלבל את השעון הפנימי בגופכם ולהשפיע לרעה על איכות השינה שלכם. ככל שגופכם מתרגל למנהג הזה הוא פחות ופחות בטוח מהו הזמן הנכון להתעורר ומה הזמן הנכון לישון – זאת מכיוון שעל פי ד"ר רוזנברג, אותה לחיצה תמימה על ה"נודניק" מסיחה את דעתו של השעון הביולוגי שלכם ויוצרת בלגן בהורמוני המוח שלכם; כך אתם יותר חשופים לבעיות שינה ועלולים למצוא את עצמכם מסתובבים על המיטה לכאן ולכאן במהלך הלילה וישנים פחות ממה שאתם צריכים.

הדבר עלול להשפיע על הבריאות הכללית שלכם כמובן ולהוביל להפרעות מטבוליות שאף יגרמו לכם להעלות במשקל ובמסת הגוף, וזה יציב אתכם בסיכון גבוה להתפתחות סוכרת.

בעיות שנגרמות מלחיצה על כפתור ה"נודניק": אדם מחזיק בבטן שלו בכאב

4. העור שלכם עלול להיות רגיש יותר

אפילו אם אתם דואגים לעור שלכם ומטפחים אותו כראוי, מחסור מתמשך בשינה עלול לחבל במאמצים הללו שלכם להבטיח את בריאות עורכם ולגרום להתפרצויות של אדמומיות ודלקות על גביו. כאמור, לחיצה תדירה על כפתור הנודניק יכולה להוות גורם משבש לבריאות הכוללת של הגוף שלכם ולעלות לכם בחוסר שינה – מה שיוביל לעלייה ברמת הורמוני הלחץ בגוף ויתבטא בדלקות בעור, ייצור מוגבר של סבום (חלב) וסתימתן של נקבוביות העור.

5. זה עלול להשפיע על מערכת החיסון שלכם

"לחטוף" לעצמכם עוד כמה דקות נוספות של תנומה נעימה יכול אולי להישמע מפתה, אבל מי שהופך את זה למנהג ולהרגל עלול לגרום לעצמו את כל ההשפעות השליליות שציינו עד כה וגם לפגוע במערכת החיסונית שלו, לא פחות. אם תתרגלו ללחוץ על כפתור הנודניק כל בוקר, אתם עלולים לדוגמה למצוא את עצמכם חולים לעיתים קרובות יותר – כי המחסור המתמשך בשנת לילה שיתלווה למנהג הארכת התנומה בבוקר יעלה לכם בהחלשת מנגנוני ההגנה החיסונית של הגוף שלכם, ומערכת החיסון לא תוכל להגן עליכם מפני נגיפים באותה יעילות כמו לפני כן. 

בעיות שנגרמות מלחיצה על כפתור ה"נודניק": נגיפים בדם

6. זה עלול לשבש את סדירות הווסת שלכן

טוב ככל שזה עשוי להרגיש לכן – ללחיצה הקבועה שלכן על אותו כפתור "נודניק" שמבטיח שצלצול השעון יישמע בשנית, עלולה להיות השפעה מזיקה גם על בריאותה של מערכת הרבייה. דפוסי שינה בלתי יציבים, כמו אלו שנוצרים מהתעוררות מאוחרת, משפיעים על הורמוני הרבייה שלנו אשר אחראים על הווסת ועל הביוץ. הדילוג על שינה סדירה ומאוזנת שנוצר כשמאריכים אותה באופן מלאכותי על ידי לחיצה על כפתור הנודניק גורם להצטברות לחץ בגוף – מה שבתורו עלול להוביל לאי סדרים בהופעת המחזור החודשי ואף לפספוסו.

אז איך אפשר "לשבור" את מעגל הנודניק הזה?

אם אתם מוצאים את עצמכם לוחצים באופן קבוע על כפתור הנודניק, נהנים מעוד כך וכך דקות של שינה בבוקר אך סובלים מכל אותן השפעות שליליות שתיארנו עד כה – כדאי שתתחילו לשקול לעשות כמה שינויים שיעזרו לכם להחליף את הנוהג הפסול הזה בהרגלים בריאים יותר:

  • תתחילו להתאמן: נמצא שאנשים שפעילים פיזית יותר נוטים פחות לסחוט את כפתור הנודניק. אז אם טרם התחלתם לאמץ אורח חיים ספורטיבי יותר, עשו לעצמכם הרגל לצאת להליכה של לפחות חצי שעה ביום ותראו כיצד זה ישפיע לטובה על נוהג ה"נודניק" שלכם ואף יפסיק אותו לחלוטין.
  • שימו את הטלפון עם השעון המעורר שלכם בצד השני של חדר השינה: זהו טריק ישנן שתמיד עושה את העבודה ועשוי לעזור לכם להתנגד לפיתוי ללחוץ על כפתור הנודניק. אתם פשוט תצטרכו לקום פיזית וללכת ללחוץ על השעון, מה שכבר יעיר אתכם באופן טבעי ויקים אתכם מהמיטה, בין אם תרצו ובין אם לא.
בעיות שנגרמות מלחיצה על כפתור ה"נודניק": טלפון נייד מצלצל עם נודניק
  • האירו את חדר השינה – אם אתם מצלילים את חדר השינה שלכם במהלך הלילה או שלא נכנס אליו מספיק אור שמש עם הגעת הבוקר – כדאי שתלכו להדליק את האור בחדרכם ברגע שהשעון מצלצל. זה יעזור לכם להתעורר יותר טוב וגם לקום פיזית מהמיטה.
  • השקיעו בשעון שאין בו כפתור נודניק – זה אולי הדבר הכי מתבקש: פשוט תיפטרו מה"נודניק". אמנם למצוא היום אפליקציית שעון לטלפון החכם שאין בה את האפשרות הזו זה לא ממש פשוט, אבל אפשר מנגד לעבור חזרה לשעונים המעוררים של פעם – אלו שאין בהם שום "נודניק" מובנה. מצאו אחד כזה, השקיעו בנו ותתחילו לקום באמת בזמן ולהרגיש טוב יותר.
בעיות שנגרמות מלחיצה על כפתור ה"נודניק": שעון מעורר מתחת לסדינים
  • הרחיקו מחשבים ושאר מסכים מן המיטה – אם אתם טרם יודעים זאת, אז נספר לכם שמכשירים כמו סמארטפונים, טאבלטים ומחשבים ניידים פולטים מתוכם אור כחול שפוגע בשינה שלכם. "החשיפה לאור הכחול המופץ ממכשירים אלו גורמת לעיכוב בייצור הורמון המלטונין", מסביר ד"ר רוזנברג. אז בלילה – עשו לעצמכם טובה וכבו את המכשירים האלו, או לפחות הרחיקו אותם מכם ומחדר השינה שלכם עד כמה שניתן, לפחות 90 דקות לפני שאתם נכנסים למיטה. תוכלו גם להפעיל במכשירים הללו מסנן אור כחול שעוזר להפחית את עוצמתו - קראו על כך בכתבה הבאה ולימדו כיצד לעשות זאת. 

מקור התמונות: canva.com

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.