maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

כך תוכלו לעבוד מול מסכים מבלי לפגוע בבריאותכם

 אור כחול שנפלט מכל מסך אלקטרוני או נורת לד יכול להפריע לשעון הביולוגי שלכם ולפגוע בכם בדרכים שונות, כגון: הפרעות שינה, הגברת הסיכון למחלות, עלייה במשקל והיפראקטיביות אצל ילדים. על מנת לצמצם ככל האפשר את הנזקים האלה, עלינו להיחשף כמה שפחות לנורות שפולטות אור כחול כמו מנורות לד ופלורסנטים וכן לא להיצמד למשך זמן רב מדי למסכי מחשב, טאבלטים, טלפונים חכמים וכדומה. עם זאת, לפעמים אין ברירה ויש צורך לעבוד במשך שעות רבות מול מסך ותחת אור כחול, לכן עליכם לעשות מספר פעולות שיסייעו לכם למזער את כמות האור הכחול שאליו אתם נחשפים. אם אתם מעוניינים לדעת כיצד לעשות זאת, קראו בעיון את המדריכים שלפניכם ובצעו את הפעולות המפורטות בהם, עבור מערכות ההפעלה ווינדוס 10 ו-macOS, וכן עבור האנדרואיד והאייפון.
 

לפני הכל: מה זה אור כחול ומה חשיפת יתר אליו עלולה לגרום

האור הנראה לעין האנושית מכיל צבעים רבים בעלי אורכי גל שונים, וביניהם האור הכחול שנע על הספקטרום בין 390nm-700nm. כאשר אור זה מגיע אלינו מהשמש הוא מסייע ליצור תופעות חיוביות רבות בגופנו, אך כאשר אנו נחשפים לאור מלאכותי מעבר לשעות האור הטבעיות, הוא משפיע על תהליכים שונים בגוף בדרך מזיקה ופוגע בשעון הביולוגי של האדם.
 
אם אתם או ילדיכם יושבים במשך שעות רבות מול מסכים ומעוניינים למנוע את תופעות הלוואי שנגרמות בגינן, דעו שישנן פתרונות ותוכנות רבות שיכולות לעזור במניעת פליטת האור הכחול מהמכשירים האלקטרוניים שלכם. כעת תוכלו ללמוד איך לשנות הגדרות במחשב או בסמארטפון כדי לווסת את האור הכחול שנפלט ולמנוע נזקים בריאותיים.

Windows 10  

בעדכון האחרון שערכו במערכת ההפעלה ווינדוס 10, הוסיפה חברת מיקרוסופט תכונה שמסייעת לצמצם את רמת קרינת האור הכחול הנפלט ממסך המחשב שלכם. על מנת להשתמש בה עליכם לפעול לפי ההוראות הבאות:

שלב 1: בשולחן העבודה, לחצו על הכפתור הימני של העכבר ובחרו את האפשרות "הגדרות תצורה".

 
לעבוד מול מסכים בלי לפגוע בבריאות: צילום מסך של הגדרות תצוגה
שלב 2: ייפתח בפניכם חלון עם הכותרת "צג" ובו יופיעו מספר אפשרויות שונות, ביניהן "צבע". מתחת לאפשרות זו תראו את הכיתוב "תאורת לילה" ותחתיו ישנו כפתור הזזה ולצדו רשום "לא פעיל". לחצו על הנקודה השחורה שעל הכפתור והעבירו את המצב ל-"פעיל".
לעבוד מול מסכים בלי לפגוע בבריאות: צילום מסך שינוי תצוגת לילה

שלב 3: ברירת המחדל של הגדרה זו תפעיל את צמצום פליטת האור הכחול על מסך המחשב שלכם.

שלב 4: כעת לחצו על "הגדרות תאורת לילה" שמתחת לכפתור ההזזה, ובעזרת סמן העכבר הזיזו תוך כדי לחיצה על הכפתור השמאלי את הקו השחור שנמצא על סולם הצבעים מלבן עד אדום, לפי רמת הכהות הנראית לכם כמתאימה עבורכם.

לעבוד מול מסכים בלי לפגוע בבריאות: הסולם של מסך תצורת לילה
שלב 5: לסיום לחצו על "הפעל" ומרגע זה ההגדרות ייכנסו לתוקף.
 
אם אתם מעוניינים להפעיל את האפשרות הזו משעות החשיכה ולא בכל שעה ביום, תוכלו לעשות זאת על ידי שינוי השעה באופן ידני או לפי המיקום שלכם בעולם. פעולה זו מומלצת במיוחד כשיש ילדים שיושבים מול המסכים משעות אחר הצהריים, כשאור השמש מתחיל להיחלש. כל שעליכם לעשות זה ללחוץ על "תזמון תאורת לילה" ומיד יופיעו בפניכם שתי אפשרויות – הגדרות מיקום והגדר שעות. 
 
אם תבחרו להפעיל את האפשרות לפי מיקום – לחצו על "הגדרות מיקום" ובחלון שייפתח יופיעו מספר אפשרויות, כשהראשונה היא "מיקום" ומתחתיה כפתור אפור עם המילה "שנה". לחצו עליו ובחלון הקטן תופיע המילה "לא פעיל" לצד כפתור הזזה. לחצו על כפתור ההזזה והמצב ישתנה לפעיל. כעת חזרו אחורה ותוכלו לראות שהזמנים התעדכנו לפעולה משעת השקיעה באזורכם ועד לשעת הזריחה.
לעבוד מול מסכים בלי לפגוע בבריאות: צילום מסך המורה על שינוי מיקום לתאורת לילה
אם בחרתם "הגדר שעות" תוכלו פשוט להגדיר את הזמנים של השינוי לפי מה שתבחרו, כאשר שני המלבנים הראשונים מציינים את שעת ההפעלה והשניים התחתונים מציינים את שעת הכיבוי.
 
לעבוד מול מסכים בלי לפגוע בבריאות: שינוי הגדרות תאורת לילה לפי שעה

OSX (מאק)

גם במערכת ההפעלה של מחשבי מאק ניתן להגדיר אפשרות לצמצום רמת הקרינה של האור הכחול, וכל מה שצריך לעשות זה לעקוב אחרי הצעדים הבאים:

שלב 1: פתחו את "אפשרויות מערכת" (System Preferences).

שלב 2: בחרו "הצג" (Displays) ולאחר מכן לחצו על האפשרות "מצב לילה" (Night Shift). 

לעבוד מול מסכים בלי לפגוע בבריאות: צילום מסך של אפשרויות מערכת במחשבי מאק
שלב 3: בחרו בשורה המורה על "לוחות זמנים" (schedule) וכעת יופיעו 3 אפשרויות: הראשונה - "כבוי" (Off), השנייה – "מותאם אישית" (Custom) והשלישית – "שקיעה עד זריחה" (Sunset to Sunrise). אם תבחרו ב-"שקיעה עד זריחה" המחשב יעביר את המסך למצב פליטה מופחתת של אור כחול על פי המיקום שלכם באופן אוטומטי. אם תבחרו "מותאם אישית" תוכלו לקבוע את הפעלת האפשרות הזו לפי שעות שנוחות עבורכם.
לעבוד מול מסכים בלי לפגוע בבריאות: הסבר כיצד מפעילים את מצב הלילה במאק
אם כל העניין הזה מסובך עבורכם או שלא מתחשק לכם להתחיל "לשחק" עם ההגדרות של המחשב שלכם, כדאי שתכירו ותנסו את התוכנה Iris, שמותאמת לכל סוגי מערכות ההפעלה של המחשב. בנוסף קיימת גם גרסה שתומכת בטלפונים ניידים עם מערכות הפעלה אנדרואיד ו-IOS (לחצו על שם מערכת ההפעלה שלכם כדי להוריד אליה את התוכנה)
 

להתקנת התוכנה על המחשב שלכם לחצו כאן ולאחר מכן בחרו באפשרות שמתאימה למערכת ההפעלה שלכם – OSX או Windows.

לחצו על "התקנה", אשרו ולחצו על "אני מסכים". כבר תוך כדי תהליך ההתקנה תראו איך צבע המסך שלכם משתנה. אשרו הפעלה מחדש של המחשב והפעולות יכנסו לתוקף. 

בעזרת התכונות והתוכנות היעילות האלה תוכלו לשמור על איזון השעון הביולוגי בגופכם, וכך גם תשמרו במיוחד על בריאות ילדיכם שנמצאים מול המחשב והטלפונים החכמים שלהם במשך שעות רבות. לאחר שתעשו זאת תיווכחו לראות כיצד הרגלי השינה שלכם השתפרו פלאים ואפילו בריאותכם משתפרת אט אט.
 
מקור התמונות: digitaltrends
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו