maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

חשיפה לאור בשעות הלילה גורמת לבעיות נפשיות וגופניות

 בני האדם לא מסוגלים לראות בחושך מוחלט, ובעקבות כך נעשו מאמצים במשך השנים לדאוג לחלופות שיאירו לנו את הלילה על מנת שנוכל לתפקד טוב יותר כאשר השמש שוקעת. האמצעים שבהם משתמשים כדי להאיר, כמו נרות או מנורות, הן אולי התגליות וההמצאות המהפכניות ביותר שזכינו ליהנות מהן, אך כמו דברים רבים גם להן יש השלכות שליליות על בריאותו של האדם ופגיעה בטבע. את ההשפעות החיוביות כולנו מכירים ואנו נהנים מהן בחיי היומיום, אך חשוב שתדעו שחשיפה מוגברת לאור בשעות החשיכה היא אחד מהגורמים למחלות ובעיות רבות כגון: דיכאון, השמנה, הפרעות שינה, סרטן ועוד. אז אם אתם נוהגים לישון עם אור בחדר השינה, אפילו אם הוא חודר מבעד לחלון או הדלת, יכול להיות שיש לכך השפעה רעה מאוד עליכם...
 
חשיפה לאור: אדם שוכב על המיטה ורואים רק את רגליו
 

קצת רקע שחייבים לדעת

התקני התאורה הם ללא צל של ספק שינוי משמעותי שהביא לעולם בני האדם שינוי חיובי עצום ופריחה כלכלית. אמצעי האור הראשוניים שיוצרו היו נורות להט בעלות אורכי גל ארוכים, או נורות נתרן בלחץ גבוה שהותקנו במרחבים הציבוריים. החיסרון בהתקנים אלו הוא צריכת חשמל גבוהה, שמאלצת אותנו להגביר את ייצור החשמל וכתוצאה מכך גם את פליטת הפחמן הדו חמצני לאוויר. בשל כך כיום נעשה שימוש הולך וגובר בתאורה קצרת גל, כמו מנורות לד, פלורסנט וכדומה, שפולטת פחות חום ודורשת פחות חשמל. הבעיה היא שלצד החיסכון שהן מציעות, מנורות שכאלו עלולות להזיק לנו מבחינה בריאותית, שכן הן גורמות לדיכוי ייצור הורמון המלטונין, ומעבר לכך העוצמה החזקה של נורות אלו עלולה לפגוע ברשתית העין. 

מהו מלטונין? – המלטונין הוא הורמון שנוצר בבלוטה האיצטרובלית במוח ועוזר לשלוט על מחזור השינה וההשכמה - השעון הביולוגי שלנו. ניתן למצוא אותו גם בכמויות קטנות מאוד במזונות כגון בשר, דגנים, פירות וירקות, אך שינה בחושך מוחלט היא הדרך הטובה ביותר להיווצרותו בגוף. 

עודף אור בלילה גורם לפגיעה נפשית וגופנית

בקרב רוב בני האדם האור משפיע על מצב הרוח - בשעות היום הוא גורם לנו להיות פעלתניים יותר ומעניק אנרגיה ומרץ, אך בשעות החשיכה חשיפה ממושכת אליו עלולה להזיק ולגרום לפגיעות נפשיות וגופניות. האגודה הרפואית האמריקנית מזהירה ואומרת כי לתאורה בלילה, ובמיוחד לאור שנפלט מנורות לד, יש קשר ישיר לשעות השינה המופחתות, חוסר שביעות רצון מאיכות השינה, ישנוניות מוגזמת, תפקוד לקוי בשעות היום והשמנת יתר. העובדה הזאת מקבלת חיזוק ממחקר שנערך בבית ספר לרפואה ביפן, אשר לפי מסקנותיו שינה בחדר חשוך לגמרי עשויה למנוע דיכאון. על פי המחקר שנערך בראשותו של פרופסור קנג'י אוביאשי, נמצא כי חשיפה לאור במהלך השינה ברמה של למעלה מ-5 לוקס (יחידת מדייה לפליטת אור) במשך הלילה, מעלה את הסיכוי ללקות בדיכאון בהשוואה לשינה בחושך מוחלט. משך זמן החשיפה לא נבדק, אך בניסוי שנערך על בעלי חיים נמצא שבמהלך 4 שבועות בהם הוחדר אור במהלך שעות השינה שלהם, נוצרה פגיעה בהפרשת הורמון השינה, המלטונין, שאחראי בין היתר על הסדרת השעון הביולוגי.
 
חשיפה לאור: בחור בוהה במסך הפלאפון שלו
במחקר אחר שנערך באוניברסיטת הרווארד, נבדק הקשר בין חשיפה לאור לבן וכחול שבו אנו משתמשים בחיי היומיום, אשר לרוב מופץ על ידי תאורה מלאכותית שמופעלת בעיקר בשעות הלילה, לבין הסיכוי לחלות בסרטן, סוכרת, מחלות לב והשמנה. התוצאות הצביעו על עלייה משמעותית בתחלואה אשר נקשרת בין היתר לדיכוי הפרשת המלטונין בגופנו. על פי תוצאות המחקר, אנשים שנמצאים בסיכון מוגבר הם אלה שעובדים במשמרות לילה כגון: רופאים, אחיות, ברמנים ועוד, וכן אותם אנשים שישנים עם תאורה מלאכותית, בין שכזו הדולקת בתוך חדרם ובין שכזאת אשר מגיע מבחוץ.

מה ניתן לעשות?

על מנת למנוע את הסיכונים הנובעים מזיהום האור ניתן לעשות מספר דברים שיכולים לצמצם את הנזק:
  • הימנעו מלהסתכל על מסכים המפיקים אור בהיר כ-2-3 שעות לפני השינה.
  • במהלך היום רצוי להיחשף לאור שמש בהיר אשר יגביר את היכולת שלכם לישון בלילה ואף ישפר את מצב הרוח והערנות שלכם במהלך היום.
  • אם אתם עובדים במשמרות לילה או שאתם מרבים להשתמש במכשירים אלקטרוניים בשעות החשיכה, מומלץ להרכיב משקפיים עם מסנן אור כחול-ירוק.
  • השתמשו באורות אדומים עמומים עבור תאורת הלילה שלכם בבית, שכן האור האדום לא מדכא את ייצור המלטונין.
  • כבו כל גוף תאורה, מסך או נורת לד והגיפו את התריסים בחלון חדר השינה שלכם ושל ילדיכם בזמן השינה.

שיהיה לכם לילה טוב!

 

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: