maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

9 יתרונות בריאותיים של צמח המרווה

 כנראה שנתקלתם כבר במגוון המוצרים שמכילים את צמח המרווה בחנויות שונות – בין אם כעלים טריים, כחליטות תה, כתמציות או בגרסתו הרפואית. יתכן אפילו ששקלתם לקנות עציץ מרווה כדי לגדל בעצמכם את הצמח הזה, אך האם ידעתם מהו וכמה הוא בריא לכם? ובכן, מרווה הוא צמח ממשפחת השפתניים, ו-24 מתוך 700 המינים שלו גדלים כאן בארץ. הוא נחשב לאחד מצמחי המרפא והתבלין העתיקים והנפוצים בארץ ובמדינות הים התיכון, ויש לו טעם וניחוח חזקים שקשה לפספס. בכתבה הבאה תכירו 9 יתרונות בריאותיים חשובים של צמח המרווה על שלל מוצריו, וכיצד תוכלו ליהנות מהם ולהוסיף אותו לתזונה שלכם.
 
יתרונות בריאותיים של צמח המרווה: צמחי מרווה בשדה

1. שיפור הזיכרון ובריאות המוח

עלי מרווה עשירים בנוגדי חמצון נהדרים, ובכך הצמח הזה עשוי לא רק לשמור על המערכת החיסונית, אלא גם על מערכת ההגנה של המוח. בנוסף, העלים האלו מסייעים בעצירת התפרקותו של אצטילכולין, מוליך עצבי שתורם לפעילות הזיכרון ושרמה נמוכה שלו מקושרת לאלצהיימר. הקשר בין מרווה למחלה הזו הוכח במחקר משנת 2003, שבו נבדקו משתתפים עם אלצהיימר מתון אשר צרכו 60 טיפות (2 מ"ל) של תמצית מרווה באופן יומיומי למשך 4 חודשים; ממצאי המחקר הראו כי הם השיגו תוצאות טובות יותר במבחנים לבדיקת זיכרון, פתירת בעיות ויכולות קוגניטיביות אחרות, מאשר אלו שנטלו פלסבו. בנוסף, במחקרים אחרים נמצא שהוספת מרווה לתזונה מועילה גם לאנשים בריאים מכל הגילים, כאשר בקרב מבוגרים, כמויות נמוכות שלו מסייעות בשיפור זיכרון, ואלו הגבוהות – בהעלאת מצב רוח ורמות ערנות.

2. שמירה על בריאות הפה

אנו מקפידים לצחצח שיניים כמה פעמים ביום כדי לשמור על בריאות הפה, והמחמירים מבינינו גם משתמשים בקיסמים ובתכשירים אחרים. היום תגלו שגם המרווה עשויה לעזור לכם להשיג חיוך מושלם, בזכות השפעותיה האנטי-בקטריאליות לנטרול גורמים מזיקים שעלולים להוביל להיווצרות עששת. התרומה הזו אוששה במחקר משנת 2015, שממצאיו הראו כי משחת שיניים המבוססת על מרווה משמידה ביעילות חיידקי סטרפטוקוקוס שמזיקים לחלל הפה. ממחקרים אחרים שנערכו על בעלי חיים עולה גם כי העלים והתמציות המופקות ממרווה עשויים לסייע בטיפול במורסות בשיניים ובדלקות חניכיים, אך עדיין נדרש לבדוק זאת על בני אדם.
יתרונות בריאותיים של צמח המרווה: בחורה מחייכת

3. שמירה על בריאותן של נשים

מרווה ומוצריה ידועים בתרומותיהם הרבות לבריאות האישה – גם אם הן טרם הוכחו מדעית. במקומות שונים במזרח התיכון, למשל, נשים שנמצאות בחודשים הראשונים להיריון משתמשות במרווה כדי להילחם בבחילות שמאפיינות את התקופה הזו. כמו כן, למרות שאין לכך הסבר מדעי, נשים מניקות משתמשות במרווה כדי להפחית היווצרות מוגזמת של חלב אם. הצמח גם משמש כתרופה מסורתית וטבעית לנשים בגיל המעבר הסובלות מתסמינים כמו עלייה פתאומית בחום והזעה, בעקבות ירידה באסטרוגן; הסיבה לכך היא שמרווה מכילה מרכיבים שדומים להורמון הנשי, שרמתו בדרך כלל פוחתת בתקופה הזו של החיים, ולכן היא מטפלת בבעיות הללו. לפי מחקר מ-2011, נשים בגיל המעבר יוכלו לזכות ביתרון הזה לאחר שימוש יומיומי בתוספי מרווה למשך 8 שבועות.

4. הורדת רמות סוכר בדם

עלי מרווה ומוצריהם משמשים כבר שנים רבות כתרופה טבעית כנגד סוכרת, ותרומתם לירידה ברמות הסוכר בדם הוכחה במחקרים שונים שנעשו על בעלי חיים ובני אדם. במחקר פורטוגלי שנערך על עכברים עם סוכרת מסוג 1, נמצא כי תמצית מרווה מורידה רמות גלוקוז על ידי ניקוי חומצות שומניות מהדם, ובכך תורמת לשיפור פעולת האינסולין. מממצאי מחקר אחר מ-2018 שנערך גם הוא על עכברים, הפעם עם סוכרת מסוג 2, עולה כי תה מרווה פועל כמו תרופת המטפורמין שניתנת לאנשים הסובלים ממחלה זו. התועלת הזו אוששה גם במחקר שנערך בקרב בני אדם, למרות שנדרשים מחקרים נוספים בתחום. לכן אם אתם סובלים מסוכרת או פשוט רוצים לאזן את רמות הסוכר בדם שלכם – הוסיפו לתזונה שלכם מוצרים שונים של מרווה.
יתרונות בריאותיים של צמח המרווה: כפית סוכר שלצידה גרגרי סוכר על שולחן ותותים

5. הגנה מפני סוגים שונים של סרטן

למרות שעד כה הנושא אושש רק על בעלי חיים, כדאי שתדעו שעלי מרווה והתמציות המופקות מהם עשויים לסייע במניעת סרטן מסוגים שונים, לרבות בפה, במעי, בכבד, בצוואר הרחם, בשד, בעור ובכליות. במחקרים שנערכו עד כה נמצא כי תמציות מרווה לא רק מדכאות גדילה של תאים סרטניים, אלא גם תורמות להרס שלהם. בנוסף, מרווה מסייעת לגברים להתמודד עם תופעות לוואי כמו חום בעת טיפול בסרטן הערמונית. תרומתו הזו של הצמח קשורה כנראה למספר מרכיבים שנמצאים בו, כמו קרנוסול, קמפור וחומצות רוזמריניות. 

6. שמירה על בריאות הלב והורדת רמות כולסטרול "רע"

אחד הגורמים העיקריים שמובילים למחלות לב הוא רמה גבוהה של הכולסטרול "הרע", הלוא הוא LDL. מחקרים רבים עוסקים בקשר בינו לבין מרווה, כשממצאי אחד מהם הראו כי צריכת תה מרווה פעמיים ביום למשך שבועיים עשויה להוריד את רמות הכולסטרול "הרע", ובמקביל להעלות את רמותיו של זה הטוב שנקרא "HDL". יתרה מכך, ניתן למצוא במרווה מעט נתרן וכמות גבוהה של מרכיבים חשובים כמו סידן (1,652 מ"ג ל-100 גרם) ואשלגן (1,070 מ"ג ל-100 גרם), והם עוזרים לה לתרום לתקינות תפקוד מערכת הלב וקצב פעימות הלב.
יתרונות בריאותיים של צמח המרווה: רצועות מסולסלות בצורת לבבות אדומים וורודים

7. טיפול בבעיות עיכול

סובלים לעיתים קרובות מכאבי בטן למיניהם? כדאי שתצרכו עלי מרווה טריים, שמכילים חומצות רוזמריניות שמשמשות כנוגד חמצון לקיבה. בעזרתן, תוכלו לעזור לגופכם להימנע מתחושות לא נעימות כמו גזים ולהוריד את הסיכוי להיווצרות דלקת רפידת הקיבה. בנוסף, ממחקר שנערך על עכברים ופורסם בשנת 2014, נמצא ש-200 מ"ג שמנים המכילים תאים של מרווה לכל 1 ק"ג של משקל הגוף, עשויים לטפל בשלשולים ולעכב את פעולת המעיים ועוצמתה. לכן אם אתם סובלים מבעיות עיכול – הוסיפו מרווה לתפריט שלכם.

8. שמירה על העור והעצמות

מרווה היא מרכיב נפוץ במוצרים קוסמטיים טבעיים לעור, זאת בזכות התרכובות, הוויטמינים והמינרלים השונים שמצויים בה. ממחקרים שונים עולה כי היא עשירה בקמפור, ויטמין A וסידן, שתורמים להיווצרות בריאה של תאי עור, שיפור מחזור הדם, האטת סימני הזדקנות וירידה בהיווצרות קמטים. בנוסף לכך, מריחת תמצית מרווה על העור עשויה לעזור גם במקרים של כוויות שמש, או במילים אחרות – בהרגעת עור ש"נשרף" בעקבות שהייה ממושכת בחוץ; כדי להגיע לאותה תוצאה, תוכלו גם להכין תה מחופן מרווה ששהה 20 דקות במים רותחים, לתת לו להתקרר במקרר ולרסס אותו על הגוף. יתרה מכך, עלי מרווה עשירים בוויטמין K אשר תורם לשמירה על עצמות חזקות, לכן אם אתם רוצים להימנע משברים או שמא סובלים מסימנים מוקדמים של דלדול העצם – כדאי שתצרכו את הצמח הבריא הזה.
יתרונות בריאותיים של צמח המרווה: בחורה עם מגבות על השיער והגוף, מביטה במראה ונוגעת בעור הפנים שלה

9. טיפול טבעי בדיכאון

אנשים רבים שסובלים מדיכאון נוטלים תרופות כימיות שאמנם עוזרות במקרים רבים, אך מתברר שיש גם פתרון טבעי יותר בדמות מרווה. הצמח הזה תורם להם בזכות נוגדי החמצון הרבים שיש לו, כמו אפיגנין והפלבונואיד לוטאולין, שעוזרים להילחם בדיכאון ובלחץ. בשנת 2011 פורסם מחקר שמאשש את היכולות המדהימות של הלוטאולין בתחום זה, ומראה כי טיפול בעזרת הפלבונואיד הזה הביא להשפעות אנטי-דיכאוניות במבחני התנהגות, ולהורדת ביטויו של חלבון המקושר ללחץ. לכן, אם אתם סובלים מדיכאון או ממתח בחיים, שתו כוס של תה מרווה לעיתים קרובות, ותראו כיצד היא משפרת את מצב הרוח שלכם.

איך ניתן לצרוך מרווה?

כאמור, ניתן לצרוך מרווה כעלים, תבלין טחון או בעזרת תמציות. כאשר אתם עושים זאת ורוצים להוסיף אותה למאכלים ולמשקאות שלכם, כדאי שתזכרו שיש לה יש טעם חזק, ולכן כדאי להשתמש בה במתינות. עלי מרווה טריים ניתן להוסיף למרקים, מנות צלי, רוטב עגבניות וחביתות, בעוד שבעלים מיובשים וטחונים כדאי להשתמש כדי לתבל בשרים, ירקות צלויים ופירה. כמובן שגם ניתן להכין ממנה תה טעים, שגם לו יש שלל יתרונות שפרטנו מעלה. חשוב לדעת שמרווה לא גורמת ליותר מדי תופעות לוואי מוכחות, ולכן אפשר לצרוך ממנה יותר מ-1,000 מ"ג ליום. כעת, כשאתם יודעים כיצד ניתן לצרוך מרווה, כל שנותר הוא להוסיף אותה לתפריט שלכם וליהנות מיתרונותיה הבריאותיים הרבים.
 
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו