print header

ההשפעה המסוכנת של תחליפי הסוכר על הלב וכלי הדם שלכם

 בוחרים במשקאות דיאטטיים וחושבים שאתם עושים לעצמכם טובה? מחקר חדש מזהיר שדווקא הבחירה הזאת מעמידה את הלב וכלי הדם שלכם בסיכון. למה בדיוק זה קורה ואיך למנוע מתחליפי הסוכר לאיים על בריאותכם?
 
כשאנחנו הולכים בסופר ורואים בקבוק של משקה עתיר סוכר ולידו את החלופה נטולת הסוכר שלו – אנחנו חושבים שבחירה במשקה הדיאטטי תורמת לשיפור הבריאות ולשמירה על המשקל. בפועל – יותר ויותר מחקרים מהשנים האחרונות מראים שלא הבריאות ולא משקל הגוף מרוויחים מהבחירה הפופולרית הזאת...
 
מומחה מסביר על סוכר ותחליפי סוכר: כפית סוכר
במסגרת מחקר שפורסם בכתב העת המדעי Stroke, עקבו מדענים אחר הרגלי שתייה של כשמונים אלף נשים בין הגילאים 50 ל-79. המחקר כלל תצפית של שלושה חודשים ומעקב של 12 שנים אחר הנשים שהשתתפו במחקר. הממצאים חשפו תמונה מבהילה – נשים שהרבו לצרוך משקאות עם ממתיקים מלאכותיים היו בסיכון מוגבר ללקות בשבץ איסכמי (חסימה של כלי דם במוח) או במחלת לב כלילית. ואם זה לא מספיק, ניתוח הנתונים הראה שבאופן כללי משך החיים של נשים שבוחרות במשקאות אלו נמוך מהממוצע. מצב הנתונים העגום הזה נותר זהה גם כאשר המדענים הוציאו מהמאגר נשים שגם כך מצויות בסיכון גבוה למחלות האלו, כתוצאה מהתמודדות עם סוכרת או מחלות לב אחרות.

למה תחליפי הסוכר כל כך מסוכנים?

פחמימות, כלומר סוכרים, הן מקור האנרגיה החשוב ביותר שמגיע לכל אחד מתאי הגוף, ותורם לתפקוד התקין שלנו. כשאנחנו צורכים סוכר, הגוף מפריש אינסולין, הורמון חיוני שבין היתר משפיע על העברת הסוכר ממחזור הדם לתאים. גם כשאנחנו צורכים משקאות מתוקים שאינם מכילים סוכר, הגוף מפריש אינסולין ומכין את עצמו בדרכים נוספות לקליטת הסוכר. במצב כזה, הסוכר כמובן לא יגיע והדבר עלול להוביל ל"צניחה" חדה ופתאומית של האנרגיה ולרעב פתאומי בשלב מאוחר יותר ביום, שדווקא יגרום לנו לנשנש יותר.
מומחה מסביר על סוכר ותחליפי סוכר: נשים אוכלות
הסיבה להשפעה האפשרית של הממתיקים המלאכותיים על בריאות הלב וכלי הדם עדיין לא ברורה. גם המחקר ב- Stroke מצא קשר סטטיסטי בלבד ולא הוכיח סיבה ותוצאה. עם זאת, ישנן כמה השערות שיכולות להסביר את הקשר המסתורי הזה...
 
בראיון לבלוג הבריאות של אוניברסיטת הרווארד הסביר ד"ר דיוויד לודוויג מבית החולים לילדים בבוסטון את התיאוריה שלו בנושא. לדבריו, ממתיקים מלאכותיים הם במרבית המקרים הרבה יותר מתוקים מסוכר לבן. רמת המתיקות הגבוהה הזאת עלולה, כך על פי ההשערה, להפחית את הרגישות של בלוטות הטעם למאכלים מתוקים. במילים אחרות, ייתכן כי הממתיקים גורמים לאוכל מתוק "רגיל" להשפיע עלינו בעוצמה נמוכה יותר מהרגיל ובכך מעודדים אנשים לצרוך יותר מתוקים, דבר שמגביר את הסיכון למחלות לב ולבעיות רפואיות אחרות.
 
על פי התיאוריה הזאת, לא מפתיע שמחקרים נוספים מראים כי צריכת ממתיקים מלאכותיים בשיעור גבוה עלולה להגביר את הסיכון לסוכרת בשיעורים שנעים בין 6 ל-12 אחוזים. מחקרים אחרים מראים כי חלק מהממתיקים המלאכותיים עלולים להגביר את הסיכון לסרטן ולפגוע במארג החיידקים הטובים במעי.

אז מה עדיף: סוכר או תחליפים?

צריכה מוגברת של סוכר אינה מומלצת לאף אחד, וכמובן למי שסובלים ממחלת הסוכרת או מטרום סוכרת. עם זאת, חשוב גם להבין שהחלפת הסוכר בכמויות גבוהות של ממתיקים מלאכותיים גם לא תועיל לבריאות ואף, כפי שהבנו, עלולה לסכן אותה עוד יותר. לכן מילת המפתח כאן היא מידתיות; הדבר הבריא ביותר שאפשר לשתות הוא כמובן מים בכמות גבוהה ולוותר ככל שניתן על המשקאות הממותקים – בין אם בסוכר לבן או בתחליפים.
מומחה מסביר על סוכר ותחליפי סוכר: פחיות משקה
גם אם לא תוכלו להוציא לגמרי את המשקאות המתוקים מחייכם – עדיף להפחית את הצריכה שלהם ודווקא, בניגוד לאינטואיציה, לבחור בגרסאות שמכילות סוכר. כמובן שבעבור אנשים שסובלים מעודף משקל קיצוני או מסוכרת ההמלצות הן אחרות. במקרים כאלו ניתן לעבור למשקאות דיאטטיים כשלב ביניים בדרך לגמילה מוחלטת ממשקאות קלים, אשר תפחית במידה דרמטית את הסיכון לסיבוכים ולמחלות נלוות.

לא כל הממתיקים נולדו שווים

גם אגודת הלב האמריקנית (AHA) וגם האגודה האמריקנית לסוכרת (ADA) ממליצות להפחית ככל הניתן את הצריכה של ממתיקים מלאכותיים כדי להימנע מההשלכות הבריאותיות השליליות שלהם. בשני הארגונים לא מציינים מינון מומלץ ובגלל זה חשוב שכל אחד מאיתנו יגלה אחריות ושיקול דעת כדי לשמור על בריאותו.
 
באופן כללי, כדי לעשות זאת צריך לזכור ש"ממתיקים מלאכותיים" זו מטרייה רחבה שתחתיה נכנסים חומרים מסוכנים יותר ופחות. מצד אחד, התחליפים שמאוד כדאי להתרחק מהם הם אלו שבדרך כלל נמצאים במשקאות דיאטטיים שאנחנו כל כך אוהבים. הם כוללים בין היתר סורביטול (Sorbitol), קסיליטול (Xylitol), לקטיטול (Lactitol), מניטול (Mannitol), ומלטיטול (Maltitol). מהצד השני, ממתיק מלאכותי שנקרא סטיביה נחשב מעט בריא יותר מחלופותיו, אם כי גם אותו עדיף שלא לצרוך בכמויות גבוהות. ישנן גם חלופות אחרות לסוכר לבן שאמנם מכילות כמות גבוהה של קלוריות אך אינן מסוכנות לבריאות כמו התחליפים שציינו כאן, כדוגמת דבש, מייפל או אגבה.
 
בכל מקרה, לא משנה עם אילו מצבים רפואיים ייחודיים אתם מתמודדים, עדיף תמיד לנקוט בפעולות אקטיביות שיעזרו לקחת את השליטה על החיים שלכם ולשפר את הבריאות. לדוגמה, מחקרים מראים כי טיפולים מהרפואה הסינית הכוללים צמחי מרפא, דיקור והמלצות תזונה בהתאמה אישית, יכולים לחולל פלאים בבריאות הגוף והנפש. אז זכרו לא להאמין לכל מה שאומרים לכם על תחליפים ומוצרים "ללא סוכר", זו דרך מעולה לשפר את המודעות למה שמתחולל בתוך הגוף ולהבין כיצד להבטיח שהוא יישאר רענן, חיוני וחזק לעוד שנים ארוכות.
 
מחבר הכתבה הוא עמוס זיו, מטפל בכיר ברפואה סינית, דיקור סיני ורפואת לב אינטגרטיבית.
 
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו