print header

מחקר חדש מוכיח את החשיבות של אימונים גופניים אחרי גיל 60

  במכון הכושר לרוב רואים אנשים צעירים שמנסים לרדת במשקל ולפתח שרירים, אך למעשה לכל המכשירים השונים שנמצאים בו, כולל עמדת המשקולות, יש מטרה גדולה וחשובה יותר – שמירה על הבריאות. זה לא משנה איזו פעילות גופנית עושים, כל עוד מפעילים את הגוף, מאמצים אותו באופן מבוקר וגורמים לדם לזרום בקצב מהיר, הדבר מועיל לבריאות ומפחית את הסיכון לסבול ממחלות שונות. לכן ממש לא מפתיע לגלות שמחקר חדש הוכיח כי צריך להמשיך להתאמן גם בגיל מבוגר, אך מה שכן מפתיע זו העבודה שכל עוד נכנסים למשטר אימונים כפי שמומלץ, ניתן להפחית באופן משמעותי את הסיכון להתקף לב ושבץ אפילו אם לא עסקתם בפעילות גופנית קודם לכן, וגם ההפך הוא הנכון – אם מפסיקים, כל היתרונות הבריאותיים נעלמים!
 
מחקר על החשיבות של כושר גופני אחרי גיל 60: אנשים מבוגרים רצים בטבע

מהלך המחקר ותוצאותיו

במחקר נבדקו מעל מיליון גברים ונשים קוריאניים בני 60 ומעלה שעברו שתי בדיקות על ידי חברת ביטוח הבריאות שלהם בין השנים 2009-2012. בכל בדיקה הם נתבקשו לתאר את סגנון חייהם ואת רמת הפעילות הגופנית שלהם, והחוקרים חישבו את כמות האימונים הגופניים שעברו המשתתפים בכל שבוע ועקבו אחרי השינויים במצבם הבריאותי.
 
כ-20% מהנבדקים שלא עסקו בפעילות גופנית בתקופה שבה נערכה הבדיקה הראשונה, הגבירו את כמות הפעילות הגופנית שלהם עד לתקופת הבדיקה השנייה. אצל אותם אנשים נמצאה ירידה של 11% בסכנה לסבול ממחלות לב וכלי דם. "איננו מופתעים מהממצאים, משום שציפינו שפעילות גופנית תפחית את הסיכון למחלות האלה אצל האוכלוסייה המבוגרת", כך אומר מנהל המחקר, קיוונג קים.

ומה קרה למי שהפסיק לעסוק בפעילות גופנית?

מהמחקר עולים ממצאים לא רק בנוגע לאלו שהגבירו את כמות הפעילות הגופנית שלהם, אלא גם בנוגע לאלו שהפחיתו אותה. 54% מהנחקרים שסיפרו בבדיקה הראשונה כי הם מתאמנים 5 פעמים בשבוע ובבדיקה השנייה דיווחו כי הפסיקו להיות פעילים, היו בעלי סיכון גבוה ב-27% לסבול ממחלות לב וכלי דם.
 
"הממצאים האלה עומדים בקנה אחד עם ההמלצות העדכניות של מחלקת הבריאות ושירותי האנוש של ארה"ב בנוגע לפעילות גופנית, על פיהן אפילו הפסקה קטנה בביצוע פעילות גופנית באופן קבוע מגבירה את הסיכון למחלות לב וכלי דם", כך אומר ד"ר ריצ'רד בקר, מנהל מחלקת בריאות הלב בבית החולים UC Health בסינסינטי, אוהיו. "עם זאת, זו הפעם הראשונה שבה ראיתי את זה במספרים – היתרונות הבריאותיים של הפעילות הגופנית לא נמשכים אם מפסיקים להפעיל את הגוף".
מחקר על החשיבות של כושר גופני אחרי גיל 60: איש מבוגר מאגרף שק איגרוף

מה בנוגע לאנשים שלא יכולים לעסוק בפעילות גופנית?

כמובן שככל שהשנים עוברות נהיה קשה יותר ויותר להפעיל את הגוף, ויש אפילו אנשים שלא יכולים לעסוק בפעילות גופנית בשל מצבם הבריאותי הקיים, למשל אנשים שמרותקים לכיסא גלגלים. עם זאת, על פי המחקר אפילו אנשים שסבלו מנכות או מחלות כרוניות הצליחו להפחית את הסיכון שלהם לסבול ממחלות לב וכלי דם בעזרת ביצוע פעילות גופנית לפי יכולתם 3 פעמים בשבוע. "הפעלת הגוף היא המפתח, אך למעשה כל מה שצריך לעשות זה להמריץ את הלב והריאות כך שקצב הנשימה והדופק יעלה", כך אומר ד"ר תומס בויידן, קרדיולוג מגרנד ראפידס במישיגן. 
 
במחקר נמצא כי אלו שסבלו מנכות והגבירו את כמות הפעילות הגופנית שלהם הצליחו להפחית את סיכוייהם לסבול ממחלות לב וכלי דם ב-16%, ואילו אנשים שסבלו מסוכרת, לחץ דם גבוה או רמות כולסטרול גבוהות הפחיתו את סיכוייהם ב-7%. 

כמה דברים שצריך לציין על המחקר

לפי מנהל המחקר, קיוונג קים, הממצאים מוגבלים בשל שני גורמים: המידע נאסף בעזרת שאלון, משמע כל אדם יכול היה לתת מידע מוטה על חייו ומידת הפעילות הגופנית שלו, ובנוסף נערך אך ורק על קבוצה אתנית אחת – קוריאנים. לפיכך יש לערוך מחקרים נוספים בנושא, בהם יבדקו קבוצות אתניות שונות כדי לבדוק האם הממצאים עדיין תקפים. במקביל, חסר מידע על פעילויות גופניות שאינן נתפסות כחלק מאורח חיים ספורטיבי, כמו למשל ביצוע מטלות בבית או כל עבודה פיזית אחרת. החוקרים גם לא יכלו להבין לעומק את הסיבה שבגללה נחקרים מסוימים הפסיקו לבצע פעילות גופנית מאחר שהם לא נשאלו על כך. אף על פי כן, אין ספק שמדובר בממצאים שכל אחד יכול להסכים איתם – פעילות גופנית בריאה גם לאוכלוסייה המבוגרת, ונחוצה במיוחד לאוכלוסייה הזו.
מחקר על החשיבות של כושר גופני אחרי גיל 60: איש מבוגר יושב על סלעים בחוף ים ומרים את ידיו לצדיים

התחילו לאט ואל תעמיסו על הגוף

אז הבנתם שעליכם להתחיל להפעיל את הגוף, והמחקר הזה בטח גרם לכם לרצות להתחיל לעשות זאת, אך חכו לפני שתיכנסו לזה בשיא הכוח. בניגוד לאנשים צעירים, אין הנחיות ברורות לכמות וסוג הפעילות הגופנית המומלצת לאוכלוסייה המבוגרת, משום שכל אחד מספיק "לצבור" מצבים בריאותיים שמפחיתים את יכולותיו או אף פוגעים בהם ומסכנים אותו – לא כל אחד יכול להתחיל להרים משקולות יד במשקל 30 ק"ג. 
 
"אם לא עסקתם בפעילות גופנית באופן קבוע עד עכשיו, עליכם להתייעץ עם הרופא שלכם לפני שתתחילו. אתם צריכים קודם כל לוודא שאכן יהיה בטוח עבורכם להפעיל את הגוף בדרך שבה אתם מתכננים לעשות זאת", כך אומר ד"ר מייקל מיאמוטו, קרדיולוג מבית החולים Mission מקליפורניה. הרופא שלכם יוכל לתת לכם ממש "מרשם" לאימונים וידריך אתכם באיזו עצימות עליכם לפעול ובאיזו תדירות. עד אז, אם תרצו תוכלו ללחוץ כאן ולהתחיל עם כמה תרגילים קלים ובטוחים לגיל השלישי.

לסיכום

אנשים בני 60 ומעלה צריכים לעסוק בפעילות גופנית על מנת להפחית את סיכוייהם לסבול ממחלות לב וכלי דם - זה ממש לא מספיק שהם עשו זאת בעבר. אפילו מי שסובל מנכות או מחלה כרונית צריך למצוא דרך להפעיל את גופו ולכל הפחות להמריץ את קצב הנשימה והדופק מספר פעמים בשבוע. לפני שאתם מתחילים עליכם להתייעץ עם הרופא שלכם על מנת למצוא את התוכנית המתאימה ביותר עבורכם, ולהתמיד בה כדי להישאר בריאים גם בגיל מבוגר.

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו